Mämmigallup!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näin pääsiäisen alla kiinnostaa kovastikin tietää, miten palstalaiset asennoituvat mämmiin, tuohon löysää ulostetta muistuttavaan perinneruokaan.

Wikipediasta poimittua:

Mämmi on makea suomalainen perinneruoka, jota nautitaan varsinkin pääsiäisen aikaan. Sen arvellaan olevan juutalaisen hapattamattoman leivän vastine. Mämmiä valmistetaan pääosin vedestä, maltaasta ja ruisjauhosta. Mämmin sanotaan kuvaavan kristityn velvollisuutta luopua "pahuuden hapatuksesta".

Suomessa täysin imelä mallaspitoinen mämmi oli vanhastaan vain lounaisen Suomen ruoka. Muualla maassa ja etenkin idässä tunnettiin sen asemesta jauhoista imelletyt hapanimelät mämmit, kuten hapanmämmi ja syötävä taikina, jotka ovat vellimäisiä ja imeltämisen jälkeen lievästi hapatettuja. Nämä ovat myös laajalti tunnettuja itäeurooppalaisia ruokia. Makea, maltaista ja jauhoista imellytetty pääsiäismämmi on tullut tunnetuksi koko Suomessa koulujen ja ruuanlaittokurssien myötä.

Nykyään mämmi tarjotaan jäähdytettynä sokerin ja kerman kera, mutta aikaisemmin sokeria ei käytetty ja kermakin oli hapanta smetana-tyyppistä.

Persialaiset käyttävät samaan tapaan valmistettua "mämmiä" persialaisessa uudessa vuodessa, joka on kevään ensimmäinen päivä. He kutsuvat sitä nimellä Sämänu.

http://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4mmi

Lihavoinnit allekirjoittaneen. Ja kyllä, pidän mämmistä, vaikkakin mämmilaadun suhteen olen varsin ronkeli: Saarioisten tai Kymppimämmiä. Päälle tietysti sokeria ja kuohukermaa - ja vieläpä tässä nimenomaisessa järjestyksessä.

Sivut

Kommentit (20)

kaiketikenties
Seuraa 
Viestejä629
Liittynyt4.10.2008

Ollappa mámmiá miullakin....
Ei lóydy carrefuureista, ei mercadonista eiká edes lidlistá.
Valtaosa maailmasta on jáányt paitsi tástá hapatetusta suomalaisviljaherkusta. Ei námá españalaiset aboriginaalit edes tiedá mitá on pasha.

Táállá on sen sijaan muovisia kristusjárkáleitá kantavia henkipaattosaatueita ja itseáán ruoskivia masokisteja seká ku-klux-klan-naamioisia jumalan -sori- siis Vatikaanin sanan orjia.
Mámmiá ei ole, mutta on maidossa uitettuja ja óljyssá paistettuja vehnáleiván siivuja. Páálle saa mansikkahilloa jos haluaa.

Taidan pysytellá ainakin kiirastorstain ja pitkáperjantain sisátiloissa.
Pelottaa tuollaiset fanaattiset kulkueet....

Puedes imaginar un mundo sin música............

Vierailija

Saarioisten mämmiä lusikoin pitkin kevättalvea enkä kaipaa lisukkeita. Kymppimämmiäkin olen syönyt enkä muista huomanneeni juuri eroa edelliseen.

Vierailija

Teollisista Saarioisten on parasta ja ihan ok kakkosena on Kymppi-mämmi. Omatekoinen valmistui juuri kahden päivän työn tuloksena. Se on vielä jäähtymässä, mutta hyvälle se ainakin tuoksuu.

Vierailija

Mä en kyllä äänestänykää, ku en muista miltä se maistuu, sitä ei oo tullu mun suuhun piiiiiiiiiitkään aikaan...

Olihan tos toi akathiljaa-vaihtoehto, mutten oikein ymmärtänyt sitä.

Vierailija

Mämmiä menee pääsiäisenä melkoinen määrä. Teollista tosin, en ole koskaan harkinnut tekeväni itse.
Ehkä ensi pääsiäisenä...

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006

Mämmi on saatanan keksintö, en syö!

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Mielestäni mämmi ei ole erityisen hyvää eikä erityisen pahaa. Jätän mieluummin syömättä kuin syön, koska paljon parempiakin jälkiruokia tiedän. Tällainen äänestysvaihtoehto puuttuu.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Toisinaan väitetään että japanilaisten suosima käynyt papumössö eli nattō maistuu hieman mämmiltä. Pitääkö tämä paikkansa? Ehkä tämä selittäisi sen, miksi monet japsit tuntuvat tykkäävän mämmistä.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Mämmi on rock! NAM! Pitkä aikaa vaan ku viimeksi oon syöny sitä. Siitä on useampi vuosi jo. Tänä vuonna kyl meinasin varmaan syödä jos vanhemmat ostaa sitä. Ei itse henno ostaa ku se on niin kallista.

Sokerin ja maidon kera se o hyvää.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

OjH
Seuraa 
Viestejä259
Liittynyt1.12.2008

Mämmi on ihan hyvänmakuinen jälkiruoka, joskus olen ostanut sitä muulloinkin kuin pääsiäisenä. Outoa muuten, että kuningaskuluttajan mämmitestissä pari vuotta sitten hyvin pärjännyt kymppimämmi oli nyt suorastaan surkeaa.

Eri lisukkeilla olen myös kokeillut, kermainen vaniljajäätelö on yksi parhaista. Perinteinen maito/kerma ja sokeri on ihan hyvä myös.

Vierailija

Valtaosa näyttää mieltyneen mämmin eksoottiseen makuun. Itse kyllä odotin hieman toisenlaista tulosta, yllätyin iloisesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat