Dieselin tyhjäkäynti

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

On tutkittu että auton polttoainelämmitin saastuttaa monikymmenkertaisesti dieselin tyhjäkäyntiin verrattuna. Tämä koskee uudempia jonkinlaisella katalysaattorilla varustettuja dieseleitä. Helposti tulee mielikuva, että öljykattila saastuttaa samaan tyyliin kuin polttoainelämmitin. Taitaa olla vielä niin, että vanhempi dieseli ilman katalysaattoria tyhjäkäynnillä on vähintään samanveroinen öljykattilan kanssa.

Siispä provosoiva kysymys: Onko järkeä kieltää dieselin tyhjäkäyntiä vaikka taksitolpalla? Kyselen nimenomaan järjen perään.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (17)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kyse oli saastuttamisesta. En muuten ole varma siitä kulutuksestakaan. Lämmitin esimerkiksi purkaa akun tunnissa. Tyhjäkäyvä moottori pitää kaiken yllä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kun vertailee auton ja lämmittimen pakoputkia huomaa että molemmat ovat puhtaat. ennemin auton pakoputki alkaa nokeentua kuin lämmittimen pakoputkisto.

huono tai pieni on akku jos vain tunnin voi pitää päällä lämmitintä.

toisen polven pilkkuvirhe

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

On. Takseihin pitäisi vaatia pakollisena lämpöakku, jonka avulla kabiini pysyy lämpimänä pari tuntia.

Paul M

Siispä provosoiva kysymys: Onko järkeä kieltää dieselin tyhjäkäyntiä vaikka taksitolpalla? Kyselen nimenomaan järjen perään.
Vierailija

dieseli tietenkin saattaa tuottaa typen oksideja, jota lämmityskattila ei tee. (korkea palolämpötila) Sitä en tiedä, tuleeko niitä tyhjäkäynnillä.
Tossa joku aika sitten oli tutkimus näistä nykydieseleistä. Hiukkassuodattimet muuttaa hiukkaset niin pieniksi, jotta ne läpäisee jopa aivo-veri esteen. Joka on luonnollisestikin vaarallista. Onhan se hienoa, kun ne ei enään näy mittarissa (siis kun sokeasti mitataan vaikkapa PM1 kokoluokkaa) Vaan muuttuu joksikin muuksi.

Itse olen kuvaillut tilannetta näin: Yritetään suodattaa kilo vehnäjauhoa taloussiivilän läpi 2 sekunnissa. Mitä tapahtuu: 1: Siivilä menee tukkoon ja meno hyytyy
2: siivilä repeää, jauhot jatkaa matkaa, ja homma toimii
3: jauhot puristetaan pieneksi, jolloin ne menee siivilän läpi.

Eihän homma näin mene, mutta aineen häviämättömyyden laki on olemassa, ja en usko, jotta dieselin suodattimeen syntyy mustaa aukkoa...

(Dieselkuski voi koittaa kokeeksi oikeasti suodattaa pakokaasuja laittamalla alle mikrometrin tiheän suodatinpussin pakoputken päähän, ja huomata sen tukkeutumisen.)

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Elämästä on Suomen kaltaisessa saastepesässä nykyään hyvin vaikeaa selvitä hengissä. Puuta poltetaan takoissa ja saunan kiukaissa ja diisselit nakuttaa tyhjäkäyntiä.

Paras olisi kai muuttaa johonkin Pekingin kaltaiseen pikkukylään, jossa olisi puhdas ilma hengittää.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ahem, kyllä näkyvät mittarissa, mutta näkyvyys ei ole oikeassa suhteessa hiukkasten haitallisuuteen
Uusin direktiivi saattaa muuttua siten, että hiukkasten massan sijasta aletaan mitata niiden määrää, mikä on tietysti hyvä asia.

hangover
Onhan se hienoa, kun ne ei enään näy mittarissa (siis kun sokeasti mitataan vaikkapa PM1 kokoluokkaa) Vaan muuttuu joksikin muuksi.
Vierailija

jaa a..eihän lämmin kone savuuta yhtä paljo mitä kylmä ko lähet ajamaan...toisaalta webasto yms on niinku öljypoltin että polttaa vaan ainetta liekillä...luulis saastuttavan aikalailla ko ei kovinkaa puhtaasti pala...eri asia jos palas ihan sinisellä liekillä ja palokaasut vietäs vielä kerran suuttimen ohi että palas puhtaasti...

Vierailija

Minusta on hieman vaikea uskoa että polttoainelämmitin olisi oikeasti noin paha saastuttaja, että saasteita tulisi moninverroin enemmän kuin moottorista.

Ehkäpä jos tuijotetaan pelkkiä pitoisuuksia ja unohdetaan määrät.

Kaikenkaikkiaan uskoisin tyhjäkäynnin välttämisen olevan järkevää, mutta silti äänestäisin kieltoa vastaan, sillä en pidä järkevänä että poliitikot sekaantuvat teknisiin asioihin.

Säädetään mieluummin vaikka erilliset päästörajat lämmityskäytölle, ja annetaan insinöörien miettiä miten nämä rajat alitetaan.

Vierailija

Ei se hiukkassuodatin niitä nokihiukkasia muuta pienemmäksi, vaan se kerää niitä ja sitten polttaa ne kuumentamalla sitä suodatinta. Siitä tulee hiilidioksidia.

Kun filtteri on kerännyt aikansa nokea, niin ajotietokone huomaa että se on menossa tukkoon ja käynnistää puhdistussyklin joka polttaa noen pois dieselmoottorin pakokaasun happiylijäämän avulla. Se joko lämmittää sitä suodatinta sähköllä, tai sitten ruiskuttaa pakosarjaan hieman polttoainetta joka nostaa pakokaasujen lämpötilaa ja saa suodattimen ritilän hehkumaan. Kolmas malli on passiivinen suodatin jossa on katalysaattorimateriaalia joka helpottaa hapettumisreaktiota ja noki palaa pikkuhiljaa itsekseen pois.

Ne suodattimet eivät ole toki täydellisiä, noin 15% pääsee läpi ja se on tietenkin ne kaikkein pienimmät hiukkaset.

Vierailija

Typpiyhdisteet, mitä diesel tuottaa on yhtähyvin hyödyksi kuin haitaksi. Kaupunki kuiluissa myrkkyä mutta maaseudulla oiva lannoite. Onko kukaan miettinyt miksi tienvarret rehottaa kasveja? Valoa ja lanoitetta on runsaasti.

Vierailija
tietää
Typpiyhdisteet, mitä diesel tuottaa on yhtähyvin hyödyksi kuin haitaksi. Kaupunki kuiluissa myrkkyä mutta maaseudulla oiva lannoite. Onko kukaan miettinyt miksi tienvarret rehottaa kasveja? Valoa ja lanoitetta on runsaasti.

Typpioksidit (NOx) eivät toimi lannoitteena.

Vierailija
JaakkoFagerlund
tietää
Typpiyhdisteet, mitä diesel tuottaa on yhtähyvin hyödyksi kuin haitaksi. Kaupunki kuiluissa myrkkyä mutta maaseudulla oiva lannoite. Onko kukaan miettinyt miksi tienvarret rehottaa kasveja? Valoa ja lanoitetta on runsaasti.

Typpioksidit (NOx) eivät toimi lannoitteena.

Mutta kun ne reakoi luonnossa, lopputulos voi olla lannoite. Ainakaan pakokaasut eivät haittaa kasvua ja suodattuvat luonnossa harmittomiksi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
tietää
JaakkoFagerlund
tietää
Typpiyhdisteet, mitä diesel tuottaa on yhtähyvin hyödyksi kuin haitaksi. Kaupunki kuiluissa myrkkyä mutta maaseudulla oiva lannoite. Onko kukaan miettinyt miksi tienvarret rehottaa kasveja? Valoa ja lanoitetta on runsaasti.

Typpioksidit (NOx) eivät toimi lannoitteena.

Mutta kun ne reakoi luonnossa, lopputulos voi olla lannoite. Ainakaan pakokaasut eivät haittaa kasvua ja suodattuvat luonnossa harmittomiksi.

Otsoni onkin siis hyvä lannoite ? Kaikkea sitä oppii tällä palstalla.

Vierailija

Otsoni on hyvin reaktiivinen aine ja muuttaa siis muotoaan äkkiä. Myrkky mutta lyhytikäinen.

Ertsu. Älä tartu näin vaikeisiin teemoihin. Sulla on tapana juuttua asioihin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat