Pohdiskelua ampuma-aselain muutoksesta.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

[size=85:1y8cae53]Ensiksi tarkastelen tilastoa henkirikoksen tekovälineistä vuosilta 2002–2007.

VÄLINE............KAIKKI RIKOKSET....MIEHET.....NAISET
Teräase----------------39,2--------------38,4--------51,4
Ilman välinettä-------22,7--------------24,3---------8,6
Ampuma-ase----------16,4--------------17,8---------5,7
käsituliase--------------7,1---------------7,8---------1,4
haulikko-----------------6,0---------------6,3---------4,3
Tylppä ase--------------8,4---------------8,7---------2,9
Tuli-----------------------3,2--------------2,6----------7,1
Myrkky-------------------2,0---------------1,2---------10,0
Nuora ym.---------------1,9---------------2,0----------1,4
Tyyny ym.---------------0,7---------------0,2----------5,7
Muu----------------------4,3---------------4,0----------5,8
Ei tietoa-----------------1,3---------------0,8----------1,4
Yhteensä..................100.................100...........100

Rikosten pääosa liittyy keski-ikäisten työelämän ulkopuolella olevien miesten keskinäiseen alkoholinkäyttöön. Vuosina 2002–2007 71 %:ssa aikuisten välisiä henkirikoksia kaikki osapuolet olivat rikoshetkellä humalassa.
85 %:ssa rikoksia ainakin yksi osapuolista oli humalassa. Yleisimpiä teon motiiveja olivat: Ryyppyriita, Parisuhde ongelmat, Mustasukkaisuus, Mielenterveydellinen häiriö, Kosto, Kiusaussuhteesta vapautuminen, Kunnian puolustaminen jne.

Tarkastelu jaksolla ampuma-asetta käytettiin seuraavasti... Ampuma aseiden osuus jakson henkirikoksista oli 16 %. Luvallisten aseiden osuus tästä oli 42 % ja luvattomien osuus 58 %! Uhreista kaksi kolmannesta oli surmattu yhdellä laukauksella.

Tyypillinen henkirikoksen tekijä on...
1. Alkoholisoitunut.
2. Lääkkeiden/huumeiden väärinkäyttäjä.
3. Mielenterveys ongelmainen.
4. Muita ongelmia mm. sosiaaliset, työttömyys jne.
5. Muuta häiriökäyttäytymistä.
6. Tilillä pikkurikoksia. Eli lakien kunnioitus vähäinen.
7. Ei harrasta ammuntaa/metsästystä käytännöllisesti ollenkaan elämäntilanteensa vuoksi.

Tällä henkirikoksen tekijäryhmällä luvallinen ampuma-ase on yleensä vain jäännös entisestä elämästä jolloin heillä vielä näitä ongelmia ei ollut. Nykyisen elämän tilanteensa vuoksi tällä henkilöryhmällä ei varsinaista perusteltua syytä laillisen aseen omistukselle enään ole, vaikka joskus ehkä näin on ollutkin.
Henkirikoksista valtaosa on kuitenkin yhteiskunnan huono-osaisimpien keskinäistä rikollisuutta. Suurin osa syyllisistä ja uhreista ovat työelämän ulkopuolella olevia työikäisiä.

Hallituksen esitys ampuma-aselaiksi!
Tässä esityksessä silmiinpistävin asia on se, että siinä rikotaan räikeästi perustuslaissa siinä KAIKILLE kansalaisille taattuja kansalaisten perusoikeuksia. mm. 10§ Yksityiselämän suoja! 13§ Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus!

Tämä esitys joka on otsikoitu hallituksen esitykseksi ampuma-aselain muuttamiseksi, vaikka se esityksenä on selvästi keskeneräinen, erittäin sekava ja epämääräinen. Huomiota herättää myös se, että tässä ehdotuksessa loistavat poissaolollaan kaikki lakiehdotukseen kuuluvat kriittisen tarkastelun kestävät faktat ja perustelut.

Kun tätä lakiesitystä tarkastelee, on päivänselvää että esitys on asenteellinen ja laadittu aivan muista lähtökohdista kuin mitä sen perusteluissa esitetään! Lainaus perusteluista… ”Ampuma-aselain muuttaminen johtuu myös kansallisista muutostarpeista.” / ”Ampuma-aselain uudistamisen tavoitteena on aseturvallisuuden lisääminen.”
Tämän ampuma-aselain muutos esityksen pohjana on ilmiselvästi hallitusneuvos Jouni Laihon ja Mika Lehtosen (Lehtonen on todistettavasti lausunut, ”Meillä on kansan mandaatti kieltää kaikki aseet vaikka heti!”) yhteinen hengentuote! eli aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohje (AYO) joka jo pelkällä olemassaolollaan rikkoo voimassaolevaa ampuma-aselain henkeä ja sen pykäliä! Ja tietenkin Hallitusneuvos Jouni Laihon surkea ja sisäasiainministeriössä aikanaan aiheesta hylätty esitys ampuma-aselaiksi vuodelta 1996. Jouni Laiho siirrettiin tämän vuoksi tuolloin muihin tehtäviin ja lain valmisteluun laitettiin pätevä mies(Tomi Vuori) tilalle.
Näiden molempien kirjoituspaperin ja musteen puhdasta väärinkäyttöä edustavien hengentuotteiden sisältöä on nyt sisällytetty lausuntokierroksella olevaan hallituksen esitykseen ampuma-aselain muuttamiseksi.
Tämä ns. aselain muutos esitys rikkoo räikeästi ja selkeän tahallisesti voimassa olevaa perustuslakiamme ja sen henkeä. Tämä ns. esitys on myös herättänyt lainvalmistelijoiden huomiota eri ministeriöissä.
Tämä tilanne asettaa myös aiheelliseksi kysymyksen! Kykeneekö sisäasiainministeriö valvomaan tämän lain valmistelutyötä?

Eri intressipiirien edustajille on jo tullut selväksi, että esitetyt perustelut Kauhajoen ja Jokelan tapaisten terrori-iskujen estämiseksi eivät ole se todellinen syy ampuma-aselain kiristämiselle, vaan selvästi eräiden AAHYn virkamiesten ja poliittisten tahojen oman asevastaisuuden ilmentymä jolla pyritään "takaoven kautta" saattamaan ampuma-aseiden totaalikieltoon johtava ampuma-aselaki voimaan. Vaikka se sitten merkitsisi perustuslakimme häpäisemistä ja kansalaisoikeutemme unohtamista.
Lain perusteluissa käytettyjen Jokelan/Kauhajoen kohdalla ei huomioida ilmiselviä yhtäläisyyksiä Myyrmannin/Jokelan/Kauhajoen terrori-iskujen välillä. Lain valmistelijat myös ohittavat sen faktan, että Myyrmannin/Jokelan/Kauhajoen tekojen taustat löytyvät aivan muualta kuin ampuma-aseista.

Tämän lain valmistelu pakottaa vakavasti miettimään, onko tämä perustuslain ja kansalaisoikeuksien törkeä rikkomis yritys vain alkusoitto poliisivaltion ja diktatuurin syntymiselle? [/size:1y8cae53]

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat