Vanha isä tyhmentää

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiede-lehdessäkin oli juttu siitä, miten vanhojen isien lapset pärjäävät älykkyystesteissä keskimääräistä huonommin. Sen sijaan lapset, joiden äidit olivat vanhoja, pärjäsivät keskimääräistä paremmin.

Mikä selittää ilmiön? Älykkäät naiset hankkivat lapset vanhoina? Tyhmät naiset hankkivat lapsia vanhojen miesten kanssa? Tyhmät miehet tekevät lapsia vanhoina?

Mielenkiintoinen ilmiö sinänsä, kun lapset yli nelikymppisinä tekeviä naisia niin usein syyllistetään.

Kommentit (8)

Vierailija

Nuori isä on ihan innoissaan lapsista ja viettää kaiken vapaa-aikansa niiden kanssa.

Avioelämä rappeuttaa miehen nopeasti sohvaperunaksi, joten vanhempi isä antaa vaimon hoitaa älyllisten virikkeiden tarjoamisen lapsille.

Vierailija
Enigma
Tiede-lehdessäkin oli juttu siitä, miten vanhojen isien lapset pärjäävät älykkyystesteissä keskimääräistä huonommin. Sen sijaan lapset, joiden äidit olivat vanhoja, pärjäsivät keskimääräistä paremmin.

Mikä selittää ilmiön? Älykkäät naiset hankkivat lapset vanhoina? Tyhmät naiset hankkivat lapsia vanhojen miesten kanssa? Tyhmät miehet tekevät lapsia vanhoina?

Mielenkiintoinen ilmiö sinänsä, kun lapset yli nelikymppisinä tekeviä naisia niin usein syyllistetään.

Ilmeisesti kysymys on siis iältään epäsuhtaisista pariskunnista? Muutenhan koko jutussa ei ole mitään järkeä, koska vanhempien ollessa kumpainenkin esim. 40-vuotiaita äidin vanhuus ja isän vanhuus kompensoisivat toinen toisensa pois kuvioista!

Mikä on ns. vanhuuden raja? (En taida kyseistä artikkelia päästä lähiaikoina itse lukamaan.)

Vierailija

Taitaa olla tilastollinen virhearvio. Ei ole esim. eroteltu niitä miehiä, jotka ovat tehneet ensimmäiset lapsensa nuorena ja sitten vanhempana iltatähden.

Luulen, että tilanteeseen vaikuttaa ensisijaisesti, jos (mies) tekee ensimmäisen lapsensa vanhana (sanotaan 40-vuotiaana), niin silloin isä saattaa olla jo urautunut monissa asenteissaan ja se saattaa näkyä kasvatustuloksessa. Joutuu opettelemaan uusiin olosuhteisiin. Jos isällä on ollut lapsia aikaisemmin, niin lapsenhoito ja kasvatus on jo tuttua. Tässä tilanteessa ei näy ehkä sitä epävarmuutta, mitä jokainen isä kokee - eli miettii, mikä on oikea ratkaisu eteentulevaan ongelman.

En halua korostaa lapsiani, mutta minun kokemukseni isän iästä ei tue tätä tutkimustulosta. On priimat lapset, joista vanhin on kolmekymppinen, nuorin 12. Koulutodistukset tukevat tätä käsitystäni. Tämän nuorimmaisen yksinhuoltajana olen ollut 11,5 vuotta, eli äidin kasvatusmalli ei häiritse tilannearviota.

Vierailija
Qadesha
Enigma

Ilmeisesti kysymys on siis iältään epäsuhtaisista pariskunnista?

Ja silloin se "tyhmä" osapuoli voikin olla ihan hyvin se "nuori" (muka) nainen!

Muutenhan koko jutussa ei ole mitään järkeä, koska vanhempien ollessa kumpainenkin esim. 40-vuotiaita äidin vanhuus ja isän vanhuus kompensoisivat toinen toisensa pois kuvioista!

Joo, selvä pyy (sano Manninen varista)!

Mikä on ns. vanhuuden raja? (En taida kyseistä artikkelia päästä lähiaikoina itse lukamaan.)

Meidän suvussa on sitten tyhmennetty ja tyhmennytty ainakin tällä minun linjalla kun isät on olleet viisissäkympeissä (myös minä). Tosin meikäläisen äitikin oli reippasasti yli 40:n.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Enigma

Geneettisen ja ympäristöllisen vaikutuksen eliminointi lienee tässä tutkimuksessa unohdettu kokonaan. Luultavasti. Usein tutkimuksia tekevät keskinkertaisista lapsista kasvaneet aikuiset

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Uusimmat

Suosituimmat