Sähköautot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Siis minä en tajua tätä. Onko ihmiset jotenkin niin keskittymishäiriöisiä että ne on unohtaneet että miten sähköä tuotetaan.

Onko se nyt niin perkeleen ekologista, että voimaloita rakennetaan lisää ja lisää.

Salaliitto perkele. Mitenkä se foliohattu taas tehtiinkään?

Ainut oikea ekologinen vaihtoehto on hevonen. Revi siitä mukavuuden haluinen ihminen.

Sivut

Kommentit (146)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kyse on siitä paljonko voidaan siirtää virtaa verkossa ja kuinka monelle. myös ongelmana on se että voimaloita täytyy olla reservissä ja päällä useampi kun nopeasti ladattavat sähköautot ilmestyvät katukuvaan. sähköstä tulee tooodella kallista.

toisen polven pilkkuvirhe

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
sinnipirtti
kyse on siitä paljonko voidaan siirtää virtaa verkossa ja kuinka monelle. myös ongelmana on se että voimaloita täytyy olla reservissä ja päällä useampi kun nopeasti ladattavat sähköautot ilmestyvät katukuvaan. sähköstä tulee tooodella kallista.



Päinvastoin - lataamalla akkuja voidaan verkon kuormaa halutessa jopa tasata. Sähkö on kuitenkin huomattavasti edullisempaa, kuin nykyiset fossiiliset polttoaineet. Lisäksi sähköä voidaan tuottaa hyvinkin ympäristöystävällisesti, esimerkiksi ydinvoimalla.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Volitans
sinnipirtti
kyse on siitä paljonko voidaan siirtää virtaa verkossa ja kuinka monelle. myös ongelmana on se että voimaloita täytyy olla reservissä ja päällä useampi kun nopeasti ladattavat sähköautot ilmestyvät katukuvaan. sähköstä tulee tooodella kallista.



Päinvastoin - lataamalla akkuja voidaan verkon kuormaa halutessa jopa tasata. Sähkö on kuitenkin huomattavasti edullisempaa, kuin nykyiset fossiiliset polttoaineet. Lisäksi sähköä voidaan tuottaa hyvinkin ympäristöystävällisesti, esimerkiksi ydinvoimalla.



ei nuo nopeasti lataantuvat autot mitään verkon kuormia tasaa.

post1032173.html#p1032173 mikä muutti mielesi yöllisestä?

toisen polven pilkkuvirhe

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Sähköautojen nurkan takana olevan tulon johdosta onkin tärkeää,ettei lupia myönnetä ainoastaan teollisuuden tarvitsemille kolmelle uudelle ydinvoimalalle, vaan viidelle.

Vierailija

Se on sama kuin oli muinoin se kaasujuttukin. Porukka innostui että pullokaasu on edullisempaa kuin bensa, niin se pantiinkin dieselverolliseksi, jotta Neste tienasi viisivuotissuunnitelmansa mukaan läträtessään huonoa neukkuöljyään jota kauppapoliittisesti oli pakko käyttää.

Hoitakaa kuukausi jotain kaakkia 24/7 niin on jotain perustetta heittää siitä jotain. Jos saa kaviosta polveen, saa lisäbojoja. Lettu, et kyllä ole enää mikään hevostyttö.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

jolloin jäljelle jää tuosta joukosta kolme kun olkiluodon yksiköt poistuvat vanhentuneina.

hevosen kulut on muuten n. 120 euroa rehut/heinä kk ja tallipaikka 300 euroa/kk -> ylespäin riippuen mitä itse haluaa tehdä jamitä hintaan kuuluu... vakkuutuksista nyt puhumattakaan.

toisen polven pilkkuvirhe

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
sinnipirtti

ei nuo nopeasti lataantuvat autot mitään verkon kuormia tasaa.



No nimenomaan niillä sitä kuormaa voitaisiin tasata, jos verkkoon rakennetaan älyä. Akkujaa voidaan latata aina silloin, kun verkon kuormitus uhkaa pudota, tai kun energiaa on saatavilla - esimerkiksi tuulivoimaloilla tuotettua.

sinnipirtti

post1032173.html#p1032173 mikä muutti mielesi yöllisestä?



Miten olet tuon mahtanut sisäistää? Samaa asiaahan tässä on kokoajan kirjoitettu.

Vierailija

No perkele. Sillä hevosella voisi tehdä muutakin. Pitää kaverina, kertoa kvanttifysiikkaa ja ratsastaa auringonlaskuun.

Alastomana

Vierailija

Kumminkin tässä käy niin, että 30 vuoden kuluttua ihmiset naureksii meille että voooooooooi kun oli tyhmiä. Ne on valjastaneet jonkin perkeleen gravitonin voimanlähteeksi.

Me vittu tässä poltellaan valaanrasvaa lampussa ja ollaan NIIIIN perkeleen fiksuja

Vierailija
Lettu Haimakainen
Siis minä en tajua tätä. Onko ihmiset jotenkin niin keskittymishäiriöisiä että ne on unohtaneet että miten sähköä tuotetaan.

Onko se nyt niin perkeleen ekologista, että voimaloita rakennetaan lisää ja lisää.

Salaliitto perkele. Mitenkä se foliohattu taas tehtiinkään?

Ainut oikea ekologinen vaihtoehto on hevonen. Revi siitä mukavuuden haluinen ihminen.




Se miten ekologista niiden voimaloiden rakentaminen on riippuu hyvin pitkälti käytettävästä polttoaineesta. On kuitenkin hyvä muistaa, että niitä "voimaloita" rakennetaan joka vuosi tuhansittain joka tapauksessa, niitä vain sanotaan yleensä moottoreiksi.

Tietysti jos bensa vaihtuu kivihiileksi, niin sitten ollaan entistäkin syvemmällä, mutta jos taustalla on vaikkapa tuulta, puuta ja ydinvoimaa, niin liikutaan jo ihan eri piireissä.

Ja verkon alkeellisuuteen sanoisin, että se että nykyinen verkko ei välttämättä sovi teidän unelmiinne, ei tarkoita sitä että se olisi alkeellinen. Se on kuitenkin monen insinöörisukupolven taidonnäyte, epäilemättä yksi ihmiskunnan suurimmista saavutuksista. En yhtään epäile etteikö se saattaisi tulevaisuudessa olla entistäkin parempi, mutta sen moittiminen alkeelliseksi on loukkaus kaikkia sitä kehittäneitä kohtaan.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10624
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"No nimenomaan niillä sitä kuormaa voitaisiin tasata, jos verkkoon rakennetaan älyä. Akkujaa voidaan latata aina silloin, kun verkon kuormitus uhkaa pudota, tai kun energiaa on saatavilla - esimerkiksi tuulivoimaloilla tuotettua."

Joopajoo. Ajele likimain tyhjillä akuilla latausasemalle odottelemaan, että keskuskomitean älyllä ohjelmoidut laturit suostuvat antamaan sähköä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
o_turunen
Lainaus:
"No nimenomaan niillä sitä kuormaa voitaisiin tasata, jos verkkoon rakennetaan älyä. Akkujaa voidaan latata aina silloin, kun verkon kuormitus uhkaa pudota, tai kun energiaa on saatavilla - esimerkiksi tuulivoimaloilla tuotettua."

Joopajoo. Ajele likimain tyhjillä akuilla latausasemalle odottelemaan, että keskuskomitean älyllä ohjelmoidut laturit suostuvat antamaan sähköä.




Sitä varten on suunniteltu jo nopeasti vaihdettavat akut. Akkuteknologia taas on kehittynyt siten, että akut saadaan tarvittaessa erittäin nopeasti ladattua.

Suurin osa ihmisistä käyttää autoa noin 20 000 km/a, eli reilun 50 km/vrk, jolloin akun kapasiteetti riittää helposti muutamankin päivän ajoon. Älykkäämmällä sähköverkolla voisi sitten itse päättää, kuinka nopeasti ja millä hinnalla haluaa akkunsa ladata.

Vierailija

Sähköautoilla lisätään sähkönkulutusta. Tuulivoiman ongelmien ratkaisijaksi niistä ei ole.

Sen sijaan ne pienentävät vuorokausivaihteluiden aiheuttamaa säätövoiman tarvetta.

Kulutusta lisätään silloin kun muu kulutus on pientä. Helppo esim. yösähkötyyppisellä ohjauksella. Ongelmahan yleensä on että kulutus on yöllä pienempää kuin päivällä. Nyt saataisiin lisää yökulutusta.

Nyt pitäisi vaan saada lisää edullista perusvoimaa.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
Lettu Haimakainen

Onko se nyt niin perkeleen ekologista, että voimaloita rakennetaan lisää ja lisää.



Itse lähden siitä, että ensiksi ns. hybridiautot tulevat. Aluksi niissä ei ole edes ulkopuolisia latauspiuhoja ja myöhemmin tulevat nekin. Täysillä akuilla voi nyt ajaa muutamia kilometrejä ja muutamien vuosien saatossa tämä nousee jouhinkin kymmeniin kilometreihin.

Jos joku keksisi 50 % hyötysuhteen parantamistekniikan nykyisiin polttomoottreihin, niin Nobel olisi aika lähellä. Itse asiassa hybridi tekniikka on juuri tällainen, mutta kun tämä keksintö julistetaan "ympäristöystävällisyyden" kautta jonakin ihme sähköautona, niin reaktiot maailman laajuistesti ovat: WTF-tyyppistä. Hybiditekniikka on saatava näkymään hyötysuhdetta parantavana innovaationa polttomoottoreille.

Hybridissä on se hyvä puoli, että aluksi se laskee huimasti tarvittavien pottonesteiden määrää esim. 50 %. Tämä johtuu karkeasti vain siitä, että hybridisysteemillä voidaan polttomoottorin hyötysuhde virittää toimimaan "koko ajan" optimihyötysuhteella. Tietysti kun pattereista loppuu virta, niin silloin palataan takaisin polttomoottorin huonoon hyötysuhteeseen. Varsinaisiin pelkästään sähköllä toimiviin autoihin vähänkään isommissa autojen kokoluokissa en usko seuraavaan kymmeneen vuoteen, erityisesti akkuteknologian "jälkeen jääneisyyden" takia. Eipä taida Toyota Corollankaan sähköistäminen niin helppoa olla.

Näin ollen ei kannata maalata uhkakuvia siitä, että voimaloita tulee hirveästi lisää, vaan uhkakuva on siinä, että arabimaat alkavat rettelöimään kun öljyn kysyntä kääntyy laskuun jossain vaiheessa. Teknisenä esteenä näen sähköautoille sen, että nopeasti (alle 10 min) latautuvia akkurjärjestelmiä ei vielä paljon ole tarjolla riittävän halvalla. Lisäksi 1 000 000 lataajaa aiheuttaa ongelman nykyisillä sähköverkoilla, mutta se ei tarkoita, etteikö tulevaisuudessa näin voisi olla. Autojen akut voisivat toimia esim. tuulivoiman tahdittajana, jolloin tuulisilla keleillä ladataan ja tuulettomina hetkinä autot eivät lataa tai lataavat vain 50 % teholla tai jopa antavat virtaa akuista takaisin verkkoon tms.

Vierailija

Hinta on riittävä porkkana siirtää latauhsintoa muuten vähän kuormitetuille jaksoille.
Vaihtoakkujärkkä on varalta ja niille joille yön lataukset eivät takaa varausta tarpeeksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat