Konginkangas ei tuonut tarpeeksi keskikaiteita.

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Aamulehti kirjoittaa:
"Liikenneturva: Konginkangas ei tuonut tarpeeksi keskikaiteita
16.03. - 12:13

Tampere Liikenneturvan mukaan Konginkankaan suuronnettomuus ei tuonut teille keskikaiteita, vaikka niitä suositeltiin. Keskikaiteet vähentäisivät nokkakolareita.

Onnettomuustutkintakeskus teki Konginkankaasta selonteon, joka tuotti 17 turvallisuussuositusta. Niistä osa on toteutettu. Parannuksia tuli muuan muassa kuljettajakoulutukseen, ja lisäksi kuljetusten vastuuta levitettiin koko kuljetusketjuun.

Keskikaiteiden rakentamista pitäisi kuitenkin Liikenneturvan mukaan lisätä. Suuri osa raskaan liikenteen vakavista onnettomuuksista johtuu siitä, että vastaan tuleva ajoneuvo ajautuu yllättäen kuorma-auton eteen. Kaiteet vähentäisivät merkittävästi kolareita.

Viime vuoden liikennekuolemista 31 prosentissa oli mukana kuorma-auto. Osuus oli korkeampi kuin kertaakaan 15 vuoteen.

Konginkankaalla Keski-Suomessa kuoli viisi vuotta sitten 23 ihmistä, kun ajoneuvoyhdistelmä törmäsi linja-autoon."

Päättäjät eivät näköjään vieläkään tajua, että täysperävaunurekan vetoauton ja perävaunun massojen suhde on suurin syy raskaan liikenteen onnettomuuksiin ainakin talvella. Perävaunu saa painaa 1,5 kertaa vetoauton painon. Siis enemmän kuin vetoauto. Ennenwanhaan tuo suhde sai olla 1:1, joka pitäisi pikimmiten palauttaa. Kun noita rahtirekkoja katselee, niin huomaa, että perävaunujen koko senkuin kasvaa ja kasvaa, mutta vetoautoihin akseleita ei lisätä kuin maanrakennuspuolella.

Ei pitäisi olla vaikea tajuta, että painava perävaunu vie kevyttä vetoautoa kuin pässiä narussa eritoten peililiukkaalla.

Yhdistelmän kokonaismassa voisi kyllä olla sen 60 tonnia, mutta lisäakselit pitäisi laittaa vetoautoon eikä peräkärryyn.

Kommentit (9)

Vierailija

Mikä pakko on mennä niille teille, mitä rekat käyttää ?

Bussit ja henkilöautot voi mennä muille teille, jos kuvittelevat voivansa elää ikuisesti.

Miksi se Konginkankaan bussi oli E75-päätiellä ? Siksi, että säästäisi 15 minuuttia ajoaikaa. Olis mennyt Mikkelin kautta Kuopijoon, niin olisivat päässeet rinteeseen ja vielä kotiakin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Lektu-Elli
Mikä pakko on mennä niille teille, mitä rekat käyttää ?

Bussit ja henkilöautot voi mennä muille teille, jos kuvittelevat voivansa elää ikuisesti.

Miksi se Konginkankaan bussi oli E75-päätiellä ? Siksi, että säästäisi 15 minuuttia ajoaikaa. Olis mennyt Mikkelin kautta Kuopijoon, niin olisivat päässeet rinteeseen ja vielä kotiakin.


Eli pitäisikö keksiä uusi liikennemerkki "vain rekoille" ? Muut ajoneuvoryhmät eivät saisi käyttää "rekkatietä" ? Alkaa olla kohta vaarallista kaikki liikkuminen joka puolella, kun 24 tonnin nupilla saa vetää 100 tonnin kärryä.

Vierailija
Ertsu

Eli pitäisikö keksiä uusi liikennemerkki "vain rekoille" ? Muut ajoneuvoryhmät eivät saisi käyttää "rekkatietä" ? Alkaa olla kohta vaarallista kaikki liikkuminen joka puolella, kun 24 tonnin nupilla saa vetää 100 tonnin kärryä.



Katso miten Saksassa on.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Lektu-Elli
Ertsu

Eli pitäisikö keksiä uusi liikennemerkki "vain rekoille" ? Muut ajoneuvoryhmät eivät saisi käyttää "rekkatietä" ? Alkaa olla kohta vaarallista kaikki liikkuminen joka puolella, kun 24 tonnin nupilla saa vetää 100 tonnin kärryä.



Katso miten Saksassa on.

Laita linkki niin katson.

Vierailija

Moottoriteillä rekat menee sitä oikeanpuoleisinta kaistaa nätisti.

Keskiaita yleensä on, mutta ei sitä tarvittaisi. Ruohokaistale riittää.

Suomen oloissa vastaantulevien kaistojen pitäisi muutenkin olla kaukana toisistaan lumien auraamisen helpottamiseksi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Lektu-Elli
Moottoriteillä rekat menee sitä oikeanpuoleisinta kaistaa nätisti.

Keskiaita yleensä on, mutta ei sitä tarvittaisi. Ruohokaistale riittää.

Suomen oloissa vastaantulevien kaistojen pitäisi muutenkin olla kaukana toisistaan lumien auraamisen helpottamiseksi.


Niinhän täälläkin moottoritiellä, mutta kaikkia kantateitä ei voi muuttaa moottoriteiksi ilman pilviä hipovia kustannuksia.
Kyllä se keskikaidekin jotain auttaa, mutta tehokkain liikenneturvallisuuden koheneminen saataisiin sillä, että vetoauton ja peräkärryn massojen suhde palautettaisiin siihen 1:1. Eihän henkilöautopuolellakaan sallita vetoautoa painavampaa kärryä.

Vierailija

Tarkoitin, että miksei eri suuntiin menisi 1 kaista, kaukana toisistaan.

Ruotsissa on noita. Kaistat on sen verran leveitä, että voi ohittaakin.

Tuo on kuin leveäkaistatie, mutta turvallinen.

Meluongelma puolittuu. Kaistat voi teoriassa mennä jopa 55km päässä toisistaan. Käytännössä 50m esim Tukholma-Västerås.

Vierailija
Ertsu
Lektu-Elli
Moottoriteillä rekat menee sitä oikeanpuoleisinta kaistaa nätisti.

Keskiaita yleensä on, mutta ei sitä tarvittaisi. Ruohokaistale riittää.

Suomen oloissa vastaantulevien kaistojen pitäisi muutenkin olla kaukana toisistaan lumien auraamisen helpottamiseksi.


Niinhän täälläkin moottoritiellä, mutta kaikkia kantateitä ei voi muuttaa moottoriteiksi ilman pilviä hipovia kustannuksia.
Kyllä se keskikaidekin jotain auttaa, mutta tehokkain liikenneturvallisuuden koheneminen saataisiin sillä, että vetoauton ja peräkärryn massojen suhde palautettaisiin siihen 1:1. Eihän henkilöautopuolellakaan sallita vetoautoa painavampaa kärryä.



Jotenkin perstuntumalta voisin sanoa tuollaisen yhdistelmän oikenevan parhaiten lisäämällä nopeutta ja lähtevän pahempaan linkkuun jos etupäässä jarrutetaan tehokkaammin kuin takapäässä.

Näin siis muutaman kerran laitonta traileriyhdistelmää ajelleen henkilön kokemuksella.

Tästä herää siis ajatus siitä, onko nykyinen ajotyyli yhdistetynä nopeusrajoittimeen järkevää. Jos tuollaisella täysperävaunuyhdistelmällä ajetaan rajoitinta vasten ja perä alkaa heittelemään, ei ole mitään tehtävissä.

Eli pitäisi lähteä valvomaan tarkemmin rekkojen nopeuksia ja ryhtyä sakoittamaan pienistäkin ylinopeuksista tai sitten poistaa rajoitin kokonaan.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti tehdä järjestelmästä sellainen, että 85km/h ajettaessa auto kuluttaisi kaksinkertaisesti verrattuna 80km/h ajettaessa. 5km/h nopeuden lisäys oikaisisi helposti yhdistelmän eikä yksikään kuljetusalan yrittäjä vaatisi tuota ylinopeuden ajamista jos sen ajaminen tuplaisi kulutuksen.

Tietysti myös elektronisten loggereiden yleistyminen olisi suotavaa, jos ne käytäisiin aina läpi ja siellä olevasta pienestäkin ylinopeudesta mätkäistäisiin sakot sekä yritykselle, että kuljettajalle.

Vierailija
McRoot

Jotenkin perstuntumalta voisin sanoa tuollaisen yhdistelmän oikenevan parhaiten lisäämällä nopeutta ja lähtevän pahempaan linkkuun jos etupäässä jarrutetaan tehokkaammin kuin takapäässä.



Oma kokemukseni kertoo ihan samaa. (Tuli joskus ajettua muutama hassu kilometri noita härveleitä)

McRoot

Tästä herää siis ajatus siitä, onko nykyinen ajotyyli yhdistetynä nopeusrajoittimeen järkevää. Jos tuollaisella täysperävaunuyhdistelmällä ajetaan rajoitinta vasten ja perä alkaa heittelemään, ei ole mitään tehtävissä.



Tuossahan se ongelman ydin onkin. Se ehdottamasi rajoittmen poistaminen ei ongelmaan auta, koska silloin kuskit painaisivat sen mitä auto kulkee tai kantti kestää. Ei siinäkään liikenneturvallisuus juuri paranisi. Ajotottumuksiin pitäisi jotenkin pystyä vaikuttamaan.

McRoot

Yksi vaihtoehto olisi tietysti tehdä järjestelmästä sellainen, että 85km/h ajettaessa auto kuluttaisi kaksinkertaisesti verrattuna 80km/h ajettaessa.



Tuo 5km/h nopeuden muutos muuten tuntuu ihan merkittävästi polttoainelaskussa. Nykyään on käsittääkseni alalla herätty kiinnittämään tähänkin enemmän huomiota - kiitos korkeille polttonesteiden hinnoille siitä. En juuri nyt jaksa lähteä metsästämään kulutuslukemia, mutta kyllä sillä merkitystä on. Noilla scanioilla kun ei yleensä ajeta mitään lyhyitä kauppareissuja, vaan kilometrejä tulee kolminumeroisia summia päivässä. Tällöin pienempikin säästö kulutuksessa on taloudellisesti kannattavaa.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt mitään järkeä tuossa rajoitinta vasten nojaamisessa, mutta käytännössä lienee niin, että suuri osa kuljettajista on kyseisen ajotavan jostakin omaksunut. Joskus taukopaikalla asiaa vastapäätä istuneelta makkaraperunoiden ystävältä kysyessäni sain vastaukseksi: "Kiire". No en kyllä ymmärrä sellaista kiirettäkään, mutta eipä minun tuolla tarvitse noita nykyisellään ajaakaan.

Uusimmat

Suosituimmat