Sähkömoottorin käynnistys ongelmia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moottori on käytössä pelletinkuljettimessa pannuhuoneessa.
valovirtamoottori n.500w ei tahdo jaksaa käynnistyä niin olisiko konstia miten sen saisi käynnistymään helpommin.
Sitten kun sen käynnistyy niin se kyllä jaksaa pyöriä mutta käynnistyksessä välillä jää vaan jurisemaan.
Heiluttelemalla kuljetinta saan sen yleensä käynnistymään.
neuvoja!!

Sivut

Kommentit (17)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kyllähän sen sähkömoottorin pitäisi jaksaa vääntää. Oliskohan kondensaattoreissa häikkää? Tai sitten on kuljetin päässyt jotenkin jumiutumaan.

Vierailija
härvelimies
Moottori on käytössä pelletinkuljettimessa pannuhuoneessa.
valovirtamoottori n.500w ei tahdo jaksaa käynnistyä niin olisiko konstia miten sen saisi käynnistymään helpommin.
Sitten kun sen käynnistyy niin se kyllä jaksaa pyöriä mutta käynnistyksessä välillä jää vaan jurisemaan.
Heiluttelemalla kuljetinta saan sen yleensä käynnistymään.
neuvoja!!
Käy kuitenkin ensin kaikki mekaaniset ongelmakohdat läpi. Laakerit ja kaikki muut käynnistyskitkaa suurentavat osat laitteessa. Siellä vika yleensä piilee, jos kuljetin on aiemmin jaksanut käynnistyä.
Onko moottorissa kondensaattori? Se voi olla 'kuivahtanut', joten sen vaihtaminen (tai suurentaminen?) voisi auttaa. Se muodostaa yksivaiheisessa moottorissa sen käynnistysvirran.

Vierailija

ei ole johto poikki ja muutenkin virta tulee.
konkka on mutta kokoa en muista.
kerran koitin toista saman näköistä ja ulkoisesti saman kokoista mutta ei vaikutusta.
siellä on varmaankin sitä purua niin paljon että vaatii enemmän tehoa kun normaalisti.
Mutta miten saan sen käynnistymään vaikka siellä olisi miten paljon sitä purua?
miten ison konkan vaihdan?

Vierailija

Valovirtamoottorin käynnistysmomentti on heikko vastaavan tehoiseen 3-vaihe moottoriin. Ongelmat voi tietysti johtua ruuvin rakenteesta tai ylimääräisestä esineestä ruuvissa jos ne ovat kunnossa niin ratkaisuksi isompi moottori tai ehkä vaihteen vaihto isommalla välityksellä.

Vierailija
sinnipirtti
kuljettimen pitäisi aina olla tyhjänä ennen käynnistämistä varsinkin jo on kyse kierrukkakuljettimesta.



sehän on mahdotonta!

Vierailija
Paul M
Miten?



Sulkusyöttimellähän se voisi onnistua, jota käytetään yleensä kun materiaalia tuodaan ruuvikuljettimelle pneumaattisesti. Tässä tapaukuksessa voisi auttaa myös ruuville tulevan materiaalin aukon pienentäminen, holvaantumisongelmat sitten saattavat kyllä lisääntyä.

Vierailija
ttszz
Paul M
Miten?



Sulkusyöttimellähän se voisi onnistua, jota käytetään yleensä kun materiaalia tuodaan ruuvikuljettimelle pneumaattisesti. Tässä tapaukuksessa voisi auttaa myös ruuville tulevan materiaalin aukon pienentäminen, holvaantumisongelmat sitten saattavat kyllä lisääntyä.



Juttelin jokin aika sitten pellettilämpökeskuksien kanssa tekemisissä olevan automaatiovelhon kanssa. Yleisessä paskaa laatua (Siis muiden järjestelmätoimittajien, tietenkin) käsittelevässä seläntaputtelukeskuksessa puhuttiin juur sulkusyöttimistä ja sen asentamatta jättämisen kustannusvaikutuksista, tosin siinä mielessä että sulkusyötin katkaisee avoimen paloreitin siiloon.

Keskusvoitelujärjestelmä? Todella ökologinen ratkaisu: Pyydät naapureilta vajan perälle kertyneet jäteöljyt ja laitat magneettiventtiiliohjatun tiputuksen ruuvin alkupäähän. Voitelee mahdollisesti ruuvia ja pelletit palavat iloisesti.

-

Vierailija

^ Pitää lisätä että huonosti suunniteltu sulkusyötinkin voi aiheuttaa ongelmia, esimerkiksi päätyihin kertyvä pöly alkaa ahdistamaan pyörimistä.

Vierailija

Öljy ja puuppöly yhdessä tuottaa vain ongelmia. Parempi keino on asentaa ilmasuuttimia paikkoihin joista haluaa pölyn pysyvan poissa. Kytkentä joka tohauttaa vaikka käynnistäessä hetken ajan (sen määrän mikä säiliössä on). Auton pyörä säiliöksi ja pikkukompura riittää ilmantuottoon.

Vierailija

Helpoimmalla selviät kun vaihdat tilalle 3-vaihemoottorin. Jos käytössä ei ole 3-vaihevirtaa, niin sitten väliin valovirtasyöttöinen taajuusmuuttaja.

Vierailija
härvelimies
Moottori on käytössä pelletinkuljettimessa pannuhuoneessa.
valovirtamoottori n.500w ei tahdo jaksaa käynnistyä niin olisiko konstia miten sen saisi käynnistymään helpommin.
Sitten kun sen käynnistyy niin se kyllä jaksaa pyöriä mutta käynnistyksessä välillä jää vaan jurisemaan.
Heiluttelemalla kuljetinta saan sen yleensä käynnistymään.
neuvoja!!



Jos ei mikään paikka ole jumissa ja vekotin on ennen toiminut, käynnistyskondensaattori on kulahtanut/kosketusvika.
Sen arvo lasketaan moottorin tehon mukaan, en kyllä nyt muista miten.
Kun laittaa vähän suuremman kondensaattorin, vääntöä tulee lisää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26866
Liittynyt16.3.2005

Itsekin veikkaan simahtanutta konkkaa. Katso arvot konkan päältä ja hommaa samanlainen. Tärkeitä ovat kapasitanssi, jännite ja tyyppi (käynnistys vai käyttökondensaattori, luultavasti tuon kokoisessa koneessa on jälkimmäinen).

Fiksumpi ratkaisu on tosiaan kolmivaihekone, jos budjetti kestää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat