Autotalli kallioon..?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kenelläkään teistä tietoa, paljonko tuollainen louhinta työ maksaa.
Talon vieressä on kallio, johon saisi tehtyä autotallin ja olisi mielenkiintoista kuulla, jos vaikka joku teistä (tai tutuntuttu) olisi toteuttanut tälläisen hullun idean.

Googlella löysin firmoja, jotka näitä toteuttaa, mutta...
.. ajattelin kuitenkin kysäistä täältä ensin ..

Kommentit (14)

Vierailija

Mitä kovempi ja kiinteämpi kallio, sitä helpompi louhia ja tulos voi olla sillä siisti käyttöä varten. Kuutioita kannattaa tehdä sen hetken tarpeen yli, niin sen arvo kasvaa. Esimerkiksi korkeutta niin että mahtuu ka sisään.

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
Croc
Onko kenelläkään teistä tietoa, paljonko tuollainen louhinta työ maksaa.
Talon vieressä on kallio, johon saisi tehtyä autotallin ja olisi mielenkiintoista kuulla, jos vaikka joku teistä (tai tutuntuttu) olisi toteuttanut tälläisen hullun idean.

Googlella löysin firmoja, jotka näitä toteuttaa, mutta...
.. ajattelin kuitenkin kysäistä täältä ensin ..




Olisko tama oikeampi paikka kysella, siella nakyy olevan monenlaista neuvoa tarjolla ?!
http://www.rakentaja.fi

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Vierailija

Autotallin kokoisen kolon teko ei nimenomaan kannata. Tilavuudella ja kustannuksilla on tietty leikauspiste, jolloin tulos on edullinen jos sille löytyy hyötykäyttöä vaikka asuntonakin.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Halpakaupasta vain repullinen timanttilaikkoja ja iltapuhteina louhii itse. Timanttilaikka lienee pitkäikäisempi, jos rälläkkään kehittää pienen vesisuihkun laikalle. Toki on kuivana käytettäviäkin laikkoja, jonka erottaa siitä, että laikan ulkokehällä leikkuupinta on hammastettu.

Tai ostaa kerralla tehokkaan laserin tai painevesileikkurin...

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
tietää
Autotallin kokoisen kolon teko ei nimenomaan kannata. Tilavuudella ja kustannuksilla on tietty leikauspiste, jolloin tulos on edullinen jos sille löytyy hyötykäyttöä vaikka asuntonakin.



Tarkennatko numeroilla tuota, olen nimittain itse miettinyt samaa asiaa etta jos alan rakentamaan, teen kaikki kallioon ?!
Syvyys ja tilavuus sellainen etta lahes kaikki seinien, ym. rakennus materiaali tulisi louhintapaikalta.

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Kustannuksiin vaikuttaa myös ympäristö. Vieressä jos on sairaalan magneettikuvaushuone/ikuvanha pyhättö lasi-hässäköineen niin varmasti on kallion irrotuksessa omat hankaluudet. Samaten tehdäänkö autotallista tunnelimainen vaiko leikataanko kalliosta pala mikä pitää sitten kattaa katolla myöhemmässä vaiheessa. Luonnollisesti kallion rakenne sanelee tilannetta myös melko pitkälle mitä maksaa ja mitä voi tehdä. Samaten missä päin suomea paukuttelu olisi syytä toteuttaa ja millä aikataululla.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Jos louhitaan pelkästään kalliota pois tieltä, kustannukset pyörivät isommissa projekteissa n. 20 000 eurossa per 10 000 kuutio.

Tuo arvio tosin sisältää aineksen siirron pois paikalta.

2004 vuonna Jyväskylän ja Jämsänkosken välillä uusittiin junatunnelien pinta ja niitä avarrettiin. Avarrustyön hinnaksi tuli suunnilleen 14e/m. Tuollaisessa toiminnassa se ei taida kovin kallista olla.

Toisaalta samassa projektissa lyhyehkön huoltotunnelin ensilouhinnan hinnaksi tuli 30 000 euroa, joten arviolta autotallin louhinta liikkuu jossakin 3 000 - 10 000 euron välillä jos joku louhintafirma innostuu noin pienestä yksityisen henkilön projektista.

Kannattaa ottaa huomioon, että nuo vaativat laitteistoa jonka kuljettaminen tulee kalliiksi, joten kannattaa samalla kerralla louhia vähän isompi alue. Tuplakokoisen alueen louhiminen saattaa nostattaa hintaa vain muutamalla kymmenellä prosentilla.

Perustyöt voi tehdä itse, mutta jos tuota meinaa mihinkään käyttöön saada hyväksyttyä, kannattaa ottaa huomioon tukirakenteiden oikeanlainen käyttö ja ruiskubetonin oikeaoppinen käyttö.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
McRoot

----
----
Kannattaa ottaa huomioon, että nuo vaativat laitteistoa jonka kuljettaminen tulee kalliiksi, joten kannattaa samalla kerralla louhia vähän isompi alue. Tuplakokoisen alueen louhiminen saattaa nostattaa hintaa vain muutamalla kymmenellä prosentilla.
-----
-----

Enpäs noihin hinta-arvioihin ota kantaa. Ei pienintäkään hajua enää nykyisin.

Ei ne nyt noin pienessä kovin suuria koneita vaadi. Traktorikompressori ja tynykassi liikkuvat aika vähällä.

Kysyypi joltain paikalliselta traktorikompuran omistajalta. Kyllä se jonkun hinnan kertoo.

Sitten alkaa varmaan kalusto ja hinta muuttua, jos tarvitaa betonointa ja tukipilareita tai löytyy runsaasti vettä.

Tietysti kultaakin voi löytyä, että saa kustannuksen takaisin.

Rälläkkään en oikein usko. 5 - 10 kallion sisään rälläkällä. Voipi olla hidasta ja kallista vaikka käyttäisi lohkomista.

Muinoiset hoitivat kaivoksen joskus suurella praasulla. Kunnon nuotio vasten kalliota ja kun riittävän kuuma, niin vettä päälle. Näin joku väitti, en tiedä pitikö paikkansa.

Vierailija
syytinki
Muinoiset hoitivat kaivoksen joskus suurella praasulla. Kunnon nuotio vasten kalliota ja kun riittävän kuuma, niin vettä päälle. Näin joku väitti, en tiedä pitikö paikkansa.

Pitää paikkansa. Kivet lohkeili tuon rajun lämpötilamuutoksen takia ja on käytetty joskus vuonna nakki ja muusi kaivostöissä.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
McRoot
Jos louhitaan pelkästään kalliota pois tieltä, kustannukset pyörivät isommissa projekteissa n. 20 000 eurossa per 10 000 kuutio.



Ei aivan. 2€/kuutio ei riitä edes avolouhoksille pelkälle kiven irrotukselle. Joitain vuosia sitten noita hommia kun tein, oli käypä korvaus viiden euron huiskeilla joka sisälsi porauksen, latauksen ja räjämentin. Kalleinta kalliota, mitä olen ollut poraamassa, maksoi kuution irrotus 1000€/kuutio joskin tämä oli tuolloin jo lähellä suomen ennätyshintoja.

Rakennusten läheisyys, se määrittelee hyvin pitkälti kiven irrotuksen hinnan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
vihertaapero
McRoot
Jos louhitaan pelkästään kalliota pois tieltä, kustannukset pyörivät isommissa projekteissa n. 20 000 eurossa per 10 000 kuutio.



Ei aivan. 2€/kuutio ei riitä edes avolouhoksille pelkälle kiven irrotukselle. Joitain vuosia sitten noita hommia kun tein, oli käypä korvaus viiden euron huiskeilla joka sisälsi porauksen, latauksen ja räjämentin. Kalleinta kalliota, mitä olen ollut poraamassa, maksoi kuution irrotus 1000€/kuutio joskin tämä oli tuolloin jo lähellä suomen ennätyshintoja.

Rakennusten läheisyys, se määrittelee hyvin pitkälti kiven irrotuksen hinnan.




Tuo minun arvio perustui markka-aikaiseen infoon kunnallistekniikan kustannusarvioläpyskässä.

Hinnat ovat varmasti nousseet sieltä ajoilta.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Hinnat ovat tosiaankin nousseet, siitä suuri kiitos polttoaineiden kallistumiselle eivätkä vakuutuksetkaan ole halventuneet puhumattakaan kalustosta, palkkakustannuksista ja kaikesta muusta.

Heittäisin hatusta arvion että kallion irrotus vaikkapa omakotitaloalueella läheltä rakennuksia ja tavoitteena tunnelimaisuus, on kuution irrotushinta äkkiä kolminumeroinen.

Lisäkuluja tulee kummasti lisää betonoinnista ja lisäkuutioista sillä aina kannattaa louhia hieman enempi kuin vähempi.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Uusimmat

Suosituimmat