Jeesus Nasaretilainen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä alkanut miettimään, että onko tämä Jeesus Nasaretilainen oikea henkilö?
Tottakai olen kuullut kaikkien muiden ihmisten lailla, että "Jeesus on todistetusti oikea henkilö ollut siinä vuoden 0 paikkeilla".
Katsoin tuossa zeitgeistin ja siinä oli mielestäni aika hyvin perusteltu tiettyjä asioita kristinuskosta. Empä tosin usko niin laajaan salaliittoteoriaan kuin zeitgeist-elokuva tarjoaa. Kuitenkin katsottuani kyseisen leffan aloin ihmettelemään että mitkä nämä todisteet Jeesuksen olemassaolosta ovat? Empä ole ikinä kuullut mitään kauhean painavaa todistetta kyseisen henkilön olemassaololle.
Auttakaapas viisammat ja kertokaa onko todistettu ja jos on niin miten?

Kommentit (8)

Vierailija

Erilaiset kristilliset tekstit ja epämääräiset kreikkalais-roomalaiset lähteet ainakin. Esim. Suetoniuksella on epämääräinen viittaus juutalaiseen johtajaan "Chrestukseen". Historiallisesti Aleksanteri Suuri on hyvä vertaushahmo Jeesukseen, sillä molemmista on hyvin vähän aikalaista näyttöä mutta molempien vaikutukset ovat nähtävissä nykyäänkin.

Vierailija

Jos hän on keksitty henkilö, niin aika hyvin on keksitty. Kai siitäkin fiktiosta joku tekijänoikeudet korjaa. Itse kyllä uskon, että hän eli ja teki ne mitä hänen on kirjoitettu tehneen. Miksi en uskoisi?

Vierailija
Luuttu
Jos hän on keksitty henkilö, niin aika hyvin on keksitty.



Jeesuksen tuleminen "ennustettiin" jo aikaisemmissa juutalaisten horinoissa, ei se kovin paljon vaadi edes idiootilta, että joku varhaishihhuli "ymmärtää" jeesuksen syntyneen kun näkee jonkun luonnollisen valoilmiön, supernovan tms. taivaalla.
Kyllä jeesus on varmaankin ollut olemassa, se olisi kuitenkin voinut olla kuka tahansa muukin sopivasti kohdalle osuva kakara.

Vierailija

Vuoden 0 paikkeilla ei ollut yhtikäs mitään eikä ketään, koska kyseistä vuotta ei ole olemassakaan. Kristillinen ajanlasku alkaa vuodesta 1 ja se on se oletettu Jeesuksen syntymävuosi. Nykyiset näkemykset hänen synnyinvuodestaan vaihtelevat, yksikin on esim. 7 eaa.

Aiemmin olin Freken & Gandyn kannalla että Jeesusta ei oikeasti ole fyysisenä henkilönä ollut koskaan olemassakaan, koska Jeesuksen elämän erityispiirteet ovat niin kovin arkkityyppiselle sankarille tavanomaisia. Tahtoo siis sanoa että samoja tekijöitä kuin "neitseestä syntyminen"/isä onkin jumala eikä sankarin äidin aviomies, syntymä erityisenä tiettynä päivänä kuten esim. 25.12., ihmeiden teko kuten veden muuttaminen viiniksi, kuolema ja ylösnousemus jne. löytyy muidenkin puolijumalien ja sankarityyppien elinkaarien varrelta. Kaikkia näitä on omana aikanaan pidetty oikeasti olemassa olleina tyyppeinä, mikä Jeesuksesta tekisi niin erikoisen että hän olisi yhtään sen oikeampi tai olemattomampi kuin kaikki muutkaan?

Sittemmin olen siirtynyt sille kannalle että Jeesus varmastikin oli olemassa, mutta emme voi varmaankaan koskaan tietää oliko hän vain "pelkkä" kuninkuutta tavoitellut sissipäällikkö, guru tyyliin itämaat, yksi lukemattomista israelilaisista profeetoista tai vaikka huijari. Tämä sen vuoksi että myytti on niin kietonut sisäänsä ihmisen että totuutta ei tiedä enää kukaan.

Ns. uskovaisten totuus ei minua tässä asiassa kiinnosta, koska aivan yhtä kiihkeää Oman Oikean Gurun palvontaa kuin Jeesuksen fanitus löytyy kyllä maailmasta montaa sorttia. Onhan näitä äijiä ja muutama daamikin joita kannattajansa kovin tykö tuovat. Halusi tai ei.

UT:n luettelemia ihmeitä pidän tietynlaisena koodikielenä jolla Jeesuksen seuraajat ovat viestittäneet toisilleen tiettyjä asioita, ja sitten kun yhteys koodin avaimeen on kadonnut, ovat mistään mitään tietämättömät tyypit alkaneet kuvitella että tarinoiden ihmeet ovat ihan oikeasti tapahtuneet. Sitten saa nolona katsella tv:stä elokuvia joissa Jeesus kaivaa kainalostaa läjäpäin leipää ja kalaa.

Varsin hyväksyttävänä pidän esim. Ilmestyskirjan nykyistä selitystä että se olisi koskenut Roomaa - eikä suinkaan nykyaikaa, vaikka säpinää kaipaavat ihmiset mielellään uskoisivat elävänsä juuri nyt lopunaikoja. Mutta toisaalta Laurence Gardnerin selitys Ilmestyskirjalle että se viittaisi Jeesukseen, Jeesus junioriin ja vielä juniorinkin poikaan on ihan intresantti sekin. Ja että Petoa piilotellut nainen joka poikalapsen synnytti olisi Jeesuksen vaimo Maria Magdaleena.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Qadesha
UT:n luettelemia ihmeitä pidän tietynlaisena koodikielenä jolla Jeesuksen seuraajat ovat viestittäneet toisilleen tiettyjä asioita, ja sitten kun yhteys koodin avaimeen on kadonnut, ovat mistään mitään tietämättömät tyypit alkaneet kuvitella että tarinoiden ihmeet ovat ihan oikeasti tapahtuneet. Sitten saa nolona katsella tv:stä elokuvia joissa Jeesus kaivaa kainalostaa läjäpäin leipää ja kalaa.



Ihmeitä syntyy kun tarinankerrontaketjussa on riittävän monta liioittelijaa.

Ja voihan olla niinkin, että eväitten määrä, 5 leipää ja 2 kalaa, pitää paikkaansa, mutta väenpaljoutta on pahasti liioiteltu.

We're all mad here.

Vierailija

Jonkun tutkijan mukaan Jesse olisi syntynyt 17. kesäkuuta 2 jKr. Ainakin silloin taivaalla näkyi jonkinlainen valoilmiö, mikä viittaa Raamatun kertomaan.

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006
Javert
dali
Katsoin tuossa zeitgeistin ja siinä oli mielestäni aika hyvin perusteltu tiettyjä asioita kristinuskosta.



Kannattaa unohtaa saman tien Zeitgeistissa esitetyt historialliset "faktat", perehdy sen sijaan vaikka tähän:

http://www.historianjeesus.fi/


Tuo Zeitgeist pomppaa jostain syystä aina esille joka paikassa. Täyttä roskaahan se on, pelkkää populaarista salaliitohypetystä. Fukit.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Uusimmat

Suosituimmat