Hetkinen ja huomio vanhustenhuollosta.. 'huollosta'.. ounou.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuuntelen tällä jotain "kansanratioo" joku hengästynyt naisääni valittaa siitä ettei hänen omakotitaloaan kukaan tule hoitamaan kun hän on jo niin ikääntynyt ettei jaksa hoitaa pihaa, ei poistaa ränneistä roskia ja vaikka mitä..!?
Että mitä!

Ketä varten pitää yllä omakoti-idylliään jos ei ole jälkikasvua joka auttaa tai ei ole varaa palkata apulaista jeesaamaan?
Mikä hemmetin elintasovanhusten ruikutuskööri nyt alkaa ahnehtia julkisen puolen muutenkin hupenevia resurseeja joille jakajia on tulossa yhä enemmän.

Mummo olis vaan nöyrä ja myis mökkinsä. Jos kakaransakin on semmosia ettei apuun muka jouda ja kyttäävät vaan perintöä niin laittais haisemaan edes vanhoilla päivillään, reissailis kun vielä jaksaa ja ostais kivan palveluasunnon missä sit on turvallista viettää se elon ehtoon iltarusko muitten mummujen kanssa pököillessä höperönä.

Kaikenlaisia narisijoita sitä on.. Viiriäisten pitäis lentä suuhun vielä haudan partaallakin. Elämäntapavalittajat?
Vai joko on iskenyt geriatrinen höperyys ja mummo palvelutaloon yhteiskunnan toimesta mitä pikimmin ettei ala olla itteelleen vaarallinen?
Vai..

Tyttömiähän ei voi pakottaa ilman koulutusta ja asianmukaista ansiota kodinhoitajiksi, yms.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Hmm.

Maaseudulla vanhat sodanjälkeiset pienet mummonmökit maksavat niin vähän, että sillä ei osteta palveluasuntoa lähimmästä kaupungista, jos ostajaa edes löytyy.

Kaikki omakotitalot eivät maksa miljoonia tontteinensa.

Vierailija
Pönni
Kaikenlaisia narisijoita sitä on.. Viiriäisten pitäis lentä suuhun vielä haudan partaallakin. Elämäntapavalittajat?
Vai joko on iskenyt geriatrinen höperyys ja mummo palvelutaloon yhteiskunnan toimesta mitä pikimmin ettei ala olla itteelleen vaarallinen?

Melkoinen disconnect taas sinulta.

Vanha nainen soittaa radioon ja valittaa, ettei kukaan auta häntä. Ehkä sinun ei kannattaisi kuunnella sitä kansanradiota, jos tunnet useinkin kateutta vanhoja, avuttomia ja yksinäisiä ihmisiä kohtaan.

Vierailija

Pönni on vaan niin hyvin turvannut vanhuutensa, ettei hänellä ole mitä myydä ja ei ole mistä valittaa: Pönni on ollut NÖYRÄ!

Pönni

Mummo olis vaan nöyrä

Vierailija

Ei sais arvostella omistavaa luokkaa mutta mä vaan arvostelen kun voin niin tehdä. Sanavapaus nääs, kadehtimisenkin vapaus..
Kai täällä muutkin saa kateellisia olla kuin omakotiasujat?

Vierailija

Mummo on varmaan tehnyt töitä - ruumillistakin ehkä, siivoojana, maatalousyrittäjänä, jolla muutama lehmä ja perunamaa - raskasta ruumiillista työtä - ja ansainnut mummon mökkinsä sen

McRoot
Hmm.

Maaseudulla vanhat sodanjälkeiset pienet mummonmökit maksavat niin vähän, että sillä ei osteta palveluasuntoa lähimmästä kaupungista, jos ostajaa edes löytyy.

Kaikki omakotitalot eivät maksa miljoonia tontteinensa.

kadehtia varmasti saa Pönnikin näitä mummoja. Turha niitä ideologiansa kautta rikastuneita SUURIA JOHTAJIA, jotka ovat mummojen olosuhteet päätöksillään minimimoineet, on kadehtia!

Vierailija

Mun täytyy ettiä YLEn arkistosta se juttu jos löydän.
Turha mun kimppuun on käydä porukalla taaskaan. Toki jos helpottaa turhautuneisuutta niin var so good kunhan ette tule lynkkaamaan.. Kyllä ne on ahtaalla ihan muun tyyppiset mummot kuin isoja omakotitaloja yksin hoitavat.
Mitä yks ihminen tekee ylisuurella asunnolla, jota ei jaksa siivota eikä hoitaa isoa pihaa?

Ei vanhusten huolto voi kiinteistöhuolloksi muuttua. Jokaisen pitää ostaa kiinteistönhuoltopalvelut.
Ei kyseinen mummo valittanut siitä etteikö itse sais palvelua itselleen.
Lapset ja lapsenlapset, joita ei huvita käydä jelppaamassa, he kieltävät vanhuksia myymästä kiinteistöjä että jää perintöjä, sellaiselta vaikuttaa ennemmin tjms.
Ymmärrettäväähän se on ja inhimillistä mutta kun puhutaan siitä mitä yhteisillä verovaroilla pitää kustantaa niin asiasta pitää voida puhua avoimesti! *nih*

Vierailija

Onhan mullakin oma lehmä ojassa muhimassa, jos hyvin käy itsekkästi ajatellen voin saada lähitulevaisuudessa myös perintöä jos ei hoitokulujen, tms. takia tarvitse asianosaisen kiinteistönomistajan myydä asuntoaan. Mieluimmin kuitenkin niin että myy asunnon ja saa hyvän hoivan kuin että kituu vain siksi että oma omaisuus on loppuun asti tärkeämpi kuin oma terveys tai hyvinvointi. Omakotitalosta kyllä jo luopui kun ei jaksanut hoitaa. Ei soittele ja valita siitä kun yhteiskunta ei kustanna hänelle kiinteistönhuoltoa. Ja minä en valita vaikka en peris pennin latia.
Hoitisinkin jos oltais paremmissa väleissä mutta siukku hoitaa, isin tyttö, ja on kyllä saanut vaikka mitä terveyspalveluita mun molemmat vanhat vanhemmat yllinkyllin. Ei niillä sen suhteen mitään hätää oo.

Vierailija

Juups, juu se hyvä hoito hoivakodissa! Sehän on tunnettu...

Olen tavannut työssäni vanhuksia, jotka asuvat kotonaan ... ovat vielä niin vetreässä kunnossa, että rullaattorin kanssa pääsevät kulkemaan, hoitavat asiansa itse. Joillekkin on kunta myöntänyt avustusta taksikyyteihin ja joillekkin ei....

Nämä vanhukset asuvat kotona, joillakin käy kotipalvelu, joillakin sukulaiset hoitavat tarvittavat siivoustyöt ja remonttihommat. Olen kuullut, että kunnan antamat palvelut ovat aika kalliita ja työntekijöillä ei ole aikaa juuri mihinkään.

Moni on sitten kokeiltuaan kunnanpalveluja siirtynyt tuttaviensa ja sukulaisten palveluihin, joista ei tarvi edes maksaa. Kaikilla kun ei sukulaisia ole.

Vierailija
Pönni
Ei soittele ja valita siitä kun yhteiskunta ei kustanna hänelle kiinteistönhuoltoa.

Moni vanhus ei varmaan hoivakodeista soittele ja valita, etteivät saa edes ruokaa...

Hiljaa hyvää tulee, kuhan on NÖYRÄ!

Vierailija
Naltsukka
Pönni
Ei soittele ja valita siitä kun yhteiskunta ei kustanna hänelle kiinteistönhuoltoa.

Moni vanhus ei varmaan hoivakodeista soittele ja valita, etteivät saa edes ruokaa...
Hiljaa hyvää tulee, kuhan on NÖYRÄ!

Jopas nyt äidyit.. Sullahan meni ihan ohi se mistä puhuin.
Ja.. kun sulla nyt on konkreettista tietoa siitä miten Suomessa tapetaan vanhuksia jo nälkäänkin kunnallisessa vanhustenhuollossa niin tuoppas dokkareita näytille ja pian. Jokuhan voi luulla että sä valehtelet tai sepittelet satuja kuulopuheiden perusteella.

Mä oon ollut itte vuodeosastolla töissä ja siellä syötettiin ne vanhukset, jotka ei itse kyenneet syömään. Minäkin joskus tuurasin kiireisiä hoitsuja vaikka olinkin vaan laitosapulainen. Ei ihmisen syöttämiseen onneksi tarvitse korkeakoulua käydä, tai muuhunkaan vastaavaan, esmes vaikka hiusten kampaamiseen tai lehdenlukuun jne.

Suomessa kun vaan ompi niin korkeat palkkakulut ja niiden oheiskulut niin yhteiskunnalla ei ole varaa kuin perushoivaan niin seuranpitoon ja hyvänäpitoon, yms. ei hoitajilta aina liikene aikaa.
Ruokahuolto kyllä on järjestetty niille jotka on laitoshoidossa ja kotona asuvat saa ateriapalvelusta tai sit on palvelutaloissa yhteisruokaloita.
Mä en ole kuullut että nälässä pidettäis.

Oon joskus puhunut paljon vanhusten puolesta, joten, minusta on vaikeaa mustamaalata vanhuksia kadehtivaa paholaisen kätyriä.. uskokaa pois.

Vierailija

En minä äitynyt, kerroin vain mitä olen kuullut ja nähnyt...

En kai minä kaikkien vanhusten kuolinsyy dokkareita tänne ala lähettään... eihän minulla ole edes niitä. Tuolta löytyy hyvinkin paljon tallennettua tietoa monien vuosien ajalta käydyistä vanhustenhoidon keskusteluista, siellä on eri televisio-ohjelmia, joissa on käsitelty vanhustenhoitoa ja niin edelleen...

http://www.promerit.net/forum/index.php?topic=459.0

Vierailija

Pönni.
Sieltä promerit -linkistä löytyy myös äitini saama "hoito" palvelutalossa. äitini saama "hoito" sairaalassa ja äitini kokema nälkäkuolema sairaalassa.

Mutta yhteiskunnalle tulee kaiken kaikkiaan halvemmaksi, kun vanhukset asuvat mahdollisimman pitkään omassa kodissaan, kerrostaloissakin - omassa tai kunnan asunnossa -, jos siellä vaan on hissi!

Halvemmaksi tulee kunnostaa asunto asuttavaan kuntoon ja siellä käy vaikka kunnan työntekijä auttamassa kuin jossain "hoito"laitoksessa.

Vierailija

Jos ei mun sanoma mene perille niin eipä sitten mittään.
Minä puhun vain siitä ettei yhteiskunnan tarvitse rahoittaa kiinteistönhoitokuluja ylisuurista asunnoista ja pihoista.
On ihan eri juttu hoitaa ihmisiä.

Mä en ymmärrä miten jossain yksityisessä hoitokodissa tapahtuneet väärinkäytökset vois kuulua yhteiskunnan vastuulle?! Luin siitä linkistä..

Paljonhan siitä on ollut puhetta että käytännöt yksityispuolen palvelutarjonnassa on monenkirjavia mutta sen nyt sanoo järkikin että niinhän se on. Siinä yks syy miks mä vastustan yksityistämistä. Sen kontrolloiminen on paljon hankalampaa. Siinä vedotaan usein vain ihmisten romanttisiin tai muihin tunteisiin kun luodaan kauhuvisioita kunnallisesta toiminnasta, kuvataan se ankeaksi kommuunimaiseksi, siihen liitetään tuntua epäitsenäisyydestä ja jotain DDR-fiilistelyä puoskaroinneista ja hyväksikäytöstä - ja asia onkin aivan päinvastoin.

Sairaaloiden ja vanhustentalojenkin sairaiden vuodeosastot on tietenkin ankeita. Mutta miten elämänsä ehtoopuolta sairaana petissä makaavan ihmisen muka sais virkoamaan omatoimiseksi kun luonto on tehnyt tehtävänsä ja loppu on käsillä. Joissakuissa ihmisissä henki on sitkeässä ja he voivat virua jopa vuosia eikä se silti ole hoitajien, ei kenekään vika. Lääkärit voi sitten määrätä kipulääkityksiä, yms. helpottamaan oloa.

Se olis aivan mahtavaa että kaikki ihmiset sais tasapuolisesti virikkeellistä hoivaa lopun elämäänsä mutta sopii ottaa laskukone käteen ja muistaa ettei eletä missään feodaalivaltiossa, jossa kellään vois teettää töitä alle minimipalkan ja työn oheiskulut, vakuutus yms. maksut alveineen mukaan palvelun hintaan.

Rahaa olletikin löytyis jostain sosiaali-ja terveyspuolelle mutta se olis pois jostakin ja sen tietävät ne jotka tuntevat budjetit.
Jonkun suuren kauppakeskuksen liikennejärjestelyt liittyminen, ramppeineen, jne. voi maksaa niin mielettömiä summia että vanhustenhuollon virikeohjaajapalkkiota on kuin hyttysen pissi valtameressä mutta meneppä valittamaan kauppa ja teollisuusministeriöön.. Pekkarinen sieltä rientää naureskellen selittämään että teollisuus tarvitsee ystä paljon tukia kuin maatalous. Heillä kait on loputon kissanhännänveto suurmaanomistajien kanssa kun maalaiset imuroi valtavat määrät EU-tukia, jne.

Sille me ei kyllä kukaan voida mitään että kaikki ihmiset tulee jossakin vaiheessa elämäänsä loppuun ja kuolee pois. Minua siitä ei sentään voi syyttää. En o jumala. Sori.

Vierailija
Pönni

Mä en ymmärrä miten jossain yksityisessä hoitokodissa tapahtuneet väärinkäytökset vois kuulua yhteiskunnan vastuulle?! Luin siitä linkistä..

Etpäs ihan oikein lukenut! Kyllä siellä on myös ihan kunnallisista hoitolaitoksista myös kerrottu, karmeita tosikertomuksia.

Punainen lanka

Esitetty: 25.10.2000 | Päivitetty: 26.10.2000
Juontaja / tuottaja: Maarit Tastula

Kovakouraista kohtelua, soittonappien piilotusta, pakkolääkitystä. Jopa 7000 vanhusta tulee päivittäin kaltoinkohdelluksi laitoksissa.

25.10.2000 TV2.

http://www.promerit.net/forum/index.php?topic=459.0

Toivottavasti ei enää näin toimita. En kyllä ole seurannut keskusteluita, lehtien kirjoituksia enkä katso telkkaria - ei ole aikaa, sillä täytyy oman elannon perässä rientää.

Vierailija

Ne jotka näitten humaanien asioiden puolesta puhuu, he/me olemme vähemmistönä. Valtiovaltaa ja muutoinkin valta-asemia tavoittelee etupäässä toisentyyppisten etujen ajajat ja siitä muodostuu epäsuhta.

Vahvat jaksaa itse ajaa paremmoin omia etujaan ja heikommat jää vähemmälle.

Tällä kohtaa tulee mieleen Timo Soini ja kannattajansa. Vähäosaiset ja heikompien puolesta huolestuneet ihmiset on ryytyneet puolueisiin, demareihin ja vasemmistoon ylipäätään kait kun niissäkin on yhä enemmän ja enemmän noussut esiin kapitalistiseen voitontavoitteluun tähtäävää politikointia tai kaupankäyntiä, lehmäkauppailua tyyliin että jos me saadaan sitä ja sitä niin me annetaan periks siinä ja siinä.

Ei ole sellaista jyrkkyyttä että jotkut pysyis oppositiossa oman asiansa puolesta ja löis rumpua siitä vaikka maailman tappiin kunnes asiaan tulee korjaus. Ihmiset on niin raadollisia. Vaikka ovat ensin topakasti jonkun asian takan niin sieltä saadaan houkuteltua lahjomalla ja tarjoamalla ties mitä mahdollisuuksia ja siinä sitä yksilö helposti unohtaa ne muut joita edusti ja onkin myöhemmin osa sitä pärjääjäporukkaa, joka ajaa vaan omaa etuaan.

Niin syntyvät luokkaerot aina uudelleen ja uudelleen.
Kun uudet ihmiset syntyy pää tyhjänä ja kun on tavallista elää lisäksi teinikapinaa ja irtaantua omista huoltajistaan ja heidän muka kalkkeutuneista ajatuksistaan, niistä arkisista, tympeänkin tuntuista, niissä joissa pitäis ottaa huomioon muutkin, jotka on täynnä rajoituksia, niin sitten elämä, ihmisenä oleminen on loputonta vuoristorataa ja kun aatellaan että valtaan ajautuu, ei niinkään keskivertoihmisiä kuin kaikenlaisia äärimmäisyystyyppejä niin syklistä on hommailu.

Hyvinvoinnin aikana korostuu itsekkyys ja on luonnllista että hyvinvoinnin aikana ajaetaan hyvinvoivien etuja. Vähemmistö on helppoa mustamaalata enemmistön toimesta ja nyt eletän sitä vaihetta jossa hyvinvoivat pitää kiinni saavuttamistaan edusita kynsin hampain. On vanhuksiakin joita ei hevon *ttua kiinnosta onko naapurin mummolla varaa edes syödä kun itse soittaa johonkin mediasirkukseen ja valittaa ettei kukaan ilmatteeks hoida hänen kiinteistöään.

Ei vanhuksia sääliä pidä, ei ihan mikä tahansa saa mennä läpi jollain vanhusmandaatilla. Etenkin kun vanhukset potee vaikka mitä. Empatiaa ja sympatiaa mutta tapaus kerrallaan eikä ketään niputtamalla niin että kun kuuluu johonkin ryhmään niin leima perseeseen ja kohtelu ryhmäleiman mukaisesti. Sehän olis tässä tapauksessa sitä ikärasismia. Yksilöstä piittaamattomutta sekin.
Suurten ikäluokkin edustajissa on niitä joilla on varaa laadukkaaseen elämän ehtooseen. Ei vanhuus ole mikään sairaus tai ongelma sinällään. Sairaitahan pitää hoitaa ei vanhuksia. Hoito kohdistuu ongelmiin, ei vanhuuteen.

Korostan yhä ettei kiintistön huolto ja hoito kuulu vanhuuteen nekään!
Se oli aihe josta mä oon koittanut tässä joillekin luetun ymmärtämisongelmiville selittä.. kait aivan turhaan.
Päädyttiin puhumaan minusta.. ou nou.. aloitettiin kiinteistönhoitokuluista..

Olin aikoinani mukana politiikassa mutta jätin sen sikseen kun valtaosa ihmisistä ei jaksanut keskittyä niihin asioihin joita piti ajaa. Kaverit peesas kavereitaan ja mä en o ehtinyt/kyennyt/tajunnut sitä että mun olis kans pitänyt osallistua aktiivisti seurapiiritoimintaan ja edetä elämässä niin että oisin osannut laskea kaikki ihmissuhteet rahassa ja haalia omaisuutta, jota puolustamaan kyllä löytyy populaa.

Tota.. eiks omistajat keskenään vakuutusyhtiöitten kautta voi lisätä repertuaariin kiinteistön omistuksen vanhuusvaravakuutusta ja vakuutus korvais sit kodinhoitokuluja.. hm.. hetkonen! Mä tunnen muutamia työikäisiä ihan terveitä ihmisiä, jotka saa jotain kodinhoidon tukea yhteiskunnalta. Yksikin pariskunta asuu tosi isoa omakotitaloa ja heillä käy viikkosiivooja, johon he saavat sosiaalitukea.

Ihmiset vaan ei osaa hakea niitä. Kyllä täällä niitten edut on hyvin turvattu keillä jotakin omaa on.
Miksi ei ole kortistoa avun tarvitsijoista, sitä en tiä? ihmiset ei halua kortistoihin mutta sitten suuttuvat kun kukaan ei hoksaa tulla soittamaan ovikelloa kysymään että mitäs te tarvitsisitte?

Asiaa auttais kun ikäihmisten terveystarkastusten yhteydessä täytettäis joku lomake elämäntilanteesta ja avuntarpeesta? Mun mutsi on kertonut että heillä on alkanut terveyskeskuksessa sosiaalihoitajan palvelu. Neuvontapiste missä voi käydä selvittämässä elämäntilannettaan.
Sosiaalihoitaja sitten auttaa kaavakkeiden täytössä, yms.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat