Perversiot / parafiliat (harmittomat)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Parafiliat ovat tavallisesta poikkeavia seksuaalisia suuntautumisia. Parafiliat kuuluvat seksuaalisiin käyttäytymis- ja kohdehäiriöihin (ICD-tautiluokituksessa luokka F65) ja ne tarkoittavat erotoseksuaalista ja psykologista tilaa, jossa yksilö on toistuvasti ja pakkomielteisesti riippuvainen jostakin epätavallisesta tai sosiaalisesti ei-hyväksyttävästä ärsykkeestä seksuaalisen mielihyvän kohteena tai välineenä. Kyseessä on deviaatio (kr. para), johon seksuaalinen kiinnostus (kr. filia) kohdistuu. Termin kehitti seksologi John Money. Termin on määrä korvata käsite perversio.

Parafilinen ärsyke voi ilmetä pelkän fantasian ja mieltymyksen tasolla, tai se voi olla konkreettinen toiminnan kohde tai kiihottumisen ja tyydyttymisen väline.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Perversio

Epätavallinen tai ei-hyväksyttävä? En tässä ketjussa toivoisi kajottavan pedofiliaan, zoofiliaan ja nekrofiliaan (epäpyhä kolminaisuus), vaan että mietiskelesimme parafilioita joissa elävät olennot eivät vahingoitu (okei, ei kuollut ruumis vahingoitu, mutta omaiset loukkaantuvat ikihyvikseen...)

Joillekin seksuaalisviritteisen toiminnan tai mieltymyksen ei-hyväksyttävyydeksi riittää jo se että heteroseksuaalista sukupuoliyhdyntää ei tapahdu. Täten tiettyjen tahojen kaipaama raskauden mahdollisuus jää toteutumatta, ja täten toisten tahojen romanttispohjainen "oikeaoppisuus" seksuaalisuudesta ei lihallistu. Lisääntymiseen liittyvät jutut ovat ehkä varsin pureksittua kauraa, mutta jos jotakuta huvittaa, voi asetella vastakkain klassis-romanttisen rakkaussuhteen (poika kohtaa tytön, syödään, juodaan ja paritellaan) ja parafiilisen rakkaussuhteen (poika pukeutuu korsettiin ja tapahtuman "huipentuma" saattaa olla esim. pelkkä peiliin tuijottaminen ja kehonsa siveleminen).

Ovatko naiset luonnostaan parafiilikoita? Naisena on helppo hiplata silkkiä, samettia, nahkaa ja koristella koko kehonsa vaikka joulukuusenomaisesti jos sille päälle sattuu. Kukaan tuskin tulee sanomaan että jestas kun kauhea pervertikko, keskittyy vain itseensä ja rakastaa krääsää ja lumppuja.
Toisaalta väitetään että miehet helpommin niksahtavat päästään ja rakastavat vaikkapa kumisaapasta johon on kiva purkautua aina silloin tällöin.

Enemmän kaiketi naisellistyyppisenä tässä asiassa minua ei purkautuminen aina jaksa kummoisestikaan kiinnostaa, vaan eroottis-aistillinen viritys jo sinänsä tuottaa viipyilevää nautintoa jota yksikään ihminen ei voi minulle tarjota: toisin sanoen päässäni on vikaa ja olen emotionaalisesti epäkypsä yksilö? Ainakin oletan itse että olen.

Muistaakseni Freud vasta-alkajille -kirjan mukaan pikkulapsi on monimuotoisesti perverssi. Onko ei-parittelevaan seksuaalisuuteen jämähtänyt ihminen aina vääjäämättä tuollainen pikkulapsen tasolle jäänyt? Vai onko hän jotenkin omintakeinen yksilö, aivoanomalian uhri kuten tuolla Wikipediassa yhdeksi vaihtoehdoksi esitettiin? Joillakin ihmisillä aistit, varsinkin tuntoaisti, toimisivat jotenkin poikkeuksellisesti niin että esineet saattavat tuottaa sellaisia vaikutelmia joita normi-ihminen ei koe?

Itse kiepuin nyt esineissä, mutta harmittomuuden puitteissa kaikki otsikon sisältämät mahdollisuudet tuotakoon esille jos vain mielenkiintoa keskusteltuun riittää!

[size=50:1lh0jh2q]Yöllä päässäni oli todella upeaa matskua tämän aiheen puitteissa ylös pantavaksi, mutta harmikseni kaikki koreat lauseet olivat kadonneet päästäni kun aamulla nousin. Piti nyt tyytymän tällaiseen kansanomaiseen jorinaan, taas.

[/size:1lh0jh2q]

Kommentit (4)

rleppane
Seuraa 
Viestejä25
Liittynyt17.4.2006

Olen mies. Minulla on parafilioita kymmenittäin. Kuvittelen että puolet miehistä on sellaisia joilla ei ole parafilioita ja puolet sellaisia joilla niitä on paljon. Ihmettelen vain miksei tähän avaukseen ole kukaan aiemmin kommentoinut vaikka se on ollut vuoden luettavana?

MooM
Seuraa 
Viestejä5495
Liittynyt29.6.2012

Minusta tuossa aloituksessa menee sekaisin "normaali" seksin satunnainen maustaminen jollain muullakin kuin kahdella (tai yhdelläkin) paljaalla kropalla ja toisaalta se, että seksi ei ole oikein mitään ilman sitä parafilian (fetissin?) kohdetta. Tietysti jo tuollainen maustaminenkin voi olla ongelma, jos parisuhteen osapuolten kiinnostukset ja "rohkeus" ovat hyvin erilaiset.

Jos puhutaan tuollaisesta fiksaatiosta, ei kai sitä tunneta, mistä sellainen syntyy ja kehittyy. Joskus kai on selvästi osoitettavissa joku lapsuuden tapahtuma tai olosuhde, mutta ei aina. Jotkut vaan on reilusti erilaisempi kuin keskiverrot. Sinänsä tuollaisista ei tarvitse huolestua, jos ne eivät haittaa muuten elämää ja ihmissuhteita. 

Freudia ei kannata liikaa miettiä, hänen teoriansa on osoitettu aika hatusta vedetyiksi jo aikaa sitten. 

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008

Olen sitä mieltä, että aloitusviestin tunnisteissa on jotain perverssiä ellei sitten paranormaalia, aikamatkustuksen mahdollisuus täytyy ottaa huomioon.

Tänne näkyy tiedot: "Seuraa, Viestejä45973, Liittynyt3.9.2015, klo 12:32 | 3.4.2009".

Siis aloittaja on liittynyt  syyskuussa 2015 ja ehtinyt naputella jo 45 973 viestiä. Aloituksen hän on kuitenkin lähettänyt ennen liittymistään jo vuonna 2009.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

syytinki kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että aloitusviestin tunnisteissa on jotain perverssiä ellei sitten paranormaalia, aikamatkustuksen mahdollisuus täytyy ottaa huomioon.

Tänne näkyy tiedot: "Seuraa, Viestejä45973, Liittynyt3.9.2015, klo 12:32 | 3.4.2009".

Siis aloittaja on liittynyt  syyskuussa 2015 ja ehtinyt naputella jo 45 973 viestiä. Aloituksen hän on kuitenkin lähettänyt ennen liittymistään jo vuonna 2009.

Kun tekee lainauksen aloitusviestistä, niin lainaustagissa kirjoittajaksi paljastuu admin. Ehkä paranormaali aikamatkustus selittyy tuolla?

Uusimmat

Suosituimmat