Suuri EU-Vaalikysely. Osa II

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jatkoa edelliseen kyselyyn. http://www.tiede.fi/keskustelut/historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/s...

Jos EU-vaalit pidettäisiin nyt, niin mitä puoluetta/vaaliliittoa äänestäisit? Perusteluja myös kehiin!

Kommentit (7)

Vierailija

Velttoa varmaan äänestäisin, joka tapauksessa Soinin porukoita. Hallituksen kuvitelmat EU:n laajentamisesta Turkkiin ja Länsi-Balkanille vieraannuttivat entisestään kepusta.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
googeli
Velttoa varmaan äänestäisin, joka tapauksessa Soinin porukoita. Hallituksen kuvitelmat EU:n laajentamisesta Turkkiin ja Länsi-Balkanille vieraannuttivat entisestään kepusta.

Mukavaa, että tämä keskustelusäie jatkaa olemistaan. Harmillista, että kerrankin kun olisi mahdollisuus käydä ajankohtaista ja asiallista poliittista keskustelua, foorumilaisten innostus ei riitä. Kaipa tuo suomi-ruotsi -maaottelu ja mamukeskustelu sitten vievät keskustelijoiden kaikki mehut. Hukkaan heitettyä energiaa, imo.

Turkin kysymyksestä; tietääkseni mm. Ranska ja Saksa vastustavat Turkin jäsenyyttä kovastikin. Barak "Black Jesus" Obaman kantaan Turkin potentiaalisesta jäsenyydestä ne ainakin katsoivat karsaasti. Itsekin katson, ettei Turkin jäsenyys ole ajankohtainen vielä pitkiin aikoihin. Tuskinpa se on missään määrin edes realistinen puheenaihe.

Mitä persuihin (se on tosiaan vain lempinimi kuten "kokkare", ei ainakaan mun taholtani loukkaavaksi tarkoitettu, on vain lyhyt ja ytimekäs) tulee... Kyllähän mä ymmärrän tuon poliittisen taktikoinnin, jota heidän piireissään harjoitetaan. Väitän kuitenkin, että se vieraannuttaa ne potentiaaliset äänestäjät, jotka ovat pitäneet perusujen tavasta skipata poliittinen korrektiuus ja puhua asiaa. (Mitenkään nyt ottamatta kantaa populismiin.)

Edelleenkin persujen EU-agenda on hämärä. Mitä he oikein parlamentista hakevat? Mikseivät keskity sisäpolitiikkaan, jossa heillä nostetta olisi? Ajankohtaisia aiheita olisi edelleen esim. huoltosuhde, eläkeikä, koulutus jne. Mikä on persujen kanta TUPOon vs. paikallisiin sopimuksiin? Nämä ovat tällaisia aiheita, joista mielellään kuulisi tuoreita näkemyksiä kun isot sohlaavat lehmänkauppojensa kanssa.

Äänestän näillä näkymin edelleen kokkareita koska mitään erikoista ei vissiin ole tapahtunut sillä rintamalla. Jos olen missannut, korjatkaa.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Vierailija
Naksuttaja

Mukavaa, että tämä keskustelusäie jatkaa olemistaan. Harmillista, että kerrankin kun olisi mahdollisuus käydä ajankohtaista ja asiallista poliittista keskustelua, foorumilaisten innostus ei riitä. Kaipa tuo suomi-ruotsi -maaottelu ja mamukeskustelu sitten vievät keskustelijoiden kaikki mehut. Hukkaan heitettyä energiaa, imo.

Olisi kyllä hyvä jos ihmiset jaksaisivat innostua muustakin kuin mamuista. Suomessa ja EU:ssa olisi kyllä paljon muutakin ongelmia.

Turkin kysymyksestä; tietääkseni mm. Ranska ja Saksa vastustavat Turkin jäsenyyttä kovastikin. Barak "Black Jesus" Obaman kantaan Turkin potentiaalisesta jäsenyydestä ne ainakin katsoivat karsaasti. Itsekin katson, ettei Turkin jäsenyys ole ajankohtainen vielä pitkiin aikoihin. Tuskinpa se on missään määrin edes realistinen puheenaihe.

Kyllä Turkin jäsenyys olisi Obamalle ja Yhdysvalloille hyvinkin mieluisa asia. Sitä en vain ymmärrä, että millä oikeudella Obama vaatii sellaisia asioita, jotka eivät hänellä todellisuudessa kuulu pätkän vertaa. Ottaisivat Turkin vaikka osavaltiokseen jos noin kiinnostaa.

Edelleenkin persujen EU-agenda on hämärä. Mitä he oikein parlamentista hakevat? Mikseivät keskity sisäpolitiikkaan, jossa heillä nostetta olisi? Ajankohtaisia aiheita olisi edelleen esim. huoltosuhde, eläkeikä, koulutus jne. Mikä on persujen kanta TUPOon vs. paikallisiin sopimuksiin? Nämä ovat tällaisia aiheita, joista mielellään kuulisi tuoreita näkemyksiä kun isot sohlaavat lehmänkauppojensa kanssa.

Ei persuista mitään todellista ja pitkäikäistä vaihtoehtoa saa tekemälläkään. Puolueelta puuttuu aatteellinen pohja. Lähinnä persut toimivat keinona aktivoida muut puolueet ottamaan käyttöön aatteellinen pohjansa. Vasemmistolla marx ja kepulla Alkio. Vihreillä ja kristillisillä raamattu ja puunhalaaminen on jo käytössä. Kokoomukselle talousliberalismi sinänsä sopii, mutta ainakin itse kaipaisin heiltä myös sitä isänmaallisuutta.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
googeli
Olisi kyllä hyvä jos ihmiset jaksaisivat innostua muustakin kuin mamuista. Suomessa ja EU:ssa olisi kyllä paljon muutakin ongelmia.
...
Kyllä Turkin jäsenyys olisi Obamalle ja Yhdysvalloille hyvinkin mieluisa asia. Sitä en vain ymmärrä, että millä oikeudella Obama vaatii sellaisia asioita, jotka eivät hänellä todellisuudessa kuulu pätkän vertaa. Ottaisivat Turkin vaikka osavaltiokseen jos noin kiinnostaa.
...
Ei persuista mitään todellista ja pitkäikäistä vaihtoehtoa saa tekemälläkään. Puolueelta puuttuu aatteellinen pohja. Lähinnä persut toimivat keinona aktivoida muut puolueet ottamaan käyttöön aatteellinen pohjansa. Vasemmistolla marx ja kepulla Alkio. Vihreillä ja kristillisillä raamattu ja puunhalaaminen on jo käytössä. Kokoomukselle talousliberalismi sinänsä sopii, mutta ainakin itse kaipaisin heiltä myös sitä isänmaallisuutta.

Mamut: Jep, näin on. Mä olen vähän hämmästynyt siitä, että kun esim. H-a on puhunut huoltosuhteesta, persut eivät ole hyödyntäneet tätä argumenttia läheskään siinä määrin kuin olisi mahdollista. Sehän on järjetöntä kuskata Suomeen luku- kirjoitus- ja kielitaidontonta väestöä muka paikkaamaan työvoimapulaa samalla, kun työkkärit pullistelee työvoimareserviä.

Olisiko yksi syy tähän, että silloin joutuisi ottamaan kantaa myös rakenteelliseen työttömyyteen? Tämä aihe onkin sitten aivan liian suuri persujen kaltaisille noviiseille.

Turkki ja Obama: Tavallaan ymmärrän USA:n intressejä ja sympatioita Turkille; onhan se sentään pitkäaikainen NATO-maa. Ehkä siellä ajatellaan, että se edesauttaisi nykyisin vähän vaa'an kielellä olevaa sekularisaatiota ja demokratiakehitystä. Tiedä häntä. Mutta eihän siis Obama todellakaan mitään ole vaatinut. Ei jenkeillä ole pelimerkkejä EU:n painostukseen, luulisin.

Aatteellisuus: Tuosta isänmaallisuudesta.. Musta tuntuu, että se käsite on vähän hukassa itse kullakin. Mitä sillä tarkoitetaan? Mitä se käytännössä merkitsee? Itse esim. koen olevani isänmaallinen toivoessani Suomen NATO-jäsenyyttä. En pitänyt intistä, mutta lähtisin kuitenkin "minne kersantti käskee" (kuten joku jossain hauskasti ilmaisi) mikäli tosi paikka tulisi. Arvostan hyvinvointivaltion ideaa, mutta olen esim. vasemmiston kanssa suunnilleen joka asiasta erimieltä, mitä keinovalikoimaan tulee... Tästä aiheesta voisi avata ihan oman ketjunsa.

Ja joo, tuo persujen virkistävä vaikutus oli juurikin tuo aatteellisuuden esiin tuonti. Kaksi isoa ongelmaa kuitenkin on: Yhteiskunta on muuttunut niin paljon viime vuosikymmeninä (informaatiovallankumous, kylmän sodan päättyminen, elinkeinorakenteen muutos jnejne.), että aatteelliset pohjat kaipaisivat totaalista remonttia. Mun nähdäkseni kokkarit ovat tajunneet tämän parhaiten, joskin hapuilua on.

Mä luulen, että persuille ja muille olisi ihan terveellistä lukea vähän enemmänkin aate- ja oppihistoriaa sekä ihan tuoreimpia yhteiskuntafilosofisia tutkielmia eri malleista järjestää yhteiskuntia. (Esim. demokratia nähdään aika yksioikoisena könttinä ja termiä itsessään käytetään ihan päin hevlettiä ihan ammattilaistenkin suusta. Sanaa "meritokratia" en muuten ole kuullut käytettävän piiitkään aikaan...)

Tai jos ei poliitikkojen älli / pers'lihakset riitä, kysyisivät neuvoja niiltä, joiden riittää. Ei olisi vaikeaa näin netin aikana.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."

Vierailija

Isänmaallisuus on kyllä vaikeasti määriteltävä termi. Jokainen voi sen puitteisiin sijoittaa kaikenlaista. Suomen itsemääräämisoikeuden puolustaminen on mielestäni se tärkein teema, jota näin eurovaalien alla tulisi puolustaa.

Vallan jatkuva siirtäminen EU:n eri elimille ei ole pelkästään itsenäisyyden kannalta ongelma, vaan se heikentää myös demokratiaa. Suomessa sentään voi jokainen ihminen ottaa yhteyttä ministeriin ja kansanedustajaan. Moniko on ottanut yhteyttä johonkin komissaariin ja ulkomaiseen euroedustajaan? Komissaareja harva edes tuntee ja romanialaista euroedustajaa tuskin kiinnostaa savolaisen työttömän ongelmat. Tähän päälle voi tietenkin lisätä vielä kielimuurin. Demokratia pitäisi tuoda lähemmäs ihmisiä.

Aatteellista pohdintaa ja kirjoittelua saisi todellakin olla huomattavasti nykyistä enemmän. Suurin osa Suomen menneistä "suurmiehistä" on tällaista toimintaa harjoittanut. Nykyiset pääpoliitikot eivät sellaista harrasta. Halonen heiluu muumimammana, Vanhanen tekstiviestittelee ja Kataisella on korvat. Toisaalta, mitä voidaan odottaa ihmisiltä jotka parhaimmillaan ovat jotain valtio-opin ylioppilaita 50 vuotiaina? Poliitikoilla ei ole näkemystä siitä millaiseksi Suomea pitäisi kehittää. Kokoomus toki viime vaaleissa lanseerasi toivo-kampanjaansa, mutta sen konkreettinen sisältö jäi ainakin itselleni epäselväksi.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
googeli
Isänmaallisuus on kyllä vaikeasti määriteltävä termi. Jokainen voi sen puitteisiin sijoittaa kaikenlaista. Suomen itsemääräämisoikeuden puolustaminen on mielestäni se tärkein teema, jota näin eurovaalien alla tulisi puolustaa.

Mutta kun tämä "itsemääräämisoikeuskin" on hämärän peitossa. Suomettumisen aikana piti kuunnella Neuvostoliittoa, nykyään sekä Brysseliä että Venäjää. (Näin kärjistäen.) Missä ovat ne pelimerkit suvereenin valtion itsemääräykselle kun geo- ja talouspoliittiset realiteetit ovat mitä ovat?

Mulla on sellainen näkemys, että EU on eräänlainen poliittisten järjestelmien tilkkutäkki, jota säädellään ad hoc -periaatteella: odotellaan, kunnes jotkut ongelmat ovat kasvaneet niin suuriksi, että niille on yksinkertaisesti ihan pakko tehdä jotain ja sitten lähdetään vaihtelevien yhteiskuntateoreettisin ja -aattellisin perustein ja välinein korjaamaan niitä. Lopputuloksena on - kaiken valtakamppailun ja lobbaamisen jälkeen - sarja kompromisseja, jotka sitten enemmän tai vähemmän vastaavat ongelmiin. Melko varmaa on, että kansalaiset eivät ikinä saa tietoonsa, mitä on tehty, miksi ja mitä sillä on saavutettu. Peräänkuuluttaisin tässä myös journalistien kunnianhimoa ja ammattietiikkaa!

Itse näkisin sopivaksi kompromissiksi Euroopan liittovaltion. Aika huonosti tunnen USA:n järjestelmää, mutta sen verran kuitenkin että siellä osavaltioilla on aika suurikin valta oman osavaltionsa asioihin; jopa kuolemanrangaistus on osavaltion päätettävissä, samoin uhkapelejä säätelevät lait, mahdollisesti sosiaaliturvaan liittyvät jne. Korjatkaa jos olen väärässä.

googeli
Vallan jatkuva siirtäminen EU:n eri elimille ei ole pelkästään itsenäisyyden kannalta ongelma, vaan se heikentää myös demokratiaa. Suomessa sentään voi jokainen ihminen ottaa yhteyttä ministeriin ja kansanedustajaan. Moniko on ottanut yhteyttä johonkin komissaariin ja ulkomaiseen euroedustajaan? Komissaareja harva edes tuntee ja romanialaista euroedustajaa tuskin kiinnostaa savolaisen työttömän ongelmat. Tähän päälle voi tietenkin lisätä vielä kielimuurin. Demokratia pitäisi tuoda lähemmäs ihmisiä.
(Oma lihavointi.)

Erinomainen pointti, mutta... Haluavatko kansalaiset sitä? Kuinka moni peruskansalainen on yhteydessä edes omiin kunnanvaltuutettuihinsa? Aika vähän, veikkan ma. Monet seuraavat mielummin salkkareita, BB:tä ja vaikkapa Ozia kuin politiikkaa. Musta tuntuu, että salaliittoteoriat ovat tunnetumpia kansalaisille kuin oman kuntansa sosiaali-, terveys- ja koulupolitiikka. Miksi näin on?

googeli
Aatteellista pohdintaa ja kirjoittelua saisi todellakin olla huomattavasti nykyistä enemmän. Suurin osa Suomen menneistä "suurmiehistä" on tällaista toimintaa harjoittanut. Nykyiset pääpoliitikot eivät sellaista harrasta. Halonen heiluu muumimammana, Vanhanen tekstiviestittelee ja Kataisella on korvat. Toisaalta, mitä voidaan odottaa ihmisiltä jotka parhaimmillaan ovat jotain valtio-opin ylioppilaita 50 vuotiaina? Poliitikoilla ei ole näkemystä siitä millaiseksi Suomea pitäisi kehittää. Kokoomus toki viime vaaleissa lanseerasi toivo-kampanjaansa, mutta sen konkreettinen sisältö jäi ainakin itselleni epäselväksi.

Tuossa on paljon pintakuohua, mutta myös asiaa... Jos homma toimisi kuten pitäisi, ei tuollaisia roiskeita pitäisi edes näkyä.

Kokkareiden toivosta en sen enempää osaa sanoa, meni vähän ohi itselläkin. Mä tulkitsisin kuitenkin, että kysessä on tällaisen toivon (vs. epätoivo) ja optimismin (vs. pessimismi) asenneilmapiirin luomisesta: kun media on täynnä sotaa, ilmastomuutosta, alkoholismia, mielenterveysongelmia ja beettasoihtuja (vitsivitsi), on ihan terveellistä joskus kysyä: ovatko asiat todellakin katastrofin partaalla jos vertaa tilannetta vaikka kolmekymmentä vuotta taaksepäin?

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008

No niin, nyt alkaa olla ehdokaskin selvillä. Pientä tarkistusta kaipaa vielä (uusi ehdokas minulle), mutta eiköhän se siitä.

Uusimmat

Suosituimmat