Uusi näyttö hyvällä hintalaatusuhteella

Seuraa 
Viestejä281
Liittynyt17.3.2005

Ehkä vähän väärä palsta, mutta yritetään kun ei viitsi tämän takia tunnareita minnekään alan foorumille tehdä.
Pitäisi ostaa uusi näyttö. 22" suunnilleen.
Ensinnäkin, onko olemassa tuon kokoisia lituskoja näyttöjä jotka eivät olisi laajakuvia eli venyttäisi kuvaa sivusuunnassa typerän näköiseksi? En ole ikinä tajunnut miksi kaikki uudet töllöt ja näytöt ovat tuollaisia. Käyttäjät sanovat vaan "kyllä siihen tottuu", no kai sitä kakkaankin tottuu jos sitä joka päivä syö. Huono syy.
Toisekseen, minkä valmistajan tuotteita kannattaisi harkita kun hinta on kynnyskysymys mutta mitään surkuakaan ei tietenkään toivota.
Ymmärtääkseni värien toistossa, kirkkaudessa yms on erilaisuuksia valmistajien välillä, jotka eivät ilmene pelkästään laitetietojen kontrastisuhteista ja vasteajoista. Käyttötarkoituksena lähinnä elokuvat ja perussurffailu. Olen yrittänyt etsiä kirjastosta PC-lehteä jossa olisi vertailuja mutta en löytänyt.

Alennuskoodi ensitilaajille @ iherb.com: RIX283

Kommentit (8)

Vierailija

Mulla on Acerin 24-tuumanen laajakuva. 1920 X 1200 tarkkuus. Osta tämmöinen ja rajaa sivuista vähän, niin sitten sulla on 22-tuumanen "perinteisen muotoinen" näyttö. (hoono vitsi)

Ei nämä näytöt valokuvan (tms) kuvasuhdetta muuta, mikäli asettaa oikean asetuksen resoluutiolle.

Mene johonki hyvään liikkeeseen katselemaan ja vertailemaan näyttöjä. Ei ikinä tule uskoa sponsoroituja lehtiä / mututietoa antavia foorumeita.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Tokihan 20"-näyttöjä löytyy myös 4:3 -kuvasuhteella (resoluutio 1600x1200), mutta niiden paneelit ovat hitaita ja kalliita pienen kysynnän vuoksi. "Laajakuva" eli 16:9 tai 16:10 -kuvasuhteella oleva näyttö on ihmisen näkökentän vertikaalisuuntaa laajemman horisontaalitason vuoksi ilman muuta parempi, eikä "laajakuvaa" katsellessa ole pakko käyttää näytön koko pinta-alaa yhdelle sovellukselle - itsekin käytän 24-tuumaista Delliäni työpöydällä siten, että nettiselain vie vasemman puolen ja oikealle puolelle mahtuvat hyvin irssi-ikkuna sekä video- ja audio-sovellukset. Tarvittaessa voi tämän myös kääntää pivotilla pystyyn, jolloin resoluutioksi tulee 1200x1920... mutta pivot-toiminnolla varustetut tämän kokoluokan hyvät näytöt ovat kyllä edelleen hintavia.

Nythän on tulossa myös näyttöjä elokuvakuvasuhteella eli 2,35:1, joten ollaan menossa ihan päinvastaiseen suuntaan kuin D'oh(!) haluaisi.

Tärkein kysymys kuitenkin on, mihin aiot tuota näyttöä pääasiallisesti käyttää? Mikäli pelaamiseen, silloin miltei mikä tahansa 200 euron TN-tyyppisellä paneelilla ja DVI-liitännällä varustettu romu kelpaa. Mikäli graafiseen suunnitteluun ja/tai 3D-mallinnukseen, rahaa palaa kaksinverroin enemmän S-PVA-tyyppisellä paneelilla varustettuun Lenovo L220x:ään. Mikäli taas haluat pelata, tehdä graafista suunnittelua/mallinnusta ja vielä katsella HD-leffojakin, on syytä investoida 500 euroa S-IPS-tyyppistä 26 tuuman LCD-paneelia käyttävään LG Flatron W2600HP-BF:ään.

Nervus rerum

D'oh
Seuraa 
Viestejä281
Liittynyt17.3.2005

Pakostihan tuollainen laajakuva muuttaa ainakin elokuvan kuvasuhdetta, ellei jätä osaa näytön pinta-alasta käyttämättä tai anna osan kuvasta jäädä kuvaruudun ulkopuolelle. Elokuva- ja surffailukäyttöön kuitenkin pääasiassa tarkoitus soveltaa, kuten mainitsin.
Johonkin liikkeeseen voisi tosiaan mennä tekemään vertailua, mutta ei oikein kehtaa laittaa myyjää esittelemään kaikkien mallien hyviä ja huonoja puolia ja sitten todeta että "kiitti, nyt tiedän minkä tilaan halvalla intternetistä, morjens" :E

Kai se on pakko mennä ajan mukana ja ostaa laajakuva sitten. Voi ainakin dissata kokemuksen syvällä rintaäänellä. Eivät ole mitään hinnalla pilattuja nuo halvemman pään näytöt nykyään.

Kiitos vastauksista.

Alennuskoodi ensitilaajille @ iherb.com: RIX283

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007
D'oh
Pakostihan tuollainen laajakuva muuttaa ainakin elokuvan kuvasuhdetta, ellei jätä osaa näytön pinta-alasta käyttämättä tai anna osan kuvasta jäädä kuvaruudun ulkopuolelle. Elokuva- ja surffailukäyttöön kuitenkin pääasiassa tarkoitus soveltaa, kuten mainitsin.

Kai se on pakko mennä ajan mukana ja ostaa laajakuva sitten. Voi ainakin dissata kokemuksen syvällä rintaäänellä. Eivät ole mitään hinnalla pilattuja nuo halvemman pään näytöt nykyään.

Kiitos vastauksista.

Kuten jo tuli ilmi, niin laajakuvanäyttö ei todellakaan vääristä kuvaa, jos vaan laittaa siihen oikean resoluution. Samalla tavalla myös 4:3 näyttö jättää osan käyttämättä ruudusta, jos katselee laajakuvaelokuvaa.

Vierailija
JuurikinNiin
Joo, kyllä laajakuva on oikeasti parempi.

Itsekin olin aluksi toista mieltä.

Jos kokoa on 22" tai enemmän ja resoluutio kohdillaan, laajakuvanäyttö on parempi. Pienemmissä näytöissä taas esm. pdf:n selaaminen on yhtä tuskaa, koska luettavalla suurennoksella ei a4:stä mahdu ruudulle paljon mitään.

Ellei sitten näyttö tue pivottia tai itse viitsii asennella systeemin, jolla näytön saa asennettua sivuttain.

Kyllä se laajakuvasuhde rasittaa myös vanhoja tv-sarjoja katsellessa, ne kun useimmiten on tehty 4:3 muotoon.

4:3 suhteisen näytön käyttäminen taas rasittaa silloin, jos sivusto on suunniteltu 16:9 käyttöön, jolloin asettelu menee taas metsään, ellei resoluutiota ole tarpeeksi.

Joku taas vinkui siitä, ettei pelaamiseen kannata hankkia kunnon näyttöä, itse olen kyllä aivan eri mieltä. Jos pistää pelaamista varten hankittuun tietokoneeseen rahaa menemään yli 2 000 euroa, miksi pitäisi tyytyä huonoon 200 euron näyttöön jota käytettäessä tehokkaasta koneesta ei ole hyötyä? Myös vasteaikoihin kannattaa kiinnittää huomiota pelinäyttöä hankittaessa.

Ja jos 3d-ominaisuudet kiinnostavat, kannattaa ostaa suoraan niitä tukeva näyttö tai sitten esm. 120Hz taajuudella toimiva.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007
D'oh
Pakostihan tuollainen laajakuva muuttaa ainakin elokuvan kuvasuhdetta, ellei jätä osaa näytön pinta-alasta käyttämättä tai anna osan kuvasta jäädä kuvaruudun ulkopuolelle.

Pikselit ovat näytöllä neliöitä oli se kuvasuhde mitä tahansa (ehkäpä jotain erikoismalleja löytyy). DVD-elokuvat ja Digi-TV lähetykset (normaalit kanavat) ovat anamorfisia (myös 4:3, tosin paljon vähemmän kuin 16:9) puolestaan ovat neliöstä venytettyjä pikselejä. DVD:n resoluutio on 720x576, joka venähtää näytölle 4:3 768x576 ja 16:9 1024x576. Tosin tässä pitää huomioida se, että kuva ei ole suhteeltaan vääristynyt, vaan se jonkin verran sumentuu yksityiskohtien vähentyessä koko alalla.

Elokuvissa 16:9 on yleensä ottaen jopa kapea kuvasuhde, koska ne pääsääntöisin on kuvattu/tarkoitettu esitettäviksi 1.85:1 tai ~2.35:1..2.40:1. Vastaavasti lähes kaikki TV-lähetykset ovat nykyisin ainakin siis uudemmat 16:9. Kuvien kohdalla kamerasi ratkaisee tämän asian.

4:3 pan scanit saavat minut vihaiseksi, koska tässä poistetaan kuvasta joskus juonellisestikin tärkeää infoa. http://www.widescreen.org/

Täydellistä kuvasuhdetta ei yleiskäyttöiselle näytölle ole. Täytyy tehdä kompromissi. Olen ehdottomasti 16:9/16:10 kannalla. 16:10 saattaa toimia eräänlaisena kompromissina 4:3 ja 16:9 välille.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
McRoot
JuurikinNiin
Joo, kyllä laajakuva on oikeasti parempi.

Itsekin olin aluksi toista mieltä.

Jos kokoa on 22" tai enemmän ja resoluutio kohdillaan, laajakuvanäyttö on parempi. Pienemmissä näytöissä taas esm. pdf:n selaaminen on yhtä tuskaa, koska luettavalla suurennoksella ei a4:stä mahdu ruudulle paljon mitään.

4:3 suhteisen näytön käyttäminen taas rasittaa silloin, jos sivusto on suunniteltu 16:9 käyttöön, jolloin asettelu menee taas metsään, ellei resoluutiota ole tarpeeksi.

Joku taas vinkui siitä, ettei pelaamiseen kannata hankkia kunnon näyttöä, itse olen kyllä aivan eri mieltä. Jos pistää pelaamista varten hankittuun tietokoneeseen rahaa menemään yli 2 000 euroa, miksi pitäisi tyytyä huonoon 200 euron näyttöön jota käytettäessä tehokkaasta koneesta ei ole hyötyä? Myös vasteaikoihin kannattaa kiinnittää huomiota pelinäyttöä hankittaessa.

Määkin olin ennen laajakuvaa vastaan, mutta ihan hyvä se on. Vaikka selatessa en kyl ees käytä hyödyksi tätä isoa kokoa, vaan siltikin avaan vain yhden sivun koko ruudulle. Ei jaksa ruveta sääteleen niitä oikeen kokosiksi niitä eri juttuja. Sähköposteja kirjoittaessa myöskin todella kätevä.

Joo, näyttö on tosi tärkeä pelaamisessa ja laajakuva näyttää tosi hyvältä pelatessa. Ei enää näytä siltä kuin katsoisi kameralla, vaan näkee jo sit vähä enemmän.

Tosin jos hankkii heikkotehosen tietsikan, nii sillo o parempi hankkia huonompi näyttö ja pienempi, että sitten kone jaksaa pyörittää paremmin kaikkee paskaa, ku ei tarvi sit piirrellä niin paljon niitä pisteitä.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Uusimmat

Suosituimmat