Mitä on kapitalismi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pakko aloittaa analyysi ja määrittely kapitalismista kun siitä nin paljon puhutaan eikä se ole lainkaan niin selkeä kuin jotkut näyttää luulevan.
Tässä ketjussa:
post1018996.html#p1018996
Kapitalismista puhutaan tietäväisesti ja jopa niin että se olis maailman lopullinen talousmalli..
Sanoin sitä ideologiaksi mutta se ei kuulemma ole sitäkään?

Minunhan ei periaatteessa muka tarvitisis tietää mitään mistään kapitalismista kun mä oon käynyt sen Sirola-opiston ja mä oon lukenut mm. Marxia. Oon kuulunut SAK:honkin ja ollut ay-aktivisti.

Jospa nyt ne selittäis, jotka tietää mitä on kapitalismi. Mihin se pohjautuu. Vai onko se ihan hatusta polkaistu jne.
Odotan innokkaana lisäsivistystä taas kerran!

Kommentit (3)

Vierailija

Käytetään toistaiseksi tätä suomenkieltä kun se vielä käytössä on.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kapitalismi

Wikipedia sanoo että kapitalismi on yksityisomistamista.
Käytännössähän on kuitenkin niin että iso konserni voi olla ikäänkuin pieni yhdyskunta mutta mikään konserni ei kustanna itse kaikkiea infraa joten yhteiskunta osallistuu niiden omistamiseen.

Reilun kilapilun nimissä pitäis olla tietullit mutta suomessa ei ole kapitalismia niin ei täällä sit ole menty niin pitkälle. Meidän talousmallihan on mun ymmärtääkseni enemmän sosialismin tyyppinen.

Usassakin nyt kun valtio on rahoittanut pankit ne on veronamaksajien ja kansan omaisuutta ja valtiopäivät voi vaikuttaa niitten toimintaan.

Uusimmat

Suosituimmat