Kylmän vaikutukset ihmisruumiiseen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen huomannut jo monena talvena että suhtaudun kylmää toisin kuin monet muut. Eli päinvastaisesti kuin monet muut, minä nautin kylmästä

Monesti jos on kovakin pakkanen, päällä ei ole kuin huppari kun käytän koiraakin lenkillä. Minullekin tulee kylmiä väreitä kun ihon pinta jäähtyy mutta ne menevät nopeasti ohi ja siitä edespäin kylmä ilma tuntuu hyvältä vaikka koko ruumis olisi melko viileä.

Ainoana haittapuolena koen sen mahdollisuuden että liian kylmässä paikat voivat mennä kuolioon

Tulin sitten miettineeksi taas kun nuo pakkaset alkavat pikkuhiljaa olla jo menneen talven lumia että millaisia syitä moiselle mahtaisi olla? Nisäkkäät ovat riippuvaisia ruumiin lämmöstä ja silti itselläni on tällainen ominaisuus rakastaa kylmää

Onko kenelläkään muulla tällaisia mieltymyksiä tai osaisiko joku selittää miksi tällaisia on edes olemassa?

Kommentit (11)

Vierailija

Ohuet vaatteet sopivat hyvin nopeaan liikkumiseen turvallisessa paikassa, mutta jos on mahdollisuus eksyä, uupua ja jäädä yöksi ulos, on hyvä olla lisävaatteet mukana ja tietenkin tulentekovälineet.
Itsellä ei ole pikkupakkasilla yllä kuin urheilukerrasto ja tuulipuku, mutta päänsuojaus, sekä jalkojen suojaus ovat huolitellummat.

Vierailija
tietää
Ohuet vaatteet sopivat hyvin nopeaan liikkumiseen turvallisessa paikassa, mutta jos on mahdollisuus eksyä, uupua ja jäädä yöksi ulos, on hyvä olla lisävaatteet mukana ja tietenkin tulentekovälineet.
Itsellä ei ole pikkupakkasilla yllä kuin urheilukerrasto ja tuulipuku, mutta päänsuojaus, sekä jalkojen suojaus ovat huolitellummat.

Nyt näin kevätpakkasilla en tiedä olisiko siitä niin haittaa vaikka nukkuisin metsässä yön. Jos on hanskat mukana ja varpaat ei jäädy niin kaikki on kunnossa

En silti menisi kokeilemaan, vaikka se voisikin olla ihan puhdistava kokemus niin en tiedä onko se riskin arvoinen

Vierailija
Metsäläinen
siitä edespäin kylmä ilma tuntuu hyvältä vaikka koko ruumis olisi melko viileä.

Kylmässä erittyy endorfiinia, noradrenaliinia, dopamiinia ja serotoniinia, koktailista tulee pirteä olo ja mieliala nousee.
Kokeile avantouintia jos haluat palella.

Vierailija

Kovasti ihmettelen Metsäläisen nautintoa! Viime talvena pyöräilin paljon pienellä pakkasella huvin vuoksi. Sormet ja varpaat menivät tunnottomiksi usein. Se sattuu ja nautinnosta on hyvin kaukana. Kylmästä on minulle nautinnoksi silloin kun tulen kylmästä vedestä kuumaan saunaan

Vierailija
fenomenologi
Metsäläinen

Kylmässä erittyy endorfiinia, noradrenaliinia, dopamiinia ja serotoniinia, koktailista tulee pirteä olo ja mieliala nousee.

En ole varma vaikuttaisiko tuo samalla tavalla mutta pitänee kokeilla. Parhaiten kuitenkin ilmassa olen kokenut tuon mielihyvän tunteen tähän saakka. Noista mainitsemistasi aineista luulisi kyllä saavan vielä paremmankin olon, tiedä sitten onko kylmyyden määrällä jotakin tekemistä sen kanssa

Vierailija
Dost
Kovasti ihmettelen Metsäläisen nautintoa! Viime talvena pyöräilin paljon pienellä pakkasella huvin vuoksi. Sormet ja varpaat menivät tunnottomiksi usein. Se sattuu ja nautinnosta on hyvin kaukana. Kylmästä on minulle nautinnoksi silloin kun tulen kylmästä vedestä kuumaan saunaan

Unohdin varmaan mainita että tuo ongelma on minullakin läsnä. Alkaa pistellä ja poltella ja se häiritsee kylmäulkoiluani joskus, tekisi melkein mieli amputoida kokonaan pois. Tosin ääreisverenkiertoni ei koskaan ole ollut kovin hyvä

Vierailija
Metsäläinen
fenomenologi
Metsäläinen

En ole varma vaikuttaisiko tuo samalla tavalla mutta pitänee kokeilla. Parhaiten kuitenkin ilmassa olen kokenut tuon mielihyvän tunteen tähän saakka. Noista mainitsemistasi aineista luulisi kyllä saavan vielä paremmankin olon, tiedä sitten onko kylmyyden määrällä jotakin tekemistä sen kanssa

Kyllä avantouinnista varmaan tulee parempi olo, koktaili vapautuu äkillisesti.
Eräät huumeet/lääkkeet vaikuttavat em. aineisiin, ehkä jotkut jäävät siksi koukkuun avantouintiin.

Vierailija

"Kyllä avantouinnista varmaan tulee parempi olo, koktaili vapautuu äkillisesti.
Eräät huumeet/lääkkeet vaikuttavat em. aineisiin, ehkä jotkut jäävät siksi koukkuun avantouintiin."

Kohta on kaikenmaailman nerot kieltämässä sitäkin

Vierailija

Offtopic, mutta minua häiritsevät nuo hirnuvat keltapäät. Tulee tunne, että tekstiä ei ole tehtykään vakavissaan...

Vierailija
Lepakko
Offtopic, mutta minua häiritsevät nuo hirnuvat keltapäät. Tulee tunne, että tekstiä ei ole tehtykään vakavissaan...

Älä ota sitä niin vakavissasi. Sitä paitsi ihmiset kommunikoivat ilmeillä ja ruumiinkielellä ehkä jopa enemmän kuin sanoilla

Uusimmat

Suosituimmat