Lämpötilanvaihtelua kestävät materiaalit

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Nii, elikkäs tarviisisin tähän mun uuteen(tai ainakin mulle uus) keksintöön jotakin materiaalia joka kestäisi hyvin pitävänsä sisällä vaikkapa vettä joka voisi jäätyä ja sulaa ja eikä hapristuisi kun jäätyy.

Eli jotakin muovia pitäisi olla. Pitäisi kuitenkin pystyä luovuttamaan lämpöä pois, ettei kuitenkaan saisi olla lämpöä johtamatonta materiaalia, mutta ei sen tarvitse olla maksimaalisen lämpöä pois johtavaa materiaalia. Voisi se olla vaikka ihan valmista johdon tapasta putkeakin jota voisi vääntää, että ei välttämättä tarvi olla kova, että sen voisi sitten kätevästi muotoilla, mutta saa se olla kovakin. Taino molempia varmaa ois hyvä tietää..

Muovia myöskin sen takia, että haluun että se on halpaa. Mistä semmosta saisi kätevästi? Putkiliikkeestä? Sähköliikkeestä?

Mikä on hyvä tapa liittää muovia toiseen kiinni? Pitäisikö se jollakin korventaa kiinni? Ei liima oikein varmaan kestä lämpötilojen vaihtelua?

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Kommentit (13)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
TERÄS NALLEPUH
Nii, elikkäs tarviisisin tähän mun uuteen(tai ainakin mulle uus) keksintöön jotakin materiaalia joka kestäisi hyvin pitävänsä sisällä vaikkapa vettä joka voisi jäätyä ja sulaa ja eikä hapristuisi kun jäätyy.

Meinaatko jäädyttää suljetussa tilassa? Se ei onnistu. Joku minimaalisen pieni vesiontelo timantissa tai korundissa voisi ehkä toimia. Tuollaisilla saavutetaan melkoisia paineita.

Eli jotakin muovia pitäisi olla.

Sano vaan, mitä yrität tehdä. Mahdotonta tuollaisen kuvauksen perusteella on muovilaatua suositella. Et edes kerro lämpötila-aluetta, vaadittavaa lujuutta ja käytettävissä olevaa budjettia ja valmistustekniikkaa. On ihan eri asia suunnitella jotain teolliseen tuotantoon kuin harrastajan nikkarointiin.

Muovia myöskin sen takia, että haluun että se on halpaa. Mistä semmosta saisi kätevästi? Putkiliikkeestä? Sähköliikkeestä?

Muovilaatuja on kymmeniä ja niiden ominaisuudet (fysikaaliset, kemialliset ja taloudelliset) vaihtelevat hyvin laajalla skaalalla. Etra (Teollisuus-Etola) myy kaikenlaisia muoveja.

Mikä on hyvä tapa liittää muovia toiseen kiinni? Pitäisikö se jollakin korventaa kiinni? Ei liima oikein varmaan kestä lämpötilojen vaihtelua?

Se riippuu hyvin oleellisesti muovilaadusta. Monia muoveja voi hitsata, mutta laadukas hitsaus vaatii asianmukaiset laitteet.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH

Riippuu muovista, kaikki muovit eivät ole liimattavissa.
Kokeile polyeteeniä, sitä on vaikka mehukattimehukannuissa, sitä voi sulattaa ja liittää yhteen.
Se kestää venyvänä veden laajenemisen.

Vierailija

Esim sähkölaitokset ja kaukolämpöasentajat laittaa kaikki muoviset suojat kutistemuovilla ja kuumailmapuhaltimella. Tai voihan sitä kaasuakin käyttää jos sähköä ei ole käytettävissä.

Vierailija

Kovamuoviset putket halkeavat äkkiä ja sellainen joka kestää jäätymisen vettä täynnä täytyisi olla jo melkoista ihmeainetta ja siten aika kallis.

Jos suunnitelman rakenne antaa myöten, itse suosittelisin joustavaa materiaalia, kuten kumia tai vaikka hydrauliletkua. Sellainen tavallinen teräsvyö hydrauliletku kestää 330 baria painetta ja joustaa sen verran, ettei jäätyminen halkaise sitä. Lisäksi se kestää ainakin 130 °C lämpötiloja. Jos vain jäätymisestä on kiinni, niin polkupyörän sisäkumikin on loistava veden siirtojärjestelmä. Painetta saa olla melkein 10 baria ja vulkanoitu kumi ei haperoidu.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Vaikka samanlaista kuin normaali vesijohtoputki? Halvempaa kuin saippua..

Harrastelija-Ajattelija
Kovamuoviset putket halkeavat äkkiä ja sellainen joka kestää jäätymisen vettä täynnä täytyisi olla jo melkoista ihmeainetta ja siten aika kallis.
Vierailija

Et kertonut määristä (painoyksikköä, pituusyksikköä) mitään, eli kuinka paljon sitä pitäisi olla? Teollisuussilikonista saa esimerkiksi hyviä, kestäviä ja joustavia muotteja. Olen itse valmistanut niitä joitakin vuosia sitten. Sitä pitää vain levittää ohut kerros kerrallaan ja antaa sitten kuivua 1-2 vrk per kerros.

"Mikä on hyvä tapa liittää muovia toiseen kiinni?"

Polttamalla/kuumentamalla, mutta sekin riippuu yksityiskohdista, eli enemmän perustietoa pitäisi olla.

Vierailija
Denzil Dexter

Harrastelija-Ajattelija

Juuri sellaisia vesijohtoputkia joita ei ole edes suunniteltu kestämään jäätymistä vettä täynnä. Taitavat yleensä olla PVC:tä nykyään.

Saippuan hinnalla saa... ...saippuaa!!

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Oli suunniteltu tai ei, ainakin hyvin kestävät, itsekin olen niitä useasti sulatellut.

Harrastelija-Ajattelija
Denzil Dexter

Harrastelija-Ajattelija

Juuri sellaisia vesijohtoputkia joita ei ole edes suunniteltu kestämään jäätymistä vettä täynnä. Taitavat yleensä olla PVC:tä nykyään.

Saippuan hinnalla saa... ...saippuaa!!

Vierailija
Denzil Dexter
Oli suunniteltu tai ei, ainakin hyvin kestävät, itsekin olen niitä useasti sulatellut.

Just, siis "olen itekki..." - selittely. Varmaan sulattelit vielä puhalluslampulla.

PVC muoviputkea löytyy kaikkialta. Tee pikku koe ihan minun mielikseni. Ota pätkä ja tuki sen toinen pää, täytä vedellä, tuki jäljelle jäävä pää ja lykkää pakkaseen. Tule sitten kertomaan lisää näitä 'omakohtaisia' anekdootteja siitä, kuinka kestää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Jätä riittävä ilmakupla sinne laajenemisvaraksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

En epäile lainkaan, ettetkö puhalluslampulla sulattelisi, jos joskus olisi sinulla muoviset vesijohtoputket jäässä. Itse sulatan niitä pölynimurilla imemällä suojaputkesta.

edit: Koska vesijohdoista puhuminen aiheuttaa ahdistusta, niin paljastan saaneeni käsiini uusimpia tutkimustuloksia joiden mukaan jopa Mehukattipullo kestää jäätymisen vedellä tahi vastaavalla nesteellä täytettynä. On myös viitteitä siitä, että olisi olemassa jopa tähän tarkoitukseen suunniteltuja astioita. Niitä kutsutaan pakasteastioiksi tai pakastepulloiksi. Kaupan täti tai äiti osannee kertoa lisää.

Harrastelija-Ajattelija
Denzil Dexter

Just, siis "olen itekki..." - selittely. Varmaan sulattelit vielä puhalluslampulla.

PVC muoviputkea löytyy kaikkialta. Tee pikku koe ihan minun mielikseni. Ota pätkä ja tuki sen toinen pää, täytä vedellä, tuki jäljelle jäävä pää ja lykkää pakkaseen. Tule sitten kertomaan lisää näitä 'omakohtaisia' anekdootteja siitä, kuinka kestää.

Uusimmat

Suosituimmat