Polkupyörön keväthuolto

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Joko tekniikan insinöörit olette käyttäneet pyörännne huollossa, vai oletteko uskaltaneet kokeilla ihan itse?

Sivut

Kommentit (59)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Huoltoon meni n. 200 euroa. Piti tehdä aika iso remontti. En ole täysin tyytyväinen vieläkään.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Jösses. 200 euroa. Sillähän saa jo uuden pyörän. Voi ajaa kesän ja heittää syksyllä roskikseen.

Viimeksi maksoin 20 euroa. Sattui rengas pamahtamaan just korjaamon kohdalla eikä ollut paikkuutarpeet mukana. Sääti vielä vaihteetkin, ohimennen.

Vierailija

Kumin vaihtoa, rasvaukset, putsaukset, vaihteiden säädöt, jarrujen säädöt. Noita tulee tehtyä ite joskus. Mutta isommat vuosihuollot korjaamolla.

Vierailija
CE-hyväksytty
Joko tekniikan insinöörit olette käyttäneet pyörännne huollossa, vai oletteko uskaltaneet kokeilla ihan itse?



Riippuen fillariin investoidusta pääomasta/tavoitetasosta. Kuitenkin jarrut ja pyörien puolaus kannattaa tarkastuttaa ammattilaisella. Jarrut kaipaavat todennäköisesti säätöä jos ne eivät pidä tai pitävät mutta ääntä. Puolauksen voi kokeilla painamalla ristiin meneviä puolia kevyesti yhteen. Jos joku puola tuntuu olennaisesti muita löysemmältä kannattaa viedä katsottavaksi. Etenkin uuden fillarin tapauksessa tässä säästäminen ei ole fiksua.
Ellei sormien sotkeminen ole intohimo (Itselleni ei enää ole) kannattaa etsiä osaava kohtuuhintainen fillarimekaanikko jolla käyttää fillarinsa. Fillarin tyylistä riippuen joko enemmin tai vähemmin kunnianhimoisesti alaansa suhtautuva. Jatkuva kunnossapito on kuitenkin paljon edullisempaa kuin hankkia esimerkiksi uusi takakiekko banaaniksi menneen tilalle. Pätee myös jousituksiin. Hyvä indikaattori korjaamon kädentaitojen päättelyyn on jarrujen toiminta. Aivan sysipaskoistakin jarruista saa säätäen suhteellisen hyvät jos näkemystä löytyy.

Muuten kyse on oikeiden työkalujen ja voiteluaineiden omistamisesta, ruuvi-mutteri-teorian hallinnasta ja pienestä päänvaivasta vaijerien huoltamisen ja mahdollisten vaihteiden säätöjen selvittämisen suhteen. Ei rakettiteknologiaa.

200€ tuskin oli mikään kolme tippaa öljyä valohoidolla-huolto?

-

Vierailija

Olen harrastanut vuosikausia polkupyörien rakentelua ja huoltokin menee ihan näppärästi. Aloitin aikoinaan nollasta peukalo keskellä kämmentä. Kun pyörän purkaa ja kokoaa pari kertaa niin tajuaa, ettei se ole lainkaan niin hankalaa kuin aluksi tuntuu. Kirjastosta (tai kirjakaupasta) löytää pyöränhuollon ohjekirjoja. Tarvittava työkalumäärä ei ole suuren suuri (esitellään kirjoissa). Sen lisäksi huollon laajuudesta riippuen tarpeellisia rasvoja ja öljyjä. Kyllä se siitä.

Tällä hetkellä minulla työn alla on Gary Fisherin citymaasturi, josta olen rakentelemassa uutta kaupunkipyörää. Polkimien, mukaan lukien polkimien varret, vaihtaminen on vain muodostunut hieman pullonkaulaksi.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Pergolaattori
Ei rakettiteknologiaa.



Sitä minäkin. Ei vaan tuppaa pottapääinsinöööreiltä luonnistumaan kun eivät ole nähneet vielä mitään kun on ollut tärkeämpää tekemistä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
syytinki
Jösses. 200 euroa. Sillähän saa jo uuden pyörän.



Sillä saa uudet jarrupalat, vaijerit, vaihtajan, ketjut ja voimansiirron (taakse). Mutta en minä tuohon remonttiin mitenkään erityisen tyytyväinen olekaan, vaan olisin oikeasti ostanut sen uuden pyörän mieluummin. Se vain olisi maksanut 500 - 1000 euroa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Jos on hyvä pyörä, esim 600 euron arvoinen, kannattaa siihen ilman muuta tehdä 200 euron huolto, jos siitä saa siten edelleen mieluisen kulkupelin. Lopputulos saattaa olla parempi, kuin liikkeessä kiireellä kasattu. Huolto kunniaan.

200 eurolla ei saa kunnon pyörää uutena mistään. Jotain bilteman romuja kyllä, mutta se kesto ja totaalinen laadun puute esim Suomen Polkupyörätukun kelpoon Insera mallistoon verrattuna. Insera on voittanut normipyörien vertailuja tosi paljon.

Edistyneempien harrastajien pyörät sitten maksavatkin ihan miten paljon on halu sijoittaa....

Ilmainen mainos
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi

Vierailija

Miksi tehdä mitään keväthuoltoja, kun pyörä on aina ympärivuotisessa käytössä. Vanhassa tunturissa ei onneksi ole edes mitään turhia vaihteita ja muita härpäkkeitä. Ilmaa kumiin ja öljyä voi joskus ruiskauttaa kettinkiin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
googeli
Miksi tehdä mitään keväthuoltoja, kun pyörä on aina ympärivuotisessa käytössä.



Talvipyöräilyn jälkeen pyörä on aina niin tohjona, että sen haluaa saada kuntoon sitten kun sulaa asfalttia pitkin alkaa taas kunnolla pääsemään.

Ei minun pyöräni mikään kovin kaksinen ole, turhan halvat vaihteet, joten ovat aina rikki tai pois kohdaltaan, ja sen tulee kestää vuodessa n. 3000 km säässä kuin säässä, joten eihän se kestä.

Pitäisi ostaa kunnon pyörä, mutta ei ole rahaa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

SamBody
Seuraa 
Viestejä5788
Liittynyt3.5.2008

Kyllä harjoittelut on pitänyt tehdä kaasupullon kokoisena, isoksi kasvettua se jää tekemättä. Osat, työkalut, öljyt & puhdistuskamppeet kasaan ja sitten sopiva aurinkoinen iltapäivä hakuun. Huolto sujuu muutamassa tunnissa keskinkertaiseltakin kotitarvemekaanikolta. Jos tuntee tarvetta neuvoihin, ne ohjeet netistä kannattaa tulostaa paperille ennen hommin ryhtymistä...
En muuten uskaltaisi lähteä hiukankaan pidemmälle fillarireissulle ellen tietäisi aina tarvittaessa pystyväni hoitamaan kulkupeliä menokuntoiseksi.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Vierailija

Olen käyttänyt fillarini huollossa, tavallaan.

Tapahtuipa tässä muutama kk takaisin niin, että kun meinasin lähteä pyöräilemään, löysinkin pyörän, josta puuttui eturengas.

Tässä vaiheessa vaihdoin pyörän sijoituspaikkaa lukitusta pyörävajasta vielä yhden lukon takana olevaan taloyhtiön askarteluhuoneeseen.

Kävin hakemassa uuden renkaan.

Kun olin varustautunut uudella renkaalla ja menin sitä laittamaan paikalleen, havaitsin että nyt sillä välin pyörästä oli viety satula ja jarrut (Satulan putki kuitenkin oli vielä paikoillaan..). Luovutin ja vein fillarin liikkeeseen, ja säilytän nyt parvekkeella kunnes vien sen kesäksi metsään ja jätän tulevaisuudessa talvisäilöönkin sinne.

Pitänee ostaa joku halpisfillari kaupunkia varten.

Kaikennäköisiä sitä sattuu..

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Pitäisi vaihtaa kapeammat renkaat kun noilla 2,7 tuumasilla polkeminen on hiukan raskasta.
Keskiö pitäisi vaihtaa ja keulaöljyt.

Biltemasta saa useita tarpeellisia polkupyörätyökaluja halvalla. Keskiöavaimet, pakan avaimet, pinnankiristimet.

Vanteen rihtaukseen on helppo tehdä penkki, jossa heittoa voi mitata pinnoja kiristäessä. Monet polkupyöräkorjaamot käyttää itse tehtyjä penkkejä. Peräkkäiset pinnat oikaisevat vannetta eri suuntiin.

Polkimien varret = kammet

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
Pitänee ostaa joku halpisfillari kaupunkia varten.



Ei auta mitään, kaikki käy narkeille ja muille kirppari-ihmisille
Itseltäni viety -40" vuosimallin "Peto" naistenpyörä, jonka ei olis luullut kiinnostaneen ketään. Oli lukko sahattu rautasahalla poikki ollessani uimahallilla.

Aivan rasittavaa porukkaa nuo pyörävarkaat

Toissa kesänä näin Vuosaaressa tapauksen, joka meni näin:

Menin autoa tankkaamaan. Katselin siinä iloisia haalarimiehiä, jotka puhdistivat pyörätelineen pyöristä ison pakun peräkonttiin. Kaikki pyörät lähti, jotka ei ollut Shellin pihalla lukossa, niitä oli ainakin 5.

Tankkasin ja menin maksamaan. Siihen mennessä iso paku oli jo häipynyt ja silloin tajusin vasta jutun: puolenkymmentä pyörää vietiin silmieni alta, enkä tajunnut mitään. Sen verran härskisti ja pokkana kaverit toimivat. Kävin ilmoittamassa huoltsikan sisälle, että tosta tais häipyä muutama pyörä.

Voi sitä kiroilun määrää!

Mitä tästä opimme. Ihminen on sokea, vaikka rikos tapahtuisi silmiesi alla, kunhan se tehdään tarpeeksi pokkana ja ronskisti, muka työmiehinä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat