Supernero Uusis ennustaa pahoja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Laman ennustanut Uusis synkistelee

Matikkanero näppäilee työhuoneessaan eduskunnassa tietokonetta. Ruudulle ilmestyy käppyröitä, jotka osoittavat kansalaisten velkataakan kasvaneen äärirajoille. Toinen tilasto osoittaa, että pankit kyllä antavat edelleen luottoja, etenkin ulkomaille. Tästä huolimatta poliittiset päättäjät haluavat turvata pankkien luotonantoa jättimäisillä tappiotakauksilla.

Pitkänhuiskea numeromies ei usko nykyisen rahoitusjärjestelmän eikä ylipäänsä velkavetoisen talouden kestoon.

"Vaikka tätä ei saakaan sanoa, tavallisen tallettajan kannattaisi ottaa talletukset pankista ulos. Sukanvarsi on turvallisempi paikka", sanoo tekniikan ylioppilas ja kansanedustaja Markku Uusipaavalniemi (kesk.).

Mies on tullut tunnetuksi paitsi curling-joukkueen kapteenina, myös lamaennustajana. Uusipaavalniemi valittiin vuonna 2007 eduskuntaan keskustan Uudenmaan listalta. Heti eduskuntatyön alussa Uusipaavalniemi rupesi maalaamaan synkkiä pilviä Suomen talouden ylle.

"Taloustilanteestamme on annettu liian ruusuinen kuva. Talousennusteiden laatiminen pohjautuu valitettavasti yksinomaan niihin taloustieteiden oppeihin, jotka eivät ole tähän mennessäkään pystyneet ennustamaan taantumaa", jyrisi Uusipaavalniemi joulukuussa 2007 eduskunnassa, kun hallitus esitteli valtionyhtiöiden myyntivaltuuksia koskevaa lakia.

Miestä pidettiin outona ja pidetään edelleen, vaikka hän on kiistatta yksi harvoista, joka haistoi tilanteen vakavuuden.

Asuntoveloilla luotiin kupla

Uusipaavalniemen ajattelun punainen lanka kulkee velalle rakennetun talouden kritiikissä. Pitkillä ja halpakorkoisilla asuntolainoilla on luotu talouskupla. Talouskasvu, kansalaisten parantunut elintaso, on perustunut suureen rahamäärään, velkarahaan.

"Eihän se haittaisi, jos velkaantuminen ei nostaisi hyödykkeiden hintoja, mutta kun asuntojen hinnat ovat kasvaneet samassa syklissä. Otetaan hillittömiä lainoja, jotka ovat tulevien vuosien ostovoimasta pois."

Ja kun kyse on kansalaisten ostovoiman hiipumisesta, se iskee lopulta kansantalouteen, joka sekin alkaa hiipua. Uusipaavalniemen laskelmien mukaan asuntoluottojen kymmenen miljardin lisäys vuodessa ei vain voi jatkua samaa tahtia, vaikka työttömyys pysyisi kurissa.

Kun lainojen kymmenen miljardin kasvu hyytyy vaikkapa kolmen miljardin kasvuun, se tietää markkinoiden rahamäärään seitsemän miljardin lovea. Kolmen miljardinkin lisäys asuntolainoissa tarkoittaa keskimäärin 100 000 euron lainoja sille ikäluokalle, jolle velat ovat kasautuneet. Näin on Uusis laskenut.

Kasvu siis katkeaa väistämättä. Uusipaavalniemen mukaan lainakasvun katto näkyi siinä vaiheessa, kun pankit alkoivat kaupata 30 vuoden lainoja ilman vaatimusta omarahoitusosuudesta. Näin ronskit lainat eivät hirveästi houkutelleet ja lainaan perustunut rahamäärän kasvu katkesi.

"Se raha lähtee jostain sieltä ketjusta pois. Jos vaikka rakennustarvikkeita ostetaan seitsemällä miljardilla vähemmän, niin kyllä se tuntuu", Uusipaavalniemi todistelee lainarahan hyytymisen vaikutuksia reaalitalouteen.

Espanjan-tauti iskee Suomeen

Kuinka suuri on sitten tämä velkavetoisen talouden aiheuttama kupla? Uusipaavalniemi täräyttää pöytään karuja lukemia. Asuntoneliön järkevä keskihinta olisi 500 euroa, kun esimerkiksi pääkaupunkiseudulla neliöhinnat kipuavat pahimmillaan 4 000 euroon. Rakennustarvikkeiden hinta pitäisi puolestaan pudota murto-osaan nykyisestä.

Tätä ei kuitenkaan tue tieto, että Suomessa asuntojen hinnat ovat pitäneet muita EU:n reunamaita paremmin kutinsa. Uusipaavalniemi vakuuttaa, että tilastot laahaavat perässä. Suomessa nähdään hänen mukaansa sama ilmiö, joka on jo päällä vaikkapa Espanjan aurinkorannoilla, jossa hinnat ovat pudonneet kymmeniä prosentteja.

"Asuntojen hinnat tulevat Suomessa vielä puolittumaan nykyisestä", Uusipaavalniemi ennustaa.

Tämäkään skenaario ei riitä lamaennustajalle. Uusipaavalniemi huomauttaa, että euroalueen asuntoluotot ovat vain noin neljännes kaikista euroalueen lainoista. Hän näyttää käppyrää, jonka mukaan lainojen kokonaismäärä euroalueella oli viime vuonna 18 000 miljardia euroa, josta asuntoluottoja oli 4 000 miljardia euroa.

"Suuri osa yritysluotoista on vakuudettomia. Millaisia pommeja on esimerkiksi kauppakeskuskiinteistössä maailmalla?" Uusipaavalniemi maalailee.

Ja kun tilauksesta tv-uutiset kertovat torstaina, että USA:n suuri kauppakeskuksiin sijoittanut kiinteistöyhtiö ajautui konkurssiin.

"Meidän ei pidä maksaa pankkien hölmöilyistä. Ne ottavat riskejä, kun tietävät, etteivät joudu loppupelissä maksumiehiksi."

Lama-Uusis on puhunut. Toivottavasti ennustukset eivät enää osu oikeaan.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu792339_page0.htm

Uusiksen teesit

Valtion tai kuntien tuettava vuokra-asuntotuotantoa. Estäisi hintakuplan, joka syntyy pitkistä asuntolainoista.

Perustettava valtion pankki, joka luotottaa kansalaisia. Niin sanottu peruspankkitoiminta ja yrityspankkitoiminta erotettava toisistaan.

Asuntoluottoihin nykyistä suurempi omarahoitusosuus ja laina-ajat lyhyemmiksi. Velan vastapainoksi säästöjä.

Laki pankkien mahdollisesta haltuun otosta hyväksyttävä, koska sen jälkeen päästäisiin tutkimaan, millaisia luottoja pankeilla on ja mihin niitä on myönnetty.

Talletussuojan oltava henkilökohtainen eikä pankkikohtainen. Pankkikohtainen suoja antaa mahdollisuuden keinotteluun.

Talouskriisi ratkeaa enää vain setelirahoituksella. Se olisi parempi vaihtoehto kuin deflaatio eli hintojen lasku, joka hyödyttäisi rikkaita ja panisi omaisuuden uusjakoon, kun tavallisella kansalla jäisi käteen vain suuret velat.

Ruotsi ja Norja selviävät kriisistä Suomea pehmeämmin oman valuuttansa arvon laskun eli devalvaation vuoksi.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija
totinen
Eikö investointipankkien huimat toimet ole juuri nykyisen finanssialan kriisin taustalla?

On, koska niille sallittiin löysemmät säännöt kuin säästöpankeille.

Mutta Uusis puhui telkkarissa paljon asiaa.

Hän näkee olennaisia asioita varmaankin sen ansiosta, että on uusi politiikassa.

Vierailija

Ainoa lakimuutos joka tulee mieleen, on että keskellä yötä ei voi ottaa Suomesta pikavippejä.

Siksipä moni tilaakin niitä Ruotsin puolelta.

Jotain saisi muuttua. On tarpeeksi ikävää alkaa maksamaan 80 miljardin lainaa pois, kun korot nousee taas jonnekin 5% tasolle. Emme selviä edes koroista.

Itse ehdotan seuraavia pysyviä säästöjä:
- viron malli, eli 10% palkanalennus valtion virkoihin
- kaupunkialueilta joka toinen tie pihoiksi. Paikoin 75%.
- kokonaisverotuksen lasku, jotta hyvin koulutettu väkemme voisi tehdäkin jotain. Jos tänään kirjoitan asiakkaalle tonnin laskun, niin itse saan siitä 250 euroa. Ei mitään järkeä.

Vierailija
Poison dart frog
Saa nähdä opitaanko tästäkään lamasta yhtään mitään.

Kuka oppii ja kuka ei!
Nousukaudesta huolimatta kaikki ei ole hehkuttaneet samaa virttä.

Ei tarvitse sikstoisekseen olla nero kun tajuaa että kupla on kupla. Sen tajuaa ainakin jokatoinen tavallinen kaduntallaaja, useimmat jo n. 3v:n iässä.

Lama pitäis maksattaa niillä, jotka siihen on syyllisiä!

Vierailija
Poison dart frog

Tuskin opitaan. 90% ihmisistä on kykenemättömiä ajattelemaan itse -ja loput ovat aivan liian usein omien mitättömien aateidensa sokaisemia.

Vierailija
Dark Shade
Poison dart frog

Tuskin opitaan. 90% ihmisistä on kykenemättömiä ajattelemaan itse -ja loput ovat aivan liian usein omien mitättömien aateidensa sokaisemia.

Ei voi ainakaan sinua syyttää liiasta optimismista..

Vierailija

Mun on helppoa "ennustaa" siis leikkiä neroa ja jotopäätellä että on meinaan sitten ihan perkeleellisen herkullinen tilanne kaikenmaailman fundamentalisteille saada suosiota ja ehkä valtaakin.

Hehkuttakaa lisää, heittäkää löylyä laulunlyömät, suohon veisatut vakavat, uskokaa älkää epäilkö, manatkaa ja munatkaa..
Raivatkaa tietä sotajoukoille joiden asennkantajina vaeltavat kyynikot, joilla on vain yksi virsi kerrallaan..

Nyt on mitä parahin sauma julistaa kauhukuvia ja saada sitäkautta suosiota ja päästä itse puikkoihin, tie on raivattu..

Mä oon meedio Pöntinen..

Vierailija
Pönni
Mun on helppoa "ennustaa" siis leikkiä neroa ja jotopäätellä että on meinaan sitten ihan perkeleellisen herkullinen tilanne kaikenmaailman fundamentalisteille saada suosiota ja ehkä valtaakin.

Et kuitenkaan varoittanut etukäteen niinkuin uusis teki. Tai jos varoitit niin paas linkkiä näytille.

Mä taas olen meedio ja ennustan että sellaista linkkiä ei tule.

Vierailija
Asuntoneliön järkevä keskihinta olisi 500 euroa

Eli 50 neliön kaksio pitäisi saada 25 tonnilla? Sillä rahalla saa nippa nappa edullisen perheauton. Jos tuota hintatasoa tavoitellaan, pitäisi myös asumisen tasosta tinkiä kunnolla, ei mitään kerrostaloja keskustasta tai okt:ja isolla tonteilla vaan tiheästi rakennettuja parakkeja metsään ulkovessoilla.

uusixilla ei taida kulkea hissi ihan yläkertaan asti.

Vierailija
HaukiOlli
Pönni

Et kuitenkaan varoittanut etukäteen niinkuin uusis teki. Tai jos varoitit niin paas linkkiä näytille.

Mä taas olen meedio ja ennustan että sellaista linkkiä ei tule.

Vai etten ole varoittanut? Monella eri elämänosa-alueella ihmiset on aika "tuuliajolla". Täällä povaustani 8:nessa viestissä ylhäältä alaspäin. Koskee uskonnollista hajaannusta. Ihmiset on tympiintyneet valtionkirkkoon, eroaa siitä mutta mitään ei oikein ole tilalle. Mikä sauma jos vaikka mille, vaikka kyynisille ihmisvihaajille tai maailmanvihaajille tieteen nimissä kokeilla vaikka maailmanloppua hiukkaskiihdyttimellä.

Näkökulman vanhalla foorumilla olen puhunut samasta ilmiöstä 2005 teemassa Aivopesu, manipulointi, jne.. vastaus#14

Lisää löytyy mun maallikkosaarnoistani kosolti:
http://nakokulma.net/arkisto/index.php? ... ic=10680.0

Mulla on se ongelma etten ole korkeakoulutettu. En ole maisteri, tohtori tai proffa. Eikä mun iskällä oo rahhaa. Eikä o mullakaan. Mulla on vaan tuulenhuuhtoma takapuoli ja mä oon kaikenkukkuraksi naispuolinen. Hiukka leväperäinenkin. Elänyt matalapalkkaisena pätkätyöläisenä, yksinhuoltajana. Mulla on aspergeroireisto eikä mua kiinnosta brassailla oikeestaan millään. Sosiaalisesti olen melko kohno tapaus. Käytöstavat on välillä ihan ahterista jne. Ainiin.. Olen käynyt Sirola-Opistonkin ja tehnyt piirisihteerin hommiakin reilut parisen vuotta. Mua on helppoa leimata ties miksi hihhuliksi ja hulluksi. Mulle voi kuittailla: Lääkkeet!

Mutta olen siis puhunut paljonkin kaikenlaista loogista johtopäättelyä kun oon seuraillut liki ½-vuosisataa mitä ympärillä tapahtuu, mitä muut puhuu, miten erilaiset ilmiöt vaikuttaa toisiinsa, sun muuta syyseuraussuhteellista.

Historiallista materialismia kehiin vaan niin se helpottaa ennustamaan tulevaa. Siihen mukaan neuropsykologiaa, lisää sosionomiaa, humanististen tiedekuntien päivitettyjä aikaansaannoksia niin eipä liikuta missään mystiikan rajamailla eikä pääse kaikenmaailman narsistiset noitatohtorit ja poppaäijät ja ämmät johtamaan maailmantaloutta kuin ihmisiäkään harhaan ninkuin nyt on taas käynyt.

Joskin.. sehän jo tiedetään että ihan mikä tahansa oppisuunta voidaan vesittää kun asiat alkaa mennä hyvin ja ihmiset herpaantuu.. jne.
Siitä syntyy sosiaalinen tilaus.. jne..

Vierailija

No kyllä sieltä löytyi jotain selityksiä muttei läheskään eksaktia ennustusta jossa selkeästi varoitettaisiin ihmisiä, ja neuvottaisiin varautumista.

Ja tuo linkki viime heinäkuuhun, sehän oli jo lamaa se aika. Eli siis jokainen kyllä osaa ennustaa laman kun se on jo päällä.

Osa kuitenkin näki tilanteen synnyn tosiaan jo vuonna 2005-2006, ja osa kirjoitti ne ylös ja osa myös ehdotti minulle pollatohtorikäyntiä kun vuonna 2007 kehotin ihmisiä ostamaan halpaa kultaa. Vaan eivät enää ehdottele, nykyään ne ymmärtävät kysyä minulta neuvoa elämänsä pikku ongelmissa.

Vierailija
HaukiOlli
No kyllä sieltä löytyi jotain selityksiä muttei läheskään eksaktia ennustusta jossa selkeästi varoitettaisiin ihmisiä, ja neuvottaisiin varautumista.

Ja tuo linkki viime heinäkuuhun, sehän oli jo lamaa se aika. Eli siis jokainen kyllä osaa ennustaa laman kun se on jo päällä.

Osa kuitenkin näki tilanteen synnyn tosiaan jo vuonna 2005-2006, ja osa kirjoitti ne ylös ja osa myös ehdotti minulle pollatohtorikäyntiä kun vuonna 2007 kehotin ihmisiä ostamaan halpaa kultaa. Vaan eivät enää ehdottele, nykyään ne ymmärtävät kysyä minulta neuvoa elämänsä pikku ongelmissa.

Niitä olis löytynyt pilvin pimein. Otin vain ne mitä ekana osui haaviin.
Mä en ole mikään holhoava tyyppi. En mä täällä netissä saarnaa ja opeta, holhoa ja hyyssää ihmisiä. Sellainen on niin turhaa.
Enkä mä ole äijä. En käynnistele tässä mitään kilpailua siitä kuka kysyy neuvoa ja mistä. Mulla on henkselit hukassa hankala paukuttaa..
Koko jutun idea on siinä että loogista johtopäättelyäkäyttämällä voi ennustaa paljon. Ei tarvitse olla nero. Sitähän mä nääs vaan..

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1672
Liittynyt10.4.2005

"Asuntojen hinnat tulevat Suomessa vielä puolittumaan nykyisestä", Uusipaavalniemi ennustaa.

Aika pitkä saa lamasta tulla että tuo toteutuu, sadan neliön kämppä 50k vaatisi valtavaa massatyöttömyyttä pitkän aikaa. Varsinkin jos setelirahoitus lopulta toteutuu.

"Meidän ei pidä maksaa pankkien hölmöilyistä. Ne ottavat riskejä, kun tietävät, etteivät joudu loppupelissä maksumiehiksi."

Tämähän se on koko jenkkien subprime-kuplan persjuuri, Clintonin pyrkimys asuttaa joka jenkki omaan kotiin ja FEDin tarjoama puoli-ilmainen raha.
Siksi vähän ihmetyttää miksi Uusis tarjoaa toimenpiteeksi tätä:

"Perustettava valtion pankki, joka luotottaa kansalaisia. Niin sanottu peruspankkitoiminta ja yrityspankkitoiminta erotettava toisistaan."

Lisää Keynesiä vaikka juuri nyt nähdään ettei se oikein tunnu toimivan?

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat