Doom

Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Löytyykö palstalta Doom harrastajia ?

Itse löysin tämän klassisen peliharrastuksen muutama viikko takaperin, kun halusin pitkästä aikaa (about 10 vuoteen) kokeilla sitä.

Latasin bittorrentilla -Doom 1&2 by Absolute Zero- nimisen paketin ja sain -GZDoom- nimisen uudistetun version Doomista molempiin Doomeihin.

Tämä GZDoom juttu olikin oikea löytö, kun siinä mahdollistui smoothimpi grafiikka, jollonka tarkan resoluution kanssa vanha peli näyttää kuin uudelta ! Ei enää muutu örmylit lähietäisyydelläkään pelkiksi pikselipalikoiksi vaan grafiikka on pehmeän näköistä, vaikkakin samat vanhat 2-ulotteiset spritet sieltä hyökkii.

Ja sepä tästä juuri tekikin niin mahtavan "uuden" kokemuksen kun sai pelata vanhaa kunnon Doomia, mutta ikäänkuin uusilla graffoilla ! Kun kentätkin oli niin jo unohtunu, että sai jännätä mitä nurkan takaa tulee... Ilman koodeja tietty pelasin läpi...

Nii, eli kaikki samat huijauskooditkin toimii niinku ennenki, mutta eipä niitä tarvi ellei halua pelleillä. Nimittäin kun laittaa asetuksista hiiriohjaukset päälle ja säätää tarpeeks hätäseks mouselookit sunmuut ja jumpin ja firen kanssa laittaa hiireen niin ei oo hätäpäivää. Always run vielä päälle ja näppäimille strafet ja eteen ja taakse liikkuminen, niin siitä tulee ihan ylivertainen liikkuja vastustajiin nähden ja peli tuntuu jo melkein liiankin helpolta... Tai sit sitä on vaan kehittyny niin paljon pelaajana vuodesta 1 ja 2.

Jos tiedät mistä puhun niin suosittelen !

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Sivut

Kommentit (20)

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Sitten halusin kokeilla myös netti moninpeli Doomia ja löysin tällaisen -Skulltag- nimisen Doom version...

Sen kautta aloinkin saamaan kaikenlaisia lisäjuttuja noilta moninpelien loputtomilta laitumilta, tällaisia -wad- tiedostoja, kuten uusia aseita, kenttiä ja pelimoodeja...

Muuten ihan kiva, kun sai uusia jutskia, mutta kun tässä Skulltag versiossa ei ollutkaan enää sitä smoothia grafiikkaa johon niin tykästyin. Vaikka kuinka koitin säätää asetuksia, niin en mistään saanut niitä pikselipalikoita smootheiksi. Ainoastaan resoluution tarkaksi ja värit oikeiksi opengl renderaatiolla...

Nyt jos joku tietää mitä selitän niin kysyisin:

Pystyykö jotenkin yhdistämään nämä Skulltagin herkut ja tämän GZDoomin grafiikan ?

Sen huomasin että GZDoomkin tarvitsee toimiakseen Doom.wad:in tai Doom2.wad:in riippuen kumpaa haluaa pelata... Ja sen huomasin myös, että tuo GZDoom toimii myöskin käynnistäjänä Heretic.wad.ille jolloinka siihen kyllä tulee smoothi grafiikka jota Skulltag ei sille anna...

Joten onko mitään parempaa Doom wadia olemassa GZDoomille ? Sellasta missä olis noita uusia aseita ?

Erityisesti minigunia kaipailisin... Siitä kun oon aina haaveillu.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Ainoa asia mikä Doomissa on aina harmittanu on se chaingunin typerä papatus, joka on tehty sillä pistoolin paukkeella, vaan nopeutettuna. Amatöörimäistä.

Kun Predator 2:sen nähneenä tietää miltä minigun oikeesti kuulostaa...

Siinä skulltagissa se minigun alkaa jo olemaan lähempänä totuutta ja tulinopeuskin kohdillaan...

Sitten kun vielä jostain löytyis automaattihaulikko.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Doomsday on hyvä doomi. Sillä pystyy pelaamaan muitakin wadeja, mutta kuitenkin taisi vaatia ne tavis wadit,(doom1, doom2..)

Eli tuossa doomsdayssä pysty resoluutiota kans muuttamaan ja se myöskin käyttää grafiikka korttien jotain "uudempia"kin efektejä esim imppien tulipalloihin, että ne hehkuu ja plasmaaseen paukut kans. Samaten soihuissa yms on kanssa semmoset coronat.

Eli täältä löydät doomsdayn:
http://www.doomsdayhq.com/
Just must have ohjelma.

* Supports Windows, Linux/Unix, and Mac OS X operating systems.
* Hardware-accelerated 3D graphics (OpenGL) and sound effects (DirectSound3D).
* 16-player multiplayer over LAN or the internet.
* Dynamic lighting and shadow effects.
* 3D models and particle effects.
* Dynamic light effects and lens flares.
* Simple shadows for objects.
* Support for high-resolution textures and detail textures.
* 3D skyboxes.
* Quake-style runtime console for modifying settings and giving commands.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Kiitti TERÄS NALLEPUH. Näyttää hyvältä.

En ihan vielä saanu minigunia, mutta täytyy perehtyä paremmin... Nyt vaan pakko mennä nukkumaan. Öitä.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija
Olli V
IDDQD



Eipäs kun IDKFA ja taas rokataan!

Pohtija
Ei enää muutu örmylit lähietäisyydelläkään pelkiksi pikselipalikoiksi vaan grafiikka on pehmeän näköistä, vaikkakin samat vanhat 2-ulotteiset spritet sieltä hyökkii.



Ei noilla köykäisillä filttereillä mitään hienoa grafiikkaa saada aikaiseksi. Saman efektin voit tuottaa kuvankäsittelyohjelmalla, kun pistät soften tai blur -efektin. Ja aika köykäiseltä näyttää nuo konversiot. Vastaavanlaisia elvytysprojekteja on yritetty muidenkin pelien kohdalla, kuten esim. ultimate underworld 2, blood 3D ja ilmeisesti alkuperäistä quakeakin on yritetty elvyttää. Tuloksena on ollut amatöörimäinen kädenjälki. Pelkkä grafiikka harvoin riittää pelastamaan peliä, jossa hahmon kontrolointi tuntuu vaikealta. Kyllähän sitä joskus aikanaan osasi, mutta nykyään on tottunut parempaan hallintaan. Samoista ongelmista kärsivät mm. dune 2, warcraft 1 & 2 ja command and conquer. Kaikki muu hohdokkuus voi olla tallella, mutta huono käyttöliittymä syö auttamatta kokonaisfiilistä.

Sen kautta aloinkin saamaan kaikenlaisia lisäjuttuja noilta moninpelien loputtomilta laitumilta, tällaisia -wad- tiedostoja, kuten uusia aseita, kenttiä ja pelimoodeja...



Aikanaan tuli tuli tietokoneen mukana tällainen ilmaisohjelmia ja demoversio-pelejä sisältävä kokoelma - nimeltään dominator - josta löytyi mm. kenttäeditori doomiin. Sillä tulikin väsäiltyä melkoisia helvetin esikartanoita. Tosin doomin pelimoottori ja konetehot eivät hirveästi antaneet periksi luovuudelle, sillä korkeiden paikkojen ja tietynlaisten geometrioiden luonti aiheutti kenttien tahmaamista ja kaatuilemista.

Ainoa asia mikä Doomissa on aina harmittanu on se chaingunin typerä papatus, joka on tehty sillä pistoolin paukkeella, vaan nopeutettuna. Amatöörimäistä.



Nehän käyttivät myös samoja luotivarastoja.

Eräs pelihistorian pelottavimmista loppuvastustajista. Kavioiden kopse ja raketeilla 'blastaaminen' saa sydämenlyönnit kiihtymään.

Vierailija

Hehheh. Vielä muistan kuinka nassikkana hakattiin Doomia aamuyhdeksästä pikkutunneille saakka; ja kun illalla painui pehkuihin ja sulki silmänsä, vilisivät Doomin sokkeloiset käytävät vielä silmissä. Toivoi sitten vielä nukahtavansa äkkiä, jotta pääsisi heti aamusta pelaamaan.

Jotain uskomatonta oli Doom tuohon aikaan. Mieleeni jäi erityisesti äänimaailma: hirviöitäkin pystyi paikantamaan niiden perusteella. Erityisesti se Arachnobottien jalkojen kalkatus riipi selkäpiitä, mutta ei auttanut, kädet hikoillen oli eteenpäin mentävä.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005
Shriek

Ei noilla köykäisillä filttereillä mitään hienoa grafiikkaa saada aikaiseksi. Saman efektin voit tuottaa kuvankäsittelyohjelmalla, kun pistät soften tai blur -efektin. Ja aika köykäiseltä näyttää nuo konversiot. Vastaavanlaisia elvytysprojekteja on yritetty muidenkin pelien kohdalla, kuten esim. ultimate underworld 2, blood 3D ja ilmeisesti alkuperäistä quakeakin on yritetty elvyttää. Tuloksena on ollut amatöörimäinen kädenjälki...

Tarkoitin, että grafiikka kokonaisuudessaan on pehmeää eikä pikselit tule lähelläkään teräviksi vaan sekoittuvat toisiinsa sitä enemmän mitä lähemmäksi tulee, se osaa hyödyntää sitä jotain näytönohjaimen efektiä. Samaan ei pystyisi millään kuvankäsittelyllä. Saman efektin tekee tuo TERÄS NALLEPUHin Doomsday engine.

Shriek
Pelkkä grafiikka harvoin riittää pelastamaan peliä, jossa hahmon kontrolointi tuntuu vaikealta...

Eipä niin ja juuri siksihän tämä Doom onkin taas niin kiva, kun siihen saa tuon hiiriohjauksen ja mouselookin, hyppimisen ja always runin päälle jolloinka käyttöliittymä toimii juuri samalla tavalla kuin kaikissa uusissakin first person räiskinnöissä ! Yhtä jouhevasti ellei jouhevamminkin. Kannattaa kokeilla. Laittaa vaan noi kaikki asetuksista päälle.

Ihan surkeetahan se olikin pelata silloin pelkällä näppiksellä ja ilman vapaasti kääntyvää katseen suuntausta ja ilman hyppimisen vapautta. Sitä ei meinaa edes uskoa, että on joskus jaksanut monia tunteja pelata sillä systeemillä kun sitä nyt kokeilee... On se vaan niin kökköstä. Ja niillä pikselipalikka graffoilla... Mutta se oli silloin jotain niin uutta ja ihmeellistä, sekin liikkumisen vapaus ja elävä grafiikka.

Mutta se tunnelma... Se tunnelma oli silloin ihan mahtava ja se on sitä vieläkin, sama tunnelma. Sama vanha kunnon Doom. Luulenpa että se tunnelma tulee pysymään elossa vielä pitkään... Koska ainakaan vielä mikään muu peli ei ole ihan vastaavanlaista tunnelmaa pystynyt luomaan.
Sellainen energinen, jännittävä, kutkuttava ja hauskan viihdyttävä kaikkea yhdessä... Leppoisan viihdyttävä, mutta lihakset jännittävä ja keskittymistä vaativa samaan aikaan... Pelottava ja älyttömän hauska... Vakava, mutta koominen... Niinku olis gootti, hippi, hillbilly ja army militantti samassa persoonassa yhtäaikaa.

Shriek
Eräs pelihistorian pelottavimmista loppuvastustajista. Kavioiden kopse ja raketeilla 'blastaaminen' saa sydämenlyönnit kiihtymään.



Samaa mieltä !

Se tässä pelissä on... Siinä on vaan niin paljon kaikkee onnistunutta ja uniikkia.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Odotan kyllä innolla tän vuoden quakeconia(että saisi jotai uutta tietoa siitä uudesta doomista) sekä ensi vuotta jolloin pitäisi tulla doom nelonen. Odotan innolla, varsinkin kun ovat sanoneet tekevänsä siitä enemmän vanhojen doomien tapaisen kuin mitä sen uudemman kolmosen.

Shriek

Ei noilla köykäisillä filttereillä mitään hienoa grafiikkaa saada aikaiseksi. Saman efektin voit tuottaa kuvankäsittelyohjelmalla, kun pistät soften tai blur -efektin. Ja aika köykäiseltä näyttää nuo konversiot. Vastaavanlaisia elvytysprojekteja on yritetty muidenkin pelien kohdalla, kuten esim. ultimate underworld 2, blood 3D ja ilmeisesti alkuperäistä quakeakin on yritetty elvyttää. Tuloksena on ollut amatöörimäinen kädenjälki. Pelkkä grafiikka harvoin riittää pelastamaan peliä, jossa hahmon kontrolointi tuntuu vaikealta. Kyllähän sitä joskus aikanaan osasi, mutta nykyään on tottunut parempaan hallintaan. Samoista ongelmista kärsivät mm. dune 2, warcraft 1 & 2 ja command and conquer. Kaikki muu hohdokkuus voi olla tallella, mutta huono käyttöliittymä syö auttamatta kokonaisfiilistä.



Sut pitäs tappaa tuosta hyvästä!

Doom paremmilla resoluutioilla/filttereillä näyttää todellakin hyvältä vielä nykypäivänäkin. Ihan siitä syystä jo, kun doomin artistit tekivät todella hienoa jälkeä. Noilla doomsdayllä ja sun muilla jutskilla, doomi näyttää nykyäänkin paljon paremmalta kuin modernit nykyajan pelit. Siis monsterit ainakin. Halflife kakkosen monsteritkin näyttää ihan ruppanoilta verrattuna doomiin. Kertoo jo jotain doomin piirtäjien taidoista. Todella uniikkeja monstereita jotka näyttivät järkeviltä ja sekä pelottavilta.
Nykyaikana pelottava monsteri tuntuu olevan vain sellainen jolla tulee kuolaa suusta ja väriskaala on kylmän ja kuolleen harmaa ja pää näyttää kyrvältä.

Ja doomin fanien tekemät parannukset ovat onnistuneita eivätkä näytä amatöörimäiseltä lainkaan.

Hahmon kontrollointi doomissa on edelleen mainiota ja pelaajan hahmon liikekkin tuntuu vielä hyvältä grafiikan parannus ohjelmien jälkeenkin täysin samalta kuin ennen aikoina. Samaa esimerkiksi ei voi sanoa duke nukemin graffa päivityksistä jotka tekee liikkeestä täysin luonnotonta.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Oli muuten aika haastava tappaa se pommari silloin aikoinaan, kun ei osannut juosta eikä käyttää strafea. Huh..se oli kunnon meininkiä, kun raketit vilahtaa aivan vierestä ohite jatkuvasti ja vielä pitäisi yrittää ehtiä ampuakkin sitä pahista. Siinä monen kymmentä kertaa sai aina ladata kun moinen vastus tuli.

Strafen ja juoksun kanssa homma jo vähän helpottui.

Sakarias

Jotain uskomatonta oli Doom tuohon aikaan. Mieleeni jäi erityisesti äänimaailma: hirviöitäkin pystyi paikantamaan niiden perusteella. Erityisesti se Arachnobottien jalkojen kalkatus riipi selkäpiitä, mutta ei auttanut, kädet hikoillen oli eteenpäin mentävä.

Totta. Doomin äänimailma kuullostaa edelleenkin erinomaiselta. Harvassa pelissä vihuja äänistä tunnistaa saati sitten että ne olisi vielä persoonallisia ja hyvän kuuloisia.

Unohtamattakaan doom ykkösen erinomaista musiikkia joka kuullosti midinäkin hyvältä.

Tosin hyviä mp3 remakejakin tehty siitä ainakin sonic clagiltä:

http://www.youtube.com/watch?v=WS2sh50Sbqg&feature=related
Todella mystinen kenttä oli toi e1m8. Kunpa nykyäänkin tehtäisiin tunnelmaltaan saman tasoisia kenttiä kuin mitä se oli.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
aes
Kannattaa testata myös Doom Roguelike

Tuo on tosi hyvä! On tullut tahkottua aika paljon viimeaikoina sitä. Tosin hermot on menny nyt siihen, ku aina kuolee jotenkin typerästi kun viholliset huijaa ja joutuu sitten aloittamaan taas alusta.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat