GM: Tulevaisuuden auto kulkee 2:lla pyörällä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
[size=150:21abnnc8]GM: Tulevaisuuden autot kulkevat kahdella pyörällä[/size:21abnnc8]

[size=85:21abnnc8]julkaistu eilen klo 23:58, päivitetty tänään klo 00:04[/size:21abnnc8]

Kuva: Reuters-TV

Suurissa talousvaikeuksissa kamppaileva amerikkalainen autoyhtiö General Motors on esitellyt tiistaina yhdessä Segway- yhtiön kanssa uudentyyppisen kaupunkiajoneuvon.

Uusi PUMA-ajoneuvo on Segway-skootterista kehitetty kaksipaikkainen ja kaksipyöräinen ajoneuvo. Prototyyppi kulkee sähkövoimalla ja siinä käytetään litiumioniakkuja. GM lupaileekin kaupunkiajoneuvoa äänettömäksi ja päästöttömäksi.

GM:n edustajien mukaan kulkuneuvossa on ajoa helpottava vakausjärjestelmä ja se myös kommunikoi muiden ajoneuvojen kanssa. Kulkuneuvo on erityisen turvallinen, koska se osaa väistellä jalankulkijoita ja muita autoja, GM:n varapääjohtaja Larry Burns lupaa.

Laitteen hinta ei ole vielä tiedossa, mutta sen on tarkoitus maksaa noin kolmasosan keskimääräisen nykyauton hinnasta.

Reuters




Heh. Varmaan toimisi todella "hienosti" maissa, joissa on vuodenaikoja

Muuten ihan vänkä peli

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
fenomenologi
Veikko
Jos pitää jarruttaa äkisti, niin lentääkö tuolla naamalleen?



Ei jos eturenkaat laskeutuvat.



Kenties, mutta painopiste näyttää silti olevan vaarallisen korkealla. Tuossa on tietenkin sata kiloa akkuja akseleiden välissä, mutta kuski rytkähtää aika tehokkaasti eteen kun kori heilahtaa kuin katapultti.

Vierailija

Ei vakuuta. GM on suurissa ongelmmissa johtuen lähinnä kyvyttömyydestä tuottaa maailmanluokan autoja, joita voisi kaupitella muuallakin kuin USA:n suojatuilla kotimarkkinoilla.

Luulevatko he todellakin, että tuollaiset lelut pelastavat heidät? Heidän pitäisi palata perusteisiin, ei yrittää päästä polkuautomarkkinoille. Siellä on jo lasten leluja ihan tarpeeksi.

Vierailija

Japanilaiset autotehtaat keksivät muokata imagoaan noilla outohärpäkkeillä, joita työntekijät saivat tehtaan resursseilla bykata.
Kenraali moottori ei vain sovi siihen vaikka pelaisivat johtoryhmällään hulluja japanilaisia. Sillä on kuolleen imago ja mummon innovatiivisuus.

Vierailija
Veikko
fenomenologi
Veikko
Jos pitää jarruttaa äkisti, niin lentääkö tuolla naamalleen?



Ei jos eturenkaat laskeutuvat.



Kenties, mutta painopiste näyttää silti olevan vaarallisen korkealla. Tuossa on tietenkin sata kiloa akkuja akseleiden välissä, mutta kuski rytkähtää aika tehokkaasti eteen kun kori heilahtaa kuin katapultti.

Sitä minäkin vähän ihmettelen että miten tuossa rakkineessa on järjestetty paniikkijarrutus tyyliin "liinat kiinni". Apupyöräthän siinä näyttää olevan alla. Varsinaisen asennonsäädön kannalta korkea painopiste vain helpottaa säätöalgoritmia, joka saattaa olla toteuttu esimerkiksi jotenkin näin:

http://www.tekes.fi/julkaisut/sumea/3_2_2.html

Tavallisesti jarrutetaan kallistamalla taakse päin, jolloin automatiikka alkaa jarruttaa vauhtia pitääkseen laitteen pystyssä. Kiihdytys tapahtuu vastaavasti kallistamalla eteen päin.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Pah, sokeet..ei tuolla voi lentää turvalleen. Siinä on turvakaari. Jos on oikein kova äkkijarrutus niin se pyörähtää ympäri, jolloin se liike absorboi suurimman osan energiasta. En tiedä miten helposti se edes keikahtaa, en usko että kovinkaan helposti.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
tietää
Jarrutus töyssyyn = turvalleen
Mikään ohjausalgoritmi ei ehti laskea korjausta.



Sensorien kaistanleveys on n. 1000 Hz. Laskennan n. 1000 000 Hz. Toimilaitteillakin kymmeniä Hz, esim ABS.

Kallis ja runsaasti sähköä syövä toimilaite seuraa vaikka ampiaista lennossa.

Vierailija

Mene kiihdytyskisoihin.

*Autot* kulkee metanolilla. Sitä voi tehdä kasveista.

Aika moni vegaani ajaa 9-litraista V12 1100hv metanoli-dragsteria.

Vierailija

heh.. nehän onkin ekoautoilijoita, nuo kiihdyttelijät... hyvä pointti. muuten kylläkään en oikein ole innostunut lajista. vapaastihengittävä 8 on vaan mukava laite kuljettamaan eri tilanteissa meikäläisen kehoa. Tosta 350 kuutiotuumasta ylöspäin.

aika vaarallisen näköisiä muuten nuo videot, joissa tuo 2-pyöräinen pillastuu koittaessaan korjata asentoaan. Siksi varmaankin tuohon "autoon" on pitänyt kehitellä turvavälin pitävät automaattilaitteet,jne, jotta törmäyksiltä välttyisi. Heh.. tuollaisten laitteiden ketjukolari tarkoittaa sitä, että kaikkien osallisten ajoneuvot rimpuilee väkisin niin kauan, jotta saavat riittävästi vapaata tilaa ympärilleen. ellei sitten ehdi painamaan jotakin hätäseis-nappia, ennen kuin karuselli alkaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat