Seuraa 
Viestejä13039

Tuore Pirkka-lehti tietää kertoa, että "Lampaan syöminen pääsiäisenä liittyy Jeesukseen viimeiseen ateriaan, jolloin hän nautti opetuslastensa kanssa juutalaisen tavan mukaan karitsaa."

Minä kun olen ollut vähän siinä uskossa, että historioitsijat eivät ole kovin yksimielisiä siitä, mitkä Jeesuksen liitetyt kertomukset pitävät paikkaansa ja kertovatko ne yhdestä vai useammasta ihmisestä ja kuinka todellisena historiallisena henkilönä häntä edes voidaan pitää. Nyt kuitenkin tiedetään, että mies veti kavereineen karitsaa napaansa viimeisellä ateriallaan. Muistaakseni ainakaan Raamatussa ei mainita viimeisen aterian sisällöstä muuta kuin leipä ja viini. Onko jollain parempaa tietoa?

Sivut

Kommentit (32)

En olen koskaan ymmärtänyt tätä kiistaa Jeesuksesta historiallisena henkilönä. Minkä takia Jeesuksesta pitäisi olla jonkinlaista dokumenttia olemassa, jos tämä ei kerta ollut mikään merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja elämänsä aikana, vaan että ”julkisuus” perustui pääasiassa opetuslasten ja seuraajien sanomisiin ja kirjoituksiin.

Jeesus ei itse kirjoittanut, ei perustanut uskontokuntaa ja kertomuksen mukaan vetäytyi useaan kertaan omiin oloihinsa.

Miksi yleensä ottaen jonkin satunnaisen joskus eläneen ihmisen historiallisuus tulisi pystyä todistamaan?

Lainaus funetin nettiraamatusta:
"12 Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin oli tapana teurastaa pääsiäislammas, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian? Minne menemme valmistamaan sen?" 13 Jeesus lähetti matkaan kaksi opetuslastaan ja sanoi: "Menkää kaupunkiin. Teitä vastaan tulee siellä mies, joka kantaa vesiruukkua. Seuratkaa häntä, 14 ja minne hän menee, siellä sanokaa talon isännälle näin: 'Opettaja kysyy, missä on häntä varten huone, jossa hän voi syödä pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa.' 15 Isäntä osoittaa teille yläkerrasta suuren huoneen, jossa on kaikki valmiiksi järjestettynä. Valmistakaa sinne meille ateria." 16 Opetuslapset lähtivät matkaan ja tulivat kaupunkiin. Kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut, ja he valmistivat pääsiäisaterian."

Vaikka tuota ei olisikaan mainittu, Jeesus on juutalaisena oletettavasti syönyt pääsiäisateriansa juutalaisen tavan mukaan, jos on ollut olemassa. Lampaan syöminen pääsiäisenä ei ole Jeesukselta peräisin vaan on vanhempaa perua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
fmiles
Miksi yleensä ottaen jonkin satunnaisen joskus eläneen ihmisen historiallisuus tulisi pystyä todistamaan?
Jos väittäisin, ettei Kekkosta ole koskaan ollut olemassa, vaan kyseessä on fiktiivinen henkilö kuten Sherlock Holmes tai Mamatha Gandhi, minut pyrittäisiin kumoamaan.

Koska näyttäisin typerältä, jos minun todistettaisiin olevan väärässä (samoin kuin Suomen valtio, jonka historiassa tämä kuvitteellinen "Kekkonen" on merkittävässä asemassa), minun on tietenkin kumottava vastaväittäjät todisteilla, jotka puhuvat puolestani. Todistamisen tarve syntyy siis kiistämisestä. Kristitty tiedemies pyrkii todistamaan Raamatun todenperäisyyttä todistamalla sen henkilöiden olemassaoloa.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
linkki
Lainaus funetin nettiraamatusta:
"12 Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin oli tapana teurastaa pääsiäislammas, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian? Minne menemme valmistamaan sen?"

Kas kas, kyllähän siitä Raamatussa mainittiin. En muistanut lainkaan. Eipä tuossa sitten mitään kummallista ole.

fmiles
En olen koskaan ymmärtänyt tätä kiistaa Jeesuksesta historiallisena henkilönä. Minkä takia Jeesuksesta pitäisi olla jonkinlaista dokumenttia olemassa, jos tämä ei kerta ollut mikään merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja elämänsä aikana, vaan että ”julkisuus” perustui pääasiassa opetuslasten ja seuraajien sanomisiin ja kirjoituksiin.

Kun ottaa huomioon, millainen vaikutus tällä mahdollisella hepulla on ollut ihmiskuntaan viimeisen 1,5 tuhannen vuoden aikana, ei kai ole kumma, että hänen olemisestaan tai olemattomuudestaan haluttaisiin todisteita?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031

Asiaa on tutkittukin:

http://www.arvioikaa.com/vieht1.html

Tuon loppupäätelmä (jonka korrektiutta en itse osaa arvioida) on:
"Todistealueet #1 ja #2 osoittavat lopullisesti, että viimeinen ehtoollinen ei ollut pääsiäisen seder-ateria. Se oli tavallinen yhteinen ateria ennenkuin pääsiäislammas teurastettiin myöhään Nisan/Abib-kuun 14. päivän iltapäivällä."

asdf
linkki
Lainaus funetin nettiraamatusta:
"12 Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin oli tapana teurastaa pääsiäislammas, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian? Minne menemme valmistamaan sen?"

Kas kas, kyllähän siitä Raamatussa mainittiin. En muistanut lainkaan. Eipä tuossa sitten mitään kummallista ole.

fmiles
En olen koskaan ymmärtänyt tätä kiistaa Jeesuksesta historiallisena henkilönä. Minkä takia Jeesuksesta pitäisi olla jonkinlaista dokumenttia olemassa, jos tämä ei kerta ollut mikään merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja elämänsä aikana, vaan että ”julkisuus” perustui pääasiassa opetuslasten ja seuraajien sanomisiin ja kirjoituksiin.

Kun ottaa huomioon, millainen vaikutus tällä mahdollisella hepulla on ollut ihmiskuntaan viimeisen 1,5 tuhannen vuoden aikana, ei kai ole kumma, että hänen olemisestaan tai olemattomuudestaan haluttaisiin todisteita?



Kyllähän kuulemma Sonja O:lla ja Gandalfilla on ollut vaikutusta monen ihmisen toimintaan, mutta tuskin kukaan on kiinnostunut todistamaan näiden olemassaoloa.

Miksi proosa ei voisi vaikuttaa ihmisten toimintaan ilman roolihenkilöiden olemassaoloa?

ville-v
Jos väittäisin, ettei Kekkosta ole koskaan ollut olemassa, vaan kyseessä on fiktiivinen henkilö kuten Sherlock Holmes tai Mamatha Gandhi, minut pyrittäisiin kumoamaan.

Kekkosen, Holmeen ja Gandhin olemassaolo on aivan eri asia kuin 2000 vuotta sitten Isrealissa eläneen talonrakentajan, jolla oli muutamia seuraajia, ja jonka maailmanlaajuinen julkisuus kehittyi vasta kuolemansa jälkeen. Kekkosen olemassaolosta olettaisi olevan tukuttain todisteita, kun taas Holmesin olemassaolo voidaan todisteitten puutteessa kiistää. Halusin vain tuolla kommentillani suhteuttaa asioita.

asdf
Kun ottaa huomioon, millainen vaikutus tällä mahdollisella hepulla on ollut ihmiskuntaan viimeisen 1,5 tuhannen vuoden aikana, ei kai ole kumma, että hänen olemisestaan tai olemattomuudestaan haluttaisiin todisteita?

Halutaan tietysti, mutta ei ole minusta mitenkään outoa, jos Jeesuksesta historiallisena henkilönä ei todisteita ole.

Avatarisi Monty Python -teemaan liittyen, voidaanko esimerkiksi todistaa, että Jeesuksen aikana Roomassa eli kaksi henkilöä nimeltä Bigus Dickus ja Incontinentia Buttocks? Ei ole mitenkään uskomatonta, ettei kaikista 2000 vuotta sitten eläneistä ihmisistä ole dokumentteja jäljellä.

Jos Jeesus olisi ollut Israelin kuningas, tunnettu sotapäällikkö tai Caesar, tällä keskustelulla olisi aivan eri lähtökohdat.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
fmiles
Avatarisi Monty Python -teemaan liittyen, voidaanko esimerkiksi todistaa, että Jeesuksen aikana Roomassa eli kaksi henkilöä nimeltä Bigus Dickus ja Incontinentia Buttocks? Ei ole mitenkään uskomatonta, ettei kaikista 2000 vuotta sitten eläneistä ihmisistä ole dokumentteja jäljellä.

Jos Jeesus olisi ollut Israelin kuningas, tunnettu sotapäällikkö tai Caesar, tällä keskustelulla olisi aivan eri lähtökohdat.


Toki ymmärrän, miksi Jeesuksesta ei aikalaisdokumentteja ole. Omalla kommentillani halusin vain kertoa, että on hyvin ymmärrettävää, miksi niitä tuollaisesta henkilöstä halutaan kaivaa esille. Muutenhan kaikki on vieläkin enemmän vain uskon varassa, pun intended.

Muistaisin kuulleeni joltain, ettei Jeesuksen koskaan mainittu syövän lihaa.

Nopeasti googlaamalla löysin tällaisen. Mutta en nyt ehdi perehtymään.
http://www.jesusveg.com/index2.html

Ja Paavali:
"It is good neither to eat flesh, nor to drink wine, nor anything whereby thy brother stumbles, or is offended, or is made weak."

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
linkki
Lainaus funetin nettiraamatusta:
"12 Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin oli tapana teurastaa pääsiäislammas, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian?



Minkäs vuoksi tätä pääsiäistä oikein juhlittiin alunperin?

fmiles

Jeesus ei itse kirjoittanut, ei perustanut uskontokuntaa ja kertomuksen mukaan vetäytyi useaan kertaan omiin oloihinsa.

Kuitenkin väitetään liiankin yleisesti hänen vanhemman veljensä, Sokrateen, perustaneen "uskontokunnan" Egyptin Heliopolikseen, josta Jeesus palasi kotikonnuilleen(?) hyvin myöhään vain arameaa puhuvana. Egyptin vaikutus näkyy vahvasti mm. ja nimenomaan vuorisaarnassa.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
Volitans
Minkäs vuoksi tätä pääsiäistä oikein juhlittiin alunperin?

No kun tuo lammas-juttu oli jo unohtunut, tämän luullakseni muistan oikein. Pääsiäinen oli alunperin juutalaisten Egyptin orjuudesta vapautumisen vuosipäivä.

[size=85:18pku4ra](Kohta joku ehkä korjaa tämänkin...)[/size:18pku4ra]

Hese_822
Muistaisin kuulleeni joltain, ettei Jeesuksen koskaan mainittu syövän lihaa.

Nopeasti googlaamalla löysin tällaisen. Mutta en nyt ehdi perehtymään.
http://www.jesusveg.com/index2.html

Ja Paavali:
"It is good neither to eat flesh, nor to drink wine, nor anything whereby thy brother stumbles, or is offended, or is made weak."




Olen kuullut että Raamattu ja varsinkin Paavalin jutut sisältävä Uusi testamentti olisi jo käännetty suomeksikin.

HMV

Olen kuullut että Raamattu ja varsinkin Paavalin jutut sisältävä Uusi testamentti olisi jo käännetty suomeksikin.



Luulet väärin. Kuulin huhuja, että pernajalainen kolajuoma olisi vasta aloittanut Uuden Testamentin käännöksen. Tuskin siitä kuitenkaan mitään tulee...

McRoot
deep'n'dark
jeesus veti pääsiäisenä herneen nenään.



Hyvin pitkälti mahdollista, sillä lampaan kanssa tarjotaan usein herneitä.


Mutta miksi popsia karitsoita kun ne kasvaa ruohoa vetämällä isoiksi ja niistä saa moninkertaisesti enemmän lihaa?

googeli
HMV

Olen kuullut että Raamattu ja varsinkin Paavalin jutut sisältävä Uusi testamentti olisi jo käännetty suomeksikin.



Luulet väärin. Kuulin huhuja, että pernajalainen kolajuoma olisi vasta aloittanut Uuden Testamentin käännöksen. Tuskin siitä kuitenkaan mitään tulee...



Toivottavasti hän kääntää Markuksen evankeliumin "nykylinkolaksi". Odotan vesi kielellä. Luukkaan evankeliumin kääntäjäksi toivon Jouko Turkkaa.

Pentti Saarikoski käänsi Matteuksen evankeliumin. "Matteuksen evankeliumi nykysuomeksi" on aika raflaavaa ja Pasolinin hengessä, joten sen mukaan väljästi tulkiten Jeesus ei vetänyt karitsaa pelkästään pääsiäisenä.

No niin. Laitanpa aiheen kunniaksi tähän suosikkilampaanpaistini reseptin, kun sopii aiheeseen ja viikon teemaan.

Tarvitaan, määrät maun mukaan:

Lampaankoipi
Kermaa
Sinihomejuustoa
Valkosipulia (murskattuna)
Salviaa
Rosmariinia
Timjamia
Muita yrttejä maun mukaan
Hieman laadukasta oliiviöljyä
Ohutta puuvillanarua tai tukevaa puuvillalankaa, mieluiten värjäämätöntä

Kannattaa ottaa luullinen paisti. Vaikka luu poistetaan, niin kaupassa valmiina myytävät luuttomat on putsattu koneellisesti ja jälki on karmean sotkuista. Luu poistetaan alapintaan luuta vasten tehdystä viillosta. Lyhytteräinen terävä puukko on paras työkalu. Jos pystyy jättämään puoliskot päistä yhteen, niin hyvä.

Lautasella survotaan haarukalla mössöksi kaikki muu paitsi naru ja lammas. Nimenomaan haarukka ja käsityö antaa hyvän rakenteen. Isohko morttelikin käy. Tehosekoittimella tulee liian tasaista = juoksevaa. Rakenteen pitää olla hieman karkea ja kokkareinen. Siis ei liikaa kermaa ja öljyä.

Lampaanjäännös asetetaan levälleen ja sitä aletaan täyttää mössöllä. Käsi on paras työkalu. Ei kannata varoa. Se sotkeentuu joka tapauksessa. Naru kannattaa vetää lampaan ali ennen aloittamista. Kun noin 2/3 on saatu tungettua lampaaseen, aletaan sitomaan sitä kiinni. Kahden miehen hommana helpompaa. Eli pyöritetään narua ympäri ja puristetaan paistin reunoja tarkasti kiinni. Naru sidotaan mahdollisimman tiivisti molemmista päistä. Paistin ei pitäisi "laulaa" kovin pahasti. Paisti pannaan vuokaan viillos alaspäin ja työnnetään 225 asteeseen lämmitettyyn uuniin.

20-30 minuutin päästä pinnan saatua väriä ja rapeutta paisti otetaan uunista ja lämpö tipautetaan noin 140:een. Jäljellä oleva täyte hierotaan paistin pintaan tasaisesti ja laitetaan se takaisin uuniin. Jos on paistimittari, niin käytä sitä. Aikaa pitäisi mennä noin 2,5 tuntia. Paistin on hyvä saada hieman vetää henkeä (15-30 min) huoneenlämmössä ennenkuin lanka katkaistaan ja sitä aletaan leikkaamaan.

Pannulle valuneesta liemestä saa herkullisen kastikkeen. Vaihtoehto kakkonen: Laita lampaan alle lohkottuja perunoita ja muita juureksia. Niistä tulee tosi meheviä kun ne imevät liemet itseensä. Täytteeseen voi myös lorauttaa hieman porttia, malagaa (Suomen luterilaisten ehtoollisviini), madeiraa tms. Ehkä kreikkalainen Mavrodahne av Patras (Suomen ortodoksien ehtoollisviini) on suositeltavinta. Sielläpäinhän on tunnetusti tietotaitoa lampaan hyödyntämisessä. Samalla voi lorauttaa itselleenkin sopivan annoksen. Lasi makeaa ja täyteläistä pyhitettyä juomaa jalallisessa lasissa antaa rituaalille ajankohtaan sopivaa sakraalia tunnelmaa.

On muuten hyvää. Kokeilkaa jos ette usko. En tiedä käykö tie miehen sydämeen vatsan kautta, mutta ainakin tie naisen vuoteeseen seuraa kyseistä reittiä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat