liukasta on..

Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Täällä Oulun seudulla on tänä iltana kyllä ollut liukasta... mietin siihen syytä ja käsitykseni mukaan käy näin:
- tielle sataa lunta
- lumen yli ajavan auton renkaat puristavat 1-2 cm paksuisen lumikerroksen muutaman millin paksuiseksi jääksi, joka on liukasta.

Voisiko yllä olevan prosessin estää esim. siten, että kaikkien autojen renkaiden edessä olisi ilmanohjain, joka 'puhaltaisi' lumen pois ennen kuin auton renkaat ehtivät puristaa sen jääkerrokseksi tien pintaan? Jos tämä toimii, niin seurauksenahan olisi kuiva ja hyvin pitävä maantie.

Ajatus tuli mieleen jo kauan sitten kun harjasin portaita lumesta; yöllä satanut lumi on helppo harjata, paitsi jops joku on siinä ehtinyt kävellä, jolloin jalanjäljet ovat paakkuuntuneet kovemmaksi jääksi. Sama ilmiö tapahtuu tienpinnalla ja vielä voimakkaampana.

Toimisiko tällainen?

Plussat:
- tienpinta ei olisi aina lumisateen jälkeen liukas
miinukset:
- lumi pöllyäisi enemmän ja estäisi näkyvyyttä
- vaatisi sen, että lähes kaikkiin autoihin asennettaisiin ilmanohjain renkaiden eteen. Toisaalta olihan meillä joskus roiskeläppäpakkokin
- hassu idea, toimisikohan ollenkaan..
- ei auta esim. mustaan jäähän, jonka muodostuminen tapahtuu eri tavalla

Mitä mieltä olette? Toimisiko ollenkaan? Muita plussia ja miinuksia?

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Kommentit (7)

Vierailija
ykskivi
Täällä Oulun seudulla on tänä iltana kyllä ollut liukasta... mietin siihen syytä ja käsitykseni mukaan käy näin:
- tielle sataa lunta
- lumen yli ajavan auton renkaat puristavat 1-2 cm paksuisen lumikerroksen muutaman millin paksuiseksi jääksi, joka on liukasta.

Voisiko yllä olevan prosessin estää esim. siten, että kaikkien autojen renkaiden edessä olisi ilmanohjain, joka 'puhaltaisi' lumen pois ennen kuin auton renkaat ehtivät puristaa sen jääkerrokseksi tien pintaan? Jos tämä toimii, niin seurauksenahan olisi kuiva ja hyvin pitävä maantie.

Ajatus tuli mieleen jo kauan sitten kun harjasin portaita lumesta; yöllä satanut lumi on helppo harjata, paitsi jops joku on siinä ehtinyt kävellä, jolloin jalanjäljet ovat paakkuuntuneet kovemmaksi jääksi. Sama ilmiö tapahtuu tienpinnalla ja vielä voimakkaampana.

Toimisiko tällainen?

Plussat:
- tienpinta ei olisi aina lumisateen jälkeen liukas
miinukset:
- lumi pöllyäisi enemmän ja estäisi näkyvyyttä
- vaatisi sen, että lähes kaikkiin autoihin asennettaisiin ilmanohjain renkaiden eteen. Toisaalta olihan meillä joskus roiskeläppäpakkokin
- hassu idea, toimisikohan ollenkaan..
- ei auta esim. mustaan jäähän, jonka muodostuminen tapahtuu eri tavalla

Mitä mieltä olette? Toimisiko ollenkaan? Muita plussia ja miinuksia?




Yleensä tuo irtolumi, jota tuo sinun kehitelmäsi puhaltaisi pois, ei ole ongelma. Se on kuivaa ja pitoa riittää. Ongelmia se aiheuttaa vasta, jos sitä alkaa olemaan reilummin, jolloin tie urautuu. Liukkain lumi on loskalunta, jota mikään tuollainen kevyt puhallin ei siitä renkaan edestä jaksa puhaltaa pois.

Itse tulin tässä illalla pohjoisen suunnasta Ouluun ja täällähän on tiet hyvässä kunnossa verrattuna esim Kemi-Tornio-alueeseen. Oikeastaan vieläkin pohjoisempana oli hyvä talvinen ajokeli, koska oli jo pakkanen kerennyt laskea ja lumi pysyi kuivana. Liukkaammaksi keli muuttui vasta Tornion kieppeillä, koska tiet oli suolattu. Suola oli tehnyt kuivasta lumesta sellaista sohjoa, joka sitten teki ajokelin aika huonoksi. Mm. Kemi-Tornio moottoritiellä oli nopeusrajoitus pudotettu 80 km/h, mitä en kyseisellä pätkällä ole koskaan aikaisemmin nähnyt. Tosin mistään pääkallokeleistäkään ei vielä voida puhua, koska sen loskan alla ei ollut jäätä vaan kuiva tie.

Joku saisi kyllä tehdä jotain tuolle Pohjois-Suomen teiden suolaamisesta. Syksylläkin oli yksi tilanne, kun oli suolaus aloitettu keskellä 80km/h rajoitusaluetta. Oli pakkaskeli ja tie kuivassa jäässä, mutta suolattu osuus oli luonnollisesti märkää jäätä. Autosta lähti vetäviltä pyöriltä(takapyörät) pito tuossa suolatun/suolaamattoman tien rajalla, mutta onneksi ei kuitenkaan täysin karannut hanskasta.
Yleensäkään Oulun pohjoispuolella ei oman kokemukseni perusteella ole mitään järkeä teiden suolaamisessa. Se jäinenkin tie on pakkasella paljon pitävämpi kuin suolattu jäinen tie, jonka pinnassa on suolauksen takia vettä = vaikeuksia tienkäyttäjille.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Ertsu
Kyllähän se toimii, mutta jokaiseen autoon pitäisi asentaa lumiaura. Pelkkä ilmanohjain ei tuohon tarkoitukseen riitä.



Lumi puristuu tien pintaan vasta sitten kun sen yli ajetaan renkaalla, eli miksei renkaan edessä oleva ilmanohjainkin riittäisi? 80 km tuntivauhdilla tuleva ilmavirta taitaisi jo hyvinkin puhaltaa riittävän voimakkaasti, jotta raskaskin lumi poistuisi renkaan edestä.
Jos yksikään rengas ei purista lunta tien pintaan, lumi lopulta pöllyäisi pois tieltä, jolloin tien pinta säilyisi kuivana.
hmm.. kuinkahan palte syntyy ajourien väliin.. se ei välttämättä häviäisi mihinkään.

Tämä siis perustuu puhtaasti siihen, että jos yksikään rengas ei missään vaiheessa purista lunta tien pintaan, se lopulta puhaltuu pois ja tiet pysyvät paljaina. Täytyy muistaa myös se, että ei sitä lunta yleensä kahden auton välissä ehdi sataa.
Jos kuvittelen, että minulla olisi lehtipuhallin, josta lähtisi ilmavirta 80 km tuntivauhdilla, olen melko varma, että sillä puhaltaisi lumet portailta aamulla minkä tahansa täällä nykyisin esiintyvän lumimyrskyn jälkeen.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vierailija
ykskivi
Ertsu
Kyllähän se toimii, mutta jokaiseen autoon pitäisi asentaa lumiaura. Pelkkä ilmanohjain ei tuohon tarkoitukseen riitä.



Lumi puristuu tien pintaan vasta sitten kun sen yli ajetaan renkaalla, eli miksei renkaan edessä oleva ilmanohjainkin riittäisi? 80 km tuntivauhdilla tuleva ilmavirta taitaisi jo hyvinkin puhaltaa riittävän voimakkaasti, jotta raskaskin lumi poistuisi renkaan edestä.
Jos yksikään rengas ei purista lunta tien pintaan, lumi lopulta pöllyäisi pois tieltä, jolloin tien pinta säilyisi kuivana.
hmm.. kuinkahan palte syntyy ajourien väliin.. se ei välttämättä häviäisi mihinkään.

Tämä siis perustuu puhtaasti siihen, että jos yksikään rengas ei missään vaiheessa purista lunta tien pintaan, se lopulta puhaltuu pois ja tiet pysyvät paljaina. Täytyy muistaa myös se, että ei sitä lunta yleensä kahden auton välissä ehdi sataa.
Jos kuvittelen, että minulla olisi lehtipuhallin, josta lähtisi ilmavirta 80 km tuntivauhdilla, olen melko varma, että sillä puhaltaisi lumet portailta aamulla minkä tahansa täällä nykyisin esiintyvän lumimyrskyn jälkeen.

Renkaan edessä oleva harja olisi parempi. Jos kaikilla olisi sellaiset, harja riittäisi pyyhkimään lumen renkaan edestä.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Vaikkei tuollainen ilmanohjain -ratkaisu voisikaan toimia, on olemassa jo kosolti toimiviakin toteutuksia:

-nastarengas
-neliveto
-ajonopeuden sovittaminen olosuhteisiin
-aurauskalusto
-suolaus (ikävä kyllä)

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Uusimmat

Suosituimmat