Ensiapu sideharso haavanpaikkaukseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minä olin tänään ensiapukurssilla ja siellä neuvoivat miten sideharsoilla ja vastaavilla paikataan haavat.

Jos tärkein tavoite on saada verenvuoto tyrehtymään, miksei sitä tehdä jollain joka sen vuodon todella estää? Minulla tuli heti mieleen elmukelmun kääriminen verta vuotavan ranteen ympärille. Ei varmasti elmukelmukerroksen läpi tule tippaakaan verta, toisinkun kankaan, joka ei edes ole nestetiivis.

Olen kuitenkin niin epäsosiaalinen, etten asiaa viitsinyt kurssin vetäjältä kysyä, joten kysynkin nyt teiltä.

Kommentit (3)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10605
Liittynyt16.3.2005

Olisiko niin, että kun tuon kelmun poistat, niin haava on samassa tilassa kuin kelmua käärittäessä tai sitten huomattavasti huonommassa tilassa.

Pienenä poikana kokeilin verenvuodon tyrehdyttämistä sähköteipillä, kun arvelin, että kyllä se siitä. Nyt hiukan vanhempana pojankloppina ymmärrän, että Nitto-teipin alle pitää asettaa tukko vessapaperia.

Kysymys lienee siitä, että ihmisen rakenne ei ole yksiputkinen, johon talkkari menisi ja letkuklemmarilla
sulkisi vuodon. Oikeastaan talkkari ei pysty vesivuotoa tukkimaan pelkällä klemmarilla, siihen tarvitaan pala kumilevyä, joka asetetaan vuotokohtaan, ja sitten klemmarilla kiristetään.

Muistakaa aina, että teippaamiseen ei saa käyttää KeVi:ä, kaikki muut värit kelpaavat.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
Sahrah
Minä olin tänään ensiapukurssilla ja siellä neuvoivat miten sideharsoilla ja vastaavilla paikataan haavat.

Jos tärkein tavoite on saada verenvuoto tyrehtymään, miksei sitä tehdä jollain joka sen vuodon todella estää? Minulla tuli heti mieleen elmukelmun kääriminen verta vuotavan ranteen ympärille. Ei varmasti elmukelmukerroksen läpi tule tippaakaan verta, toisinkun kankaan, joka ei edes ole nestetiivis.

Olen kuitenkin niin epäsosiaalinen, etten asiaa viitsinyt kurssin vetäjältä kysyä, joten kysynkin nyt teiltä.

Naisena sinulla on aina pikapaikkaus aineet aina mukanasi. Muistathan vanhan humoristisen lausahduksen " Tampax tampooni teidankin tenaville, helppo pierra kun ei hierra"..
Eli, reikiin Tampax ja avoviiltoihin/haavoihin Pikkuhousu suoja jonka voi sitoa/kiristaa jollakin vaatekappaleesta revitylla suikaleella jos ei ole teippia kaytossa. Kyynarpaa T-paidan tai puseron helman paalle ja nostaa helman olkapaalle ja kantosidekin on valmis Helppoo kun mika

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Vierailija

Harsoon syntyy hyytymä joka tulppaa vuodon pitäessään sen paikoillaan.
Pikkunirhaumiin ei sellaista kannata panna koska siihen muodostuu kivuliaan paksu rupi.

Uusimmat

Suosituimmat