Tietokoneen rakentelusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Huomenta. Täällähän on ollut vilkasta.

Tarvitsen hiljalleen uuden pöytäkoneen ja ajattelin, että sen voisi rakennella itse, ihan puuhastelun ilostakin. Ymmärsin, että nykyisin tekninen ja mitallinen standardisointi on sen verran kehittynyttä, että ei tarvitse olla sähköinsinööri sellaisen kokoamiseen. Aiheen tiimoilta pari kysymystä.

Mistä osat kannattaisi hankkia? Edullisia ja luotettavia nettikauppoja? Olen ymmärtänyt, että Suomessa hinnat on kilpailtu niin alas, ettei ulkomailta kannata tilata.

Toinen kysymys on kimurampi. Nurkissa on pyörimässä tiltannut ensimmäisen mallisarjan Applen iMac, se läpinäkyvä pisaramalli. Näyttö toimii, mutta muuten se alkaa olla kaputt. Olisiko mahdollista askarrella sen sisälle komponenteista pc niin, että alkuperäisestä käytettäisiin vain näyttö, virtalähde, kaiuttimet ja mikki? Tiedän kyllä miten muut osat irrotetaan/vaihdetaan, mutta emolevyn asennus ja liitännät ovatkin sitten hieman kimurantimpi juttu. MikroATX-levy taitaisi mahtua kuoriin. Kannettavan emolevy taitaa olla turhan kallis ja hankala.

Jos joku haluaa varoittaa, niintiedän kyllä asentelun olevan kuvaputken takia hengenvaarallista. Varastossa on myös yksi ColorClassic, jonka viritys moderniksi olisikin tosi tyylikästä, mutta vehje toimii ja koon takia se taitaisi olla turhan vaativaa.

Sivut

Kommentit (92)

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Eihän se vaikeata ole, melkoisen monta olen koonnut. Staattista sähköä kannattaa varoa kokoamisvaiheessa. Ja ohjeita löytyy netistä, lisää voi kysellä vaikka täältä tai jostain ihan oikealta tietokoneaiheiselta palstalta.

Ensin kannattaa selvittää mitä haluaa, ja sen jälkeen vertailla hintoja vaikkapa MBnetin hintavertailussa. Afterdawnin keskustelupalstalla on paljon asiaan liittyvää keskustelua.

Tuohon iMacin modaamiseen en kyllä mene ottamaan kantaa. Ei kai se mikään kovin kummoinen juttu ole. Jeesusteipillä saa paljon aikaan...

Same shit, different day...

Vierailija

Kauppoja joista itse tullut osia hankittua:
verkkokauppa: http://www.verkkokauppa.com
beesting: http://www.beesting.fi
jimm's pc store: http://www.jimmspc-store.fi
Näistä useimmiten olen tilannut tuolta beestingiltä, se on jotenkin selkein noista sivustoista ja monesti myös halvin.
Tuosta macin runkoon kasauksesta hankala sanoa, kun ei itsellä ole
kokemusta noista maceista, mutta jos virtalähteen liittimet käy nykyisiin
emolevyihin, niin miksei se onnistuisi. Tosin emolevyn liitännöistä voi tulla ongelmia. Ne tuskin käy suoraan macin rungossa oleviin paikkoihin. Emolevyjen mukanahan tulee kotelon taakse se metallilevy jossa liittimien paikat on, eli jos sen saa siihen macin koteloon askarreltua, niin silloin ei ongelmia. Toinen mikä saattaa aiheuttaa harmia on lisäkorttipaikat, jos tuossa macin kotelossa ei ole tilaa niille, niin silloin kannatta ostaa emolevy, jossa näytönohjain on integroituna.

Vierailija
ilaiho
Eikös kuvaputki-iMaceissa ole suurjännitteiset osat eristetty varsinaisesta tietokoneesta?

Jep. Siinä voi vain johdotuksen takia sorkkimaan yläpuoltakin. Siis jos pitää esim. vaihtaa mikin johdotus yms. Ajatus ei kauheasti innosta. Vehje on ollut kyllä vuosikausia käyttämättä, mutta en tiedä onko sillä vaikutusta vaarallisuuteen.

pöllöskä
Emolevyjen mukanahan tulee kotelon taakse se metallilevy jossa liittimien paikat on, eli jos sen saa siihen macin koteloon askarreltua, niin silloin ei ongelmia. Toinen mikä saattaa aiheuttaa harmia on lisäkorttipaikat, jos tuossa macin kotelossa ei ole tilaa niille, niin silloin kannatta ostaa emolevy, jossa näytönohjain on integroituna.

Joo, näitä olen juuri ajatellut. Toivoin, että jollakin olisi ollut jonkin ihmeen kautta aiheesta kokemusta. Etsiskelin netistä tietoa. Löytyi runsaasti rakenna oma macci-sivuja, muttei mitä hain. Integroitu näytönohjain oli suunnitelmissa. Ei ole tarkoitus tehdä pelikonetta, joten ihan riittäviä löytyy markkinoilta. En ole vielä katsonut, mutta esim Asrock G43twins-fullHD voisi olla ookoo. Pitää miettiä mitä tarvitsee.

Vierailija

Lueskelin tällä viikolla juuri uusinta Mikrobittiä, jossa olin useamman aukeaman juttu koneen kasaamisesta. Siitä voisi löytyä hyödyllisiä vinkkejä.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Bomt Kneder
Joo, näitä olen juuri ajatellut. Toivoin, että jollakin olisi ollut jonkin ihmeen kautta aiheesta kokemusta. Etsiskelin netistä tietoa. Löytyi runsaasti rakenna oma macci-sivuja, muttei mitä hain. Integroitu näytönohjain oli suunnitelmissa. Ei ole tarkoitus tehdä pelikonetta, joten ihan riittäviä löytyy markkinoilta. En ole vielä katsonut, mutta esim Asrock G43twins-fullHD voisi olla ookoo. Pitää miettiä mitä tarvitsee.

Suosittelen pysymään kaukana Asrockin sun muiden halpavalmistajien emoista.

Vierailija

Itselläni on taas pelkästään hyviä kokemuksia noista asrockin emolevyistä. Omassa koneessa on nyt 4 asrockin emolevy menossa, ja yhtään en ole joutunut vaihtamaan hajoamisen takia vaan koska olen päivittänyt kokoonpanoa uudempaan. Mistähän tuo asrockin huono maine johtuu? Minusta se on hinta / laatu suhteeltaan ihan kelpo laite. Siitä macista kannatta katsoa powerin tehot ja varmistaa että riittää uudemmille osille. Liekkö siinä ihan vakio atx virtalähde? Jos on niin se kannttaa varmaan vaihtaa uudenmalliseen virtalähteeseen, jossa on sitten myös kaikki tarvittavat liittimet valmiina. Toki vanhempiin powereihin löytyy myös adaptereina noita uusien emolevyjen tarvitsemia liittimiä.

Vierailija

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta

Tuolta voit vertailla eri osien hintoja verkkokaupoissa. Hyväksi todettuja ja halpoja :

http://www.verkkokauppa.com
http://www.jimmspc-store.fi
http://www.multitronic.fi

En voi kyllä käsittää miksi ihmeessä se pitäisi imacin sisälle kasata. Mahdollisia ongelmia : Virtalähden kapasiteetti, virtalähden liitännät emolle (ja näytönohjaimeen?), näytön liitäntä emolevyyn. Tuohan on alunperin kaikki integroitu yhteen laatikkoon, joten hyvin todennäköistä ettei siellä mitään standardiliitäntöjä ole käytetty, ja eikö macin rauta ole ollut hyvinkin erilaista vielä tuohon aikaan muutenkin? Sehän on nykyään lähestynyt pc-rautaa paljon, mutta aiemminhan niillä oli ihan omat systeemit.

Vierailija
ilaiho
Suosittelen pysymään kaukana Asrockin sun muiden halpavalmistajien emoista.

No, minä en ole kuullut niistä kovin pahaa sanottavaa. Onko sinulla suositella jotain keskitehoista ja keskihintaista emo ja prossu-yhdistelmää tai muita tykötarpeita? Itse en olealan asiantuntija.

Vierailija
babun

En voi kyllä käsittää miksi ihmeessä se pitäisi imacin sisälle kasata.

Siksi, että kyseessä cool ja hyvän näköinen klassikko ja etenkin kahden näytön tuella se olisi todella tyylikäs työpöydällä.

babun
Mahdollisia ongelmia : Virtalähden kapasiteetti, virtalähden liitännät emolle (ja näytönohjaimeen?), näytön liitäntä emolevyyn. Tuohan on alunperin kaikki integroitu yhteen laatikkoon, joten hyvin todennäköistä ettei siellä mitään standardiliitäntöjä ole käytetty, ja eikö macin rauta ole ollut hyvinkin erilaista vielä tuohon aikaan muutenkin? Sehän on nykyään lähestynyt pc-rautaa paljon, mutta aiemminhan niillä oli ihan omat systeemit.

Niin, siksihän minä tätä kysynkin. Virtalähteen, kovalevyn ja dvd-aseman voi vaihtaa periaatteessa nykyaikaiseen. Ongelmaksi muodostuisi mikrofonin, näytön ja kaiuttimien liitännät, näyttö pahimpana. Lähinnä olen ajatellut uuden koneen askarrella tavallisiin kuoriin, mutta ajatus iMacin virittämisestä vain tuntui houkuttelevalta kun vehje kerran on pölyä keräämässä. Vanhojen Maccien virittäminen nykyaikaisiksi on aika suosittu harrastus. Jotkut kulttimallit ovat erityisen suosittuja, kysyttyjä ja koko ajan kallistuvia. Maintsemani viimeinen kottaraispönttö, Colour Classic, maksaa maailmalla 200-600 dollaria, kunnosta riippuen. Japanissa sille on perustettu omia tuunauskerhojakin. Sen virittämisestä löytyi netistä ohjeita, mutta ne ovat minulle liian työläitä ja vaikeita. Olisihan se rinnakkaisnäytöllä aivan omaa luokkaansa, mutta melko mahdotonta.

Vierailija

Sattuipa löytymään kuva juurikin tästä yhdestä (todennäköisesti oleellisimmasta) ongelmakohdasta :

Kuinkapa lyödä tuollainen kiinni normaaliin emolevyyn?

Vierailija
babun
Puhummehan siis tällaisesta?

http://www.configmac.com/images/ancien-imac.jpg

Joo. Tosin uudemmasta mallista. Väri on lähinnä keltaoranssi (tangerine). Ehkä se olisi vielä korjattavissa. Tuntuu kuitenkin turhalta. Kapistusta ei voi sammuttaa jos sen käyttöön saa, koska yhdeksässä tapauksessa se kaatuu käynnistyksessä tai ääni alkaa kiertämään todella lujaa, eikä siihen voi vaikuttaa. Kone jää junnaamaan toimintoja ja on epävakaa. Järjestelmän uudelleenasennus kaatuu virheilmoitukseen ja kerran se hukkasi koko kovalevyn ja se löytyi vasta noin vuorokauden korjausohjelma-cd:n ajolla.

Vierailija
Bomt Kneder

Siksi, että kyseessä cool ja hyvän näköinen klassikko ja etenkin kahden näytön tuella se olisi todella tyylikäs työpöydällä.

Nojoo, onhan tuo ihan siisti koppa vaikka vanha onkin. Mutta tosiaan, jonkin tyyliseen kolvaushommaan menee todennäköisesti jotta saisi emolevyltä syötettyä näytölle kuvaa. Tarkan dokumentaation löytäminen siitä miten pinnit menee lienee mahdotonta löytää. Lisäksi en tiedä sitten miten nuo usbi- ja kaiutinliitännät.

Koteloita joihin kasata löytyy tosin sen verran etten epäile etteikö vaimokettakin miellyttävä malli markkinoilta löydy, ja siinä säästää varmasti myös aikaa ja omia hermoja

Vierailija

Tässä yksi vaihtoehto suht. edulliseksi kokoonpanoksi. Jos haluaa varmuutta lisää tuon toimintaan, niin virtalähteeseen voi sijoittaa parikymppiä lisää ja vaihtaa sen vaikka Antecin virtalähteeseen.

A780FULLHD ASROCK AM2+ AMD780G VGA DDR2 SATA2 GLAN n.64€
AMD ATHLON 64 X2 7750 2.7GHZ AM2+ n.61€
KINGSTON 4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM KIT n.37€
MODECOM PSU FEEL3 500W PFC CE 12CM FAN n.30€

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat