Onko tahallinen epäsosiaalisuus sallittua kenellekkään?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ei oo tarkoitukseni heittäytyä neurottiseen nipotukseen mistään pikkujutuista. Olkoot ja eläkööt kukin ihan niin itsekkäästi kuin lystää kunhan itte kantavat vastuun omastaan. On päivänselvää että olemalla epäsosiaalinen, voi ajautua yksinäisyyteen josta ei ole poispääsyä.

Mielenhäiriössä käyttäytyminen ei ole vapaan tahdon alaista toimintaa mutta se mielenhäiriöisyys pitäis näkyä muunakin kuin epäsosiaalisena käyttäytymisenä. Pitäis olla jotakin sekavuutta tjms. ja pelkkä itsekeskeisyys ja itsekkyys ei luokitu sinällään miksikään häiriöksi, jos ja kun mukana on loogista johdonmukaisuutta ja henkilö muutoin käyttäytyy ihan ok.

Ihan vauvat tietenkin suljetaan pois vastuusta mutta aika pieniltä jo voidaan edellyttää myös sosiaalista vastuuta omasta käyttäytymisestään. Tietenkin niin että yhteisö ympärillä edesauttaa aina sen pienimmän ja taitamattomimman oppimista ja osaamista ja suurin vastuu on vanhemmilla ja taitavammilla.

Sosiaalisuudella en nyt tietenkään tarkoita mitään laumahierarkista hinkuttelua ja teennäistä ulkokultaista käytöstä. Ihmisillä on tunteet, on hyvät ja huonot fiiliksensä ja päivänsä ja joustoa pitää olla. Jos ja kun välillä käyttäytyy epäsosiaalisesti se on ymmärrettävää (ainakin minä ymmärrän), mutta jatkuva, systemaattinen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys muita kohtaan, se on asia joka askarruttaa tänään.

Mä oon sitä mieltä ettei sellaiseen ole kellään oikeutta.
Oikeus siihen voidaan lunastaa vex käyttäytymällä samalla mitalla takaisin. Jos joku on muita kohtaan systemaattisesti epäsosiaalinen, muilla ei voi olla mitään sosiaalisia velvoitteita käyttäytyä mokomaa kohtaan yhtään sen paremmin kuin hän itse.

Kerran eräs vanhempi psykologi tuumasi sosiopaateista puhuttaessa että heikäläiset jää todella yksin loppujenlopuksi. Niin se varmaan onkin. Mikään laki tai oikeus kun ei voi pakottaa ketään olemaan kenenkään kaveri tai edes seurassa, ei välittämään sellaisesta, joka on epäsosiaalinen.

Kehitysvammapuolella oon joskus törmännyt tahattomaan epäsosiaalisuuteen ja se on aivan eri juttu. Menee samaan kategoriaan kuin arkinen "jokahenkilönoikeus" olla inhimillinen ja käyttäytyä välillä hyvin tai huonosti.

Autistisuuden osalta oon pikkuhiljaa alkanut hahmottaa ettei siihen sinällään liity mitään tahallista epäsosiaalisuutta. Sosiaalista kömpelyyttä kyllä ja ties mistä sosiaalisesta ahdistuksesta kumpuavaa, mutta ei tahallista ilkeyttä tai muista piittaamattomuutta.. kun siis puhutaan täysi-ikäisistä ja kongnitiivisesti senverran lahjakkaista tapauksista, jotka ei oo älyllisesti jälkeenjääneitä.

Älykäs autisti voi olla peluri, valehtelija, tahallaan epäsosiaalinen itsekäs "paskiainen".. ihan siinä kuin kuka tahansa muukin.
Autistisuuskaan ei siis sinällään pelasta yksilönvastuulta.
Toki se voi olla lieventävä asianhaara siinä kuin jollakulla voi myötätuntoa aiheuttaa joku onnettomuudessa kolhiutuminen.
Muissakin neurologisissa oireyhtymissä voi olla seikkoja, jotka aiheuttaa suuremman alttiuden epäsosiaaliseen käyttäytymiseen mutta niin mä asian nään että vain älyllinen jälkeenjääneisyys on hyväksytty syy ja sehän jo sinällään aiheuttaa tahattomuuden.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

En voi olla ajattelematta ettei se voi olla niin suuren suuri rikos jos ei kauheasti halua olla ihmisten kanssa tekemisissä - muttei halua muille ihmisille mitään pahaa ja jos oikein paha paikka sattuisi että olisi pakko auttaa muita, niin auttaisi kanssa. Eli että tykkäilee enimmäkseen olla omissa oloissaan, koska se vaan tuntuu luontevimmalta, helpoimmalta ja jotain missä ei tule niitä pettymyksiä ja epäonnistumisia. Siten ehkä helpompi olla luisumatta ihmisinhon tielle, kun pitää kosketuspinnan muihin mahdollisimman pienenä?

Mutta tiätty sellainen touhu että on kokoajan ihmisten kanssa tekemisissä ja jokaisella teollaan ja sanallaan osoittaa vain pelkkää ylimielisyyttä sekä halveksuntaa lajikumppaneitaan kohtaan, se tuntuu vähintäänkin omituiselta, siis lievästi sanottuna. Jos kerta vihaa niin paljon muita että haluaa heille jatkuvasti vain jotain pahaa, haluaa kieroilla ja uunottaa ja olla kertakaikkiaan oikein ääshouli sosiopaatti, kun nyt sana esille jo edellä tuli, niin eikö se juuri tarkoita sitä että ihminen haluaakin kovasti olla muiden kanssa tekemisissä muttei kehtaa myöntää sitä muille eikä itselleenkään!

Sekin että tarvitsee muita kiusattavakseen on osoitus siitä että tarvitsee muita. Siis on sosiaalinen, halusi tai ei.

Kiltti pikku autisti ja tuhma iso sosiopaatti ovat kuitenkin ääripäitä jotka eivät koske kovin montaa ihmistä, siltä minusta tuntuu kun olen kaikenlaisia tapauksia tavannut (jos en muualla niin ainakin netissä, jonne kertyy kaikenkarvaiset oliot!) Vaikka helposti miellänkin itseni siihen omiin oloihinsa vetäytyvien nössöön leiriin, niin on minussakin pirulaiseni, jotka toisessa elämässä olisivat kenties saattaneet vääntää luonteeni toiseen suuntaan. Toisaalta taas, joskus tuntuu että vaikka kuinka yrittäisi, niin on liian vaikeaa olla kovin pitkään oikein ilkeä.

En ymmärrä mitä siitä saa pidemmän päälle irti että tekee aina kaikkensa jotta muilla olisi mahdollisimman paha olla. Esim. jonkin puhelinkopin rikkominen ennen vanhaan, se että joku saattoi joutua hengenhätään kun puhelin ei sitten toimikaan, oliko se sitten joku urotyö vai? Ajattelemattomalle keskenkasvuiselle tietenkin varmaan juu...

Vierailija

Eli esm. koulukiusatun lapsen tulisi väkisin tunkea siihen seuraan jossa häntä kiusataan? Ei kuulosta järkevältä.

Miksi ihmeessä kenenkään tulisi vuorovaikuttaa sellaisten ihmisten kanssa jotka aiheuttavat hänelle harmia?

Edit:

Tai sitten minulla on eri käsitys epäsosiaalisuudelle. Mielestäni epäsosiaalinen käytös on käytöstä jossa vältetään sosiaalisia tilanteita, ei siis käytöstä jolla aiheutetaan muille harmia.

(typoedittiä)

Vierailija

Niin juuri, sanan määrittely on tärkeää. Olen joskus kuvaillut itseäni epäsosiaaliseksi, ja muut ovat olleet järkyttyneitä koska ovat olettaneet että olen ihmishirviö joka on muiden kimpussa... Kun olen ajatellut jotain ihan päinvastaista (ihmispakoisuutta).

Vierailija

Pakko sanoa että sosiaalisuus on yks taistelukeino erilaisellakin nuorella kiusaamista vastaan, ite olen jossainmielessä erillainen, ainoa teatteria harrastava miehen alku koko Tornionlaaksossa.

Ite voisin olla yhtähelposti kiusattu mut omalla sosiaalisuudella oon parantanu paikkaani ns. arvojärjestyksessä aika huimasti jos vertaa vaikka yläasteen tilanteeseen jolloin olin iha kiusattu.

Erilaisuus ei ehkä ole syy kiusata mutta olemalla jotain mitä ei ole, siinä joutuu helposti silmätikuksi... Ernuna (erilaisena nuorena) ei ole hirveän suositeltavaa esittää vielä erillaisuuden lisäksi jotain muuta kuin on.

Eli summaus, tahallisella epäsosiaalisuudella (jos se on aloittanut esim. kiusaajan vuoksi) voi vain pahentaa, tai jos ei pahentaa niin ainakin jättää henkilön siihen tilanteeseen. Myös paremmat mahikset päässä kiusaamisesta kokonaan pois jos yrittää vähän ottaa kontaktia kiusaajiinki tai edes muihin henkilöihin, tietenkin omana itsenä.

Vierailija
McRoot
Eli esm. koulukiusatun lapsen tulisi väkisin tunkea siihen seuraan jossa häntä kiusataan? Ei kuulosta järkevältä.

Miksi ihmeessä kenenkään tulisi vuorovaikuttaa sellaisten ihmisten kanssa jotka aiheuttavat hänelle harmia?

Mut omalla käytöksellä voi vaikuttaa aiheutetaanko kiusatulle harmia, tietenkään en väitä että kiusaaminen on kiusatun syy mut voi siihen vaikuttaa.

Jo se että arvostat itseäsi ja taitojasi (vaikka olisivatki eriä ko kiusaajalla) näkyy metrien päähän, myös kiusaajalle. Tiedät oman arvosi huolimatta mitä muut sanoo vähentää vittuilua jo puolella, koska kiusaaminenhan on hauskaa kun kiusattu ärsyyntyy tai ottaa siitä nokkiinsa.

EDIT: Kumpiki viesti meni topicin vierestä mut joo, ei ole sallittua... tai, kukapa sinua pakottaa olemaan sosiaalinen mut jos se onnistuu, käyttöön vain, henk. koht. mielipide on että epäsosiaalisuus on vain vahingollista.
Muiden ihmisten kanssa täällä kuitenki eletään.

Vierailija
Qadesha
Niin juuri, sanan määrittely on tärkeää. Olen joskus kuvaillut itseäni epäsosiaaliseksi, ja muut ovat olleet järkyttyneitä koska ovat olettaneet että olen ihmishirviö joka on muiden kimpussa... Kun olen ajatellut jotain ihan päinvastaista (ihmispakoisuutta).

Höpö höpö taas. Metsään meni ihan susirajalle asti.

Sosiaalinen - sosiaaliton
Rahallinen - rahaton, eikä epärahallinen

Olemassaolo -- olemattomuus, eikä epäolemassaolo

Sosiaalinen -- sosiaaliton, eikä epäsosiaalinen.

Kännykällinen -- kännykätön, eikä epäkännykällinen

Vierailija
mensaani
Qadesha

Miten svetisismin käyttö liittyy sanan määritelmään?

Vierailija
mensaani
Qadesha

Joo, ja ei epäkaytännöllinen vaan käytännötön

Vierailija
logo
mensaani

Joo, ja ei epäkaytännöllinen vaan käytännötön

Jo. Mahtava esimerkki.
En aiemmin tullut ajatelleksikaan, mitä käytännöllinen tarkoittaa; ihminen, joka toimii käytäntöjen mukaan.

([size=85:3o758ttr]miten tähän G-Chromeen saa suomenkielen oikoluvun? listassa ei näy sellaista[/size:3o758ttr]

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Välillä tuntuu että se on jopa vaadittua. Tavallaan meidän maailmamme pyörii "jatkuvalla, systemaattisella piittaamattomuudella ja välinpitämättömyydellä".

Tällaisen huomion esittämistä tosin pidetään yleensä epäsosiaalisena tekona. "Oikea" sosiaalisuushan on sitä, että kaikilla on kivaa, "eikä valoisaa mieltä voi mustata huoli, ei harmi."

We're all mad here.

Vierailija
abskissa
Välillä tuntuu että se on jopa vaadittua. Tavallaan meidän maailmamme pyörii "jatkuvalla, systemaattisella piittaamattomuudella ja välinpitämättömyydellä".

"Meidän maailmamme"..? Suomessa valitellaan että elettäis päinvastoin holhousvaltiossa? Mä en koe meidän yhteiskuntaa systemaattisen piittaamattomana tai välinpitämättömänä. Yksilöillä on senverran valinnanvapautta että on mahdollista toki sössiä elämänsä mutta silti yhteiskunnan taholta on tarjolla apua siitäkin huolimatta. Esmes päihdeongelmaisten kohdalla tehdän tietääkseni paljon että saatais syrjäytymisuhan alla eläviä pysymään mukana.

Tällaisen huomion esittämistä tosin pidetään yleensä epäsosiaalisena tekona. "Oikea" sosiaalisuushan on sitä, että kaikilla on kivaa, "eikä valoisaa mieltä voi mustata huoli, ei harmi."

Onko? Mutsina oon tiedostanut ne "rajat on rakkautta" jutut ja kurinalaisuudenkin välittämiseksi. Lapsen laiminlyöntiä voi olla heitteillejättö kivan nimissä niin ettei opeteta kantamaan vastuuta. Sosiaalisuushan on nimenomaan vuorovaikutteista.

Vierailija

Mutta jos joku ei halua vuorovaikuttaa joidenkin kanssa, miksi siihen pitäisi pakottaa?

En minäkään halua vuorovaikuttaa ovelle tulevien jehovien kanssa vaikka eettistä olisikin yrittää saada heidät hakeutumaan hoitoon, jos pikaisen turisemisen jälkeen voidaan poissulkea hihhuloinnista saatavien etujen tavoittelu.

Eivät kaikki halua elää vuorovaikutussuhteessa kaikkien kanssa jos sen vuorovaikutuksen edellytyksenä on alistua kyseisen ryhmän normeihin.

Eihän tuossa alkoholistiesimerkissäkään ole kysymys oikeasta altruismista vaan oman tai lähipiirin edun tavoittelusta. Ja mitä tuolla syrjäytyneellä nyt tarkoitetaan? Tuntuu siltä että kyseinen termi on tehty jotta voidaan haukkua ihmisiä siitä, että he eivät suostu asettumaan tiettyihin normeihin.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Piittaamattomuudella tarkoitin piittaamattomutta suhteessa kolmanteen maailmaan, ympäristöön yms. Mielestäni systeemimme pyörii osittain reikäpäisen vastuuttoman kulutuksen -- siis sanalla sanoen epäsosiaalisen käyttäytymisen -- varassa. Mutta näistä asioista voi toki olla hyvin perustellusti toistakin mieltä.

Tämä "oikea sosiaalisuus on riemukasta todellisuuspakoa" -juttu oli vain heikkoa sarkasmia. Halusin vain valottaa sitä, kuinka sosiaalisuus kevyimmillään ymmärretään. Toisin ajattelemista pidetään monesti väärin perustein epäsosiaalisena.

We're all mad here.

Vierailija
abskissa
Piittaamattomuudella tarkoitin piittaamattomutta suhteessa kolmanteen maailmaan, ympäristöön yms. Mielestäni systeemimme pyörii osittain reikäpäisen vastuuttoman kulutuksen -- siis sanalla sanoen epäsosiaalisen käyttäytymisen -- varassa. Mutta näistä asioista voi toki olla hyvin perustellusti toistakin mieltä.

Tämä "oikea sosiaalisuus on riemukasta todellisuuspakoa" -juttu oli vain heikkoa sarkasmia. Halusin vain valottaa sitä, kuinka sosiaalisuus kevyimmillään ymmärretään. Toisin ajattelemista pidetään monesti väärin perustein epäsosiaalisena.

Ahaa. Eli tässä ketjussa tarkoitetaan sosiaalisuudella jotakin sosialismiin viittaavaa, ei siis niinkään sosiaalista kanssakäymistä. Epäsosiaalisuudella taas sosialismin vastaista käytöstä eikä sitä että pyrkii välttelemään sosiaalista kanssakäymistä tai ei pärjää siinä.

Minulla on nämä tämän kyseisen ketjun määritelmät menneet ohi ja olen pitäytynyt omissa ja suht yleisissä määritelmissä mutta täällä olikin liidelty jo toisiin sfääreihin ja alettu puhumaan välittämisestä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat