Energian tuottaminen

Seuraa 
Viestejä44
Liittynyt31.1.2008

Kun minulla on hyvä idea energian tuottamiseen niin miten olisi toimittava että jos taloudellisesti tuottava niin saisin minäkin osani tuotosta. Mistä saisi apua asian testaamiseen? Idea on myös sellainen että siitä olisi muutakin apua kuin pelkkä energia tuottaminen. Valmiin tuotteen on mullistava koko energian tuotannon koska se on melko yksinkertainen, ei ikiliikkuja mutta tuottaa enemmän kuin kuluttaa ainakin teoriassa vähän niin kuin tuulimyllyt. En paljasta ideaa kuin aivan varmalle taholle jossa kirjoitetaan sopimus patentista.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Lähetä patenttihakemus siitä vehkeestäsi. Se ei maksa juuri mitään. Silloin kun olet sen lähettänyt, niin sinulla on suoja. Vaikka se olisikin (siis hakemus) epätäydellinen. Sitten voit rauhassa jutella muidenkin kanssa laitteestasi. Mahdollisten ostajien, etc. Hullu olet, jos tuotteessasi on jotain erikoista, ja meinaat antaa sen jonkun muun patentoitavaksi.

www.prh.fi

Vierailija
Aarre31
...mutta tuottaa enemmän kuin kuluttaa ainakin teoriassa vähän niin kuin tuulimyllyt.

Itse asiassa tuulimyllyillä on aikas huono hyötysuhde, oliko jotain 30 % luokkaa. Suurin osa myllyn läpikulkevan ilmamassan liike-energiasta virtaa ohi, mutta ainakaan tuuli ei maksa mitään

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Aarre31
Kun minulla on hyvä idea energian tuottamiseen niin miten olisi toimittava että jos taloudellisesti tuottava niin saisin minäkin osani tuotosta.

Ensimmäinen askel olisi tarkistaa se, kuinka hyvin tai huonosti ajatus sopii nykyiseen tunnettuun luonnontieteeseen. Jos se on esimerkiksi termodynamiikan lakien vastainen niin aika aika epätodennäköisenä pitäisin sen toimivuutta. Jos käytettävissä ei ole tuttua ja luotettavaa luonnontieteilijää niin siinä tapauksessa edessä on joko palvelun ostaminen esimerkiksi VTT:ltä tai fysiikan omaehtoinen opiskelu.

Aarre31
Mistä saisi apua asian testaamiseen? Idea on myös sellainen että siitä olisi muutakin apua kuin pelkkä energia tuottaminen. Valmiin tuotteen on mullistava koko energian tuotannon koska se on melko yksinkertainen, ei ikiliikkuja mutta tuottaa enemmän kuin kuluttaa ainakin teoriassa vähän niin kuin tuulimyllyt. En paljasta ideaa kuin aivan varmalle taholle jossa kirjoitetaan sopimus patentista.

Sopimusta patentista et saa muuten kuin venture capital -viritelmien kautta. Juuri tällä hetkellä (ainakin seuraavan vuoden ajan) riskirahaa on hyvin huonosti tarjolla. Patentoiminen on kohtuullisen arvokasta puuhaa, mikäli tarkoituksena on kattaa koko maailman merkittävät markkinat.

http://www.prh.fi/fi/patentit/hakuulkom.html

Lupaus patentoinnista on siis lupaajalle iso riski. Salassapitosopimukset (NDA, Non-disclosure agreement) ovat tapa, jolla voit antaa ulkopuolisen tahon tutkia ajatuksesi toimivuutta. Sopimus on syytä laatia sellaisen lakimiehen kanssa, joka on vastaavia asioita ennenkin hoitanut. Sopimuksen sanktiot on niinikään määrättävä riittävän suuriksi, sillä tiedon vuotaminen voi estää patentoinnin.

Muistathan, että patentoinnin estämiseksi riittää se, että löytyy "prior art". Kannattaa siis tutkia julkisia patenttitietokantoja ja tieteellisiä julkaisuita omaan aiheeseen liittyen ennen kuin lähtee miettimään kaupallistamisasioita.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Aarre31
Kun minulla on hyvä idea energian tuottamiseen niin miten olisi toimittava että jos taloudellisesti tuottava niin saisin minäkin osani tuotosta. Mistä saisi apua asian testaamiseen? Idea on myös sellainen että siitä olisi muutakin apua kuin pelkkä energia tuottaminen. Valmiin tuotteen on mullistava koko energian tuotannon koska se on melko yksinkertainen, ei ikiliikkuja mutta tuottaa enemmän kuin kuluttaa ainakin teoriassa vähän niin kuin tuulimyllyt. En paljasta ideaa kuin aivan varmalle taholle jossa kirjoitetaan sopimus patentista.

Yksityishenkilöiden tekemien keksintöjen patentointi on tehty käytännössä mahdottomaksi. Hakemus maksaa ensin satasia ja sen jälkeen sen ylläpidosta pitää maksaa satasia vuodessa.
Siksi patentteja hakevat käytännössä vain yritykset, joilla on resursseja maksaa nuo kaikki kulut + alkaa itse valmistamaan k.o. tuotetta. Jos vaadit, että "et paljasta ideaa kuin aivan varmalle taholle jossa kirjoitetaan sopimus patentista", voit olla varma, että ketään ei kiinnosta.

Olen myös harrastajakeksijä, mutta julkaisen keksinnön idean heti, kun se on vähänkin jalostunut, jolloin kukaan muukaan ei voi patentoida sitä. Olisi aika tylyä, jos tekisin keksinnön, säilyttäisin sitä pöytälaatikossa ja myöhemmin joku muu keksisi saman idean minusta riippumatta ja saisi patentin.

Vierailija
Ertsu
Aarre31

Yksityishenkilöiden tekemien keksintöjen patentointi on tehty käytännössä mahdottomaksi. Hakemus maksaa ensin satasia ja sen jälkeen sen ylläpidosta pitää maksaa satasia vuodessa.
Siksi patentteja hakevat käytännössä vain yritykset, joilla on resursseja maksaa nuo kaikki kulut + alkaa itse valmistamaan k.o. tuotetta. Jos vaadit, että "et paljasta ideaa kuin aivan varmalle taholle jossa kirjoitetaan sopimus patentista", voit olla varma, että ketään ei kiinnosta.

Olen myös harrastajakeksijä, mutta julkaisen keksinnön idean heti, kun se on vähänkin jalostunut, jolloin kukaan muukaan ei voi patentoida sitä. Olisi aika tylyä, jos tekisin keksinnön, säilyttäisin sitä pöytälaatikossa ja myöhemmin joku muu keksisi saman idean minusta riippumatta ja saisi patentin.

Onko sinulla muuten mitään havaintoa siitä, miten abstrakteja konsepteja voidaan käyttää patentoinneissa?

Jos otetaan vaikka esimerkiksi jokin materiaalin valmistusprosessi, niin voidaanko kyseinen konsepti patentoida siten, ettei esm. yksittäisen epäolennaisen työvaiheen hienoinen muutos aiheuta sitä, että valmistusprosessi voidaan ottaa käyttöön maksamatta käytöstä patenttilisenssimaksuja?

Tai riittääkö "prior art" perusteeksi se, että olet julkaissut pääpiirteissään jonkin tuotteen idean ja joku yrittää saada markkinoille lähes vastaavaa tuotetta?

Tai oletko käyttänyt nda-sopimuksia jatkojalostaessasi ideaa sellaisilla tahoilla, joiden tietoja tai laitteita olet käyttänyt maksua vastaan?

Vierailija

Tuo julkistaminen on hyvä keino. Varsinki suurempia tahoja ajatellen. (siis että joku, vaikka yliopisto, ei pölli ideaasi) Itse olen käyttänut sitä hyvällä menestyksellä. Sitä ennen tietenkin olen laittanut hakemuksen sisään.

Yleensä käy niin, että kun on laittanyt jonkin hakemuksen menemään, niin puolen vuoden kuluttua samaisesta keksinnöstä joutuukin laittamaan uuden, koska huomaa entisen jääneen jo "vanhaksi" keksintö on siis parantunut, ja uutta suojattavaa ilmestynyt.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008

Energian tuottaminen - Hm, materian muuttaminen energiaksi, aika vaikeaa. Olemassa olevan energian "kiinniottaminen", sen muotoa muuttaen, huomattavasti helpompaa. Pihakuusi tässä vain humisee, älkää ottako liian vakavasti.

Simeon
Seuraa 
Viestejä143
Liittynyt18.5.2007

Itse kävisin TE-keskuksen keksintöasiamiehen puheilla.

http://www.te-keskus.fi/Public/?nodeid=10576&area=7646

Hän antaa sinulle vartin aikaa kertoa mistä on kysymys. Jos keksinnössäsi on oikeasti ideaa, hän osaa neuvoa sinulle oikeat toimintatavat ja vaihtoehdot. Hän neuvoo sinulle suojaustavat.

Jos ideasi tosiaan on sellainen kun kirjoitat, rahoitus on pienin ongelmasi, rahaa löytyy rajatta jos energia-alalle on oikea uusi hyvä innovaatio.

Vierailija

Olet kuullut monenlaista juttua, osa totta, osa ei.

Kerron alan ammattilaisena, että miten homma menee.

Mitä voisit siis tehdä. Mene hyväpalkkaiseen hommaan, ja kehitä ideaasi niillä tuloilla. Piste. Esim tekun opettajilla on yli 3kk kesälomaa, joten aikaa on yllin kyllin.

Mitään muuta tukea et tule koskaan saamaan. Suomessa ei ole pääomasijoittajia. USA:ssa ja Israelissakin niitä saa vain yksi sadasta.

Yksityishenkilönä et voi valvoa etteikö patenttisi oikeuksia loukattaisi, joten turha edes patentoida. Patentti on siis turha vaikka se olisi ilmainen. Ja sehän ei ole.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
Aarre31
Idea on myös sellainen että siitä olisi muutakin apua kuin pelkkä energia tuottaminen.

Mitä muuta apua? Jätä energiantuottamisidea kertomatta, mutta tarkenna hieman tuota "muutakin apua"!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Simeon
Itse kävisin TE-keskuksen keksintöasiamiehen puheilla.

http://www.te-keskus.fi/Public/?nodeid=10576&area=7646

Hän antaa sinulle vartin aikaa kertoa mistä on kysymys. Jos keksinnössäsi on oikeasti ideaa, hän osaa neuvoa sinulle oikeat toimintatavat ja vaihtoehdot. Hän neuvoo sinulle suojaustavat.

Jos ideasi tosiaan on sellainen kun kirjoitat, rahoitus on pienin ongelmasi, rahaa löytyy rajatta jos energia-alalle on oikea uusi hyvä innovaatio.

Kun joku aika sitten soitin TE-keskukseen, niin siellä kysyttiin heti, olenko yrityksen edustaja vai yksityishenkilö. Kun kerroin, että yksityishenkilö, niin vastaus oli, että työskentelemme vain yritysten kanssa. Näin siis ainakin Tampereella.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Aarre31

Hmmm... tuottaa enemmän kuin kuluttaa. Eikös se ole ikiliikkujakonsepti?
Toivottavasti ei taas joku gravitaatiomoottori tai vetygeneraattori.

Lämmön siirto kylmästä lämpimään taitaa olla lähinnä sellainen, mikä kuluttaa saantoon verrattuna vähemmän energiaa. Siinähän on kysymys energian siirrosta, ei sen tuottamisesta. Mutta toimivia ikiliikkujia taitaa olla aika harvassa. Eli kyllä laittaisin jäitä hattuun ja perehtyisin fysiikan perusteisiin.

Tässä taannoin joku esitteli gravitaatiomoottoriaan. Vannoi sen toimivuuden puolesta, eikä uskonut järkipuhetta. Haki patenttia, osteli kalliita magneetteja ja teki kokeita. Mutta nyt ei siitäkään keksinnöstä ole kuulunut mitään.

Tuo patentin haku on kyllä hyvä idea. Siinä vaiheessa hullut ikiliikkujakeksinnöt karsiutuu pois, eikä niille myönnetä patentteja. Ainakin tivataan, mihin laskelmiin toiminta perustuu.

Vierailija

jep jep
yksivaihto on tämä maailmankuulu staattisensähkön kerääjä
on aika yksinkertainen tehdä ja pitäisi toimia yölläkin "kerää myös radio-aallotkin

ja joku kirjoitti että kokeilee eri antenni materiaaleja
niin "voi" saada enemmän irti ?

Tai sitten ostaa jotain tälläisiä 100 kpl http://www.bebek.fi/kauppa/tuotteet.php ... yhma_id=30

mutta jos aarteella on oikein hyvä härveli niin turhaan sitä pihtailee
muuten on aika monta hemmoa väittännyt että heillä on super duder energian tuottaja mutta suurin osa heistä on jotain herra" huuhaa osastoa" tai herra "rahat tänne ja karkuun "
ainiin tämä vielä herra"salaiset tahot eli öljyfirmat tai valtion salaiset agentit veivät härvelin mutta raha kelpaa osta piirustukset 200 eurolla"

moro

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat