Uskontoa tunnustamattomien seremoniat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko tosiaan niin että jos kirkkoon kuulumaton ei asiasta erikseen tiedotetta laadi, niin hänen hautajaisensa suoritetaan kuitenkin kristillisin menoin?

Tarvitaanko tällaista että saa vältettyä mahdollisesti taikauskoiksi kokemiensa uskontojen väliintulon oman maisen majansa jälkikäsittelyssä:

http://www.siviilihautajaiset.fi/

(Jätin laajahkon otsikon jotta ketjussa voidaan käsitellä kaikkia elämän muutosriittejä uskontoihin sitoutumattomien näkökulmasta!)

Sivut

Kommentit (117)

Vierailija

Yli 90% uskontoa käsittelevistä avauksista on ateististien tekemiä, niistä joka viides taas käsittelee sitä että uskovaiset "muka" tuputtavat uskontoa joka helvetin keskustelupalstalla.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

On muuten uskomatonta pakkopullaa ja uskontopropagandan levittämistä ettei suomessa ole mahdollista saada omaa tomumajaa muualle kuin kirkkomaahan säilytykseen ja loppusijoitukseen. Onneksi sentään onnistuu muistotilaisuus ilman satuolentoriittejä mutta silti riepoo tällainen pelleily. Kai nyt jostain joku kaatopaikka tahi jätteenpolttouuni löytyisi mihin voisi vainaja testamentata oman raatonsa?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Oho
Seuraa 
Viestejä2004
Liittynyt2.3.2008
sinnipirtti
kyllä, haudataan kristillisin menoin.

Jos siunaus toimitetaan seurakunnan tiloissa on siunaaja pappi niin totta hitossa seremonia on uskonnollinen. Mutta ainakaan yleisessä tapauksessa seurakunta tuskin hautaan siunaamisen suhteen tekee yhtään mitään ilman omaisten aktiivisuutta.

Vapaa-ajattelijathan ovat vaatineet seurakuntien tilojen luovuttamista uskonnottomien toimituksiin mutta tommoset vaatimukset ovat kyllä aika keposella pohjalla valtiokirkko asetelmasta huolimatta.

Oho
Seuraa 
Viestejä2004
Liittynyt2.3.2008
vihertaapero
On muuten uskomatonta pakkopullaa ja uskontopropagandan levittämistä ettei suomessa ole mahdollista saada omaa tomumajaa muualle kuin kirkkomaahan säilytykseen ja loppusijoitukseen.

Voi hyvää päivää tätä paradoksaalisuutta, mitä väliä asialla on kuolleelle ateistille?

Vierailija
Cicero
Yli 90% uskontoa käsittelevistä avauksista on ateististien tekemiä, niistä joka viides taas käsittelee sitä että uskovaiset "muka" tuputtavat uskontoa joka helvetin keskustelupalstalla.

Kerrankin asiaa. Todellisuudessa ateismia tuputetaan netissä eniten. Toki ateisti ei tätä huomaa, kun saa tyytyväisnä lukea omasta uskostaan.

Vierailija
Oho

Voi hyvää päivää tätä paradoksaalisuutta, mitä väliä asialla on kuolleelle ateistille?

Tuota kysyisin itsekin. Siinä mielessä ateismi on saanut paljon uskonnollisia piirteitä, että tälläisistä täysin merkityksettömistä asioista jaksetaan pitää aivan käsittämättömän paljon meteliä.

Oma kantani on jokseenkin: "Eiköhän stadi jotenkin hoida jätteensä."

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Vai tartteekse ateistisuus jotenkin erikseen julkituoda? Saako kenen vaan otsaan lyödä leiman ateisti jos ei kuulu kirkkoon eikä tunnusta mitään uskontoa julkisesti. Vai tuleeko itse ilmottautua ateistiksi?

Ts. kuka sanoo milloin olet/et ole ateisti?

Hämmentää.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Vatkain
Vai tartteekse ateistisuus jotenkin erikseen julkituoda? Saako kenen vaan otsaan lyödä leiman ateisti jos ei kuulu kirkkoon eikä tunnusta mitään uskontoa julkisesti. Vai tuleeko itse ilmottautua ateistiksi?

Ite sanot oletko vai et.

Eka askel on tietysti kirkosta lähtö, mutta ei se muuta todista kuin, että haluat juoda ne rahat itse.

Hartaudettomana uskomattomana kerron Sinulle luottamuksettomasti, että kyllä joku jumala tai Juumala tietää oletko ateisti vai et. Paholainenkin kuulemma tietää. Niin, että Sinua, niinku, vakoillaan.

Vierailija
Vatkain

Ei kai sitä mitenkään erikseen tarvitse julkituoda. Eikä taida löytyä mitään virallista rekisteriä ateisteista, joten en tiedä, että mihin ilmottautuisit, sikäli kun yleensä haluaisit ilmottautua yhtään mihinkään. Eiköhän se ole ihan henkilökohtainen asia oletko ateisti tahi et.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Eiku tosiaan mietin vaan. En kuulu mihinkään kirkkoon tai uskontokuntaan, mutta tunnustan uskoa joten en ole ateistikaan. Kyllä minulle on merkitystä millä tavalla minut haudataan samoin kuin muillakin elämänkaarijuhlien viettotavoilla.

Hämmentää.

Vierailija
Oho
vihertaapero
On muuten uskomatonta pakkopullaa ja uskontopropagandan levittämistä ettei suomessa ole mahdollista saada omaa tomumajaa muualle kuin kirkkomaahan säilytykseen ja loppusijoitukseen.

Mitä väliä sillä olisi kuolleelle kristitylle, että tämän ruumis pilkottaisiin kappaleiksi ja syötäisiin? Taivaaseenhan pääsee vain kokonaisena, muuten joutuu vaeltelemaan haamuna maan päällä keräämässä itselleen osia, kertoo perimätieto.

Jos ateisti sitten haudataan kristillisesti, tämä voi joutua taivaaseen. Tuskin ne pikkupomot viitsivät pitää kirjaa siitä kuka uskoo heihin ja kuka kilpailijaan, keräävät vain kaikki sielut oman firman hautausmailta.

Vierailija
Vatkain

Hah En kuulu suomen valtiokirkkoon, eikä nimeäni ole muussakaan listassa, enkä tunnusta mitään uskontoa, en julkisesti, enkä itsekseni. Kristillisyyden ydinjuttuun kuuluu olla vapaa uskonnoista. (ks.raamattu --> uusi testamentti) Politiikka antaa kristinuskolle uskonnollisen kuoren, jotta sitä voitaisiin määritellä ja käsitellä helpommin poliittisella tasolla. Siinäpä on usein kompastuskivi, yleistykset ja väärinkäsitykset. En edes ole kreationisti. Silti olen aidosti tunnustava kristitty. Mun otsaan ei mitään leimaa lyödä

Vierailija
Cicero

Qadesha ei ole ateisti, vaan new age:lainen. (oikaise mua Q, jos olen väärässä)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat