Apophis

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tasan 20 vuoden kuluttua, 14. huhtikuuta 2029, asteroidi Apophis ohittaa Maan vain noin 29 500 kilometrin etäisyydeltä.

Luuletteko että tilannetta seurataan vain siten että siinä se meni, vai olisiko tätä kappaletta mahdollista hyödyntää jollain lailla?
Jos sen saisi jäämään Maan radalle, niin siinähän olisi uusi avaruuden tutkimuskohde aivan lähiavaruudessa.

Sivut

Kommentit (21)

offmind
Seuraa 
Viestejä14588
Liittynyt19.8.2008
ht italy
Jos sen saisi jäämään Maan radalle, niin siinähän olisi uusi avaruuden tutkimuskohde aivan lähiavaruudessa.

Kyse on kuitenkin aika isosta kivenmurikasta jonka saaminen Maan kiertoradalle olisi sen verran vaativa urakka, että se olisi varmaan jo pitänyt aloittaa vuosikymmen sitten.

Mutta vuoteen 2036 mennessä tuon asteroidin rataa on ehkä pakko koettaa muuttaa, ettei se tule tonttiin.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Vierailija

Kyllä tuon ohituksen aikana tullaan apophiksen ohitusta hyödyntämään monella tavalla. Mm. ratatarkistusten muodossa.

Muutenkin ensimmäisellä lähiohituksella apophiksen näennäisen kirkkauden ennustetaan olevan 3 magnitudin luokkaa, joten ihan veikeää sen visuaalitarkkailu tulee olemaan.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että sitäkään ei vielä tiedetä, muuttuuko asteroidin rata ensimmäisen ohituksen myötä sellaiseksi, että se tulee seuraavan kerran törmäämään maapalloon. Ko. tarkistus tehdään ensimmäisen ohituksen myötä.

Vierailija

No, ei kai sitä kovin helppo olisi saada hallintaan.
Jos sen rataa lähtisi muuttelemaan esimerkiksi 10 vuotta aikaisemmin, niin ei se tänne enää tulisi.
Maan vetovoima ei saisi sitä pysähtymään vaikka sen radan saisi muutettua siten että se pyyhkäisisi aivan vierestä.
Jos taas ydinlatauksilla ohjailtaisiin ja hidasteltaisiin sitä, niin voisi olla lopputuloksena hajanainen säteilevä kivikasa.
Vetymoottoreilla urakka näinkin ison kappaleen hallintaan 13km/s nopeudella ei taitaisi onnistua alkuunkaan.
Ajatus 300 metrisestä asteroidista maata kiertävällä radalla kuitenkin kiehtoo jonkun verran.

Vierailija

toi apophis on tätä nykyä minun omaisuutta joten lakatkaa minun maista huolehtiminen aion liittää tuon soidensuojelu ohjelmaan

Vierailija
otus77
toi apophis on tätä nykyä minun omaisuutta joten lakatkaa minun maista huolehtiminen aion liittää tuon soidensuojelu ohjelmaan

Voisitko lahjoittaa siitä osan Linkolalle?

Vierailija

valitettavasti asteroidit on kalliita joten veloitan siitä n300 egee per sorakasetti itse haettuna.sen nimi on muuten nykyään nibiru ihan turvallisuus syistä.

Vierailija

Itseasiassa mielenkiintoista olisi myös seurata voiko tuota murkulaa hyödyntää vähän vähemmän akateemisella tasolla. Jos se jäisi pyörimään kohtuulliselle etäisyydelle ja jos siellä sattuisi olemaan jotain mielenkiintoisia alkuaineita, niitä voisi ehkä tuoda maahan. Ajatteleppa jos vaikka sen kiven sisällä olisi esim. kultaa, osmiumia, iridiumia, platinaa, astatiinia, hafniumia, bariumia tai mitä nyt vaan. Siihen mennessä tietysti avaruusmatkailun hinnan olisi hyvä pudota, mutta sen eteen tehdään jo töitä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8916
Liittynyt18.8.2008
McRoot
otus77

Voisitko lahjoittaa siitä osan Linkolalle?

Kuulkaas nyt. Ei sitä nyt niin vain rauhoitella.

Eihän siellä - tietääkseni - ole ollut yhtään greenpeacen edustajaa ketjuilla kiinni, että rauhoitusperustelut puuttuvat.

Metsätalousmaanakin se lienee luokitettava joutomaaksi tai eihän sen kasvatusvoimaa ole taidettu testata. Lisäksi joutomaata erityistiedostavien luontoilijoiden mielestä ei saisi rauhoittaa, vaikka monet suot ovat juuri sitä.

En kannata osan lahjoittamista Linkolalle. Löisi vain siihen nauloja, etteivät raiskaavat metsäammattilaiset pääsisi hommiinsa.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
spin0
Apophis tulisi ojittaa.

Luulet siis, että spin muuttuu samalla tavalla kuin baseballissa saumojen vuoksi?
Mielenkiintoista nähdä tuleeko siitä fastball, curveball, slider vai screwball ja osuuko otsaan vai ohimoon.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
spin0
Apophis tulisi ojittaa.

Luulet siis, että spin muuttuu samalla tavalla kuin baseballissa saumojen vuoksi?
Mielenkiintoista nähdä tuleeko siitä fastball, curveball, slider vai screwball ja osuuko otsaan vai ohimoon.
Ei vaan ajattelin tuota luonnonsuojeluteemaa. Kun siellä ei ole vielä ollut ketään ketjuilla kii.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Jos Apophis osuu tänne elinaikanani, lupaan juoda viimeisen hallussani olevan alkuperäisen pullon Koijärven vettä (à 5 mk) juhlistaakseni luonnon lopullista voittoa.

Hommaan kyytipojaksi hyvää pontikkaa ja nautin juomat pikkurilli pystyssä. Elämähän on liian lyhyt jne. . .

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat