Seuraa 
Viestejä45973

Motto:
"Pääsin irti köyhyysloukusta. Myin autoni. Nyt minulla on varaa tehdä vuodessa jopa pari etelänmatkaa"

Nuo kuolemattomat sanat lausui erään kuolleen leski, taloyhtiömme tyttökullat -yhtymästämme.

Siis. Mitä kaikkia maltaita auto omistajalleen maksaa vuodessa?
Ei välitetä tällä kertaa auton omistamisen tarpeellisuudesta ja eikä autolla ajetuista km määristä.
Lähdetään siitä, että ostat keskihintaisen auton. Viiden vuoden kuluttua myyt sen ja ostat uuden auton jne.
Huollot, korjaukset, vakuutukset, vuotuinen auton arvon aleneminen + muut kulut, paljonko ne laskennallisesti nyhtäävät sinulta vuodessa euroja?

Sivut

Kommentit (30)

http://jykkedaman.awardspace.com/auto/

Laskuri

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=138993
"Mitä jäljellä tovi oston jälkeen?
Auton suurin käyttökustannus aiheutuu arvonalenemisesta

Auton arvo alkaa laskea heti, kun se rekisteröidään. Arvonaleneminen on todellisuudessa suurin käytönaikainen kustannuserä ainakin tavalliselle autoilijalle. Suuri osa autoilijoista on varsin tietämättömiä jäännösarvojen huomattavista eroista, eikä ilmiöön vaikuttavia seikkoja tunneta hyvin. Taustalla vaikuttaa myös automerkin imago. Sen havaitsee, kun tarkastellaan eri nimellä myytävien sisarmallien jäännösarvoja elinkaaren alkuvaiheessa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toivottavasti joku heittää kokemuksiaan ta useampikin, koska autoilun kustannukset vaihtelevat paljon. Kuulin esimerkkinä että jos ferrariin menee vaihtamaan öljyt muualla kuin niillä, niin takuut menee ja se toimi maksaa siellä tuhansia.

Taas joku Ladaisti joka varastaa bensat eikä maksa vakuutuksia ja korjaa itse on etuoikeutuneempi ferraristiin verraten.

Vierailija
tietää
Toivottavasti joku heittää kokemuksiaan ta useampikin, koska autoilun kustannukset vaihtelevat paljon. Kuulin esimerkkinä että jos ferrariin menee vaihtamaan öljyt muualla kuin niillä, niin takuut menee ja se toimi maksaa siellä tuhansia.

Kuulopuheita. Suomessa myyjän pitää osoittaa, että vika on syntynyt huonon huollon takia. Tietysti jos ostaa ulkomailta, niin sitten voi olla toinen juttu.

syytinki
Seuraa 
Viestejä10305
tietää
Toivottavasti joku heittää kokemuksiaan ta useampikin, koska autoilun kustannukset vaihtelevat paljon. Kuulin esimerkkinä että jos ferrariin menee vaihtamaan öljyt muualla kuin niillä, niin takuut menee ja se toimi maksaa siellä tuhansia.

Taas joku Ladaisti joka varastaa bensat eikä maksa vakuutuksia ja korjaa itse on etuoikeutuneempi ferraristiin verraten.


Ei kai ne ladaistit enää. Alkavat olla keräilyharvinaisuuksia.

Taitaa olla enempi bemaristit (vanhat). Nekään ei välttämättä varasta bensaa, mutta vanha bemari varastaa.

Alle kakskymppisenä tuli ajeltua halvalla, seisontavakuutuksella ja joskus "kesäbensat". Pysäkointivirhemaksut meni jollekin mummelille Vaasan suuntaan, kun en ollut tehnyt nimenmuutosta AKEen. Eikä puhettakaan katsastuksesta, ennen onnistui- nyt ei.

Luulin, että kysymäni asia olisi ihan noin vain tuollaista jokapojan lonkkatietoa.
Nykyisen miesvainajani kuoleman jälkeen, oli minulla käytössä tuota perua muutaman vuoden jokin Vauxhallin eurooppaversio. Myin sen pois ja huomaan näin jälkeen päin aateltuna, että elintasoni nousi tuon jälkeen. Minä vapauduin ikään kuin jostain tiedostamattomasta ylimääräisestä painolastista.
Herää kysymys. Kuinka moni on köyhyysloukussa auton takia?

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517

Jos mielestäsi "köyhyysloukusta" irtipääseminen tarkoittaa sitä, että kun myy Vauxhallin ja voi tehdä saamillaan rahoilla pari etelän matkaa, olet käsittänyt sanan "köyhyysloukku" merkityksen ihan uudella tavalla.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Stop tykkänään Kairamo!
Tarkoitan köyhyysloukulla ja autoilulla sitä, että moni perhe pitää autoa huvin ja statuksenkin vuoksi.Tällöin perheen muu elämä kärsii.
Siis edelleen. Minkä suuruinen on autoilun hintalappu kuukaudessa?
Ei kysellä autoilun välttämättömyydestä

markent
Motto:
"Pääsin irti köyhyysloukusta. Myin autoni. Nyt minulla on varaa tehdä vuodessa jopa pari etelänmatkaa"

Nuo kuolemattomat sanat lausui erään kuolleen leski, taloyhtiömme tyttökullat -yhtymästämme.




Kyllä tuo helposti pitää paikkansa, jos ei ole isot tulot. Auton omistaminen vie vuodessa rahaa useammankin etelänmatkan verran. Uskon, että suomessa moni kituuttaa pystyäkseen pitämään autonsa. Jostain syystä tietyissä sosiaali- ja ikäluokissa auto on viimeinen asia jota vailla elämässä voi olla. Tietenkin jos asuu maalla, asia on toinen, mutta kyllä tämä pätee kaupungeissakin. Autoteollisuus ja sen omistaminen on vähän samaa kuin asunnoissakin, talous nojaa pitkälti niihin.

Matti Paviaani
Alle kakskymppisenä tuli ajeltua halvalla, seisontavakuutuksella ja joskus "kesäbensat". Pysäkointivirhemaksut meni jollekin mummelille Vaasan suuntaan, kun en ollut tehnyt nimenmuutosta AKEen. Eikä puhettakaan katsastuksesta, ennen onnistui- nyt ei.

Aiemmin oli helppoa kiertää erillaisia maksuja auton tiimoilta, varsinkin kun toimi autoalalla. Alalla asian oppineita mestareita pyörii yhä liikenteessä, kertomatta miten tiukentuneesta valvonnasta selviävät. Romuautolaki on pahin harrastuksen este. Romut eivät jää kulesimaan niin kuin aiemmin.

Autoni on isolla moottorilla varustettu tehokas eurooppalainen henkilöauto (ikää 14 v, auton arvo n. 6000 euroa).

- Vakuutukset + verot 700 euroa / vuosi.
- Bensankulutus kaupungissa 14 l/100km ja maantiellä 10 l/100km tekee näillä kilometreillä vuodessa hieman yli 2000 euroa.
- Lokakuussa uudet renkaat 560 euroa.
- Vuodenvaihteessa öljynvaihto 60 euroa.
- Muutama autonpesu á 10 euroa.
- Katsastus 70 euroa.
- Jotain kemikaaleja ym.

Tässä ovat vuoden aikana kertyneet autoiluun liittyvät maksut, eli ilman polttoainekuluja vajaa 1400 euroa. Joka vuosi ei silti tarvitse ostaa uusia renkaita ja huoltoja voi tulla yllättäen. Esimerkiksi odottamaton moottorivika voi aiheuttaa useamman tuhannen euron laskun. Monissa vanhoissa autoissa on myös edessä isoja huoltoja kuten kytkinremontti, jakohihnan vaihto, bensapumppu ym., jotka voivat kukin maksaa merkkihuollossa lähes 1000 euroa.

Lopulliset kustannukset riippuvat kuitenkin eniten siitä, miten hyvin autoa pitää. Jos on tunnollinen autonomistaja ja korjaa kaikki pienetkin viat ajallaan, voivat menot olla vuodessa ainakin kaksinkertaiset. Jos taas vähät välittää auton myyntikunnosta pari kolmen vuoden päästä, voi jättää tärkeimmätkin huollot tekemättä, säästää rahansa ja katsoa kun auto lahoaa.

Nyt jo päästään lukuarvoihin.
fmiles ja kuningas. Laskitteko noihin myös polttoainekustannukset? Se onkin vähän kinginen juttu kun pitäisi vähentää menoista hyötyautoajot saadakseen esille autoilun todelliset kulut.
Jospa kysyttäisiin näin:
Mitkä ovat autoilun todelliset kulut ilman polttoainekuluja?

Jatkoa:
Ammattiin liittyvä ajoa muodossa tai toisessa ei ole tarkoitus kysellä.

Omiin kokemuksiin perustuen aivan uudella autolla ajelu on kaikkein kalleinta ja hintaluokan alle 1000 euroa autolla ajelu halvinta.
Jokainen voi siitä sitten pohtia miten paljon tärvää rahaa.

Toinen autoni joka oli siis peugeot 405 1.9 GR vm 1988 kustansi minulle n. 20snt/ km.
Ajoin autolla n. 135000km/n. 7vuotta ja muistelisin että karkeasti kulut jakaantuivat kolmeen osaan:
1. Auton arvon aleneminen ja autolainan korkokulut.
2. Bensat
3. korjaukset, vakuutukset, huollot jne.

Auto kulutti matka-ajossa n. 7-8l 100/km riippuen kaasujalan painosta.

Muistelisin että auto-alan lehdissä on laskeskeltu uusien autojen kokonaiskuluja ja ne on yleensä olleet n. 30-40 snt/km.
Autoilussa on ylivoimaisesti helpointa säästää kun ei aja ollenkaan.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Tuota luokkaa. Verottajan on arvioinut, että tänä vuonna autoilu maksaa 0.45 c/km. Vanhalla autolla voi päästä johonkin 20 c/km tasolle, ehkä jopa vähän alle.

Eli 20 000 km vuodessa ajava maksaa autoilustaan 4000-9000 euroa vuodessa.

JAN1

Muistelisin että auto-alan lehdissä on laskeskeltu uusien autojen kokonaiskuluja ja ne on yleensä olleet n. 30-40 snt/km.

Mielenkiintoinen yksityiskohta tähän keskusteluun on sekin, että Kansaneläkelaitos (Kela) maksaa lähiomaisen (vanhuksen tai vammaisen) omalla autolla kuljetuksesta 0,20 e/km. Omavastuu on kuitenkin 9,50 e yhteen suuntaan per matka. Toisin sanoen, jos kuljetat vammaista sisartasi tai vanhaa äitiäsi lääkäriin 50:n km:n päähän asuinpaikasta ja saman verran takaisin, siis yhteensä sata kilometriä, vaivasi hukkuu omavastuisiin.
Sen sijaan, jos lähetät omaisesi taksilla matkaan, liikutaan jo yhteissummassa 200 euroa, josta siis omavastuu on 9,50 + 9,50 euroa. Taksikuski ei kuitenkaan saata tai taluta perillä.
Tästä eteenpäin olisikin jo liian pitkä tarina...

edit/PS: Kela siis maksaa esimerkkitapauksessa mieluummin 200 euroa - 19 e (omav.) = n. 180 euroa kustannuksia taksille, kuin ei edes pientä korvausta lähiomaiselle, joka toimii samalla saattajana/asioiden hoitajana.

Auto Toyota Corolla 2,0D, ilmastoinnit ja kaikki jutut löytyy, vuosimalli 2000. ostin 2vuotta sitten, maksoin siitä 2000euroa.
yksi öljyn vaihto 8e, dieselveroa ei ole, litra dieseliä maksaa 82senttiä/litra. vakuutus 225E vuosi ja autovero 96 euroa vuosi.
Auto maksoi silloisen, yhden kuukausipalkkani verran.

ajan n 15th vuodessa, keskikulutus 6,5litraa.
Auton arvon alennus... jaa-a varmaan joltakin turistilta nappaan parinvuoden kuluttua 1000 (2000-1000) / 4 vuodella= 250E /vuosi

arvonalennus 250E/vuosi
Poltoaineet noin 800E/ vuosi
vakuutus 225E/ vuosi
autovero 96E/ vuosi
Huollot 20E/ vuosi

yhteensä 1391E/ vuosi
0,093E /km

Rengaskuluja ei ole ollut ja remonttia ei ole tarvinnut tehdä.
Maa: Espanja

Tarkennuksena: minulla siis yhteensä kulut olivat viime vuonna noin 3500 euroa, tosin bensankulutuksen takia saattoi olla hieman enemmän. Auto on urheilullinen, joten ajotyylikin on... öhöm... urheilullinen.

Arvonalennusta en ole huomioinut, sillä se ei ole varsinainen vuotuinen kustannus. Auto on jo kerran maksettu käteisellä ilman lainaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat