Mitä tarkoittaa: "Valmis, mutta sivulla on virheitä?"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voisiko joku atk-taitaja selittää minulle, miksi tietokoneeni näytön alapalkissa lukee (surffaillessani keskustelu-foorumin sivuilla) aina uuden sivun avauduttua "Valmis. Sivulla virheitä." tai "Valmis, mutta sivulla on virheitä."

Tarkoittaako ilmoitus sitä, että koneeni ei osaa lukea oikein sivuja, vaiko sitä, että foorumin sivulla todella on joitakin atk-teknisiä virheitä. Itse sivujen lukemista nuo virheet eivät tunnu haittaavan.

Jos joku osaa/haluaa vastata, kiitos siitä jo etukäteen.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Nostan vielä tämän kysymyksen ylös, koska todella toivoisin jonkun siihen vastaavan.
Kysyin asiaa ihan vakavissani.

Vierailija

Kiitos Villelle vastauksesta. Asia selkisi minulle nyt kertaheitolla. Mutta siltikään en ymmärrä, mitä virheitä avatulla sivulla voisi olla, koska kaikki näkyy ja toimii normaalisti, mainittua virheilmoitusta lukuunottamatta.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Hans Lankar
Kiitos Villelle vastauksesta. Asia selkisi minulle nyt kertaheitolla. Mutta siltikään en ymmärrä, mitä virheitä avatulla sivulla voisi olla, koska kaikki näkyy ja toimii normaalisti, mainittua virheilmoitusta lukuunottamatta.

Jotain mainoksia sun muita elementtejä on saattanut jäädä jostain syystä latautumatta.

Vierailija

Ilaiho kirjoitti:
"Jotain mainoksia sun muita elementtejä on saattanut jäädä jostain syystä latautumatta."

Voisiko tuo ilmiö johtua siitä, että laitettani asennettaessa pari vuotta sitten pyysin asiantuntijaa laittamaan päälle kaikki mahdolliset "estot", eli nimenomaan popup-ikkunat tai mitä termejä noille ylimääräisille mainoksille voikaan olla?

Vierailija

Onko tuo Google Chrome niin hyvä kuin arvoisa ville-v antaa ymmärtää? Firefoxia parempi? Esiintyykö ongelmia?

Vierailija

Ei se google chrome ole sen parempi, kuin mozilla tai opera. Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tärkeintä on kuitenkin, että IE avautuu viimeisen kerran juuri ennen kun luet tätä viestiä. Voit valita mozilla, operan tai chromen mielesi mukaan. Näillä kyseisillä selaimilla ei enää ole niin suuria eroja, että olisi väliä minkä koneelle asentaa.

Vierailija

Ollaan käsittelemässä suurempaa ongelmaa kuin selaimen vaihto.

Otetaanpa esimerkki: paraneeko huono tie jos ajetaan paremmalla autolla?

Ei ne webissä olevat virheet korjaannu selaimella. Webbinörtit pitäis laittaa kouluun! Pilaavat koodarien maineen "web-ohjelmoijina".

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Hans Lankar
Ilaiho kirjoitti:
"Jotain mainoksia sun muita elementtejä on saattanut jäädä jostain syystä latautumatta."

Voisiko tuo ilmiö johtua siitä, että laitettani asennettaessa pari vuotta sitten pyysin asiantuntijaa laittamaan päälle kaikki mahdolliset "estot", eli nimenomaan popup-ikkunat tai mitä termejä noille ylimääräisille mainoksille voikaan olla?

Kyse on juuri tästä, ja jos käytössäsi on uusin explorer näkyy sama "virhe"-teksti siinä yhtälailla kuin myös mozillassa.

Everything you know, is about to change.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Tosi käyttäjä renderöi koodin päässään.

Mulla konquerorissa tulee alapalkkiin leppäkertun (bugi) kuva, kun sivu on koodattu mestarillisesti.

Valitse edes joku likimain standardeja noudattava selain.

Ei ole vimeaikoina minulle tullut vastaan ainoastaan IE:lle suunniteltuja sivuja. On se vaan niin hienoa kun html-koodia voi kirjoittaa vasemmalla kädellä kämmenpuoli ylöspäin silmät kiinni tai vieläpä pahempaa eli jollain vöördin kaltaisella härpäkkeellä.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
Olli V
Ollaan käsittelemässä suurempaa ongelmaa kuin selaimen vaihto.

Otetaanpa esimerkki: paraneeko huono tie jos ajetaan paremmalla autolla?

Ei ne webissä olevat virheet korjaannu selaimella. Webbinörtit pitäis laittaa kouluun! Pilaavat koodarien maineen "web-ohjelmoijina".

Tai ei.

Otetaanpa toinen esimerkki: paraneeko autossa istujien matka kuoppaisella tiellä jos autossa on hyvät iskunvaimentimet? Entä jos auton renkaat ovat pyöreät? (Internet Explorerin renkaat ovat aika kulmikkaat.)

Nuo webbisivujen rakennuspalikat (HTML, CSS, JS) on aika hyvin määritelty, mutta niistä on ziljoona versiota. Ja sitten toisaalta eri selaimet tukevat noita eri tavoin. Osa noudattaa standardeja hyvin, osa huonosti.

Jos nuo sivut tehdään standardien mukaan, ei ole periaatteessa koodarin vika että jollain romulla surffaava saa virheilmoituksia. Tosin aika monella sivulla on esimerkiksi eri tyylitiedosto IE:lle ja muille selaimille. Varsinaiset webissä olevat virheet ovat sitten asia erikseen.

Hans Lankar

Tuskinpa. Nuo Internet Explorerin "kaikki mahdolliset estot" ovat kuitenkin loppujen lopuksi aika toimimattomia. Ja kyllä se tietää itse jos se jotain estää, ja osaa olla sitä estettyä juttua kaipaamatta.

Vierailija

Kiitos kommenteista! Kaikki edelläluetut mielipiteet ovat ainakin minulle olleet hyvin mielenkiintoista luettavaa. Itse olen näistä asioista pihalla kuin lumiukko, mutta on hyvin kiintoisaa todeta, että monet teistä asiantuntijoistakin (jotka ihan varmasti olette "alan miehiä"), ette välttämättä ole samaa mieltä keskenänne kaikista yksityiskohdista.

Todistaako tämä sitä, että "absoluuttista totuutta" netti-ongelmiin ei välttämättä ole olemassa, vaan että aina voi olla useampia eri virhemahdollisuuksia?

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Se ongelmahan on se, että näitä nettistandardeja ei aina noudateta ja sitten joskus jopa luodaan omia epästandardia laajennuksia niille.

Selainten perusedellytys on nykyisin tulkata bugisia sivuja mahdollisimman oikein tekijän haluamalla tavalla. Siinä on haastetta.

Toisaalta selainten standardien tuki tulee jälkijunassa. Selaimia kuten Exploder on perinteisesti kehitetty standardien noudattamisen kanssa pienemmällä prioriteetilla, joka aiheuttaa melkoista päänvaivaa sivustokehittäjille toisten selainten tukiessa tiettyjä hienouksia ja päinvastoin.

Tuossa linkkejä testeihin, joilla voi testata jonkinmoista yhteensopivuutta standardien kanssa. Joidenkin selaimien välillä on kova kilpailu siitä kuka ehtii ensin.
Vanhemmasta uudempaan.
acid 1http://www.w3.org/Style/CSS/Test/CSS1/current/test5526c.htm
acid 2 http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html#top
acid 3 http://acid3.acidtests.org/
Viimeisimmän kanssa monilla selaimilla on vielä vaikeuksia.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija

Lisätään tähän vielä se, että validi koodi + validia koodia ymmärtävä ja tulosta selain ei vielä toteuta sivuja välttämättä sellaisena kuin sivun omistaja on toivonut.

Epästandardi kyhäelmä voi olla lopputulokseltaa lähempänä toivottua tulosta.

Mitäs muuta.. pitäisköhän alkaa seuraavaksi arvostelemaan palvelinten kanssa pelleilyä: IIS vs. Apache. . No, Apachen kanssahan ei voi pelleillä. Palvelinsoftanhan tulisi mun mielestä huolehtia siitä, ettei se päästä ulos epävalidia kamaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat