Kuulan lähtönopeus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulos kuulantyönnössä oli 20,89 m. Oletetaan että kuula irtosi kädestä 2,10 m korkeudella maasta ja että lähtökulma oli 40,0 astetta. Miten tästä selvitetään kuulan lähtönopeus?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Vinon heittoliikkeen peruslaskuja, fysiikan kirjasta yleensä löytyy hyviä laskuesimerkkejä, jos läksyt teettävät ongelmia.

Vierailija

Selvitä mitä annetuilla tiedoilla voidaan ratkaista. Kun kysytän lähtönopeutta v0, voit lähtökulman perusteella jakaa sen pysty- ja vaakakonponentteihin. Pystykomponentin perusteella saat kaavan lentoajan laskemiseksi ja vaakakomponentista ja ajasta taas pituuden laskemiseksi. Siitä ratkeaa lähtönopeus annetun pituuden avulla.

Vierailija

Joo nimenomaan ongelmaa teettää tällaiselle hölmölle, en täältä muuten kyselis:) Nimenomaan hyviä esimerkkejä ei löydy fysiikan kirjasta. Eli jos et osaa itse laskea ja kertoa kaavaa, niin turhat neuvot ja kommentit ovat ajanhaaskausta sekä sulle, että mulle:)) Jos osaat kertoa kaavan niin olen hölmö ja kiitollinen:)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Tompparomppa
Eli jos et osaa sanoa suoraan tohon kaavaa, niin se osoittaa ettet oo yhtään mua viisaampi:))

Olkoon sitten niin. Ihmettelen vaan että mitä kaipaa lisää? Ensin kerrottiin kuinka saat kaavan johdettua. Sitten vielä laitettiin linkki, josta suoraan voit poimia sen kaavan. Eikö mene vähän liioitteluksi, jos pitää vielä osoittaa sormella mistä kohtaa ne kaavat poimit?

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007
Tompparomppa
Eli jos et osaa sanoa suoraan tohon kaavaa, niin se osoittaa ettet oo yhtään mua viisaampi:))

Oletkos kaiken mahdollisen aikonut ulkoa muistaa
Toivotan onnea sille tielle.

Vai eikö pyörittely onnistu? Kaavathan on nenäsi edessä. Nyt tarvitsee enää käyttää niitä

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
Tompparomppa

Opettele lukemaan ja sisäistämään sinulle tarjottua tietoa.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
korant
Jos et löydä kaavoja fyssankirjastasi niin vaihda alaa. Onnistuiskohan ojankaivuu?

Vastauksestasi päätellen pidät tehtävää yksinkertaisena.
Sitä se ei ole, korkeusero 2,1 m tekee laskusta hankalan, joskaan ei mahdotonta. Joskus 45-50 vuotta sitten meillä oli samanlainen lasku kotitehtävänä tekulla, useimmilta jäi laskematta. Silloin osasin, nyt en tiedä enkä jaksa kokeilla.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Jorma
korkeusero 2,1 m tekee laskusta hankalan, joskaan ei mahdotonta.

No jaa. En tiedä, miten tuo asiaa vaikeuttaa, vaikka ehkä vaatii tottumattomalle hieman rohkeutta käyttää kaavaa erilaisissa tilanteissa.

Mutta eikös tuon tyyppisten asioiden yhteydessä anneta melkein ensimmäisenä tasaisesti kiihtyvän liikkeen paikkaa koskeva kaava:

y=y0+v0t+1/2*at²

Nyt tuosta saa ratkottua t(v0):n.

Sitten rakennetaan se toinen yhtälö x-suuntaisesti

x=v*t(v0). v on siis x-suuntainen alkunopeus ja v0 on y-suuntainen alkunopeus, joiden välinen yhteys on annettu tehtävässä.

Kyllä se pitäisi tuosta ratketa, kunhan viitsii sijoittaa ja siistiä vähän. Voi olla muitakin tapoja, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen. Siellä linkissä tuota ei ollut suoraan johdettu, joten ilman miettimistä tuosta ei selviä, mutta jos noudattaa vastaavanlaista menettelyä, niin sitten selviää.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
bosoni
Jorma
korkeusero 2,1 m tekee laskusta hankalan, joskaan ei mahdotonta.

No jaa. En tiedä, miten tuo asiaa vaikeuttaa, vaikka ehkä vaatii tottumattomalle hieman rohkeutta käyttää kaavaa erilaisissa tilanteissa.

Mutta eikös tuon tyyppisten asioiden yhteydessä anneta melkein ensimmäisenä tasaisesti kiihtyvän liikkeen paikkaa koskeva kaava:

y=y0+v0t+1/2*at²

Nyt tuosta saa ratkottua t(v0):n.

Sitten rakennetaan se toinen yhtälö x-suuntaisesti

x=v*t(v0). v on siis x-suuntainen alkunopeus ja v0 on y-suuntainen alkunopeus, joiden välinen yhteys on annettu tehtävässä.

Kyllä se pitäisi tuosta ratketa, kunhan viitsii sijoittaa ja siistiä vähän. Voi olla muitakin tapoja, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen.

Varmasti saa ratkottua, ei kuitenkaan helposti. Alkuperäistä kysyjää on täällä mollattu, ilman että on tarkastettu, onko tehtävä tosiaan niin helppo, kuin samalla on annettu ymmärtää.
Yhtään käyttökelpoista neuvoa ei ole annettu. Vain linkkejä kaavoihin joissa nimenomaan sanotaan:"nopeuden ja paikan komponenttien avulla voidaan helposti johtaa seuraavat vinon heittoliikkeen erikoispisteet, kun alku ja loppupaikka sijaitsevat samassa tasossa".
Tarkastin olit oikeassa helppo se on.

Vierailija
Jorma
Kuten viittaamaasi viestiä edeltävässä viestissä todettiin tehtävä kuuluu vinon heittoliikkeen perusjuttuihin. En tarkoitanut puuttua tehtävän vaikeuteen kun ei kysyjän tasostakaan ole tietoa mutta hänen kommenttinsa kaavoista oli sitä luokkaa että kysyjä on patalaiska. Annan mieluummin vinkkejä miten tehtävän voi ratkaista itse ja myös hyötyä ratkaisusta kuin että antaa valmiin ratkaisun josta ei oppimisen kannalta ole mitään hyötyä.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
korant
Jorma
Kuten viittaamaasi viestiä edeltävässä viestissä todettiin tehtävä kuuluu vinon heittoliikkeen perusjuttuihin. En tarkoitanut puuttua tehtävän vaikeuteen kun ei kysyjän tasostakaan ole tietoa mutta hänen kommenttinsa kaavoista oli sitä luokkaa että kysyjä on patalaiska. Annan mieluummin vinkkejä miten tehtävän voi ratkaista itse ja myös hyötyä ratkaisusta kuin että antaa valmiin ratkaisun josta ei oppimisen kannalta ole mitään hyötyä.
Saman käsityksen minäkin sain, mutta joillekin fysiikka voi olla kuin ruotsi toisille.

Everything you know, is about to change.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat