Ei metroa Espooseen lama-aikana

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
Ei metroa Espooseen lama-aikana

Metroa ollaan jyräämässä Espooseen väkisin, hinnalla millä hyvänsä.
Metro-hanke tulee pysäyttää lama-aikana.

Espoon taloustilanne on niin huono, että jo juokseviin menoihin joudutaan kaupunginjohtajan mukaan ottamaan lainaa 800 miljoonaa euroa tulevan kolmen vuoden aikana. Tämä samainen summa ollaan kuitenkin valmiita maksamaan metrosta jo ensi vaiheessa. Metron lopullisia kustannuksiahan ei ole edes selvitetty.

Me allekirjoittaneet haluamme, että Espoon kaupunki panostaa edelleen
sosiaali-,terveys- ja koulutustoimintaan, eikä kohdista niihin suunniteltuja leikkauksia.
Vaadimme, että metro-hanke, joka ei ole asukkaille välttämätön tänä päivänä,
lykätään sellaiseen ajankohtaan, jolloin kaupungin taloudellinen tilanne on parempi.

Adressi luovutetaan Espoon päättäjille 4.5.2009

Terttu Savola (terttu.savola@kolumbus.fi)




http://www.adressit.com/eimetroa

Kommentit (14)

Vierailija

Nii, älkää vaan rakentako silloin kun se on edullisinta (vaikka ottaisi huomioon lainakulutkin) ja saisitte työllistettyä muutaman henkilön.

Ei, siinä ei ole mitään järkeä.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Onko nyt jostain syystä käynyt niin, että julkishallinnon & kuntien rakennusinvestoinnit eivät enää olekaan yksi työkalu laman aiheuttamaa työttömyyttä vastaan?

Gravity sucks.

Vierailija

Idiootit.

Jumalauta, että ihmiset voivat taas olla tyhmiä. Rakentaminen on laman aikana halvempaa ja työpaikkoja tarvitaan entistä kovemmin. Eihän tuo tietenkään koske jotakin Espoolaisia turkkitätejä. Yksityisautoilu kunniaan ja jokaiselle oma autonkuljettaja ja fifi-koira kotiin kalusteeksi.

Vierailija

Joo just. Ja aina kun rouva hoitaa fifi-hauveliaan, tai sitten toisin päin, niin silloin muut voivat vuokrata autoa ja kuljettajaa pienellä korvauksella!

Vierailija

Hallintoineen ja suunnitteluineen se ei vastaa kuin keskiruurta yritystä, kas kun se on konevaltainen ala ja kilpailutettuna menee Albaniaan tms. Koska kaikki julkiset hankkeet on kilpailutettava koko EU:ssa.

Arska jää loikomaan ansiosidonnaisella ennen kuin lähtee albanian tulotasolla hommiin.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
abskissa
Taitavat turkkitädit pelätä jotain tällaista:
http://www.iltalehti.fi/espoo/200810218462457_eo.shtml



Keskustajohto espoolaisille: Metro tuo maahanmuuttajia
[size=85:3rvafgii]21.10.2008 18:13[/size:3rvafgii]

Yksi keskustelun alustajista, kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara puhui 100 000 maahanmuuttajasta.




On hyvin tiedetty fakta että maahanmuuttajat ovat metroasemilla luonnollisessa ympäristössään. Mutta että satatuhatta?

Annukka
Seuraa 
Viestejä145
Liittynyt1.9.2008
Barbaari

On hyvin tiedetty fakta että maahanmuuttajat ovat metroasemilla luonnollisessa ympäristössään. Mutta että satatuhatta?



Tartteekin tehä isompi asema..

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005
abskissa
Taitavat turkkitädit pelätä jotain tällaista:
http://www.iltalehti.fi/espoo/200810218462457_eo.shtml



"- - - pääministeri Matti Vanhanen markkinoi tiiviin rakentamisen sijaan puutarhakaupunkimalliaan - - -"

"- - - (Vanhanen) yhtyi arvioon, että länsimetron kannattavuus vaatii nykyistä suurempia käyttäjämääriä ja siten tiiviimpää rakentamista Espoossa. Vanhanen sanoi kannattaneensa länsimetroa liikenteen sujuvuuden vuoksi. Sen sijaan ilmastonmuutoksen torjumisella sitä ei hänen mielestään voida perustella."

Voi olla että median uutisjutut eivät välitä Vanhasen ajatuksia tarpeeksi täydellisinä. Ehkä juuri siksi en pysy Vanhasen perässä.

Sikäli kun ymmärrän, Vanhasen puutarhakaupunkimalli ei ole todella tiivistä rakentamista nähnytkään. Ymmärtääkseni hänen ajatuksensa on "punaista kotia ja perunamaata kaikille" taajamakeskuksista tai niiden läheltä.

Mikäli tällä tavalla pitäisi rakentaa asunnot sadoille tuhansille - olivatpa asukkaat sitten kotoisin mistä lystää - niin mitään uutta metroa eikä rautatietä rakenneta mihinkään, koska minnekään ei muodostu riittävän suurta populaation keskittymää. Jos lähinkin asema on kilometrin tai parin päässä, ihmiset valitsevat usein auton, koska arkiset toimet vievät joka aamu eri suuntiin.

Jotta tämä voitaisiin puutarhakaupungeissa välttää, pitäisi kunnallisten palvelujen aina kirjastoista kouluihin, päiväkoteihin ja terveyspalveluihin sijaita juuri aseman tuntumassa. Ja sinne sitten autoparkkeja vallan paljon. Mutta Vanhasen ajatus rakentamisesta yksinkertaisesti kuluttaa pinta-alaa.

Vanhasen puutarhakaupunkiajatus onkin mitä todennäköisimmin muuta kuin puutarhaa. Satojen tuhansien ihmisten jotakuinkin erilliset asuinrakennukset tiiviisti sijoitettuna tuhoavat altaan kaiken luonnollisen "puutarhan". Takapihojen 15x15 viheriöstä ei ole puutarhaksi eikä puistoksi, eikä siellä samoile naapurin akat. Näitä suunnitelmia näkee tarpeeksi esim. pääkaupunkiseudun kehyskunnissa jo nyt.

Ei ole kauaa siitä, kun kaupunkiasumisen edut ympäristöasiamielessä on tutkimuksin tullut todetuksi. Kerrostalorakentaminen on oikein sijoitettuna vihreää. Vihreämpää kuin taajamien omakotialueasuminen.

Tämän perusteella ja asian tehostamiseksi kaavoituksen periaatteita pitäisi voida laittaa uusiksi, sallia korkeampia rakennuksia, ottaa esim. kunnallistekniikan keskittymisen hyödyt irti ja säästöön jäänyt maapinta-ala voisi siten oikeasti olla sitä puutarhaa ja puistoa jota Vanhasen ideassa luvataan. Ja näin tehtynä sitä olisi melkoisesti enemmän. Suomessa jostain syystä modernin kaupunkirakentamisen säännöt ovat henkisesti ahtaat, vaikka kansainvälisestikin tunnustettua, korkealaatuista suunnittelutaitoa täältä pitäisi löytyä.

Pahimmassa tapauksessa - ja kuten nykyään yleensä aina -käy niin, että asunnot kyllä rakennetaan mutta ei tarpeeksi julkisen liikenteen yhteyksiä. Ja palvelut tunnetusti laahaavat asuntorakentamisesta jäljessä jopa vuosia. Siinä vaiheessa saa sitten miettiä voiko metroa perustella myös ympäristöseikoilla liikenteen sujuvuuden lisäksi, kun autoilijoiden määrä vain kasvaa.

Asuminen, liikenne, palvelut ja ympäristöasiat pitäisi kyetä ottamaan yhtäaikaisesti huomioon ja kaikkia niitä olisi suunniteltava samanaikaisesti, jotta lopputulos olisi tasapainoinen. Toisin kuin Vanhanen sanoo, mielestäni metroa pitää ja myös voi perustella ympäristöasioin, jos ei juuri nyt tai rakentamisen aikana, niin tulevaisuutta ajatellen ainakin. Miten muuten esim. yksityisautoilua voi vähentää, jos julkisen liikenteen infraa ei riittävästi löydy? En kuitenkaan väitä, että metro olisi se ainoa oikea tapa infran lisäämiseen; muitakin vaihtoehtoja on / oli, mutta tämä nyt lopulta hatusta demogradian työkaluin arvottiin.

Se, että Vanhanen ei näe metroa voitavan perustella ympäristöseikoilla, johtunee kaiketi siitä, että hänen käsityksensä puutarhakaupungista ei sisällä puutarhoja, eikä ole tarpeeksi tiivis. Mikäli näin on, ymmärrän hänen perustelunsa taustat, mutta en sen suppeaa logiikkaa.

Gravity sucks.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008
Barbaari
Tottakai lama-aika on juuri se aika jolloin velvollisuus on rakentaa metro. Eteenkin Espoo on vailla hyvää joukkoliikennemahdollisuutta.

Kyllä Espoossa (väkirikkaampi kuin Turku, ei asu Aweb) on mielestäni suhteellisen hyvin - paikoitellen oikein hyvin - toimiva joukkoliikenne.

Parantamisen varaa tietysti aina löytyy.

Vierailija
Barbaari
Tottakai lama-aika on juuri se aika jolloin velvollisuus on rakentaa metro. Eteenkin Espoo on vailla hyvää joukkoliikennemahdollisuutta.



Pari kertaa espoossa ollut. En ole tylsempää kaupunkia nähnyt. Jos se metro piristäisi sitä eli metro espooseen Joukko liikenne on Suomessa keskimäärin todella surkeaa, kun puhutaan hyvinvointiyhteiskunnasta.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
syytinki
Barbaari
Tottakai lama-aika on juuri se aika jolloin velvollisuus on rakentaa metro. Eteenkin Espoo on vailla hyvää joukkoliikennemahdollisuutta.

Kyllä Espoossa (väkirikkaampi kuin Turku, ei asu Aweb) on mielestäni suhteellisen hyvin - paikoitellen oikein hyvin - toimiva joukkoliikenne.

Parantamisen varaa tietysti aina löytyy.




Metron rakentaminen tekisi yhteyden espoon tärkeimmille alueille helsingin rautatieasemalta noin kymmenen minutin välein. Matka sinne kestäisi ehkä arviolta parikymmentä minuttia.

Uusimmat

Suosituimmat