Höyrykoneen tekeminen?

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, tuli mieleen toista ketjua lukiessani, että voisikohan itse rakentaa höyrykoneen.

Semmoinen olisi esim. aggrekaattina pirun hyvä.

Niin mitä pitää ottaa erityisesti mieleen, jos alan rakentamaan?
Jos on jotain ylitsepääsemätöntä.

Toivottavasti ei.

Täytyypä ottaa heti selvää höyrykoneista.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (83)

Vierailija

Iskutilavuustarve kymmenelle kilowatille riippuu siitä, mitä maksimipainetta aiot käyttää ja montaako alennuspainesylinteriä, ja tietenkin mitä lauhdutuslämpötilaa.

Jos et vielä tiedä, niin arvioisin, että tietoa hankittuasi tulet johtopäätökseen, että suunnittelupaine on 6 bar, käyttöpaine 5 bar, sylinterinhalkaisija 50 mm ja että et käytä alennuspainesylintereitä. Noin arviolta.

Netistä löytyi ainakin joku vuosi sitten mm. höyryvoimayhdistys, englantilaisilta höyrysivuilta löytyi paljon mielenkiintoista, tosin pienoismalliharrastajilta.

Vierailija

Kiinnostaa.

Kun löytyisi kompakti laitteisto varavoimaksi ja mökkikäyttöön yleisesti.

Tuulienergialla sähköistän tällä hetkellä pääosin kiinteistöni.

Antero

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Liekko stirlinki parempi tai ainakin energia pihimpi. Tosin materiaalit voivat tuottaa ongelmaa kun männän pitäisi olla erittäin tiivis joka luo tarvetta löytää hyvät materiaalit sylinteriin sekä männänrenkaisiin kovan kulumisen vuoksi.

toisen polven pilkkuvirhe

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ainakin se, että ne ovat paineastialainsäädännön alaisia laitteita joita ei saa itse rakentaa
No, käy kopsaamassa kirjastosta joku "fired pressure vessels" standardi, kyllä ne mitoitussäännöt toimivat omissakin laitteissa.

JuurikinNiin

Vierailija
Denzil Dexter
Ainakin se, että ne ovat paineastialainsäädännön alaisia laitteita joita ei saa itse rakentaa

Taisi koskea vain tietyn painetilavuuden ylittäviä laitteita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
JuurikinNiin
Niin, tuli mieleen toista ketjua lukiessani, että voisikohan itse rakentaa höyrykoneen.

Toki voi, jos on mahdollisuus ja taito koneistamiseen ja hitsaamiseen tai kovajuottamiseen.

Semmoinen olisi esim. aggrekaattina pirun hyvä.

No ei todellakaan olisi. Höyrykoneen hyötysuhde on heikko, sen käynnistäminen on pitkä prosessi, se on tehoonsa nähden iso ja painava ja niin edelleen. Höyrykoneen riemu tulee aivan muualta kuin järjen ja talouden sektorilta.

Tutustu ensiksi siihen, mitä 150-200 asteiselle vedelle tapahtuu kattilan revetessä ja mitä kyseisestä tapahtumasta seuraa lähistöllä oleville ihmisille. Osaat sitten suhteutua kattilanrakentamiseen riittävän vakavasti. Ei se mahdotonta ole, mutta pitää tietää mitä tekee, miksi tekee ja osata tehdä se. Muuten tulee ruumiita.

Asiaan liittyy myös jo mainittu paineastialainsäädäntö. Kannattaa huomata, että vaikka poliisi ei tule ratsaamaan autotalliasi itsetekoisten höyrykoneiden varalta, mahdollisen vahingon sattuessa vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksista laittoman koneen takia. Ja 10 kW:n kokoluokan laitteen tuottamat vahingot voivat olla hyvinkin isoja (ja vain pieneltä osin rahalla korvattavissa).

Ei siinä mitään ylipääsemätöntä ole, mutta helpoksi tai pienitöiseksi turvallisen ja toimintavarman höyrykoneen tekemistä ei kannata kuvitella. Missään tapauksessa höyrykoneen tekeminen ei kannata taloudellisessa säästömielessä, esimerkiksi aggregaattikäyttöön. Harrastuksena se varmasti on mitä mielenkiintoisin niin teoreettisesti kuin käytännön käsityönä, jossa näkee kättensä töiden tosiaan toimivan.

Täytyypä ottaa heti selvää höyrykoneista.

Käsittääkseni harrastehöyrykoneista löytyy jonkin verran englanninkielistä kirjallisuutta. Itse en ole aiheeseen nin perehtynyt, että osaisin suositella mitään.

Uskomattoman hienoja 1:8 mittakaavan höyryvetureita on Suomessakin tehty ihan harrastepohjalta.
http://www.saunalahti.fi/~animato/steam/
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_1206/

Vierailija

Ensiksi kannattaa hankkia metallin työstöön hyvät käsityökalut ja opetella piirtämään se mitä aikoo tehdä. Oppia aihioimaan materiaali, ennen sen lopullista muokkausta siihen tarkkuuteen mihin tyytyy. Tehdä jotain helppoa aluksi ja edetä lopulta höyrykoneen tekoon.
Wright- lentoneen moottorin teki käsityökaluin ja sorvilla polkupyörämekaanikko. Silloin kun polttomoottori oli uusi asia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
tietää
Ensiksi kannattaa hankkia metallin työstöön hyvät käsityökalut

Olen eri mieltä. Pienen höyrykoneen tekoon hyvin soveltuvat sorvin ja jyrsimen saa ehkä kolmella tuhannella ja tuhannella tarvittavat perustyökalut (terät, pitimet, pyöröpöytä ym.). Sen verran harrastebudjettia pitäisi liietä keskituloiselta ihmiseltä, jos vain tahtoa löytyy. Ostavathan keskituloiset uusia autojakin, vaikka kolme vuotta vanha on ihan yhtä hyvä ja maksaa hyvän harrastepajan hinnan vähemmän. Ihan halpa harrastus metallityöt ei kuitenkaan ole.

Vaikka kaiken tietysti saa tehtyä sahalla ja viilallakin, koneistamisenkin oppiminen on niin työlästä, ettei käsinysväys kannata. Riippuu tietysti siitäkin, mitä harrastukseltaan haluaa. Jos haluaa tehdä kaiken alkeellisesti, ja näkee tekemisen ilon suurimmaksi motivoijaksi, sitten käsivehkeet ovat hyviä, mutta jos haluaa toimivia koneita mahdollisimman helpolla, kannattaa ostaa kunnon työstökoneet ja opetella koneistamaan.

Tosin kyllä peruskäsityökalut (viilat, sahat, ym.) ovat välttämättömiä konepajassakin. Ei niistä voi tinkiä vaikka työstökoneita ostaisikin.

Vierailija

Mieleeni hiipii kuva että höyrykonemies menee kauppaan ja palaa sieltä sorvin ja jyrsimen kanssa ja hakee matkalla halpahallin viilat ja sahan ja nirhaa sormeensa ja koettaa tavata koneiden käyttöohjetta ja se jää sille tasolle, kunnes vihdoin raaskii myydä välineet, tehtyään yhden kuusenjalan ja senkin kaatuilevaksi.
Se on oikeastaan pitkä tie oppia miten materiaalit muuttuvat siksi millaisena sen mielikuvissaan näkee ennakolta koska matka opettaa näkemään sen toteutuskelpoisempana.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
tietää
Mieleeni hiipii kuva että höyrykonemies menee kauppaan ja palaa sieltä sorvin ja jyrsimen kanssa ja hakee matkalla halpahallin viilat ja sahan ja nirhaa sormeensa ja koettaa tavata koneiden käyttöohjetta ja se jää sille tasolle, kunnes vihdoin raaskii myydä välineet, tehtyään yhden kuusenjalan ja senkin kaatuilevaksi.

Tuo on kyllä mahdollinen skenaario. Jos ei ole koskaan tuntenut kiinnostusta käsitöihin, ei niitä tietysti kannata aloittaa hommaamalla useamman tonnin työstökoneita. Toisaalta, ei käsityöharrastusta myöskään kannata aloittaa siitä höyrykoneesta.

Jos ei halua tehdä kaikkea itse, Eskaderilta saa hienoja rakennussarjoja. Löytyy valusarjoja, jotka joutuu itse koneistamaan, ja sitten valmiiksi koneistettuja rakennussarjoja. Koneiden koko on aika pieni, suurin taisi olla kW:n tai pari. Noillakaan ei metallityöharrastusta kannata aloittaa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Tuo tulee käytännössä pienoismalleja lukuunottamatta vastaan aina; raja oli muistaakseni 25 (tilavuus litroina x paine bareina).

JaakkoFagerlund
Denzil Dexter

Taisi koskea vain tietyn painetilavuuden ylittäviä laitteita.
Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
anteror
Kiinnostaa.

Kun löytyisi kompakti laitteisto varavoimaksi ja mökkikäyttöön yleisesti.

Tuulienergialla sähköistän tällä hetkellä pääosin kiinteistöni.

Antero

http://steammotor.fi/index.php?p=info&l=fi

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008
Neutroni

Olen eri mieltä. Pienen höyrykoneen tekoon hyvin soveltuvat sorvin ja jyrsimen saa ehkä kolmella tuhannella ja tuhannella..

Itse lähtisin ensin kysäisemään koneistamosta, mitä teettämiselle tulisi hintaa. Kyllähän yhteensä neljällä tonnilla teetettynäkin jo jotain sorvaa. Omaa sorvia ja jyrsintä ei kannata oikein ostaa, ellei ole tosissaan innostunut niillä jatkossakin tekemään. Molemmilla työskentely vaatii myös kohtalaisesti tietoa työstönopeuksista, teräkulmista, jne.. jne..

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat