Superakun lataus hetkessä ja tehotiheys noin satakertainen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3700

11.03.2009

Superakun lataus onnistuisi hetkessä

Uudenlainen paljon energiaa varastoiva, tehokas litiumakku esiteltiin tämän viikon Naturessa.

Akku latautuu hyvin nopeasti ja sen tehotiheys on noin sata kertaa suurempi kuin tavallisessa litiumioniakussa.

Akkujen ajatellaan yleensä olevan hitaita latautumaan ja antamaan energiaa, jos niiden energiatiheys on suuri. Jos akun halutaan antavan paljon tehoa, siitä on jouduttu maksamaan huonompana energiatiheytenä, eli akku on varastoinut vähemmän sähköä.

Tutkijat Byoungwoo Kang ja Gerbrand Ceder Masschusettsin teknisestä yliopistosta kehittivät akun, joka sekä säilyttää paljon energiaa että vapauttaa sen nopeasti.

He käyttivät akuissa nykyisin jo melko tavallista litiumrautafosfaattia ja päällystivät sen samankaltaisella yhdisteellä, jossa on kuitenkin hieman vähemmän rautaa, fosforia ja happea ja kuumentamalla saivat sen muodostamaan lasimaisen pinnoitteen, joka kiihdyttää litiumionien liikkuvuutta.

Teknologian ansiosta kännykän akun voisi ladata muutamissa sekunneissa. Erityisen hyödyllistä nopea ladattavuus ja suuri teho olisi sähköautoissa.

Koska materiaali ei ole uusi - vain tapa jolla sitä käsiteltiin - teknologia voi Cederin mukaan tulla markkinoille jo parissa kolmessa vuodessa."

Joko tässä olisi sähköautojen läpimurto? Tai sitten keksintö vain katoaa keskustelusta kuten lukematon määrä vastaavia.

Nopeasti latautuva suuritehoinen akku, ja auto joka ei päästä hiukkaspäästöjä tai kuluta energiaa valoissa tai parkkipaikalla seisoessa vähentäisi kyllä ympäristökuormitusta melkoisesti. Vielä kun energia menopeliin tuotettaisiin pääosin tuuli-, aalto- ja aurinkoenergialla.
Taitaa kuitenkin olla liian hyvää toteutuakseen.

Kommentit (12)

Vierailija

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3700

11.03.2009

Superakun lataus onnistuisi hetkessä

Uudenlainen paljon energiaa varastoiva, tehokas litiumakku esiteltiin tämän viikon Naturessa.

Akku latautuu hyvin nopeasti ja sen tehotiheys on noin sata kertaa suurempi kuin tavallisessa litiumioniakussa.

Akkujen ajatellaan yleensä olevan hitaita latautumaan ja antamaan energiaa, jos niiden energiatiheys on suuri. Jos akun halutaan antavan paljon tehoa, siitä on jouduttu maksamaan huonompana energiatiheytenä, eli akku on varastoinut vähemmän sähköä.

Tutkijat Byoungwoo Kang ja Gerbrand Ceder Masschusettsin teknisestä yliopistosta kehittivät akun, joka sekä säilyttää paljon energiaa että vapauttaa sen nopeasti.

He käyttivät akuissa nykyisin jo melko tavallista litiumrautafosfaattia ja päällystivät sen samankaltaisella yhdisteellä, jossa on kuitenkin hieman vähemmän rautaa, fosforia ja happea ja kuumentamalla saivat sen muodostamaan lasimaisen pinnoitteen, joka kiihdyttää litiumionien liikkuvuutta.

Teknologian ansiosta kännykän akun voisi ladata muutamissa sekunneissa. Erityisen hyödyllistä nopea ladattavuus ja suuri teho olisi sähköautoissa.

Koska materiaali ei ole uusi - vain tapa jolla sitä käsiteltiin - teknologia voi Cederin mukaan tulla markkinoille jo parissa kolmessa vuodessa."

Joko tässä olisi sähköautojen läpimurto? Tai sitten keksintö vain katoaa keskustelusta kuten lukematon määrä vastaavia.

Nopeasti latautuva suuritehoinen akku, ja auto joka ei päästä hiukkaspäästöjä tai kuluta energiaa valoissa tai parkkipaikalla seisoessa vähentäisi kyllä ympäristökuormitusta melkoisesti. Vielä kun energia menopeliin tuotettaisiin pääosin tuuli-, aalto- ja aurinkoenergialla.
Taitaa kuitenkin olla liian hyvää toteutuakseen.

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1672
Liittynyt10.4.2005

Ja jälleen jenkkiläisessä yliopistossa. Välillä tuntuu että muu maailma vain seisoo toimettomana teknologian kehittämisen suhteen.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Vierailija

Eipä tuo latausnopeus ole nykyisissäkään akuissa rajoittavana tekijänä, vaan se mistä saadaan tarpeeksi paksut piuhat latauslaitteeseen.

50 kWh akku ladattuna minuutissa on 3 Megawatin teho, ja 300 voltin jännitteellä 10 000 ampeerin virta. Latausjohdon pitäisi olla ranteen paksuista umpikuparia ja sen synnyttämä magneettikenttä hajottaisi kaikenlaiset luottokortit ja kännykät parin metrin säteellä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Tuon ko. asian huomasin juuri. Tuohan on vaarallinen jos se annetaan jollekin epäturvallisia harrastuksia omaavalle. Muuten hyvä. Avaa mahdollisuuksia.

edit. kiitos modeille. En älynnyt jo olevaa ketjua.

D'oh
Seuraa 
Viestejä281
Liittynyt17.3.2005

Eihän tuota pakko olisi ladata ihan noin nopeasti vaikka se mahdollista olisikin. Tuo tehotiheys on se joka tästä tekniikasta tekee todella lupaavan.
Ellei käy niin kuin sen aiemman lupaavan NiMH -akkutekniikan kanssa että öljy-yhtiöt ostavat patentit ja estävät sähköautojen tuotannon.
Tarvittaisiin joku kansainvälinen lakimuutos joka estää tällaiset ahneuden motivoimat sikailut kun ekosysteemin tasapaino on panoksena pelissä.

Alennuskoodi ensitilaajille @ iherb.com: RIX283

welpester
Seuraa 
Viestejä135
Liittynyt26.3.2006

Nyt jos oletettais, että tuo tekniikka yleistyisi nopeasti ja todella tulisi sähköautoja suurille massoille, niin miten kävisi nykyisten sähkön siirto ja jakeluverkkojen. Meinaan, että lestäisikö nykyinen verkko ko. lataukset?

-welpe

Vierailija

Tainnut mennä tehotiheys ja energiatiheys sekaisin. Tuskin noista enempää energiaa on kuin tavallisissa lifepo4-akuissa. Akkumateriaalihan on sama, ainoistaan rajapintaa on tehty jokin uus viritys.

Vierailija
Leary
Aika naurettavan mitätön uutinen. Kenelle kemian ammattilaiselle tämä oli uusi tieto?

Montakohan kemian ammattilaista tältäkin palstalta löytyy? Kourallinen korkeintaan. Mutta en nyt mitättömäksi sanoisi, onhan tuo nyt aika merkittävä keksintö akkutekniikan kannalta ja vaikuttaa jatkossa tavallisenkin tallaajan elämään.

Uusimmat

Suosituimmat