Polttoaineiden syntetisointimenetelmät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Polttoaineitahan revitään raakaöljystä, jota myydään tynnyritavarana laivalasteittain suht huokealla. Raakaöljystä erotellaan muutama tusina erilaisia mömmöjä, kuten raskas- ja kevytpolttoöljyä, bensaa, tärpättiä, tolueenia, bitumia pikeä bentseeniä you name it.

Kuitenkin, kuinka kannattavaksi sellainen pidemmän päälle käy jos rakentaa oman polttoainejalostamon ja erottelee siellä raakaöljystä litkut ja myy eteenpäin? Suurin osa tuotannosta on muuta kuin puhdasta bensaa ja polttoöljyä, mutta suurimman osan saa myös kaupattua erilaisille teollisuudenaloille. Muutaman millin investoinnilla voisi rakentaa mukavankokoisen tislaamon ja kuitata itselleen sieltä omat menovedet vaikka kuinka isoon ja saastuttavaan maasturiin.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Volyymit ruulaa ja petrokemian laitteet eivät mahdu autotalliin, kuten tislauskolonni, jos se ei ole sitten niin iso ettei tissuttelussa ole mieltä.

Vierailija
Muutaman millin investoinnilla...



Tässä ei nyt puhuta autotalleista vaan keikkaa jostakin vaikka jonkun ison varastohallin tai muun laitoksen ja lykkää romut sinne.

Vierailija

Muutama milli menee jo siihen varastoon mihin hintojen ollessa suosiollisia, ostaa raakaöljyä, jotta saa voittoakin. Koko jalostusketju on tehty suurille volyymeille ja jos kisaa isojen kanssa, niin niillä on rahkeet tökkiä kapulaa rattaaseen, jos se on yleensä tarpeen.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Joskus 1800-luvulla, kun öljystä ruvettiin paloöljyä erottamaan (huomaa: bensiinillä ei ollut arvoa), niin pontikkapannun luonteisia ne vehkeet olivat.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Kaikki tietää että teolliseen tuotantokapasiteettiin yltävät erottelulaitokset ovat A) suomalaisen pikkukaupungin kokoisia ja B) maksavat yhtä paljon. Jos rakentaisi sellaisen pienen pajan, jossa riittää kapasiteettia tuottamaan omiin tarpeisiin alkaen muutama kuutio menovettä vuodessa ja loput jalostetuotteet sitten myytäisiin ostajille.

# Liquid petroleum gas (LPG)
# Gasoline (also known as petrol)
# Naphtha
# Kerosene and related jet aircraft fuels
# Diesel fuel
# Fuel oils
# Lubricating oils
# Paraffin wax
# Asphalt and Tar
# Petroleum coke

Noille löytyisi kyllä varmasti ostajia. Bensiini ja Diesel jäisivät omiin tarpeisiin ja ylijäämiä voitaisiin myydä teknisinä liuottimina eespäin jottei tarttis valtiolle maksaa mitään paskaveroja.

Vierailija

Olenkin jo ihmetellyt miksei halpahallin mainosläpyskään ole painettu kuvaa laitteistosta millä voi tissutella bensansa ihan itse ja myydä muut jakeet pois kuleksimasta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Jos nyt ajatellaan vaikka Nesteen Sköldvikin jalostamoa, sinne rahdataan öljyä 4500 tonnin junakuormittain. Ja aika usein niitä junia menee. En sen tarkemmin öljynjalostusbisneksen taloutta tunne, mutta kyllä järkikin sen sanoo, että teollisuusalueen laidan varastohallimittakaavassa ei kilpailla rehellisesti suuren luokan massatuotantoa vastaan.

Se on sitten toinen asia, voisiko pyörittää laitonta pienbisnestä laiminlyömällä polttoaineveroja. Veikkaan, että aika lyhytikäiseksi iloksi se jää, jos alat myydä tavaraa. Vertaa vaikka kaupallisiin pontikankeittäjiin. Helppo raha tekee typeräksi, ja yleensä bisnes paisuu pian sille tasolle, että poliisi tulee panemaan lapun luukulle. Itselle tehden lienee vaikeaa saada investointia maksettu ja työlleen mielekästä katetta. Jos tekee laitteet kunnolla, ne maksavat omaisuuden, ja jos taas virittää ne minimibudjetilla, polttoaineiden tislaus on melkoisen vaarallista puuhaa.

Vierailija

Biodieseliä voidaan valmistaa vaikkapa omassa autotallissa jos tarvetta on.

Varauduttaessa polttoaineiden toimituskatkoksiin tulisi jokaisen kunnon survivalistin perehtyä biodieseliin valmistamiseen. Laitteiden suhteen pääsee erittäin halvalla, joissakin tapauksissa jopa ilmaiseksi, jos ei täysin automaattista järjestelmää halua.

Periaatteessa vanha lämpökattila riittää.

Vierailija

Vaihtoehtoinen menetelmä myydä muille halpaa kamaa on viedä laitokset kansainvälisille vesille Suomenlahdelle ja järjestää reissuja laivoilla yms. keinoilla.

Vierailija

Öljynporauslauttoja saa metallin hinnalla kun ne ovat tehtävänsä tehneet. Sinne vain oma öljyvaltio pystyyn. Olisiko ne nyt sellainen tuhat tonnia terästä...

Pikkuisille saa kuljetuksenkin "Minnes tää pannaan".

Vierailija

Romurauta maksaa 400 taalaa tonni eli hintaa tulisi mitättömät 400k. Tosin tuhat tonnia on vielä aika tosi pieni öljynporauslautta, kun täyteen ahdettu rekkakin painaa 60 tonnia.

Vierailija

Ai niitä on tuhattonttuisia ihan oikeastikin olemassa? Ne isot murikat kun tuppaavat painamaan satoja tuhansia tonneja. Onpahan halvempaa. ^^

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat