Seuraa 
Viestejä45973

ja maa välissä? Kaikkissa oppikirjoissa vektori osoittaa renkaasta (jostain kohti) taaksepäin, mutta nyt kuulin, että totuus ei ole tämä. Mikä on oikeas suunta? Intuitiivisesti voisin sanoa, että alaspäin, kun auto kerran kiihdytettäessä "pureutuu" maahan...?

Kommentit (14)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Riippuu kiihdytetäänkö, jarrutetaanko vai ajetaanko kaarreajoa.. Mutta ylös- tai alaspäin harvemmin.

maatiainen
ja maa välissä? Kaikkissa oppikirjoissa vektori osoittaa renkaasta (jostain kohti) taaksepäin, mutta nyt kuulin, että totuus ei ole tämä. Mikä on oikeas suunta? Intuitiivisesti voisin sanoa, että alaspäin, kun auto kerran kiihdytettäessä "pureutuu" maahan...?
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
maatiainen
No mihin se kiihdytettäessä osoittaa? Entäs kun ajetaan tasaisella nopeudella?
Molemmat ovat oikein.

Eteenpäin, jos tarkastellaan renkaan pintaa ja maata. Maata vasten oleva renkaan pintahan pyrkii liikkumaan taaksepäin.

Jos tarkastelet autoa, kitkan vektori on luonnollisesti taaksepäin.

Everything you know, is about to change.

Kitkavoima on aina kosketuspinnan suuntainen ja vastakkainen kiihtyvyydelle. Pintaa vastaan kohtisuora voima on normaalivoima, johon maksimi kitkavoima on verrannollinen. Jarrutuksessa kitkavoiman suunta on eteen, kiihdytettäessä taakse, kaarteessa ajettaessa sivulle kaarteen ulkoreunan suuntaan.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2351
korant
Kitkavoima on aina kosketuspinnan suuntainen ja vastakkainen kiihtyvyydelle. Pintaa vastaan kohtisuora voima on normaalivoima, johon maksimi kitkavoima on verrannollinen. Jarrutuksessa kitkavoiman suunta on eteen, kiihdytettäessä taakse, kaarteessa ajettaessa sivulle kaarteen ulkoreunan suuntaan.



Voima ja kiihtyvyys ovat vektorisuureita, joilla on sama suunta. (yleistys)
Kitkavoimalla on vastavoimansa, jolla on päinvastainen suunta ja jota myös voidaan kutsua kitkavoimaksi. Renkaaseen vaikuttava kitkavoima on kiihtyvyyden suuntainen. Tiehen vaikuttavalla kitkavoimalla on päinvastainen suunta.

Aivan oikein, kitkavoimahan vastustaa liikettä. Ajattelin voiman tiehen kohdistuvana voimana, joka on vastakkainen renkaaseen kohdistuvalle kitkavoimalle..

Vektorin suunta muuttaa auton ominaisuuksien ja ajotilanteen mukaan persoonallisesti, josta johtuen on yo-matikkaa määrittää yksi selvä suunta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Aloitetaan saivartelu:
Vaikka auton nopeus hidastuisi tai pysyisi samana, voi renkaissa silti olla vetoa ajovastuksista johtuen. Tosin sanoen kitkavoiman suunta säilyy samana, kunnes renkaat alkavat jarruttaa, mikä taas ei suoraan riipu auton kiihtyvyydestä.

Jorma

Voima ja kiihtyvyys ovat vektorisuureita, joilla on sama suunta. (yleistys)
Kitkavoimalla on vastavoimansa, jolla on päinvastainen suunta ja jota myös voidaan kutsua kitkavoimaksi. Renkaaseen vaikuttava kitkavoima on kiihtyvyyden suuntainen. Tiehen vaikuttavalla kitkavoimalla on päinvastainen suunta.
Denzil Dexter
Aloitetaan saivartelu:

Kun kerran aloitit niin vapaassa rullauksessa renkaaseen kohdistuu kitkavoimia kaikkiin suuntiin kosketuspinnan tasossa koska renkaan pinta hieman puristuu kasaan sen painautuessa tienpintaa vasten.

David
Seuraa 
Viestejä8877
korant
Denzil Dexter
Aloitetaan saivartelu:

Kun kerran aloitit niin vapaassa rullauksessa renkaaseen kohdistuu kitkavoimia kaikkiin suuntiin kosketuspinnan tasossa koska renkaan pinta hieman puristuu kasaan sen painautuessa tienpintaa vasten.

Jep, kysehän ei ulkoisesti ole oikeastaan kitkasta vaan vierintävastuksesta, joka taas aiheutuu renkaan muodonmuutoksesta ja jännitysten siirtymästä renkaassa / siäisestä kitkasta.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572

Minä olen joskus oppinut, että kitkavoima osoittaa pinnan tangenttitasossa päinvastaiseen suuntaan kuin samassa tasossa vaikuttava muiden voimien resultantti (staattinen kitka) tai nopeusvektori (dynaaminen kitka).

Tämän takia auton renkaassa ei ole juurikaan sivuttaispitoa, jos rengas luistaa kiihdytyksen tai jarrutuksen takia. Lisäksi tämän vuoksi on konjakkipullon korkki helppo avata, kun sitä kiertämällä asettaa kitkavoimavektorin lähes kehän suuntaiseksi, jolloin aksiaalikomponentti jää todella pieneksi.

Vanha jäärä

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347

Koska saivartelu jo aloitettiin, voisin mainita, että olette kaikki unohtaneet laskuistanne mm. renkaan yläpinnalla ja auton korilla vaikuttavan kitkan ilman ja pintojen välillä, josta käytetään nimeä ilmanvastus, jota ei usein käsitellä lainkaan peruslaskuissa saati että se otettaisiin huomioon kitkan tasolla.

Everything you know, is about to change.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat