Lapsuutesi haaveammatit?

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mitä te halusitte olla lapsina? Sanotaan vaikka että alle kymmenvuotiaina? Minä halusin olla pappi. Se oli sitä aikaa kun vielä luin iltarukouksen ja olin iloisessa, onnellisessa lapsen uskossa. Uskoin, että papilla on vaikutusvaltaa seurakuntalaisiinsa ja minua kiinnosti raamatun kertomukset ja niiden tutkiminen. Se tosin kiinnostaa viläkin, vaikka olen kirkosta eronnut ja ihan tunnustuksellisista syistä. En ole kristitty, mutta se ei estä minua tutkimasta mielenkiintoista ja ristiriitaisia ajatuksia herättävää kirjaa.

Toinen, minkä muistan oli sotilas. En muista yhtään miksi halusin olla sotilas, mutta halusin vaan. Kun muut tytöt olivat prinsessoja leikeissään, minä olin sotilas. Ehkä juuri tämä lapsuushaave ajoi minut inttiin viisitoista vuotta myöhemmin.

Muut mitkä muistan oli katulampun laskija, kirjaston täti ja näyttelijä. Katulampun laskija laski kun autolla ajettiin matkan varrella olevat katulamput. Jaksoin laskea kaikki katulamput sadankin kilometrin matkalta uudelleen ja uudelleen. En tiedä miksi tein sitä, ehkä siksi että olin vasta oppinut laskemaan ja viehättynyt uudesta kyvystäni?

Lapsen maailma on ihmeellinen. Lapsi katsoo maailmaa niin eri silmin kuin me varttuneemmat ja näkee asiayhteyksiä ja syitä siellä minne me emme enää näe. Mitä te muistatte lapsuutenne haaveammateista? Miksi haaveilitte juuri kyseisistä ammateista ja mitä ne teille edustivat/edustavat? Kuinka moni päätyi lapsuutensa haaveammattiin? Ei varmaan kovin moni. Valitettavasti. Ja toisaalta myös onneksi. Saamme pitää lapsuuden illuusion ja kuvan toteutumattomassa haaveammatissamme ja siten kantaa edes pienen palan lapsuuden maailmaa mukanamme.

LISÄYS: En muuten osannut päättää, avaanko tän tänne, historiaan, muihin vai vapaaseen sanaan. Tuli sitte tänne. Saapi siirtää jos osote on väärä.

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (73)

Vierailija

Muistikuvani, jonka totuudellisesta en ole varma, mukaan halusin jo 6-vuotiaana kirjailijaksi vaikka en osannut vielä edes kirjoittaa. En osaa sanoa mitään järkevää syytä moiseen, mutta ajoittain mielikuvitukseni on aika lennokasta lajiketta niin että kaiketi se sitten vaan luonnostaan tuntuu siltä että pitäisi kirjoittaa.

Haavetta on pitänyt yllä satunnainen myönteinen palaute, mutta palaute on aina tullut kaikenlaisista irtohuulista tai sattumalta naseviksi muodostuneista kommenteista, eikä fiktiostani (jota harva on päässyt pällistelemään). En kuitenkaan halua kirjoittaa mitään aforismikirjaa tai huumorikirjaa (väkisin ja tarkoituksella se ei suju).

Sanotaan sitten että olen tavallaan lapsi vieläkin ja ehkä haaveeni vielä joskus toteutuu.

Kaikki muut ura- ja ammattihaaveet ovat niin kevyttä kauraa tuon em. rinnalla että niistä on turha kauaa paasata. Sisustusarkkitehti, kirjastotantta, tutkija.

Vierailija

Stockmannin hissityttö. Silloin hissinkuljettaminen tavaratalossa oli juhlallista työtä. Neideillä oli hienot univormut, suikka hiuksilla ja he tekivät aina kunniaa, kun hissi saapui kerrokseen ja he avasivat oven.

Toiseksi parasta oli olla paperikaupan myyjä. Siellä ihanassa kirjantuoksussa sai hipelöidä kiiltokuvia kaiken päivää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Mummo
Stockmannin hissityttö. Silloin hissinkuljettaminen tavaratalossa oli juhlallista työtä. Neideillä oli hienot univormut, suikka hiuksilla ja he tekivät aina kunniaa, kun hissi saapui kerrokseen ja he avasivat oven.

Kirjassa "Päivä naisten paratiisissa" oli hyvää juttua Stokkan hissitytöistä.

Hämmentää.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Vatkain
...alle kymmenvuotiaina? Minä halusin olla pappi. Se oli sitä aikaa kun vielä luin iltarukouksen ja olin iloisessa, onnellisessa lapsen uskossa. Uskoin, että papilla on vaikutusvaltaa seurakuntalaisiinsa ja minua kiinnosti raamatun kertomukset ja niiden tutkiminen.

Kaikki alle kymmenvuotiaathan ovat tunnetusti kiinnostuneita pappien vaikutusvallasta ja raamatuntutkinnasta ja -tulkinnasta.

Vain jotkut lapselliset yksilöt haluavat alle kymmenvuotiaina leikkiä nukeilla ja autoilla, tai pelata pallopelejä.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
kairamo
Vatkain
...alle kymmenvuotiaina? Minä halusin olla pappi. Se oli sitä aikaa kun vielä luin iltarukouksen ja olin iloisessa, onnellisessa lapsen uskossa. Uskoin, että papilla on vaikutusvaltaa seurakuntalaisiinsa ja minua kiinnosti raamatun kertomukset ja niiden tutkiminen.

Kaikki alle kymmenvuotiaathan ovat tunnetusti kiinnostuneita pappien vaikutusvallasta ja raamatuntutkinnasta ja -tulkinnasta.

Vain jotkut lapselliset yksilöt haluavat alle kymmenvuotiaina leikkiä nukeilla ja autoilla, tai pelata pallopelejä.

Voi perse. Minkä sille voi jos haluaa papiksi...

Hämmentää.

Vierailija

Minulla on varmasti ollut moniakin haaveammatteja, mutta erityisesti muistuu mieleen vain pari. Lapsuudenaikaisten kaverien kanssa usein haaveiltiin sotilaan ammatista. Leikittiin metsissä sotaa aseinamme aseita muistuttavia puukappaleita. Joku isompi puunjärkäle saattoi olla sinko tai minigun muodosta riippuen.
Sotilaan ammatin lisäksi olin omassa mielessäni aina halunnut tehdä videopelejä. Olin pienenpänä erittäin kiinnostunut tietokoneista ja erityisesti peleistä, joita pelailinkin kaiket päivät. Vaikka en voinut tehdä mitään haaveideni eteen, en kuitenkaan luopunut niistä. Edelleenkin olen hyvin kiinnostunut samoista asioista, mutta nyt minulla on paremmat mahdollisuudet viedä asiaa eteenpäin. Tarkoituksenani onkin opiskella kaikkea videopelien tekoon liittyvää ja mahdollisesti jopa mennä Kajaanin ammattikorkeakouluun opiskelemaan peliohjelmointia.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Vatkain
Voi perse. Minkä sille voi jos haluaa papiksi...

Turha siinä punastella, jos on ollut ikäisiään kypsempi.

Minäkin luin kolmevuotiaana Aku Ankkaa muutaman vuoden vanhemmille sisaruksilleni kun he katselivat kuvia.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
timpuri
Minä halusin 10 vanhana pillua.
Ei mullakaan mitään selkeetä haaveammattia ollu paitsi ammattilaismotocrossajaja. Pilluahan sitä halus.

Vierailija

Minä halusin olla veturinkuljettaja. Joskus haluaisin vieläkin olla, mutta nyt se on jo myöhäistä.

Vaikka lapsena melkein kaikki leikkini olivat sotaleikkejä ja toivoin, että syttyisi sota, niin en muista haaveilleeni sotilasurasta.

Vierailija

Pienenä kuulemma sanoin toiveammattia kysyttäessä, etten tiedä vielä tuleeko minusta tieteilijä vai taiteilija. Ikää oli taatusti alle kymmenen, luultavasti jotain 6-7 paikkeilla. Samoihin aikoihin tokaisin Helsingin eläinmuseon kahvilassa, että minusta tulee biologi.
Mitään muita varhaisia ammattihaaveita en ainakaan muista kehitelleeni, eikä niitä myöhemminkään ole ollut muita kun yläasteaikainen ajatus alkaa paleontologiksi.

No, biologihan minusta on hyvää vauhtia tulossa (meneillään toinen vuosi yliopisto-opintoja), ja toivottavasti pääsen myös jossain vaiheessa hyödyntämään piirrustustaitoja siinä työssä.
Harvinaistahan se lienee, että lapsuuden toiveammattinsa toteuttaa, mutta minulle ei missään vaiheessa muita vaihtoehtoja ollutkaan.

Vierailija

Raksamies oli unelmapuuha. Mutta sitten selkis, että siinä ammatissa ei tarvitse muuta osata kuin polttaa tupakkaa ja haistatella ringissä.

Sitten tuli Commodore 64!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

Lapsuudesta muistan lähinnä sen, että halusin poliisiksi. Luonnollisesti siinä vaiheessa poliisin työn olevan rikollisten jahtaamista autolla kaahaten ja pyssyt paukkuen. Kymmenvuotiaana aloin kiinnostua kemiasta, ja ajattelin alkavani kemistiksi (luullen toki, että työ on räjähteiden tai supermyrkkyjen sekoittamista kemikaalinkatkuisissa laboratorioissa).

Olen aina ollut erittäin kiinnostunut junista, niin oikeista kuin leluista, mutta koskaan en muista vakavasti miettineeni, että voisin olla veturinkuljettaja.

Vierailija

Haaveilin työstä missä saisi liikkua kävellen metsissä, ja niitä hommia sain tehdäkin muutaman vuoden.

Viksu pitää vuosilomansa paskimpana kuukautena, eikä parhaana, jos on ulkotyö.

Vierailija
kairamo

Mutta minäpä ajattelin 9-vuotiaana että olen ollut edellisessä inkarnaatiossani (katolilainen) munkki, ja ajattelen edelleenkin näin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat