Soittajan ennakointi ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaas viisaammat mihin seuraava ilmiö perustuu ?

Ajattelet soittaa jollekkin henkilölle, niin hän soittaa välittömästi ?

Ajat autolla lievää ylinopeutta tyhjällä tiellä, tulee outo tunne hidastaa, hidastat ja vastaan tulee poliisi.

Monella varmasti vastaavia kokemuksia, mutta selitystä en ole kuullu tähän vielä.

Muuan Ryukyu Kempo mestari kertoi käyttävänsä mm. kyseistä ilmiötä hyväksi etätainnutuksessa.

Kertoi samalla, että näille ilmiöille löytyy jostain psykologian teoksesta selitys, kun vain katsoisi oikeasta kohdasta.

Mikä on selitys ?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Minulla kasaantuu hermostunut olo päiviä ennen kuin jokin isompi henkilökohtainen asia "yllättää". Mikään ennakkotieto ei ole asian suhteen ilmennyt.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Kertoi samalla, että näille ilmiöille löytyy jostain psykologian teoksesta selitys, kun vain katsoisi oikeasta kohdasta.

Mikä on selitys ?

Luulen että tarkoittaa synkronisointia. Jungin teoksista löytyy.

Selitys on siinä että aivopuoliskot joilla havaitaan maailmaa toimivat hieman eri tahtiin. Kun jokin odottamasi asia tapahtuu yllättäen niin toinen aivopuoliskoon ehtinyt jo käsitellä kyseisen tiedon muistoksi kun toiselle tapahtuu yllätyksen omainen tuntemus.

On omia kokemuksi joilla kyseistä asiaa ei tosin voi selittää.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
A.Rodn
Kertokaas viisaammat mihin seuraava ilmiö perustuu ? Ajattelet soittaa jollekkin henkilölle, niin hän soittaa välittömästi ?

Ihan saman ilmiön olen todennut joskus. Kuitenkin liian usein jotta sen voisi sanoa olevan puhtaasti sattumaa.
Mistä on kyse ?

Vierailija
A.Rodn
Mikä on selitys ?

Selitys on se, että selitystä ei ole.

Ilmiö ei ole rekonstruoitavissa valvotuissa olosuhteissa, joten sen tutkiminen on käytännössä mahdotonta. Mutta vaikka ennaltatietämisestä saataisiinkin jotain evidenssiä, on kyseessä kuitenkin usein tunne tai jokin muu selittämätön tieto tai aavistus, jota ei voida millään lailla mitata.

Laitan nyt ilkeän skeptikkovaihteen päälle ja sanon, että prekognitio on lähes aina lapsellinen illuusio. Jos ajattelet jotakuta tärkeää ihmistä vaikkapa 30 kertaa päivässä, on aika todennäköistä, että ajattelet häntä myös aika pian ennen soittoa.

Jos sinulla on outo olo ennen jotain suurta yllättäen tulevaa tapahtumaa, oletko varma, ettei olosi ole outo useamminkin?

Uskomattomalta se tuntuu siksi, että kahden eri tapahtuman yhteensattuma kuroutuu ajatuksissa yhdeksi syy-seuraussuhteeksi. Näinhän ihminen yleensäkin havannoi maailmaa ja sen ilmiöitä (http://en.wikipedia.org/wiki/Gestalt_psychology).

Piha6
Ihan saman ilmiön olen todennut joskus. Kuitenkin liian usein jotta sen voisi sanoa olevan puhtaasti sattumaa.
Mistä on kyse ?

Saatat muistaa erityisenä yhteensattumana tilanteet, kun ystävä soitti juuri kun ajattelit häntä tai olit aikomassa soittaa hänelle. Sinulta jää kuitenkin huomaamatta kaikki ne lukemattomat kerrat, kun hän on soittanut ilman sinun ennaltatietämystäsi.

Ei siis edes riitä, että prekognitio tapahtuu usein. Johdonmukainen ilmiö siitä tulee vasta silloin, kun se tapahtuu huomattavan usein eli esimerkiksi yli 50% ystäväsi soitoista.

Vasta silloin sitä voi tutkia olemassaolevana ilmiönä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extrasensory_perception

Vierailija
Barbaari

Mikä on selitys ?

Selitys on siinä että aivopuoliskot joilla havaitaan maailmaa toimivat hieman eri tahtiin. Kun jokin odottamasi asia tapahtuu yllättäen niin toinen aivopuoliskoon ehtinyt jo käsitellä kyseisen tiedon muistoksi kun toiselle tapahtuu yllätyksen omainen tuntemus.

Tämä kyllä selittäisi tuon "etätainnutuksen" eli tyrmää ihmisen koskematta tähän.
Varmaan menee jotenkin näin, uhrille näyttöä tainuttajan kyvyistä, hyökkäys jolloin uhri odottaa jotain "kipeää" tapahtuvan ja shokkireaktio pimentää tajunnan

http://www.youtube.com/watch?v=nPqBSBbosBE
Näkyy minuutin kohdalla tuo "tyrmäys"

Mutta mielestäni ei ainakaan suoraan selitä tuota soittajan tai poliisin aavistamista.

Vierailija

Minulle noin on käynyt useasti. Kolme kertaa jopa siten, että kun olen nostanut luurin, niin se jolle aioin soittaa oli jo langan päässä.

En ole koskaan nähnyt noissa mitään kummallista. Paljon kun soittaa, niin sattumia sattuu.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Phony
Minulle noin on käynyt useasti. Kolme kertaa jopa siten, että kun olen nostanut luurin, niin se jolle aioin soittaa oli jo langan päässä.

En ole koskaan nähnyt noissa mitään kummallista. Paljon kun soittaa, niin sattumia sattuu.

Siis vastaat puhelimeen ja toiselle soi varattua?

Vierailija

Todellinen psyykkinen ilmiö. Älkää turhan helpolla pistäkö outoja asioita sattuman tiliin tai jää monta kivaa juttua huomaamatta.

Vierailija
fmiles
A.Rodn
Mikä on selitys ?

Laitan nyt ilkeän skeptikkovaihteen päälle ja sanon, että prekognitio on lähes aina lapsellinen illuusio. Jos ajattelet jotakuta tärkeää ihmistä vaikkapa 30 kertaa päivässä, on aika todennäköistä, että ajattelet häntä myös aika pian ennen soittoa.

Itse kyllä tiedän että joku tärkeä soittaa lähes päivittän ja 5min tarkkuudella pystyn sanomaan milloin, mutta tämä perustuu tapoihin.

Omassa tapauksessa (yhdessä niistä), oli kyse lapsuuden ystävästä josta en ollut useampaan kuukauteen mitää kuullut, miettiessäni mitä hänelle kuuluu, soi puhelin ja soittaja oli miettämäni henkilö.

Tapaus jossa poliisin "haistoin" tapahtui aamulla kuuden aikaan, tiellä jota ajan päivittäin töihin ja tuossa vaiheessa jo 4 vuotta ajanut, lähes poikkeuksettat ylinopeutta joka kerta, kunnes tuo tunne yllätti ja hidastin, oli ensimmäiset poliisit 4 vuoden aikana tuohon aikaan kyseisellä tiellä.

Vierailija

Ongelma on ihmisen lineaarisessa aikakäsityksessä, jota suojataan erityisen painokkaasti, vaikka monet asiat sotivat sitä vastaan. Persoomakysymyskin siten että tietyt persoonat ovbat erityisen aggressiivisia tälläisia keskusteluja vastaan.

Vierailija
Barbaari

Mikä on selitys ?

Jung oli jutku. Koko ns. psykologia perustuu parin IDIOOTIN määritelmiin TOISISTA.
Psykat on olentoja jotka eivät tajua ITSEÄÄN ja määrittelevät Itsensä toisten kautta.

Typerys.

Psykologia on yhtä pseudoa kuin uskonto.

IDIOOTTI!

Vierailija

Hah. Mä tiedän tarkalleen kolme ajankohtaa viikossa jollon isäukko voi soittaa. Ei ole kovin haastavaa valvoa noihin aikoihin puhelinta. Muina aikoina on äärimmäisen epätodennäköstä että ukko soittelis.

Vierailija
fmiles
Ilmiö ei ole rekonstruoitavissa valvotuissa olosuhteissa, joten sen tutkiminen on käytännössä mahdotonta.

Olli V
Hah. Mä tiedän tarkalleen kolme ajankohtaa viikossa jollon isäukko voi soittaa. Ei ole kovin haastavaa valvoa noihin aikoihin puhelinta. Muina aikoina on äärimmäisen epätodennäköstä että ukko soittelis.

Perun sanani...

Vierailija
A.Rodn
Ajattelet soittaa jollekkin henkilölle, niin hän soittaa välittömästi ?

Ajattelet jotain henkilöa, eikä hän soita. Tällaisia kertoja lienee satoja päivässä. Kuitenkin ihminen tyypillisesti muistaa nimenomaan sen yhden kerran puolessa vuodessa kun sattuu ajattelemaan jotakin joka soittaa saman tien. Usein taas henkilö kuuluu olevan joku vanha tuttu, jonka kanssa ei ole ollut missään tekemisissä kuukausiin. Eipä sekään nyt niin kauhean epätodennäköistä ole kun pitkällä aikavälillä tarkastellaan, etenkin kun otetaan huomioon, että jokaikinen tällainen tapaus pysyy muistissa. (Toisin kuin ne monet kerrat kun ajattelee jotain vanhaa tuttua, joka nyt ei satukkaan soittamaan.)

A.Rodn
Ajat autolla lievää ylinopeutta tyhjällä tiellä, tulee outo tunne hidastaa, hidastat ja vastaan tulee poliisi.

Ajat autolla lievää ylinopeutta tyhjällä tiellä, tulee outo tunne hidastaa, eikä muuta sitten tapahdukkaan. Mitään mielenkiintoista ei tapahtunut, mitä nyt pieni ajatuskatkos, ei siis mitään kerrottavaa kenellekkään, joten unohdat sen itsekin hyvin pian. Mutta odotas kun kuudes aisti sattuukin osumaan kohdalleen, sehän muistetaan.

Ei se ole mielestäni kauhean epätodennäköistä, että viikottain kymmentä riviä lottoavalle joskus sattuu voitto (neljä oikein tai enemmän) kohdalle. Ja jollekin se päävoitto - hyvin epätodennäköinen tapahtuma - sattuu kohdalle (todennäköisesti). Tällöin kyseessä ei kuitenkaan ole lottonumeroiden ennakointi vaan puhdas sattuma.

Ps. toinen juttu. Näissä esimerkeissä tätä ilmiötä ei ole, mutta joissakin tapauksissa ihmiset saattavat tulkita lähes huomaamattomat aistihavaintonsa kuudenneksi aistiksi taikka ennustamiseksi. Esimerkiksi se että "tuntee" jonkun katsovan itseään ei ole mikään yliluonnollinen ilmiö. Veikkaisin että kuulo aiheuttaa tämän tunteen: havaitaan poikkeama lähiäänissä, kenties toinen on hiljempaa tai hengityksen kuulee eri lailla kun kasvot osoittavat suoraan päin. Eiköhän tuo taito ole aika helppo oppia, joskin se tapahtuu melko tietämättömästi.

Menee jo sekavaksi, mutta vielä yksi:

Styrge
Todellinen psyykkinen ilmiö. Älkää turhan helpolla pistäkö outoja asioita sattuman tiliin tai jää monta kivaa juttua huomaamatta.

Kerroppa Styrge mikä ihme säteily välittä tiedon henkilölle x siitä, että häntä ajattelee henkilö y, jolle hänen on välittömästi soitettava? Miten ilmiö voi olla psyykkinen kun sen täytyisi myös välittyä henkilölle x? Telepatiaa? Beetasoihtuja?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat