Autojen hankinnasta, merkeistä yms

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oon tässä pohtimassa auton vaihtoa. Käytössä on tällä hetkellä '97 honda accord. Budjetti ois kymppitonnin kieppeillä, plusmiinus jokunen tonni. En ole merkkiuskovainen lainkaan, joten mietinkin että mistä merkistäköhän saisi parasta vastinetta rahalleen? Olen nettiautosta katsellut muun muassa renaulttia, citroenia, peugeotia, fordia. Toisaalta sitten olisi erikoisempia merkkejä joista voisi saada hyvät diilit halvalla. Esim chrysler neoneita on aikalailla myynnissä. Vievät hieman runsaahkosti ehkä bensaa, mutta ei se ero niin valtava ole. Sitten olisi esimerkiksi hyudaita tehdastakuulla.

Mites noitten tehdastakuitten kanssa, kattavatko ne yleensä merkistä riippumatta suurinpiirtein samat asiat? Eli kaikki muut paitsi osien normaalista kulumisesta johtuvat asiat menevät takuun piikkiin noin suurin piirtein? Katselin myös vähän noita katsastustilastoja vuodelta 2008. Olin alunperin täysin otettu renault lagunan edullisuudesta. Tilastojen katsomisen jälkeen hinta vaikuttikin huomattavasti ymmärrettävämmältä : laguna piti reilulla marginaalilla miltei kaikkina vertailuvuosina häntäpäätä - jopa vain 3 vuotta vanhoissa autoissa oli n. 1/3 autossa vakavampaa vikaa.

edit: kokoluokka on siis pieni/keskikokoinen. Tyyliin ford focus - citroen c5.

Sivut

Kommentit (48)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tehdastakuu loppuu heti jollei autoa ole huollatettu merkkiliikkeessä. tämä pätee varsinkin hyundayn kohdalla. myös puhkiruostumattomuus sekä yleensä ruostumattomuus takuissa on pointtina sellainen että tietyn välein täytyy käyttää suojauksessa ja osa jopa vaatii senkin teetätettäväksi kumma kyllä merkkiliikkeessä. jos näin ei ole takuu raukeaa kuten sisarelleni kävi.

jos ostaa käytetyn ja siinä on tehdastakuu on silti myyjä (mikäli liike) velvollinen korjaamaan ja vastaamaan vioista jotka ilmenevät välittömästi oston jälkeen. takuu taitaa olla 1kk tms.

nykyään oikein merkeillä ei ole mitään väliä kun suurin osa autoista on sellaisia sekasikiöitä.

olisi mielenkiintoista tietää mikä on "vakavempaa vikaa"? itse en ole kovin innostunut moisten listojen katsastamisesta mutta kyllä foorumeilta löytyy tavoittelemansa auton tyyppiviat varsin pienellä työllä nykyään kun on näitä merkkifanatikkoja ja heidän fooruminsa. heille täytyy kyllä hattua nostaa, monesti on apua tullut kun on kysynyt.

toisen polven pilkkuvirhe

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Takuun raukenemista varmasti maahantuoja yrittää, mutta se ei ole mennyt läpi missään oikeusasteessa. Tällä hetkellä tilanne on se, että vian ilmentyessä maahantuoja on velvollinen osoittamaan, että vika johtuu nimenomaan väärän merkkisessä liikkeessä tehdystä huollosta. Tämä ei käytännössä koskaan onnistu lukuunottamatta jotain öljypropun irtoamista, väärin asennettua osaa tms.

sinnipirtti
tehdastakuu loppuu heti jollei autoa ole huollatettu merkkiliikkeessä. tämä pätee varsinkin hyundayn kohdalla. myös puhkiruostumattomuus sekä yleensä ruostumattomuus takuissa on pointtina sellainen että tietyn välein täytyy käyttää suojauksessa ja osa jopa vaatii senkin teetätettäväksi kumma kyllä merkkiliikkeessä. jos näin ei ole takuu raukeaa kuten sisarelleni kävi.
sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Niin siis ei käynyt selväksi että itse ei autolle saa tehdä jollei siivoamista, ajamista sekä tankkaamista lueta mukaan. Muutoin takuu raukeaa.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Tarkasti ottaen auton normaalista poikkeavasta käytöstä olisi kysytävä valmistajan lupa kuten toisen ajoneuvon hinaamisesta.

Vierailija

suosittelisin chrysleriä...peugeot ja citroen ja renault yms on kyllä erittäin muvaia ajaa vaan ootahan kun tulee vika...sitte on ihmeissää ku osat ei oo halvimpia ja tekniikka suhkot ääliömäistä asentajan näkökulmasta jotenka korjaamolla menee työtunteja purkaissa..kokemuksesta tiiän ko amiksessa asentajaksi luen ja ranskalaisia näkyy virtaavan ihan mukavasti...mersut pitäs viiä heti uutena ruostesuojauksee etä kestää ja samoten töyötat ja mazdat...volkkarista ei paljoo oo kokemusta mutta passattia en suosittele yhtää nimittäin etupään puslia saa vaihtaa säkillisen ko katastuksee vie...fiat saattas olla hyvä kansa ja chevrolet mut suosittelen tuota chrysleriä...varma vehe ja kestää aikas hyvin ja erittäin mukava ajaa...

Vierailija

Voin suositella tuollaista hyvänä vaihtoehtona.

http://images.autovista.eu/images/carpics/zui-116_3.jpg[/quote]


http://www.delta.fi/Etusivu/Vaihtoautot/Vaihtoautohaku/tabid/207/Default...

Hinnat pyörii 9500 - 12000 välillä riippuen varustetasosta ja ajomääristä.

Tehdastakuuta noissa on 5 vuotta.

Tilavampi muihin vastaaviin nähden, mahtui täysikasvuinen labradori hyvin takakonttiin.

Ajettavuus talvella hyvä ainakin nokian hakkapeliitta 4 renkailla. Ratissa on tuntumaa verrattuna muihin sähköllä toimiviin ohjaustehostimiin. 2 vuoden ajon aikana ainoa vika autossa oli se, että laiskana ihmisenä en viitsinyt puhdistaa tuulilasia lumesta ja joka päivä pyyhkäsin pyyhkimillä lumet pois, jolloin lopulta tuulilasin koristelistan väliin päässyt lumi plopsautti listan pois paikoiltaan jäädyttyään. Kyseinen vika meni tehdastakuun piiriin.

52tkm tuli tuollaisella ajettua. Puutteena voisi mainita sen, että LX varustelussa ei ole etusumuvaloja ja ilmastointi on manuaalinen.

Tälläinen 185cm pitkä henkilö mahtui hyvin penkin ja ratin väliin ajoasennon ollessa hyvä pitkilläkin matkoilla.

1,6 litraisella pääsee hyvin rekoista ohitse ja motarille pystyy kiihdyttämään. 2,0 litrainen oli omasta mielestä liian äksy tuon kokoiseen aiheuttaen lähinnä sutimista ja puskemista, sedaniin sopii varmasti paremmin.

Suosittelen koeajoa jos vähemmän tunnettu merkki ei haittaa.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Autoa hankkiessa kun muistaa ettei sotkeudu Pierre Patongin Olalaa -katiskoihin, elikkäs fransmannin askartelemiin leikkivehkeisiin, on jo melko tukevalla pohjalla. Ei niitä relluja ja sitikoita ole suomen oloihin tehty ja varsinkin nykyvehkeiden huollot maksavat hunajaa.

Jos nyt pitäisi ostaa uusi henkilöauto, harkitsisin vakavasti diesel subarua. Neliveto ja todella alhainen kulutus ottaen huomioon ettei jää talvella pulaan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Kauan ja paljon ostettu malli on yleensä hyvin luotettava ja palvelut pelaa sekä osatarjonta monelle tuttuun autoon. Peruskäyttäjän tasolla kokeiluherkkyys maksaa ja vaivaa. Herkkuja ei kyllä saa, mutta minkäs voi.

Vierailija

TV2 Klo: 20.00 Pvm: 17.04.2009
Saako autolla naisia - tai miehiä?

Siinä ruoditaan keskeistä asiaa niiden näyttävämpien osalta.

Vierailija

Käytettyjen autojen hinnat romahtivat
Maanantai 20.4.2009 klo 11.08

Käytettyjen autojen hinnat ovat pudonneet pahimmillaan jopa 25 prosenttia vuoden sisällä.

Kia Magentis 2,5 V6 EX automaatilla. Hinta romahti 25 prosentilla vuoden aikana. (KARI PEKONEN)

Katso taulukosta, miten käytettyjen autojen hinnat ovat muuttuneet.

Iltalehti selvitti 100 neljän vuoden ikäisen käytetyn auton hintakehityksen viimeisen vuoden aikana.

Selvitys paljastaa, että nelivuotiaiden hinnat ovat laskeneet keskimäärin 10 prosentilla keväästä 2008 kevääseen 2009. Pahimmin hintaromahduksesta kärsivät isomoottoriset ja isokokoiset autot, joiden hinnoista on leikkaantunut jopa 20 prosenttia, yksittäistapauksissa enemmänkin. Esimerkiksi isolla V6-moottorilla varustetun automaattivaihteisen Kia Magentiksen hinta on syöksynyt peräti 25 prosenttia.

Jos automerkkejä katsotaan, niin suurin häviäjä on ollut Renault.

Yksittäisistä automalleista suurimpia menettäjiä ovat olleet katumaasturi Hyundai Tucson 2-litran, tila-auto Mitsubishi Grandis 2,4-litran ja iso tila-auto Chrysler Voyager 3,3-litran bensakoneella.

Parhaiten arvonsa ovat säilyttäneet pienet vähäpäästöiset henkilöautot. Hintalistan voittajia ovat mm. Honda Jazz, Skoda Fabia, Nissan Micra, VW Polo ja Fiat Punto.
Selvityksen Iltalehdelle teki autoalan

informaatiopalveluiden tuottaja Grey-Hen Oy.

PENTTI J. RÖNKKÖ IL

Vierailija

Ruotsalainen tai saksalainen.
Maksaa vähän enemmän, mutta ei tarvii niin paljon korjailla.
Hyviä ranskalaisia kannattaa kysellä nakkarilta.

Vierailija

Tässä voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto.

Kai näitä käytettynä halvallakin saa. On muuten aikas ruma auto.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Tarkoitit varmaan hollantilainen tai turkkilainen?
Jos haluat luotettavan japanilaisen, osta Toytota Aygo. Jos taas tyydyt epäluotettavaan, mutta niin persoonalliseen ranskalaiseen, osta taiteellinen Citroen C1. Molemmat ovat täsmälleen sama auto ja ne tehdään Tsekin tasavallassa..

napo
Ruotsalainen tai saksalainen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat