Sähköautolla 500 km 45 min latauksella !

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Ystäväni Elon Musk juuri viestitti (alla) Losista,että Teslan malli S on nyt kaupan, 100% "plug-in" sähköauto n. 500 km:n
(300 mailia) toimintamatkalla per lataus,joka 480 V:sta vie vain 45 min., lounaan ajan huoltoaseman kahviossa ! (Totta,
kävin viime keväänä TM:n juttuani varten tutustumassa ensimmäiseen Teslan malliin LA:ssa) !

http://yfrog.com/79lowresteslamodels166j (Kuva)

Model S - The wait is over!
Friday, March 27, 2009 11:31 AM
From:
"Elon Musk"
Add sender to Contacts
To:
hannu_tanskanen@yahoo.com
Model S is here!

Just moments ago, we took the wraps off the Model S, an all electric family sedan that carries seven people and travels 300 miles per charge. We also launched a web site and began taking orders for this historic vehicle, which will likely be world's first mass-produced, highway-capable EV.

The Model S, which carries its charger onboard, can be recharged from any 120V, 240V or 480V outlet, with the latter taking only 45 minutes. By recharging their car while they stop for a meal, drivers can go from LA to New York in approximately the same time as a gasoline car. Moreover, the floor-mounted battery pack is designed to be changed out in less time than it takes to fill a gas tank, allowing for the possibility of battery-pack swap stations ...

Sivut

Kommentit (130)

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
sinnipirtti
mikäs spämmäri se sinä olet?



??? (nimi on tuossa vasemmalla,ei tarvitse arvailla)

Jos omaat sisälukutaidon, topicin otsikko kertoo kaiken,enempää sinulle ei kannattane kertoakaan.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

ei kyllä sinä spämmäri olet kun omia tekstejäsi spämmäät pitkin poikin. laita vaikka pelkkä linkki mutta uudelleen samaa asiaa ei kannate joka foorumiin laittaa...

ja muuten laskesta uudelleen millaisella virralla täytyisi ladata jotta tuo 45 min onnistuisi. meinaan että harvalla huoltamolla riittää sulakkeet.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
ei kyllä sinä spämmäri olet kun omia tekstejäsi spämmäät pitkin poikin. laita vaikka pelkkä linkki mutta uudelleen samaa asiaa ei kannate joka foorumiin laittaa...




Mitäs sinnipirtti sekoilee, ei täällä ennenkään ole pelkkien linkkien avulla keskusteltu.

Vierailija

Model S tulee markkinoille vasta 2011 viimeisellä neljänneksellä. Nyt esitelty malli on prototyyppi.

480 kilometrin akusto on lisäoptio - perusmallilla ajaa puolet siitä. Hinta on 57.000 dollaria, eli arviolta 40.000 euroa ilman veroja. Isompi akku ja suomen autoverot, niin sataa tonnia rapsutellaan.

Akulle lupaavat takuuta 7 - 10 vuotta. Käytettynä auto on arvoton koska siihen täytyy ostaa uusi akku joka maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Tesla tosin väittää että kymmenen vuoden päästä akkuja saa pilkkahintaan alle viiden tuhannen dollarin, mutta harvapa tahtoo tehdä kymmenen vuotta vanhaan autoon viiden tonnin remonttia että sillä voi ajaa.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Niin,tarkoitukseni oli vain tuoda esiin,että sähköauto kehittyy nopeasti. Stanford on kertonut jo Li-ioniakusta,jonka kapasiteetti on satakertainen nykyisiin verrattuna ja voidaan ladata sekunneissa ! Vaikka tuosta uutisesta ottaakin pois sen vanhan toimituspäällikön ohjeen mukaan "puolet ja loppu lyhyesti",kertoo se silti mielenkiintoisia asioita. Minä olen aika kaukana "vihreistä",mutta optimistisena tekniikan miehenä näen,että polttomoottorin aika alkaa olla lopussa. Toki sitä valmistava ja sen nimiin vannova teollisuus on mahtava tekijä ja kääntyy hitaasti,mutta lopputuloksesta ei enää ole epäilystä.

Tämä on minulle mielenkiintoista sikälikin,että tunsin Kaliforniassa erään alan huipputiedemiehen (Tri Manny Shaw),
nyttemmin edesmennyt GM:n entinen tutkimusosaston johtaja,jota GM:n miehet lensivät kahdesti mantereen poikki vielä seitsemänkymppisenä houkuttelemaan sähköauton kehittelyyn,mutta tämä sähkökemian tohtori,jonka innovaatiot lensivät avaruussukkuloissa, kieltäytyi, koska "sähköauto on mahdoton". Haluaisinpa nyt keskustella Santa Monican parhaassa pihvipaikassa kuten ennenmuinoin Mannyn kanssa aiheesta !

(Siis epäilijöille: Suoritin PhD:ni Coloradossa, Yhdysvalloissa)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
fenomenologi
sinnipirtti
ei kyllä sinä spämmäri olet kun omia tekstejäsi spämmäät pitkin poikin. laita vaikka pelkkä linkki mutta uudelleen samaa asiaa ei kannate joka foorumiin laittaa...




Mitäs sinnipirtti sekoilee, ei täällä ennenkään ole pelkkien linkkien avulla keskusteltu.



sori juu, se olikin sähköposti...

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
Hannu Tanskanen
Niin,tarkoitukseni oli vain tuoda esiin,että sähköauto kehittyy nopeasti. Stanford on kertonut jo Li-ioniakusta,jonka kapasiteetti on satakertainen nykyisiin verrattuna ja voidaan ladata sekunneissa !



Tehotiheys on satakertainen, mikä mahdollistaa latauksen sekunneissa. Kapasiteetti on ennallaan koska peruskemialle ei ole tehty mitään - laitettu vaan elektrodeille lisää pinta-alaa nanopallojen avulla jotta ne reagoivat herkemmin.

Litiumakut pystyvät ottamaan jo nyt täyden latauksen minuuteissa, ilman tuota parannusta, mutta missään ei ole sellaista latauslaitetta joka tuuttaa ulos megawattikaupalla tehoa jotta akkua voitaisiin ladata.

Teslan latauslaite 440 voltilla riipaisee seinästä 200 ampeeria amerikanvirtaa ja pistää auton akkuun 45 minuutissa teoriassa noin 66 kWh. Käytännössä hyötysuhteiden jälkeen akusta löytyy korkeintaan 46 kWh mikä on perusmallin 160 mailin akun koko. 300 mailin (480km) akkua ei ladata täyteen alle tunnissa, vaan vähintään puolessatoista tunnissa, mikä on näppärästi jätetty pois mainoslauseista.

Toisaalta, pikalatauksessa akkua ei saada täyteen koska akun sisäinen vastus nostaa sen kennojännitettä silloin kun sisään tuodaan sähkövirtaa ja lataus joudutaan keskeyttämään jottei akku tuhoudu. Yleensä sinne saadaan 85% kapasiteetista ja sitten täytyy himmailla, jonka takia tuon isomman akun lataus täyteen asti kestää ainakin pari tuntia.

Siihen nähden viestiketjun otsikko on humpuukia.

Eurooppaan tuotuna on vähän hankalampi arvioida miten tuon lataus onnistuu, koska meillä on 230/400 voltin sähköt siinä missä jenkkilässä saa kiinteistöön 110/220/440 (Tai 120/240/480 volttia). Riippuu varmaan ihan siitä että kuinka suuria sulakkeita sähköyhtiöt alkavat asentamaan, vai antavatko lupaa ollenkaan riipaista sataa kilowattia tolpasta.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Valmistajan omat sivut:
http://www.teslamotors.com/media/press_room.php?id=1284

Teknisesti sähköauto on ylivertainen polttomoottoriin verrattuna, ainoana ongelmana ovat olleet akut ja niiden energiatiheys, joka jää nykyteknologialla selvästi jälkeen bensiinistä tai dieselistä.
Edut ovat kuitenkin niin selvät, että sähköautot tulevat yleistymään siinä vaiheessa kun ne ovat maantiekelpoisia, kuten Teslakin on asian ymmärtänyt. Käytännössä minä näen maantiekelpoisuudella joko
1) akkujen kapasiteetti on riittävä, jotta niillä voi ajaa päivämatkan ja ladata yöllä
tai
2) akkujen lataus on niin nopeaa, että esim. 15 minuutin kahvitauon aikana ehtii täyttää akkuja seuraavan 2 tunnin ajoa varten.
Akkujahan ei tarvitse ladata täyteen; jos sen viimeisen 15% lataamisen menee yli suurin osa latausajasta, niin laitetaan 15% isommat akut ja speksataan niiden kapasiteetti samaksi.

Ja tuosta Roadsterin hinnasta; Porchekin maksaa aika paljon mutta niitä kuitenkin myydään. Se väite, että auto olisi arvoton siinä vaiheessa kun siihen pitää vaihtaa akku, ei pidä paikkaansa. Käytetyn auton käypä kokonaishinta riippuu siitä, paljonko maksaa uusi *vastaava* auto.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vierailija

Urheiluautotradition sotkeminen sähkövoimanlähteellä on naurettavaa. Auto jolla on tietty ärhäkkä status ei hyödy mitään ekologisella virityksellä ja vielä vähemmän säästötavoitteilla. Monet autotehtaat ovat yrittäneet ekomalleja, mutta kun sille ei ole luontevaa markkinarakoa. Toiset joilla olisi varaa ei tarvitse sellaista ja niillä ei ole varaa ketkä tarvitsevat säästömallin.

Poliittiset viherhörhöt kaipaavat autoonkin tilaa juttuseuraa varten, joten kerskastatuksen omaava urheilumalli on siitä liian kaukana. Poikkeusena on vaikka tuc nikki, joka mielestään ratkaissut tämämn ristiriidan Smartilla, mutta poliittisen menestyksen hinnalla. Menestyäkseen hänen pitäisi purra rehuja ja ajaa julkisilla arabihuivi kaulassa ja maihari päällä ja kutoa villasukkaa. Sillä saisi naisen jolla on "Hippipehko" ja sen kavereiltakin, jotka hurmiossaan heittäyvät, naristen sitten jälkeenpäin keskenään miesten eläimellisyyttä ja narskuttavat hampaitaan ohimennessään. HIljaisessa sähköautossa narskeet kuuluu helpommin.

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
tietää
Urheiluautotradition sotkeminen sähkövoimanlähteellä on naurettavaa. Auto jolla on tietty ärhäkkä status ei hyödy mitään ekologisella virityksellä ja vielä vähemmän säästötavoitteilla. Monet autotehtaat ovat yrittäneet ekomalleja, mutta kun sille ei ole luontevaa markkinarakoa. Toiset joilla olisi varaa ei tarvitse sellaista ja niillä ei ole varaa ketkä tarvitsevat säästömallin.

Poliittiset viherhörhöt kaipaavat autoonkin tilaa juttuseuraa varten, joten kerskastatuksen omaava urheilumalli on siitä liian kaukana. Poikkeusena on vaikka tuc nikki, joka mielestään ratkaissut tämämn ristiriidan Smartilla, mutta poliittisen menestyksen hinnalla. Menestyäkseen hänen pitäisi purra rehuja ja ajaa julkisilla arabihuivi kaulassa ja maihari päällä ja kutoa villasukkaa. Sillä saisi naisen jolla on "Hippipehko" ja sen kavereiltakin, jotka hurmiossaan heittäyvät, naristen sitten jälkeenpäin keskenään miesten eläimellisyyttä ja narskuttavat hampaitaan ohimennessään. HIljaisessa sähköautossa narskeet kuuluu helpommin.





Onhan jo olemassa tama akku systeemi jolla ajetaan sahkopyoralla kiihdytys ajoja joten ei se akun tehoista ole kiinni.
http://www.a123systems.com/technology/power
Nayttavat viela latautuvan melko nopeastikin.

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Vierailija
ykskivi

Ja tuosta Roadsterin hinnasta; Porchekin maksaa aika paljon mutta niitä kuitenkin myydään. Se väite, että auto olisi arvoton siinä vaiheessa kun siihen pitää vaihtaa akku, ei pidä paikkaansa. Käytetyn auton käypä kokonaishinta riippuu siitä, paljonko maksaa uusi *vastaava* auto.



Otetaan vaikka kymmenen vuotta vanha Toyota ja heivataan siitä moottori mäelle. Kuinka paljon olisit valmis maksamaan? Kenties uuden moottorin ja asennustyön hinnan vähemmän, kuin muuten olisit maksanut ko. autosta?

Ilman moottoria tai toimivaa akustoa vanhan auton hinta ei ole paljoa romuraudan yläpuolella. Ostaja joutuu erikseen sijoittamaan tuhansia euroja remonttiin jolla autosta saadaan jälleen ajokelpoinen.

Siis, jos rahaa on kymppitonni ja sillä pitää saada auto, niin sähköauton tapauksessa itse auto ei voi maksaa muutamaa satasta enempää, koska akuston remonttiin menee valtaosa rahoista. Muuten vaihtoehdoksi valikoituu automaattisesti kymppitonnin hintainen bensa-auto jolla voi ajaa ilman lisäremonttia. Vertailukohta kun ei ole uusi vastaava auto, vaan vastaavan hintainen käytetty auto jolla voi ajaa. Käytetyn ostajalle uuden auton hinta on täysin samantekevää, koska sitä rahaa ei kuitenkaan ole niin paljoa.

Sen takia kukaan ei ala maksamaan käytetystä sähköautosta yhtään mitään. Se on ostajan kannalta pelkkä peltinen kuori.

Tietenkin bensaan menee enemmän rahaa kuin sähköön, mutta toisaalta eipä noita akkupakettejakaan millään kymppitonnilla saa, vaan vähintään tuplasti on pistettävä rahaa siihen. Kymmenen vuotta vanha sähköauto muuttuu kannattamattomaksi, koska sen muu tekniikka alkaa olla liian kulunutta että siihen kannattaisi panostaa niin paljoa rahaa. Osta siinä sitten uusi kallis akku, kun muu auto lahoaa ympäriltä.

Ja tuo akkujen hinta on juuri se asia joka sulkee suuren osan tärkeimmästä asiakaskunnasta pois. Nimittäin juuri ne jotka ostavat alle 10...20 k€ käytettyjä autoja koska heillä ei ole varaa kalliimpaan. Kustannusero käytetyllä sähköautolla on aika raju, kun kymmenen vuotta vanhoja ihan hyviä autoja saa ostettua parilla kolmella tonnilla.

Vierailija
Veikko
ykskivi

Ja tuosta Roadsterin hinnasta; Porchekin maksaa aika paljon mutta niitä kuitenkin myydään. Se väite, että auto olisi arvoton siinä vaiheessa kun siihen pitää vaihtaa akku, ei pidä paikkaansa. Käytetyn auton käypä kokonaishinta riippuu siitä, paljonko maksaa uusi *vastaava* auto.



Otetaan vaikka kymmenen vuotta vanha Toyota ja heivataan siitä moottori mäelle. Kuinka paljon olisit valmis maksamaan? Kenties uuden moottorin ja asennustyön hinnan vähemmän, kuin muuten olisit maksanut ko. autosta?

Ilman moottoria tai toimivaa akustoa vanhan auton hinta ei ole paljoa romuraudan yläpuolella. Ostaja joutuu erikseen sijoittamaan tuhansia euroja remonttiin jolla autosta saadaan jälleen ajokelpoinen.

Siis, jos rahaa on kymppitonni ja sillä pitää saada auto, niin sähköauton tapauksessa itse auto ei voi maksaa muutamaa satasta enempää, koska akuston remonttiin menee valtaosa rahoista. Muuten vaihtoehdoksi valikoituu automaattisesti kymppitonnin hintainen bensa-auto jolla voi ajaa ilman lisäremonttia. Vertailukohta kun ei ole uusi vastaava auto, vaan vastaavan hintainen käytetty auto jolla voi ajaa. Käytetyn ostajalle uuden auton hinta on täysin samantekevää, koska sitä rahaa ei kuitenkaan ole niin paljoa.

Sen takia kukaan ei ala maksamaan käytetystä sähköautosta yhtään mitään. Se on ostajan kannalta pelkkä peltinen kuori.

Tietenkin bensaan menee enemmän rahaa kuin sähköön, mutta toisaalta eipä noita akkupakettejakaan millään kymppitonnilla saa, vaan vähintään tuplasti on pistettävä rahaa siihen. Kymmenen vuotta vanha sähköauto muuttuu kannattamattomaksi, koska sen muu tekniikka alkaa olla liian kulunutta että siihen kannattaisi panostaa niin paljoa rahaa.

Ja tuo akkujen hinta on juuri se asia joka sulkee suuren osan tärkeimmästä asiakaskunnasta pois. Nimittäin juuri ne jotka ostavat alle 10...20 k€ käytettyjä autoja koska heillä ei ole varaa kalliimpaan. Kustannusero käytetyllä sähköautolla on aika raju, kun kymmenen vuotta vanhoja ihan hyviä autoja saa ostettua parilla kolmella tonnilla.




Kyllähän em. sähköauton arvo uusilla akuilla on enemmän kuin 10.000, hinnanlasku ei ole vertailukelpoinen bensa-autojen kanssa.
Auto on valmistettu alumiinista, jos siinä on lisäksi kulumattomat napamoottorit, akuston vaihtamalla siitä saa lähes uutta vastaavan.
* Tilat jopa seitsemälle matkustajalle
* Ohjaamossa 17-tuuman kosketusnäyttö, jonka suurinta osaa auton ominaisuuksista ohjaillaan. Konsoli on myös täysin 3G/internet valmis
* Jopa 480 kilometrin toimintamatka (eri akkupaketteja saatavilla). Akut voidaan ladata täyteen neljässä tunnissa 220 voltin verkkovirrasta. Voimavirralla auto voidaan “pikaladata” täyteen jopa 45 minuutissa
* autolle myönnetään 3 tai 4 vuoden takuu ja akuille 7-10 (näitä asioita ei vielä ole lyöty lukkoon)
* uuden akkupaketin hinta jää alle 5000 dollarin (n. 3700 euroa)
* kiihtyvyys 0-100 km/h alle 6 sekuntia
* yksiportainen vaihteisto
* kori valmistettu pääosin alumiinista. kokonaispaino autolla noin 2000 kiloa, josta akkujen paino noin 500 kiloa
* Tesla Motors on aloittanut neuvottelut akunvaihtoasemien infrastruktuurin kehittämiseksi. akun vaihto onnistuu tätä varten suunnitellulla laitteistolla 5-8 minuutissa.
* Teslan omien laskelmien mukaan sähköauton käyttäjä säästää bensauton käyttöön nähden 10-15 000 dollaria energian hinnan säästöinä (tämä laskettu Yhdysvaltojen bensa- ja sähköhinnoilla)
* Auton myyntihinnaksi tulee 49 900 dollaria, eli noin 37 000 euroa.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Ongelmia on toki ratkaistavana vielä ja mainos ampuu aina yli.
Muuten,vaikka Teslan ensimmäinen oli Lotus Elisen pohjalle tehty urheiluauto (kiihtyvyys parempi kuin Lamborginilla, 3,9 s --> 100 km/h. Kun esittelijä painoi "kaasun" pohjaan ja pyysi avaamaan radion, oli käsi liian raskas siihen,ei pystynyt ensimmäisten sekuntien aikana kurkottamaan radioon), on Tesla "S" seitsemän hengen tila-auto.

En ole tippaakaan "vihreä",mutta toki realisti ja käsitykseni siitä,että polttomoottori on jo dinosaurus,joka kohta (sanotaan 10-20 v ) joutaa museoon,onhan se tehnyt pitkän ja kunniakkaan päivätyön, hatunnosto herroille Otto ja Diesel).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat