Käänteinen JDAM

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Purjekoneen liitosuhde voi olla 40, eli kilometrin korkeuteen nostettu kone voi pudota 40km päähän ilman työntövoimalaitetta.

Toimiiko sama vedessä, ja molempiin suuntiin ?

Siivekkään merimiinan voisi pudottaa kilometrin syvyyteen, ja se etääntyisi 40km päähän. Myöhemmin se irrottaa painolastinsa ja nousee itsestään 40km päähän pinnalle, eli on tehnyt matkaa 80km. Sitten taas painolastivettä jne.

Pienellä ruutipaukulla saa muodostettua niin paljon kaasua, että painolastit saa pukattua ulos myös 1km syvyydessä.

Tehkääpä kilpaileva torpedo joka liikkuu 200km päähän muutamalla grammalla polttoainetta.

Kommentit (4)

Vierailija

Veden suuremman vastuksen takia vajoamiskulma on aika jyrkkä, voisi sillä silti päästä useiden metrien päähän.

Vierailija

Eikös nopeiden torpedojen toiminta perustu siihen, että sen eteen luodaan kaasukupla jossa liikkuminen on nopeampaa kuin vedessä?

Vierailija
Lektu-Elli
Tehkääpä kilpaileva torpedo joka liikkuu 200km päähän muutamalla grammalla polttoainetta.

Tehty jo. Tällaiset sea gliderit voivat kulkea tuhansia kilometrejä jopa kokonaan ilmankin polttoainetta tai sähkövirtaa hyödyntämällä meren kerroksittaisia lämpötilaeroja. Kuitenkin useimmissa käytetään akkuja tai paristoja, joskin energiankulutus on hyvin pieni. Sea glidereita on joskus Maan merien tutkimisen lisäksi esitetty lähetettäviksi tutkimaan muidenkin Aurinkokunnan kappaleiden meriä:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7234544.stm
http://www.space.com/businesstechnology ... 410-1.html

Sea gliderit liikkuvat veden nosteen avulla liitelemällä meressä sahamaista käyrää ylös-alas. Tosin eteenpäin liikkuminen on hidasta (suunnilleen luokkaa 1-10 km/h).

Ja mahdollista sotilaskäyttöä ajatellen näiden etuna on äänettömyys verrattuna ruutipanoksilla toimivaan ehdotukseen.

Jotkut muuten jopa suunnittelevat samalla periaatteella toimivaa polttoaineetonta lentokonetta: http://www.fuellessflight.com/

Uusimmat

Suosituimmat