Betonisukellusvene

Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005

http://imulead.com/tolimared/concretesubmarine/
Miksikohan tallaiset eivat ole yleistyneet, ei ole niin kovin monimutkainen tehda ja halvempikin !?

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Kommentit (14)

Vierailija

Betoni vie tilaa teräkseen verraten ja vaatii erittäin suurta valmistustarkkuutta tuossa käytössä ja muotin.

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
tietää
Betoni vie tilaa teräkseen verraten ja vaatii erittäin suurta valmistustarkkuutta tuossa käytössä ja muotin.



Liukuvaluna meressa ei kovinkaan vaikea tehda kuten esim. TROLL oljynporaus lauttakin tehtiin. Pystyy tekemaan melkein millintarkkaa tyota. Eika tila ole ongelma, merellahan seinaman paksuus ole mikaan ongelma vaikka olisi 1 m paksukin.
http://www.gleitbau.com/en/company/index.asp

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Vierailija

Sukellusvenettä voi verrata lentokoneeseen, paitsi että siinä on tiheyden vastattava vettä. Kun seinämän tiheys on pieni, niin se syö sisätilaa tai kasvattaa ulkomittaa. Kumpikaan ei ole eduksi.
Mutta jos liikkuvuus ei ole tärkeää, niin se voi olla pulska. Veden vastus verraten ilmaan 800 *

Vierailija

Vaikuttaisi ihan toimivalta idealta, betoni kestää puristus voimaa hyvin, sukellusveeneen muoto on sille edullinen. Betoniveneitä on tehty jo vuosikymmeniä. Sukellusveneily ei kuitenkaan ole aivan joka pojan harrastus.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Kuinkapa ongelmaan tieteellisemmältä kantilta tarkastelu:

-Paljonko nykysukellusveneissä on seinämävahvuus ja mitä materiaalia (sukellusveneitä on monenlaisia joten varmaan olisi hyvä vertailla useampia)?
-Jos metallirunko korvattaisiin betonilla, kuinka paljon paksummaksi seinämä olisi saatava jotta painekesto pysyisi samana?
-Betonia tarvittaisiin oletettavasti enempi kuin terästä, mutta paljonko materiaalikustannuksissa eroa loppupelissä syntyisi?
-Sotilaskäytössä betoni haurautensa vuoksi ei varmaankaan soveltuisi, kestäähän teräs paremmin iskuja ja jopa muodonmuutoksia.
-Mitä etuja betoni toisi teräkseen verrattuna?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
vihertaapero
Kuinkapa ongelmaan tieteellisemmältä kantilta tarkastelu:

-Paljonko nykysukellusveneissä on seinämävahvuus ja mitä materiaalia (sukellusveneitä on monenlaisia joten varmaan olisi hyvä vertailla useampia)?
-Jos metallirunko korvattaisiin betonilla, kuinka paljon paksummaksi seinämä olisi saatava jotta painekesto pysyisi samana?
-Betonia tarvittaisiin oletettavasti enempi kuin terästä, mutta paljonko materiaalikustannuksissa eroa loppupelissä syntyisi?
-Sotilaskäytössä betoni haurautensa vuoksi ei varmaankaan soveltuisi, kestäähän teräs paremmin iskuja ja jopa muodonmuutoksia.
-Mitä etuja betoni toisi teräkseen verrattuna?





Onhan noita hyvia kuitubetoneita olemassa, esim. http://www.ductal-lafarge.com/wps/porta ... try=DUCTAL

TROLLl autan 470 metrinen betoniseina on pohjasta n 1 metrin paksuinen, ohentuen ylaosastaan n 40 cm. Mitoitettu kestamaan 8 rihterin maanjaristys, tulipalo ja rajahdys samanainaksesti.
Veikkaisin etta jos silla ei sukella kuin jonnekin 300 metriin, seinapa paksuus olisi n 30-40 cm ?!
Syvyydessahan on kyse puristus voimista jota betoni kestaa hyvin ( maailman korkein rakennus Dubain ) eika vaannosta ja olisihan siina raudoitusta mukana.
Jos verrataan sita Jenkkien uutta sukellusvenetta joka on Titaani runkoinen joka kuulemma maksaa pelkka runko yli miljardin niin nuo kaksi lauttaa rakennettiin n 900 miljoonalla.
Tassa tietoa siita projektista ja kuvia muotti hommista:
http://www.quarry.com.au/files/2006_con ... iver_3.pdf

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Vierailija
vihertaapero
Kuinkapa ongelmaan tieteellisemmältä kantilta tarkastelu:

-Paljonko nykysukellusveneissä on seinämävahvuus ja mitä materiaalia (sukellusveneitä on monenlaisia joten varmaan olisi hyvä vertailla useampia)?
-Jos metallirunko korvattaisiin betonilla, kuinka paljon paksummaksi seinämä olisi saatava jotta painekesto pysyisi samana?
-Betonia tarvittaisiin oletettavasti enempi kuin terästä, mutta paljonko materiaalikustannuksissa eroa loppupelissä syntyisi?
-Sotilaskäytössä betoni haurautensa vuoksi ei varmaankaan soveltuisi, kestäähän teräs paremmin iskuja ja jopa muodonmuutoksia.
-Mitä etuja betoni toisi teräkseen verrattuna?




Nuo betoniset "sukellusveneet" on tarkoitettu lähinnä asumiseen, ei sukeltamiseen. Niillä ei ole edes tarkoituskaan sukeltaa pinnan alle.

Tuolla rakenteella vain kompensoidaan ne ongelmat, mitä aiheutuu kelluvissa taloissa käytetyissä ratkaisuissa.

Tuollainen puoliksi uponnut kelluva talo tuntuu huomattavasti tasaisemmalta merenkäynnissä.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

Kuten otsikko sanoo, se on jahti eikä vasinainen sukellukseen tarkoitettu alus. Kelluva betoninen olohuone..

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija

Rähinäkäyttöön betonisuklarit olisivat hengenvaarallisia. Muutama kymmenen kiloa HNIWtä lähivesissä ja runko rysähtää kertalaakista halki. Metalli antaa periksi, betoni halkeaa.

Vierailija

Onhan noita betoniveneitäkin ollut maailmansivu. Yksi ohje oli muistaakseni jostain tekniikka lehdestä vuodelta 1975 ja kyllä niitä silloin tällöin myynnissäkin näkee. Itsetehtyjähän ne kaikki yleensä ovat.

Ei sukellusveneen rakentaminen samalla tekniikkalla mikään iso askel ole. Tarvitsee vain tehdä painolastitankit mukaan, jotta saa neutraalin kelluvuuden aikaan.

Yleisesti betoni veneenrakennuksessa on helppo valmistaa, kun tarvitsee vain valaa, mutta tuottaa aika raskaan aluksen jolla ei ole pahemmin kantokykyä.

Yksityisiä sukellusveneitä valmistetaan oikein teollisestikin ja jos sellainen ei kiinnosta, niin kai niitä vanhoja venäläisiä saa jostain ostettua. Heillähän on niitä dieselsähköisiä malleja ollut käytössä aika monta.

Vierailija

Betonista voisi tehdä sukelluskellon, jossa tuonkaltaisen ikkunallisen jatkeena putki, mitä pitkin ihmiset kulkisivat alas maisemaa katselemaan. Sitä siirreltäisiin kelluvan vaaka-asennossa.

Vierailija

Rahtisukelluveneitä on joskus myös suunniteltu, näillä päästäisiin myrskyiltä turvaan. Matalalla sukeltava betonista valmistettu olisi edullinen ja hyvin korroosiota kestävä. Esimerkiksi laskin että tuommoisen 20m halkaisijaltaan ja 200m pitkän putken joka on metrin seinämällä jäisi kantavuutta noin 30 000tn.

Vierailija

Rahtia sillä voisi siirtää miehittämättömänä valtaosan merimatkoista ja vain rantautumista varten olisi manuaali ohjaus. Sekin radio-ohjattuna.

Uusimmat

Suosituimmat