Suomalainen roskahumanismi (kouluammuskelut)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

SDP-poliitikko Tuula Haatainen on Helsingin henkilöstö- ja sivistystoimen apulaiskaupunginjohtaja ja ajatuksenjuoksussaan ja retoriikassaan tyypillinen suomalainen poliitikko. Kirjoituksessaan Saksan kouluammuskelusta hän tarttuu nuorten pahoinvointiin ja esittää omat ratkaisumallista väkivallan kierteen lopettamiseksi.

Paljon ruusuja ja hyvää tahtoa, mutta vähän realismia ja asiaa.

http://blogs.hel.fi/haatainen/2009/03/v ... C3%A4.html

Kuten arvata saattaa, kirjoitus paistaa latteutta ja sinisilmäisyyttä. Teksti on tyypillisen tavanomainen kuvaus nuorten pahoinvoinnista ja päättäjien vastuusta, jolle tarjotaan ratkaisuksi holhoushumanismia muun muassa erinäisten hankkeiden muodossa, ynnä vastuuntunnon ja välittämisen lisäämistä. Tämän olen kuullut ennenkin.

Tällaiset kirjoitukset ovat tietysti pohjimmiltaan vastuureaktio, joka päättäjille syntyy, kun tällaisten tapausten jälkeen kysellään syitä tapahtuneelle. Halutaan omalta osaltaan näyttää, että tahtoa olisi vaikuttaa tulevaisuudessa siihen suuntaan, ettei vastaavaa tapahdu ainakaan omassa vastuupiirissä.

Politiikka on paniikkihäiriössä hetken aikaa ja päätyy esimerkiksi vaikeuttamaan aselupien saantia tai lisäämään institutionaalista asenneholhousta kouluissa. Poliitikko kun ei voi koskaan myöntää olevansa aidosti voimaton ongelman korjaamiseksi.

Tätä on suomalainen roskahumanismi. Jos jotain käsittämätöntä tapahtuu, ratkaisuna on järjestää hankkeita nuorten pahoinvoinnin välttämiseksi tai ainakin puhua asiasta äänekkäästi ja vastuuntuntoa peräänkuuluttaen.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että järjestetään erityinen kuraattori tai psykologi jokaiseen kouluun silittämään murrosikäisten poikien päitä ja vähentämään yleistä pahaa oloa.

Koska luullaan, että poikaa tosissaan muka kiinnostaa.

Tietysti Haataiselta jää huomaamatta, että pikku-Pekka-Ericiä, pikku-Mattia tai kumppaneita ei välttämättä kiinnosta, jos keski-iän ylittänyt oman koulun kuraattori välittää aidosti ja tahtoo tarttua aikuistuvan nuoren pahoinvointiin. Ehkä kiusatun oloa ei auta se, että vanhemmat ja rehtori yhdessä ottavat kiusauksen lopettamisen asiakseen. Ehkä nuorta ei kiinnosta koulun meistä-välitetään-ja-meillä-on-hyvä-olo-hanke, jos päällimmäisenä mielessä on koulutovereiden ja opettajien showmainen murhaaminen käsiaseilla.

Ehkä kiusaamiseen ei ole ratkaisua. Tai että ainoa ratkaisu tosiaan on kiusaajiensa ja kouluhenkilökunnan kylmäksi laittaminen.

Sivistystoimesta vastaavana realismia vain on mahdotonta niellä.

Meidän tulee aidosti välittää nuorista, unohtaa hetkeksi kiireemme ja pysähtyä kuulemaan, mitä heillä on mielessään.

10 pistettä. Tämä ei poliitikon työalueeseen kuulu, mutta tietysti se on pakko sanoa välittämisen ja vastuuntunnon vahvistamiseksi.

Meillä on jo tapahtunut myös myönteistä kehitystä. Viimeisimpien tutkimusten mukaan oppilaat viihtyvät koulussa selvästi aiempaa paremmin. Näin etenemällä rakennamme kouluympäristöjä, jotka ovat oppilaille turvallisia, heitä tukevia ja kannustavia.

10 pistettä. Mutta mitä tämän pitäisi todistaa?

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Voiko muka estää sellaista, joka tahtoo olla päivän uutinen ja lopettaa samalla sietämättömäksi käyneen elämänsä?
Kyllä tuollainen aina keinot keksii.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tilanne on "helppo" korjata kun tiedetään mistä ammuskelut johtuu. se vain että korjaukset eivät kuitenkaan poista tapahtumien syytä.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Mistäkö ne johtuivat? Monen tekijän yhteisvaikutuksesta.
Koulukiusattu muuttuu hirviöksi. Saa jostakin aseen.
Päättää kostaa verilöylyn muodossa. Samalla lopettaa oman elämänsä.
Ja tulla päivän uutiseksi.

Vierailija
Dark Shade
Mistäkö ne johtuivat? Monen tekijän yhteisvaikutuksesta.
Koulukiusattu muuttuu hirviöksi. Saa jostakin aseen.
Päättää kostaa verilöylyn muodossa. Samalla lopettaa oman elämänsä.
Ja tulla päivän uutiseksi.



Olisiko näitä koulusurmia ollut, jos nuorten psykologinen hoito kouluissa olisi nostettu lamaa edeltävällä tasolle ja määrärahoja lisätty jo vuosia sitten?

Itse olen jo vuonna 2001 esittänyt Vantaan kaupunginvaltuustolle koulukuraattorien ja psykologien määrärahojen nostamista siten, että vähimmäisvaatimuksena jokaisessa koulussa olisi kuraattori paikalla päivittäin.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
McRoot
Dark Shade
Mistäkö ne johtuivat? Monen tekijän yhteisvaikutuksesta.
Koulukiusattu muuttuu hirviöksi. Saa jostakin aseen.
Päättää kostaa verilöylyn muodossa. Samalla lopettaa oman elämänsä.
Ja tulla päivän uutiseksi.



Olisiko näitä koulusurmia ollut, jos nuorten psykologinen hoito kouluissa olisi nostettu lamaa edeltävällä tasolle ja määrärahoja lisätty jo vuosia sitten?

Itse olen jo vuonna 2001 esittänyt Vantaan kaupunginvaltuustolle koulukuraattorien ja psykologien määrärahojen nostamista siten, että vähimmäisvaatimuksena jokaisessa koulussa olisi kuraattori paikalla päivittäin.




Miten olisi luokkakokojen pienentäminen. Opetussuunnitelmaakin voisi hiukan rassata kansalaiskasvatuksen (yhteiskunnan pelisääntöjen harjoittelua) suuntaan peruskoulun osalta, voisi vähentää vallattomuuden tunnetta. Toisen asteen oppilaitokset on sitten jo ihan eri juttu.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Vierailija

fmiles.. mikä on vastineesi siihen että vasemmisto on munantonta nynnyilyä ja miks nostat esiin ylipäätään puolupolitiikan juuri tämän aiheen tiimioilla?
Onko tämä tulevaa vaalipropagandaasi?
Jos on, syö pääs!

Vierailija

Joo aiemmin mietin, että jos kaikilla olis aseet ni ammuskelut(tässä tarkoituksessa) vähenisivät. Voi olla joo mutta kyllä ne tosiaan keinot keksisi kuten joku jo ketjussa mainitsi.
Koulupommittaja voisi olla seuraava nimitys, tai jotain muuta.
Kaikki eivät ikinä tule saamaan esim. sellaista puolisoa kuin haluavat, tai jotain muuta.
Joillakin on hermo vähän tiukemmassa kuin jollakin muulla.
Joku haluaa, että hänet muistetaan kaikkein tuhoisimmasta iskusta.
Joku ei vaan jaksa välittää mistään mitään. etc.

Ihan turha mitään lakeja vääntää joistakin käsiaseista.
Ihan turha lisätä "hoitoja"

Ehkä paras ratkaisu olisi jos kukaan ei kiinnittäisi huomiota niihin?

Vierailija
McRoot
Olisiko näitä koulusurmia ollut, jos nuorten psykologinen hoito kouluissa olisi nostettu lamaa edeltävällä tasolle ja määrärahoja lisätty jo vuosia sitten?

Olisi.

McRoot
Itse olen jo vuonna 2001 esittänyt Vantaan kaupunginvaltuustolle koulukuraattorien ja psykologien määrärahojen nostamista siten, että vähimmäisvaatimuksena jokaisessa koulussa olisi kuraattori paikalla päivittäin.

Vaikka ne ovat varmasti hienoja esityksiä, osoitat tässä juuri sitä poliittista tautia, jota avaukseni käsittelee.

Että siis kouluammunnat olisi voitu yksiselitteisesti välttää poliittisilla ratkaisuilla, jotka jollain yleisellä tasolla lisäävät tätä mitattavissa olevaa ”tyytyväisyyttä” ja ”hyvinvointia”.

Sosiaalisesti pahasti eristäytyneitä, henkisesti sairaita tai vakavasti koulukiusattuja ei helpota, vaikka kuraattoreita, psykologeja, kouluterveydenhoitajia ja perheneuvojia olisi joka päiväkodissa, koulussa ja oppilaitoksessa tuhat kappaletta.

Yleisen hyvinvoinnin tason kohottaminen ei auta poistamaan kouluammuskeluja, sillä niiden toteuttajat ovat äärimmäisiä henkisiä poikkeustapauksia. Ilmiötä ei saa mahdutettua nuorten normaalien henkisten käyttäytymismallien sisälle.

Yleinen hyvinvointi vaikuttaa vieläpä siten, että hyvinvoivat lapset ja nuoret voivat usein entistä paremmin, kun taas pahoinvoivat pärjäävät joko yhtä huonosti tai huonommin. Kun nuori syrjäytyy niin hän syrjäytyy. Kun jäädään ulkopuolelle niin sitten myös ollaan henkisesti kaiken ulkopuolella, sellaisessa paikassa jonne kuraattorit ja kouluhankkeet eivät ulotu.

Toinen helppo ansa on väärä koulukiusaukseen puuttuminen. Vanhempien tai opettajien puuttuminen kiusaamiseen ei yleensä auta, sillä kyseessä on lasten väliset sosiaaliset rakennelmat. Sitä ei poisteta välttämällä kiusauksen ulkoisia merkkejä, kuten lyömisiä, potkimisia tai muita sellaisia välikohtauksia, joita voi kouluelämässä esiintyä ilman varsinaista koulukiusaamistakin.

Holhous on väärä ratkaisu ongelmaan, jota ei ymmärretä.

Vierailija

Ampumisia edeltää sen tekijän kannalta tuhansien koulupäivien kohtaamisen jännitys ja pelko kohdata yhteisö jossa ei viihdy tai kärsii. Se rakentaa mieleen panssarin joka patoaa piinan taakseen ja ulospäin näkyy kiltti lapsi, joka alkaa salaa fantasioida väkivallalla ensin miekuvissaan ja lopulta vahvistaakseen fantasiaa, alkaa etsiä konkreettisia välineitä ja tehdä suunnitelmaa. Tarjolla oleva ampuma-ase tekee sen vain helpommaksi. Riuska poika kirveen kanssa on yhtä tuhoisa.

En perusta tanttojen holhous-medotiin koska ne on osa ongelmaa tehdä koulu ahdistavammaksi.

Pojille omat koulut, ilman naisia ja luontaisesti miehisin opetusmedotein. Puperteetin aikaan tyttöjen tuoma lisäpaine ei auta asiassa yhtään.

Vierailija

Ettäkö taas miehisellä anarkismilla selvitetään tällainenkin ongelma. Sosiaaliset säätämiset on muka huonoja ja kansa kyllä tietää? Pöh..

Vierailija

En vastaa pönnille.

Nykykoulut ovat pääosin trimmattu tyttökouluiksi ja poikien reaktiot asiaan ovat alistumisesta taisteluun. Asialle kannattaisi oikeasti tehdä jotain, muuten kuin tanttakäsittelyllä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

uutiseksi pääsy tai 15 min julkisuus ei ole se syy tapahtuneille. syy on vain kuoleman halu ja kosto. se että kostetaan myös ulkopuolisille johtuu täysin siitä että nämä ulkopuoliset eivät ole tehneet asioille mitään vaikka olisivat voineet, kun katsotaan tekijän näkökulmasta.

näin löytyy se oikea syy jokaisen tapahtuman takaa.

kyllä, kyllä tekijät ovat itsekeskeisiä ja haluavat saavan aikaan jotain ja olla jotain edes hetken.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
fmiles

Sosiaalisesti pahasti eristäytyneitä, henkisesti sairaita tai vakavasti koulukiusattuja ei helpota, vaikka kuraattoreita, psykologeja, kouluterveydenhoitajia ja perheneuvojia olisi joka päiväkodissa, koulussa ja oppilaitoksessa tuhat kappaletta.



Voit varmaan esittää lähteitä, joihin vedoten voit perustella väitettäsi. Jos ongelmia ei voida kokonaan poistaa, niin tästä et voida päätellä, jotta nuorten mielenterveyshäiriöihin tai syrjäytymiseen ei voida lainkaan puuttua. Tuossa väitteessäsi et puutu pelkästään poliitikkojen ympäripyöreisiin puheisiin, vaan kyseenalaistat koko psykosektorin toimivuuden. Todisteeksi vaaditaan muutakin kuin pelkkä henkilökohtainen mielipide.

fmiles

Että siis kouluammunnat olisi voitu yksiselitteisesti välttää poliittisilla ratkaisuilla, jotka jollain yleisellä tasolla lisäävät tätä mitattavissa olevaa ”tyytyväisyyttä” ja ”hyvinvointia”.

Yleisen hyvinvoinnin tason kohottaminen ei auta poistamaan kouluammuskeluja, sillä niiden toteuttajat ovat äärimmäisiä henkisiä poikkeustapauksia. Ilmiötä ei saa mahdutettua nuorten normaalien henkisten käyttäytymismallien sisälle.

Yleinen hyvinvointi vaikuttaa vieläpä siten, että hyvinvoivat lapset ja nuoret voivat usein entistä paremmin, kun taas pahoinvoivat pärjäävät joko yhtä huonosti tai huonommin. Kun nuori syrjäytyy niin hän syrjäytyy. Kun jäädään ulkopuolelle niin sitten myös ollaan henkisesti kaiken ulkopuolella, sellaisessa paikassa jonne kuraattorit ja kouluhankkeet eivät ulotu.

Toinen helppo ansa on väärä koulukiusaukseen puuttuminen. Vanhempien tai opettajien puuttuminen kiusaamiseen ei yleensä auta, sillä kyseessä on lasten väliset sosiaaliset rakennelmat. Sitä ei poisteta välttämällä kiusauksen ulkoisia merkkejä, kuten lyömisiä, potkimisia tai muita sellaisia välikohtauksia, joita voi kouluelämässä esiintyä ilman varsinaista koulukiusaamistakin.

Holhous on väärä ratkaisu ongelmaan, jota ei ymmärretä.




Tietenkin yksittäisiin ongelmatapauksiin on vaikea puuttua lisäämällä yleistä hyvinvointia. Onko sinulla esittää parempaa toimintamallia, vai tyydytkö vain levittelemään käsiäsi?

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
fmiles

Yleisen hyvinvoinnin tason kohottaminen ei auta poistamaan kouluammuskeluja, sillä niiden toteuttajat ovat äärimmäisiä henkisiä poikkeustapauksia. Ilmiötä ei saa mahdutettua nuorten normaalien henkisten käyttäytymismallien sisälle.



Poikkeustapauksilla on oma historiansa. Kouluammuskelijoita näyttää yhdistävän yksinäisyys ja pitkään jatkunut kiusaamishelvetti. Peruskoulunkin mittaisella 9 vuoden "henkisellä valmennuksella" saadaan pahaa jälkeä aikaan kun vaan annetaan kiusaamisen ja syrjinnän kukoistaa. Tappajaksi voidaan aivopestä paljon lyhyemmässäkin ajassa ja kuka hyvänsä on murrettavissa.

Minun kouluaikoinani pahimmat kiusaajat tulivat "ongelmaperheistä". Minun nähdäkseni tehokkain lääke kiusaamisen vähentämiseen olisi eriarvoistumista ja ongelmien kasautumista vastaan taisteleminen. Siis hyvinvoinnin lisääminen sinne, missä sitä eniten tarvitaan.

We're all mad here.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat