Kytkentäkaaviot & resistanssin laskeminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Paljonko saatte tulokseksi seuraavan kytkentäkaavion kokonaisresistanssiksi?

Itse saan laskemalla tulokseksi ~ 11 ohmia.
Tein vastaavanlaisen kytkennän tunnilla työselostusta varten, mutta tuolloin resistanssimittari näytti paljon suurempaa lukua kuin itse sain. Jos olen laskenut väärin, voisitteko selittää miten tuo kuuluisi ajatella.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija
Skipe
Paljonko saatte tulokseksi seuraavan kytkentäkaavion kokonaisresistanssiksi?
...
Tein vastaavanlaisen kytkennän tunnilla työselostusta varten, mutta tuolloin resistanssimittari näytti paljon suurempaa lukua kuin itse sain.

Minkälaisia komponentteja olivat nuo keskellä olevat kaksi kolmijohtimista "vastusta", 10 ja 33 ohmia? Tavallisissa vastuksissa ei lie kuin kaksi johdinta, josta syystä niitä on vaikea kytkeä kolmihaaraisesti.

Jotta laskeminen onnistuisi, pitäisi siis mielestäni tietää miten noiden kahden komponentin sisällä resistanssit jakautuvat haaroihin, eli onko esimerkiksi ylemmän kolmihaaraisen komponentin kuviteltava jakautuvan kolmeen osaan, jossa joka haaraa vastaa 11 ohmin vastus?

Vierailija

Kokonaisresistanssi on joka tapauksessa yli 22 ohm koska kyseinen vastus on sarjassa muun kytkennän kanssa.
Edit: Jos kolmihaaraiset vastukset ovat trimmereitä ja merkitään liun ja mittarin puoleisen pään vastuksia R1 ja R2 niin kokonaisresistanssi on 22 ohm + R1 + R2.

Vierailija

sähkö on hiukan huonosti hallussa, mutta voisin kuvitella että 1/R1 = 1/(33ohm+10ohm) + 1/33ohm = 76/1419

-> R1 = 1419/76 ohm

R = R1 + 22ohm = 1419/76 ohm + 22 ohm = 41ohm

ehkä...

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
CE-hyväksytty
Kaiketi ne on potikoita taikka jotai trimmereitä jotka on keskiasennossa. Varmaankin siis lineaarisia. Näin mä kännisä ajattelisin kaikerivissiinki.

Nii ja jos ei sit tiiä missä asenossa sattuvat olemas, ni resistanssiki keskikohas on epäselevä, ja samala tietyst kokonais resistassiki. No selevähä tää, paits ite just nyt.

Vierailija

Kiitoksia vastauksista. Sähköfyssan kurssi ihan alkutekijöissä, ja vähän tuumaa tökkiä erityisesti noiden kytkösten oikein piirtämisen kanssa. Korantin piirrustus on varmaan oikein, voisitteko vielä selittää mitkä vastuksista on kytketty rinnan, tai siis miten resistanssi tulisi laskea.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Vastaus on 22...65 ohm.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Keskellä olevat 33 ja 10 ohm ovat sarjassa eli 33 + 10 = 43. Tämän rinnalla on oikealla oleva 33 ohm eli 1/(1/43 + 1/33) = 18,7 ohm. Tämän kanssa sarjassa on 22 ohm eli 22 + 18,7 = 40,7 ohm.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miten niin? Siinähän on säätövastukset. Nimittäin tuossa alkuperäisessä "kaaviossa". Olkoonkin että piirustussymboli ei ole täydellinen. Missään ei ole annettu säätövastuksille asetusarvoa eli kaikki arvot löytyvät antamallani välillä riippuen säätövastusten asennoista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Vastaus on 22...65 ohm.

Näin on, siis olettaen että nuo kaksi ovat trimmereitä. Mitään ei ole kytketty rinnan. Tai on, mutta oikeanpuoleisen 33 ohmisen voi ottaa poiskin, sillä ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
bena
Potikan liukukontaktissa voi olla ohminluokan vastus. Riippuu toki potikasta.

No juu, en nyt halunnut niuhottaa. Voi siinä johtimessakin olla 0.01 - 0.05 ohmin resistanssi. Riippuu johtimesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat