Taantuma taittumassa?

Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

Iltalehdestä 27.3

"Sampon konsernijohtaja Björn Wahlroos uskoo, ettei taloustaantumasta tule pitkäaikaista, Yle kertoo.

Wahlroos arvelee, että Yhdysvaltain taloudesta saadaan myönteisen kehityksen merkkejä jo tänä keväänä.

- Taloudellisesti on itse asiassa erittäin vaikea keksiä malli tai looginen selitys, miksi tällainen laskusuhdannekriisi voisi jatkua erityisen pitkään, Wahlroos sanoi Ylen mukaan.

- Me elämme markkinataloudessa, joka korjaa itsensä aika nopeasti. Saatte nähdä, että näin käy tälläkin kertaa."

Jos uskomme Sampon konsernijohtaja Wahlroosia, tuota vanhaa kunnon stallaria, ja miksemme uskoisi, lama on kohta menneen talven lumia.

Viimeinen lause on mielenkiintoinen. Markkinatalous, johon hän luottaa, korjaa itse itsensä. Eli mekanismiin kuuluu, että määrä-ajoin markkinatalous tarvitsee satojen miljardien piristysruiskeen veronmaksajilta.
Voitot pääomalle, tappiot yhteiseen piikkiin.

---

Kommentit (3)

Vierailija

Mitä nyt olen kauppalehden keskusteluja seuraillut, niin yleinen veikkaus tuntuu olevan, että nyt tulisi vielä yksi kunnollinen pudotus, minkä jälkeen talous alkaisi elpymään. Ei kuulemma ole vielä ilmassa mitään erityistä, mikä nostaisi indeksejä ylöspäin. Tuota pudotusta ainakin itse odottelen, jotta saisi vähän investoitua indeksiosuusrahastoihin.

Tuossa on OMXH (oletuksena vuoden ajalta): http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/po ... did=OMXHPI

Vierailija

Tämän päivän Hesarissa povataan, että lama jatkuu 2020-luvulle asti. Tämä on varma todiste siitä, että taantuma loppuu lähiaikoina ja sijoittajat haluavat laskea osakekursseja vielä vähäsen ennen kuin ne alkavat kasvaa.

Vierailija

Ei sillä laman pituudella ole mitään väliä, tärkeämpää vain kun se käy riittävän syvällä, jotta eliitti saa moninkertaistettua omaisuutensa hetkessä, heikennettyä työväestön tuloja ja pistettyä turhat työntekijät pihalle.

Uusimmat

Suosituimmat