Lietsooko suomalaiset sotaelokuvat ryssävihaa?

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Tuli vaan tossa mieleen, kun telkkarista tulee talvisota-elokuva sarjana justiinsa, niin että miten nää talvi- ja jatkosodista kertovat rainat vaikuttaa ihmisiin. Mulle ainakin tulee aina sellanen olo niistä että tekee mieli lähteä heittelemään käpyjä itärajan yli.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Lupaan ottaa kantaa kyseiseen asiaan vain kun laitat aloitukseen rastita ruutuun sähköisen äänestyksen.
Joko tai ei ja siltä väliltä.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Enpä ole moista huomannut, sota on sotaa ja sillä siisti. Turha siitä on (ainakaan jälkeenpäin) ruveta kummankaan osapuolen provosoitumaan. Sodassahan pyritään vihollisia eliminoimaan mahdollisimman tehokkaasti. Itse asiassa venäläisten toheloinnin ansiosta Suomi jäi valtaamatta.

Vierailija
CE-hyväksytty
Mutta kun ryssät kuvataan aina semmosina vajaaälyisinä tumpeloina.

Eivätpä sitä olleet. Samanlaisia olivat kuin suomalaisetkin. Setäni sattui sotimaan Taipaleenjoella Kirvesmäen lohkolla ja hän muistaa tuon sotilaan joka kävi jakamassa lohtua ja Jumalan sanaa rintamamiehille.

Minä voin vain kuvitella tilannetta joka silloin vallitsi, luulen että kuka tahansa joka jotenkin haluaa säilyttää mielenterveytensä tarrautuu johonkin, uskonto käy hyvin.

Itse makasin KYS: ssä viime syksynä monta viikkoa ja lääkärit arvelivat että en tule elämään vuoden loppuun.

Pappi kävi antamassa ehtoollisen ja jotenkin se lohdutti.

asdf
Seuraa 
Viestejä11066
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Mulle ainakin tulee aina sellanen olo niistä että tekee mieli lähteä heittelemään käpyjä itärajan yli.

Sä et sais katsella tommoisia ohjelmia, jos saat noin helposti vaikutteita.

Vierailija

markent kirjoitti:
Lupaan ottaa kantaa kyseiseen asiaan vain kun laitat aloitukseen rastita ruutuun sähköisen äänestyksen.
Joko tai ei ja siltä väliltä.

CE-hyväksytty:
"No? Miten on?"

Äänestin heti ensimmäisenä.
Kait tämä sinun sähköinen äänestys toimii?

Vierailija

Todennäköisesti Andrei Tarkovsky elokuvassaan "Peili" ("The Mirror") lietsoi varmaan kaikkein eniten "ryssävihaa". Jos Suomessa Edvin Laine olisi mennyt kuvaamaan jotain samankaltaista hänet olisi tuomittu neuvostovastaisena ikuiseen kadotukseen.

http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index .php?id=1081

"Puna-armeijan kadotettu kunnia

Puna-armeijan sankarillisuus on myytti, jota nykyinenkin Venäjä Vladimir Putinin johdolla yhä tiukasti vaalii. Berliinin vapauttajat eivät virallisesti syyllistyneet mihinkään laittomuuksiin. Lukuisissa ns. Suurta isänmaallista sotaa käsittelevissä venäläiselokuvissa neuvostoarmeija on esitetty aina kurinalaiseksi, hyvin johdetuksi ja siviiliväestöä oikeamielisesti kohtelevaksi organisaatioksi. Jopa monet aitoina pidetyt sotadokumentit ovat sittemmin osoittautuneet tekaistuiksi - kuten vaikkapa punalipun nosto Berliinin valtiopäivätalon harjalle. Tarkennukseksi on todettava että lähimain kaikkien maiden sotadokumentit yleisestikin valehtelevat säännöllisesti ja taistelukohtauksetkin ovat usein osittain näyteltyjä!

Kun elokuvaohjaaja Andrei Tarkovski teki yli 30 vuotta sitten maailmankuulua Peili-elokuvaansa (1975), hän liitti siihen mukaan pitkän aidon dokumenttiotoksen ryysyissä marssivasta, suossa kahlaavasta ja loppuun ajetusta puna-armeijasta. Kohtauksesta tuli niin shokeeraava, että elokuvaministeriö Goskinon punakynäsensorit vaativat sen poistamista. Lähes yhtä karun realistinen oli sodan arki myös Elem Klimovin ohjaamassa kiistellyssä “venäläisessä Ilmestyskirjassa” - elokuvassa Tule ja katso (1985). Sodan julmuudet saavat siinä murrosikäisen partisaanin, aikansa lapsisotilaan sekoamaan.

Sankarillisista lavastuksista huolimatta puna-armeija oli sodan loppuvaiheessa lähinnä ryysyläisten armeija. Lomia ei juurikaan annettu eikä tunnettu - miehet saattoivat viettää rintamalla vuosikausia käymättä kotona lainkaan: harvat lomat olivat vain parin päivän pikavisiittejä. Tämä jos mikä brutalisoi rintamamiehet. Myös armeijan ja partisaanien varustus oli sitä luokkaa, että surmatuilta saksalaisilta ryöstettiin ensimmäiseksi saappaat, housut ja kellot. Rintamakirjeenvaihtaja ja kirjailija Konstantin Simonov on kertonut kuinka alastomiksi riisutuille tapetuille saksalaissotilaille piti ensin etsiä housut jalkaan, jotta heidät olisi voinut kuvata. Niinpä kirjeenvaihtajien ja kuvaajien kuorma-autoihin lastattiin aina varavaatteita ruumisröykkiökuvia varten. Lavastusta sekin. "

Vierailija

Ei lietso. Jokusen sotaelokuvan olen itsenkin nähnyt, enkä mielestäni vihaa venäläisiä sen enempää kuin ruotsalaisia tai virolaisiakaan. Ei se ole kansalaisista kiinni, jos valtiot välillä ottavat yhteen.

Vierailija

Talvisotasarjassa mainittiin, että ryssät tulevat rivissä pystyssä kulkien, josta heidät on helppo ampua, koska heidän ohjesääntönsä kieltää muunlaisen hyökkäämisen? Ja ohjesäännön muuttaminen oli hidasta.

Oliko tosiaan noin? Eikö edes järjetöntä ohjesääntöä saanut rikkoa? Olisiko tetsauksen sallinutta kenraalia odottanut teloitus?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat