Voiko musiikkikorvaa parantaa lääketieteellisesti?

Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Kysymys on hiukkasen hullunkurinen, mutta kuitenkin kivulias itselleni. Haluaisin hirveästi opetella laulamaan, mutta kehno musiikkikorva estää sen.

Olenkin miettinyt, että voisiko jollakin teknologialla jne parantaa ihmisen musikaallisia kykyjä?

Olen tämmöstäkin miettinyt, että löytyisikö jokin mittarilaite, joka voisi taltioida esimerkiksi jonkun laulun nuotit ja yrittäessä laulaa itse sitä mittari antaisi välitöntä palautetta laulun tasosta esimerkiksi.. Ihminen voisi myös itse yrittää laulaa kyseisen mittarin avulla. Oisko tälläinen mahdollista?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Yleisintä lienee se ettei osaa laulaa, ei ettei nuottien päälle tajuaisi. Lulaessaan laulu saattaa itselle kuullostaa oikealta mutta harvoin nauhalta kuullessa. Itselläni on tuota samaa ongelmaa, mutta kun "harjoittelen" jonkin aikaa tiettyä laulua rupeaa oikeat nuotit löytymään.

Kannattaa aloittaa jollakin helpolla laululla toki. Kotimaiset iskelmät ovat yleensä aika helppoja Väitän että aika moni joka luulee ettei osaa laulaa kykenee kyllä pikku hiljaa opettelemaan laulamista. Kyse on vain harjoituksen puutteesta.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
taksikuski
Olen tämmöstäkin miettinyt, että löytyisikö jokin mittarilaite, joka voisi taltioida esimerkiksi jonkun laulun nuotit ja yrittäessä laulaa itse sitä mittari antaisi välitöntä palautetta laulun tasosta esimerkiksi..

Muusikot käyttävät jonkinlaista viritintä oikean sävelkorkeuden etsimiseen. Laitteesta valitaan vaikka A sävelkorkeus ja sen jälkeen laulaessa /soittaessa tätä säveltä, mittari osoittaa kuinka kaukana olet siitä. Tällöin saa soittimen viritettyä tai laulun ensisävelen kohdallen.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
borri317
laulu on aika perseestä verrattuna pianoo banjoo tai johonki semmosee.
Todelliset muusikot ei tartte välineitä.

Everything you know, is about to change.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Dark Shade
Eipä taida löytyä. Jos musiikkikorvaa ei ole, sitä ei ole. Case closed.

Olisikos muuten niin että absoluuttinen sävelkorva on synnynnäinen, mutta relatiivinen sävelkorva on opittavissa. Pakko olla, sillä eri kulttuurien eri nuottiasteikot ovat opittuja. Jopa 440 hertzin A-nuotti on sovittu standardi, joten absoluuttinenkin sävelkorva pitää ensin "kalibroida".

Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa siis sitä että pystyy tunnistamaan ja virittämään äänensä / soittimensa tuohon taajuuteen ilman ääniraudan tms apua. Relatiivinen sävelkorva taas kykenee tunnistamaan nuotti-intervallit, mutta tarvitsee "origon" löytämiseksi äänirautaa.

Vierailija

No eikös nuo SingStar ja sen semmoiset "karaokepelit" vastaa juuri sitä, mitä keskustelun avaaja haki.
Nuo pelithän nimenomaan antavat pisteitä sen mukaan miten hyvin nuotissa pysyi ja käsittääkseni tuloksista näkyy myös miten ja missä meni pieleen.
Nuo pelit siis käyvät hyvinkin lauluäänen harjoittamiseen.

Vierailija
kuningas
taksikuski
Olen tämmöstäkin miettinyt, että löytyisikö jokin mittarilaite, joka voisi taltioida esimerkiksi jonkun laulun nuotit ja yrittäessä laulaa itse sitä mittari antaisi välitöntä palautetta laulun tasosta esimerkiksi..

Muusikot käyttävät jonkinlaista viritintä oikean sävelkorkeuden etsimiseen. Laitteesta valitaan vaikka A sävelkorkeus ja sen jälkeen laulaessa /soittaessa tätä säveltä, mittari osoittaa kuinka kaukana olet siitä. Tällöin saa soittimen viritettyä tai laulun ensisävelen kohdallen.

Juu, muistan tuollaisen vekottimen musiikkiopistoajoilta. Puhalsin torvella mikrofoniin, ja viisari värähti. Säätelin putkia, kunnes viisari asettui puhaltaessa oikeaan kohtaan. Tavoitteena oli kai säätää soittimet kohdalleen säestäjän pianon kanssa jo hyvissä ajoin; normaalisti musiikki-ihmiset eivät tuollaista vekotinta tarvitsisi, vaan viritys hoidettaisiin korvakuulolta.

Yleisempi apuväline on äänirauta, joka värähtelee pianon a-säveltä vastaavalla taajuudella (muistaakseni 440 Hz) ja jota kiintopisteenään käyttäen pianonvirittäjä säätelee pianon kieliä.

Sävelkorva on tosiaan älykkyyden tapaan tietynlainen syntymälahja, jota ei tekniikan keinoin paranneta. Mutta sitäkin voi aktiivisella musiikkiharrastuksella kehittää jonkin verran.

Joillakin on ns. absoluuttinen sävelkorva, jonka avulla pystyy sanomaan tarkasti, mikä sävel on kyseessä ainakin, jos osaa verrata sitä johonkin muistissa olevaan perussäveleen. Kaikki ammattimuusikotkaan eivät siihen noin vain pysty.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Absoluuttinen_s%C3%A4velkorva

Synkh
No eikös nuo SingStar ja sen semmoiset "karaokepelit" vastaa juuri sitä, mitä keskustelun avaaja haki.
Nuo pelithän nimenomaan antavat pisteitä sen mukaan miten hyvin nuotissa pysyi ja käsittääkseni tuloksista näkyy myös miten ja missä meni pieleen.
Nuo pelit siis käyvät hyvinkin lauluäänen harjoittamiseen.

Olisiko noin... tilanteessa säädetään, kunnes ääni vastaa oikeaa korkeutta, mutta muistaako sen jälkeenpäin? Ja tapahtuuko säätö korvan vai ruudulla näkyvän käppyrän mukaan? En ole noita pelejä pelaillut (enkä pelaakaan)...

Vierailija
Dark Shade
Eipä taida löytyä. Jos musiikkikorvaa ei ole, sitä ei ole. Case closed.

Paskapuhetta. Kyllä se korvakin kehittyy treenaamalla, ja laulamistakin pystyy opettelemaan. Helpoiten pääsee alkuun kun hommaa itselleen opettajan.

Vierailija
Olen tämmöstäkin miettinyt, että löytyisikö jokin mittarilaite, joka voisi taltioida esimerkiksi jonkun laulun nuotit ja yrittäessä laulaa itse sitä mittari antaisi välitöntä palautetta laulun tasosta esimerkiksi.. Ihminen voisi myös itse yrittää laulaa kyseisen mittarin avulla. Oisko tälläinen mahdollista?

Todellakin tuon laitteenhan saa valmiina pelinä. Laulun tasossa pitää yrittää pysyä ja pisteitä saa sen perusteella.

http://www.discshop.fi/shop/ds_produkt. ... tart&&ref=

Vierailija

Jos kyse oli siitä, että ei löydä oikeita ääniä laulamalla alkuunkaan, niin uskon että reipas musiikin kuuntelu auttaa asiassa..
Ja laulamisen harjoittelu myös.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kyllähän aivoja voidaan ronkkia ja korjailla loputtomiin, kun tekniikka vaan nykyisestä kehittyy.

Vastaus siis on: kyllä voidaan parantaa sävelkorvaa lääketieteellisesti, mutta ei vielä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kuten PeterH jo yllä tiesi, on kahdenlaista "sävelkorvaa". Tiedän erään viulistin, joka on soittanut ainakin 20 vuotta aktiivisesti, ja hän osaa sanoa piirulleen mikä viulun sävel kuuluu (ja milloin jokin kieli on epävireessä), mutta esim. huilun asteikko menee häneltä täysin ohi. Viulun suhteen hänellä on siis absoluuttinen sävelkorva, mutta ei universaalisti.

Ja mitä tulee laulamiseen, sitä voi opetella. Jos korva erottaa melodian nousut ja laskut, on ihmisen täysin mahdollista opetella laulamaan. Itse uskon, että jokainen, joka on pikkulapsena saanut lauleskella vapaasti, osaa laulaa (tai oppii nopeasti uudestaan). Suosittelen joko laulutunteja tai sopivaa amatööripienryhmää; etenkin aloittelevat sellaiset ottavat mielellään vaikka laulutaidottomampiakin mukaan, eikä nuotinlukutaito ole välttämätön. Korva oppii yhdessä kurkunpään lihasten kanssa.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Leuka

Todellakin tuon laitteenhan saa valmiina pelinä. Laulun tasossa pitää yrittää pysyä ja pisteitä saa sen perusteella.

http://www.discshop.fi/shop/ds_produkt. ... tart&&ref=

Muistelen, että TV-2:ssa oli joskus lapsille tarkoitettu "Staraoke" -kilpailu. Siinä oli jotain muita kappaleita kuin Suomirokkia. Siis helpompia ja laulamisen opettelua kannattaakin aloittaa helpommilla kappaleilla. Harjoitus tekee mestarin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat