Tähden valo

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olisi tällainen tyhmä kysymys mutta kun en löydä vastausta.
Eli mistä tähti saa valonsa?
En ehkä osaa muotoilla kysymystä oikein mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän kysyä.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Valitettavasti mulla ei ole kielitaitoa.
Siis tapahtuuko niissä tähdissä ydinreaktioita jotka sitten näkyvät meille loistavina tähtinä?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Kisu
Valitettavasti mulla ei ole kielitaitoa.
Siis tapahtuuko niissä tähdissä ydinreaktioita jotka sitten näkyvät meille loistavina tähtinä?

Aivan. Fuusioreaktiota (=jatkuva vetypommi) samalla tavoin kuin "omassa" auringossamme.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

tosikolie
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt1.1.2009
Kisu
En ehkä osaa muotoilla kysymystä oikein mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän kysyä.

Moro.

Selkeä ja hyvä kysymys.

Saman voi kysyä myös;

Mistä tulitikku saa valonsa?
Mistä nuotio saa valonsa?
Mistä hehkulamppu saa valonsa?
Mistä aurinko saa valonsa?
Mistä kiiltomato saa valonsa?
Mistä kuu saa valonsa?

Vastaus,,,niin,,,,,kuinka syvälle sitä haluaa tutkia ja millä terminologialla?

Mitä yhteistä noilla edellä mainituilla valonlähteillä on?
Mitä eroja?

Hmm,,,,kysyvä ei luonnosta eksy,,,vai miten se meni se vanha sananlasku.

Hmm,,,tosikolie että en tiedä,,tosi,,tosin,,aineesta se valo tulee ainereaktion synnyttämänä,,,siellä se piileksii tässä meidän luonnonkaikkeudessa,,siellä muhii ja kun tulitikun raapaisee niin siitä sinkoutuu ympäristöön vinhaa vauhtia,,,tuo valo. Taisivat muuten hölmöläiset aikoinaan sitä yrittää säkkiin laittaa,,,niin,,,eivät tienneet että säkin suu pitää olla kiinni niin valo karkasi.

Kisu,,,tämä nyt ei ollut vastaus sinun hyvään kysymykseen,,,mutta ehkä olikin,,tai sitten ei.

Vierailija
Kisu

Erinomainen kysymys. Yksinkertainen vastaus: Valo syntyy aivoissa.

Tähdet eivät ole valonlähteitä; fotonit ovat täysin pimeitä hituja, joista ei tule mitään valoa aivoihin; näköaivokeskukseen ei mene yhtään fotonia, vaan valo syntyy siellä.

Silti pitää paikkansa, että aivot ja fotonit kuuluvat erottamattomasti yhteen; Fotonit eivät ole sattumalta valohituja

Vierailija

Vastaan pääsiäisen kunniaksi, kouluaikoja muistellen.

Tähdet, kuten oma Aurinkomme, ovat pääasiassa vetyä. Ydinreaktioiden kautta vety fuusioituu heliumiksi. Auringossa muistaakseni 100 miljoonaa tonnia vetyä muuttuu fuusiossa 93 tonniksi heliumia joka sekunti. Eli hyötysuhde on vain 7 prosentin luokkaa, mutta tuo 7% on juuri sitä, mitä Maa ja me sen asukkaat tarvitsemme, sähkömagneettista säteilyä, jota myös auringonvaloksi nimimetään.

(Korjatkaa, jos joku yksityiskohta meni pieleen.)

Vierailija

Sillon kun minä olin koulussa, ei noista tähdistä keretty puhua ja elämä oli niin kiireistä ettei niitä tullut aiemmin miettineeksi.
Nyt kun on aikaa niin tulee kaikenlaisia miettittyä.
Aattelin ensin että tähdet saisi valonsa auringolta mutta sitten keksin että sehän on mahdotonta kun ne ei välttämättä ole kohti aurinkoa .
Mutta täältähän minä sitten sain oikean selityksen ja samalla selvisi mikä on tähdenlento.

Vierailija
Hans Lankar
Auringossa muistaakseni 100 miljoonaa tonnia vetyä muuttuu fuusiossa 93 tonniksi heliumia joka sekunti. Eli hyötysuhde on vain 7 prosentin luokkaa, mutta tuo 7% on juuri sitä, mitä Maa ja me sen asukkaat tarvitsemme, sähkömagneettista säteilyä, jota myös auringonvaloksi nimimetään.

E=MC^2 sanoi Einstein ja laski paljonko energiaa Aurinko pykää ulos!

Vierailija

Hubsu kirjoitti:
”E=MC^2 sanoi Einstein ja laski paljonko energiaa Aurinko pykää ulos!”

Niin sanoi Aatu ja laski, mutta Kisu kysyi, että mistä tähti saa valonsa?

Piti oikein tarkistaa ja hyvä oli, sillä muisti vippaa vuosien saatossa:
”Auringossa fuusioituu 600 miljoonaa tonnia vetyä sekunnissa 596 miljoonaksi tonniksi heliumia. Massasta neljä miljoonaa tonnia sekunnissa muuttuu energiaksi, joten kuuluisan Einsteinin kaavan E = mc² mukaan Auringon kokonaisteho on noin 3,86 x 10 potenssiin 26 W.”

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Kisu
Sillon kun minä olin koulussa, ei noista tähdistä keretty puhua ja elämä oli niin kiireistä ettei niitä tullut aiemmin miettineeksi.
Nyt kun on aikaa niin tulee kaikenlaisia miettittyä.
Aattelin ensin että tähdet saisi valonsa auringolta mutta sitten keksin että sehän on mahdotonta kun ne ei välttämättä ole kohti aurinkoa .
Mutta täältähän minä sitten sain oikean selityksen ja samalla selvisi mikä on tähdenlento.

Nyrkkisääntö: Tähti tekee itse oman valonsa, planeetta kiertää tähteä ja heijastaa sen valoa (näkyy meidän aurinkokunnassamme) ja kuu kiertää planeettaa ja heijastaa sekin oman tähtensä valoa.

Tähdenlento on sitten vielä asia erikseen, suurin osa niistä on maapallolle putoavaa roskaa joka palaa ilmakehässä.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Tähden säteilemä näkyvä valo ei synny ydinrektioista, vaan on ihan termistä säteilyä. Varattujen hiukkasten lämpöliike aiheuttaa sähkömagneettista säteilyä. Mekanismi on hieman konstikas, mutta google auttaa kun kysyt "planck radiation". Aivan samoin säteilee hehkulamppu.

Ydinreaktiot tapahtuvat syvällä tähden sisällä. Siellä terminen säteily on röntgensäteilyä, ja reaktiot tuottavat gammasäteilyä. Se kova säteily joutuu kuitenkin matkaamaan satoja tuhensia kilometrejä läpi tiheän massan ennen kuin pääsee pinnalle. Vuorovaikutukset aineen kanssa muuntavat energian lämmöksi, joka siirtyy konvektiivisesti pinnalle miljoonia vuosia kestävässä prosessissa.

Vierailija
Kisu
Olisi tällainen tyhmä kysymys mutta kun en löydä vastausta. Eli mistä tähti saa valonsa? En ehkä osaa muotoilla kysymystä oikein mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän kysyä.

Täältä saa aina monenlaisia vastauksia:

Neutroni: auringon pinnan atomien lämpöliikkeen aiheuttamaa termistä säteilyä, jonka energia tulee ytimen ydinreaktioista.
o_turunen, Seppo_Pietikainen, Hans Lankar: ydinreaktioista
tosikolie: ollako vai eikö olla
mensaani: aivoista

Nyt näistä pitäisi osata valita oikea vastaus. Voihan myös olla että kaikki nämä vastaukset on oikein, koska esim. mensaanin tapauksessa on ihan uskottavaa että mensaanin havaitsema todellisuus on kokonaan hänen aivojensa tuotosta. Tosikolie ilmoittaa yleensä että ei ehkä tiedä, joka varmaan pitää paikkansa jopa ilman ehkä sanaa.

Auringosta löytyy hyvä tietopaketti wikipediasta. Muut tähdet toimivat enemmän tai vähemmän samalla tavalla.

Vierailija
Barbaari
Halutaanko yksinkertaista vaiko monimutkaista selitystä?

Minä äänestän monimutkaisen selityksen puolesta.

tosikolie
Vastaus,,,niin,,,,,kuinka syvälle sitä haluaa tutkia ja millä terminologialla?

Arvaan että haluat antaa selityksen eräässä savolaisessa laajentuvassa terminologiassa. Näille selityksille on kuitenkin varattu ihan oma fooruminsa.

Vierailija
orion
Neutroni: auringon pinnan atomien lämpöliikkeen aiheuttamaa termistä säteilyä, jonka energia tulee ytimen ydinreaktioista.
o_turunen, Seppo_Pietikainen, Hans Lankar: ydinreaktioista
tosikolie: ollako vai eikö olla
mensaani: aivoista

Nyt näistä pitäisi osata valita oikea vastaus.

Äänestän mensaanin vastausta. Hänhän on kosmoksen asiantuntija. Tähtien valo syntyy mensaanin aivoissa.

Ja hehkulamppujen valo syntyy hyvistä idiksistä.

Ja kynttilöiden valo tälleistä. Silloin saattaa näkyä muutama extra tähtikin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat