Rahan hinku.. nyt sen hokasin! Omavarainen ei..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiättekö mitä?
Mä oon miettinyt ja miettinyt että mikä hemputin sukupolvien välinen kuilu on kun en ymmärrä nuoremman polven ja erityisesti täällä monien kirjoittavien olletikin itseäni huomattavasti nuorempien arvomaailmaa ja asennetta kun raha raha raha.. se vaan tuntuu pyörittävän kuin pässiä narussa.

Nymmä sen hokasin.
Mähän oon käsityöläinen ja hallitsen melko hyvin omavaraistalouden eikä ole tarvinnut koskaan vakavasti pelätä rahapulaa sinällään. Oon synytynyt maaseutumaisissa olosuhteissa. Ei me yksin mitään omavaraisia oltu ja vanhemmat kävi töissäkin muualla mutta pääosin niitten ansiot meni asumiskustannuksiin ja muuhun ja sapuskan suhteen oltiin melkein omavaraisia. Ei me kaupasta oikeestaan muuta ostettu kuin suola, sokeri ja tulitikut. Vasta sitten kun muutettiin kaupunkiin rahan merkitys korostui.

Mä pärjään kuitenkin nykyäänkin aika vähillä rahoilla kun osaan tehdä itte niin paljon ja oon aika kekseliäskin. Osittain sikskin että laaja tuttavapiirini takaa sen että tavaroita ja palveluksia myös vaihdellaan. Just mennäviikolla yks tuttu tyttö, joka on laihtunut toi mulle pulskistuneelle kolme kassillista vaatteita, joista yhden vein Uffin-keräykseen, yhden vaatteet sopii presiis ja yhden entrailen.

Tämän aloituksen aiheen sain siitä kun puran täällä jälkeläiseltäni saamaani puupintaista piironkia, joka saa kohta pintaansa väriä ja pintakyllästettä.

Tommonen on nyt ja sain yhdeltä tutulta petsilakan ylijäämää, tumman ruskeeta. Sillä värjään ainakin tason ja nupit, ehkä noi peiliovien urat? Toiselta tutulta sain valkoista kuultolakkaa jämät ja sillä toi muu piironkiosuus. Laitan sit kuvan kun se on valmis.

Mä oon rahan kanssa aikamoinen huithaipeli. Ikävyyksiäkin sillä saa ittelleen. Jos mulla olis paljon rahaa mä tulisin luultavasti yhteiskunnalle hemmetin kalliiks. Mä tiedän monia jotka on rahan kanssa onnistunut kääntämään saldonsa miinukselle, vähän niinkuin USA:n talous, jonka laskun maksaa maailman ihmiset.

Mutta mutta.. nyt mä siis ymmärrän mihin kaikkeen nykyihmiset tarvii aika rutkasti rahaa. Toki omaan asuntoon, omaan autoon, omiin kesämökkeihin, omiin lomiin ja omiin vakuutuksiin jne. mutta paljon myös palveluihin, joita he on pakotettuja ostamaan muilta. Mä leikkaan itte tukkanikin ja jos innostun vaikka hiusväristä, laitan senkin itte enkä tarvii kampaamopalveluita. Simani eilen pullotin ja tippaleivät väsään itte Vapuks että pääsee taas juniori perinneherkutteleen mamin luo. Hänelle oon opettanut valtavat määrät omavaraisuutta että voi ylläpitää laadukasta elintasoa ja on hänkin käsityökouluakin käynyt, vaikka myöhemmin koulutti ittensä uudelleen kun ei näillä elätä itteensä, kun väkirikkailla maailmankolkilla tehdään niin halvalla ja myös osataan. Mm. Aasiassa, missä on ikivanha kulttuuri meihin verrattuna, siellä ne osaa paljon sitä mistä moni suomalainen ei ees unta nää.

Kenkiä en o koskaan ittelleni tehnyt, jotain töppösiä ja tallukoita. Kaavoja kyllä oon tehnyt kun oon väsännyt ensin muotin jalasta ja leikellyt sen osiin ja sellaisesta voisi kyllä kengätkin tehdä ja viedä suutariin pohjattavaks tai itte sen pohjankin vois jostain tehdä hm..

Näpsin pari kuvaa tästä työpöytäni vierestä, tässä on siltä ajalta kun harrastin varhaisnuorisopuolella muksujen kanssa ja oma lapsi oli pieni.. ja on siinä A-4 pellavakassikin ja kuvioimani verho näkyy..

Tässä myöhemmin erään keraamikkoystävän luona tehty nuken aihio, jolta kroppa yhä puuttuu..

Se kyllä on myönnettävä että suomalaisen käsityön ja innovatiivisuudenkin arvostaminen näillä perinteisillä käsityöaloilla on mennyt kyllä alas kuin lehmän häntä. Melki tuntuu että arvostus laskee sitämukaa kun ihmiset vaurastuu??? Sama näyttäis olevan myös luononmukaisen elämän arvostamisessa. Kait sitten niin että paljolti ihminen on kuitenkin sellainen toimija että häntä säätelee se mikä on hänelle mahdollista, ei se mikä olis järkevintä ja käytännöllisintä. Kun on millä mällätä, ostetaan valmina eikä sen eettisyyden, luomun, kotimaisuuden, jne. niin väliä ole ja niitten arvoa aletaan korostaa taas vasta sitten kun pitää ruveta pihistämään enemmän ja miettimään sitä kuluttamistaan muutenkin.

Joitakuita tunnen (käsityöläisten lisäks), etupäässä akateemikkoja tms. jotka panostaa näihin juttuihin, mutta valtaosa ei ehkä arvostakkaan muuta kuin jotain muotijutskia, joissa ei sitten ehkä ole mukana mitään idistä mistään omasta.. Luontoonhan sekin ilmiö kyllä palautuu, jonkun primitiivikäyttäytymisen kautta niin että eri ihmisheimot on myös harjoittaneet kultturivaihtoa mutta no.. siitä vois pulista jossain muussa yhteydessä.
Esimerkkejä vaan hiukan haalin aloituksen tueksi.

Jotkuthan puolestaan siis opiskelee jonkun tietotaitoammatin jossa käsillä on duunina naputella näppistä päivät pitkät ja voi olla ettei sitten muuhun riitä intoa. Sellainen ihminen ehkä tarvitsee muiden palvelut ja ne maksaa. Sitten on hyvä että tienaa "vähän pirusti". Mua ihan hirvittäis että olis sellaisen varassa, joten en yhtään kadehdi. Sellainen työkin on ehkä kamalan ykstoikkoista ja sit vapaa-ajallakin palais ehkä rahaa taas paljon että sais vaihtelua. Matkustelua varmaankin että pääsee irti arkiympyröistä, harrastuksia joissa on jotain ihan muuta, paljon musaa, leffoja, yms.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Se jäi mietityttämään että miks vastakkain olis "ituhipit".. siis juurikin sensorttiset "elämäntapainkkarit", joista käsityöläisistä jotkut on soitinrakentajiakin..
Miks niin ahkerasti ja välillä suorastaan agressiivisesti haukutaan "hipahtavia" käsityöläisiä, omavarsisuuttaan jalostavia, jotka ihailee askeettista elämää..

Hm.. mites se olis jotenkin pois teknisestä koneellisesta ja energiaa kuluttavasta elämäntyylistä? Sehän täydentää sitä..
Onko takana kateus muiden moniosaajuudesta ja potentiaalisesta omavaraisuudesta, paremmasta itsenäisyydestä ja pyrkimyksestä elää enemmän irti aikatauluista ja koneiden säätelemästä pakkotahtisuudesta. Samoin poissa ikävystyttävistä liikenneruuhkajonoista, yms.

Osin pelkoakin siitä että jos ihmiset enemmän innostuis "ituhippeilystä'" niin se vähentäis tekniikan kysyntää ja se puolestaan horjuttais tienaamista niillä aloilla? Jotenkin noin.. kai..

Pelko on mielestäni turhaa. Ihminen on ikänsä oppiva olento. Vauhti hidastuu vanhetessa uuden oppimisessa jonkinverran ja vanhaa joutuu poisoppiin mutta monet oppii ihan elämänsä loppuun ja nykyihminen joutuu vaihtamaan n. kolme kertaa elinaikanaan ammattia. Harva ikäänsä samaa duunia painaa.. eikä se ihan tervettäkään oikein ole jotain yhtä ja samaa vaan. eiks melki kaikki jokka on siinä neljänkymmenen, silloin viimeistään lähde uudelleen koulutukseen?
Nyt eläköityvissäkin on sikstoisekseen urbaaneja "uusavuttomia", joita kurssitetaan nyt valmistamaan aterioita ja muuta sellaista kun ovat työuransa aikana ostaneet ne palvelut muualta ja eläkkeellä olo on kait ilman mitään aktivitteetteja on tylsistyttävää ja aikaa on päivät pitkät.

Mutta sitä en ymmärrä että käsityöläisiä tai taiteilijoita yms. pitäis jotenkin halveksia tai vihata. Sitä en ymmärrä.. paitsi jos kadehtii tai on toi pelkoaspekti, jotka on aika hulluja kyllä..
Sehän on valtava rikkaus yhteiskunnalle että on alkutuotanto-orientoitunutta porukkaa ja vielä sellaista, jotka taitaa ihan simppelin lannanluonnin yms. lisäks muutakin luovuutta.. Ovat sen osa-aluen innovaattoreita..

Vierailija

Elokuva Nykyaika, 1936 Charles Chaplinin tuotannosta oli edellä aikaansa.. Ken on nähnyt tietää, ken ei kiiruusti katsomaan. Kuuluu ihan perussivistykseen jo nuorena.
Liittyy aiheeseen ja tavallaan hänen elokuvansa Diktaattorikin kytkeytyy.. mutta ei siitä enempää nyt..

Vierailija
Pönni
- - Mutta sitä en ymmärrä että käsityöläisiä tai taiteilijoita yms. pitäis jotenkin halveksia tai vihata. Sitä en ymmärrä.. paitsi jos kadehtii tai on toi pelkoaspekti, jotka on aika hulluja kyllä..
Sehän on valtava rikkaus yhteiskunnalle että on alkutuotanto-orientoitunutta porukkaa ja vielä sellaista, jotka taitaa ihan simppelin lannanluonnin yms. lisäks muutakin luovuutta.. Ovat sen osa-aluen innovaattoreita..

Kuka vihaa alkutuotanto-orientoitunutta porukkaa?

Nyky-yhteiskunta ei tosin tule toimeen pelkällä alkutuotannolla.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Oman kasvimaani hoito kuuluu asioihin joista eniten nautin, joten sitä kautta ehkä ymmärrän mikä siinä omavaraisuuden tavoittelussa (edes jollain elämän osa-alueella) viehättää.

Nykyaikana on tosiaan tuo helpotus ettei ole pakko. Saa harrastaa omavaraisuutta niissä asioissa joista sattuu tykkäämään.

Vierailija
Dredex
Kuka vihaa alkutuotanto-orientoitunutta porukkaa?
Nyky-yhteiskunta ei tosin tule toimeen pelkällä alkutuotannolla.

Etkö ole huomannut miten paljon haukutaan "ituhippejä". Siitähän on tullut kuin kirosana..
Kun ihmiset koittaa puhua kasvisruuasta tai tuulivoimasta, tms. niin alkaa sadella herjaa ja haukkumista. Välillä näyttää ihan siltä kuin se olis jonkun porukan palkallinen ammatti että kyttävät "ituhippejä" ja eikun kimppuun. Omituista .. siis jos ei sit johdu em. oletuksistani.
Sinä Dredex et kuulu niihin. Ehkä et huomaa kun sua ei rökitetä.

Vierailija
iisakka
Oman kasvimaani hoito kuuluu asioihin joista eniten nautin, joten sitä kautta ehkä ymmärrän mikä siinä omavaraisuuden tavoittelussa (edes jollain elämän osa-alueella) viehättää.

Nykyaikana on tosiaan tuo helpotus ettei ole pakko. Saa harrastaa omavaraisuutta niissä asioissa joista sattuu tykkäämään.

Juu.. valinnaisuushan on ihan luxusta.
Silloin kun se on omavalintainen mieluinen harrastus, se on jotain muuta kuin maaorjuutta jossakin feodaaliyhteiskunnassa agraarikulttuurisesti.

Eihän ne pientilojen ittensä kipeeks raataneet emännät ja suokuokkajajussit niin osastaan aina nauttineet. Ihan hyvä että on koneita.. kohtuullisesti. Sitten jos traktori on isompi kuin pelto niin jotakin on pielessä.. Suhteellisuus on hukattu..

Vierailija

Mistä me nyt keskustelemme ?

Ehkä tästä:

Elintaso ei ole ainoa olennainen asia, vaan yhtä tärkeää on elitason herkkyys tai vakaus.

Omavaraisen herkkyys suhdanteille, koronmuutoksille yms on pieni. Samoin suuri suku tuo tietynlaista turvaa.

Epäherkkyys johtaa vapauden tunteeseen ja lisää ihmisen kykyä riskinottoon, esim yrittämiseen ja semmoisen ammatin valitsemiseen, mitä oikeasti haluaa tehdä, esim ammattimuusikko tai taidemaalari.

Siksi omavaraisuus on kansantaloudellisestikin hyvä asia.

Omavaraisuuden tärkeimmät asiat nykyaikana:

- asunto keskustan lähellä, jolloin ei ole auton varassa päivittäin
- omaa pihaa, missä voi viljellä jotain
- oma kaivo tai edes sadevesien kunnollinen säiliö
- tuulimylly ja akut
- vene ja kalastustaito. Ja pilkkihaalarit. Olemassa edes varalta.
- velattomuus, ellei velalla ole ostettu työkaluja
- varmistettu nettiyhteys, jotta saa tietoa. Varayhteys eri operaattorilta esim kännykkä riittää.
- puulämmitys, painovoimainen vesikierto ja kunnon eristys. Mahd. pieni sähköriippuvuus. Leivinuuni, puusauna.
- hoidettu fyysinen kunto tuo turvaa. Samoin rutiini luonnossa liikkumiseen. Esim meillä reserviläistoiminnassa tehdään 30-40km metsäreissuja koko ajan.
- kunnon polkupyörä ja varapyörä
- kotieläimiä. Muutama kana kellariin ainakin.

Maatilan osto jonkun kunnan keskustan läheltä voisi olla hyvä.

Vierailija

Mieleeni tuli eräs silloin jo ex-kilpapyöräilijä, joka eräältä lenkiltään oli ottanut mukaansa kaksi kassillista raakoja tomaatteja eräästä kasvihuoneesta omin luvin ja aamulla herättyään ei ollut muistanut asiasta mitään mutta oli huomannut käyneensä lenkillä ja päätellyt mitä oli tapahtunut.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Lektu-Elli

Omavaraisuuden tärkeimmät asiat nykyaikana:

- asunto keskustan lähellä, jolloin ei ole auton varassa päivittäin
- omaa pihaa, missä voi viljellä jotain
...
- velattomuus, ellei velalla ole ostettu työkaluja

Juu, jos ei noilla ehdoilla ole omavarainen, ompahan vakavarainen. Eikä se ole huonompi vaihtoehto, koska vakavarainen voi aina halutesaan opetella omavaraiseksi, mutta toisinpäin homma ei yleensä onnistu.

Luulen, että siinä vaiheessa kun oma maatalous alkaa olla ihmisten keskeinen hengissäpitomekanismi, nyky-yhteiskunnan kiinteistö- sun muut omistusrekisterit ovat melko merkityksettömiä. Siinä vaiheessa ainoa mikä merkitsee on hyvät suhteet paikalliseen rosvoliigan päällikköön.

Vierailija
Lektu-Elli

Omavaraisuudesta suhteessa nihin joiden pitää tienata rutosti että voivat olla muiden palveluiden ja tuotannon varassa.

Epäherkkyys johtaa vapauden tunteeseen ja lisää ihmisen kykyä riskinottoon, esim yrittämiseen ja semmoisen ammatin valitsemiseen, mitä oikeasti haluaa tehdä, esim ammattimuusikko tai taidemaalari.

Tuota en kyllä hoksaa.. epäherkkyys.. Taiteilijathan juurikin usein on hyvinkin herkkiä .. mitä sä "herkkyydellä" tarkoitat?

Siksi omavaraisuus on kansantaloudellisestikin hyvä asia.

Nyt kuitenkin vedotaan lamankin aikana ihmisiin että kuluttakaa kuluttakaa. Systeemi on muodostunut sellaiseksi ettei se oikein kestä omavaraisuutta ja ihmisiä, jotka ei kuluta.

Keuruun ekokylä. Jos lama vaan syvenis niin sit alkais ehkä tuontyyppisiä ihmiset ruveta väsäämään tai elvyttämään munsorttisia yhdyskuntia maaseudulla? Myös siirtolapuutarhoja ehkä tulis lisää ja vuokrakasvimaita?

Olemassaolevilta kuin myös maatalousoppilaitoksista löytyis oppia. Mä asustelen aika lähellä tätä Ahlmannin maatalousoppilaitosta. Aika lähellä Tampereen keskustaa.
Tämmöstä täällä kaupungissa..

Vierailija
Neutroni
Luulen, että siinä vaiheessa kun oma maatalous alkaa olla ihmisten keskeinen hengissäpitomekanismi, nyky-yhteiskunnan kiinteistö- sun muut omistusrekisterit ovat melko merkityksettömiä. Siinä vaiheessa ainoa mikä merkitsee on hyvät suhteet paikalliseen rosvoliigan päällikköön.

Noinhan se silloin kun on paljon porukkaa ja sitä on päässyt planeetalle kertymään? Tosin.. yks ihminen ei elä kuin apaut 80v. joten mikään ikuisuuskysymys valtava väestö ole.

Täällä suomessa aikoinaan hallitsi Ruotskin kuningas ja sitten Venäjän tsaari ja maanviljelijät on olleet riippuvaisia noista monarkeista. Tavallaanhan yksinvaltias voi edustaa rosvopäällikköä? Toisten kustannuksellahan ne on eläneet ja jotkut pitäneet loistokasta hovia vaikka kansa on nähnyt nälkää. Väkivalloin ovat hallinneet sotajoukkoja ja ties mitä santarmeja komentaen.

Kartanonherrat kuin papitkin oli hyvää pataa rosvokuninkaallisten kanssa. Henkikin oli senverran plöysällä ja tilukset kuin vakanssit oli äkkiä entisiä jos eivät miellyttäneet yksinvaltiaita. Onhan niissä hövelimpiä ollut tai ankarampia, kuinka kulloinkin. Mä en kyllä oikein hoksaa miten rosvopäällikkö eroais erityisesti jostain vanhasta kuninkaasta. Mafiaakinhan se tavallaan on aina ollut yksinvaltius ja niitten väliset kahakat.
Suomen vanhan historian aikaan täällä on ollut heimoja ja omia kuninkaita ja kait ne on tapelleet keskenään ja ryöstelleet toisiltaan?

Tavallaan nyt kun kapitalistinen villilänsi on romahtanut, siinäkin on ikäänkuin ryöstelty mutta hiukan eri tavalla. Yhdenlainen mafia jota kukaan ei ole päässyt kontrolloimaan.

Vierailija

Haluaisin olla sen verran vakavarainen, että minulla olisi maatalo isolla pihalla, oma puutarha ja pieni verstas, jossa työstää jotain propellihattuprojekteja puusta ja metallista. Rahaa en sen kummemin kaipaile, enkä ylellistä elintasoakaan. Kunhan nyt juokseviin menoihin riittäisi.

Tällä hetkellä teen toimistotyötä, majailen pienessä luukussa keskikokoisessa lähiössä ja haaveilen rahasta jolla toteuttaa nuo edellämainitut. Olenko siis rahanhimoinen nuoremman polven edustaja?

Olen muuten täysin eri mieltä siitä käsityöammattien arvostuksen puutteesta. Erityisesti internetin ansiosta maailma on nyt täynnä pieniä erilaisten käsityöaihepiirien ympärille kerääntyneitä porukoita. Nämä ihmiset eivät kuitenkaan välttämättä tee sitä työkseen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Pönni
Mä en kyllä oikein hoksaa miten rosvopäällikkö eroais erityisesti jostain vanhasta kuninkaasta. Mafiaakinhan se tavallaan on aina ollut yksinvaltius ja niitten väliset kahakat.

Ei noilla rahvaan kannalta isoa eroa ole. Ero on lähinnä siinä, että tyrannilla on hallussaan organisoitunut valtio, kun taas hallitsevat rosvojengit ovat paikallisia löyhästi järjestäytyneitä valtaryhmittymiä alueilla, joilla ei ole keskitettyä hallintoa (esim. monin paikoin Afrikassa nykyäänkin).

Tavallaan nyt kun kapitalistinen villilänsi on romahtanut, siinäkin on ikäänkuin ryöstelty mutta hiukan eri tavalla. Yhdenlainen mafia jota kukaan ei ole päässyt kontrolloimaan.

Se tuntuu olevan edustuksellisen demokratian puute, että kontrolli ajautuu vähitellen rahavallalle ja samalla systeemi näivettää oman ideologisen perustansa. Yhteiskunta toimii niin kauan, kun koneisto tuottaa yhä enemmän jaettavaa hommaa tosiasiallisesti pyörittävälle keskiluokalle, mutta siinä vaiheessa kun omistajat päättävät alkaa heikentää keskiluokan asemaa kasvattaakseen omaa siivuaan tuotosta, homma kusee totaalisesti. Luulen että sukupolven tai parin kuluessa tuo on edessä länsimaissa. No, ehkä se on ihmiskunnan kannalta hyvä vähän tuuletella luutuneita valtarakenteita ja tehdä tilaa mahdollisesti uudelle kehitysaskeleelle yhteiskunnallisessa oikeudenmukaisuudessakin, mutta miljoonille yksilöille muutos tulee olemaan inhimillinen helvetti.

Vierailija
Neutroni
Pönni
Mä en kyllä oikein hoksaa miten rosvopäällikkö eroais erityisesti jostain vanhasta kuninkaasta. Mafiaakinhan se tavallaan on aina ollut yksinvaltius ja niitten väliset kahakat.

Ei noilla rahvaan kannalta isoa eroa ole. Ero on lähinnä siinä, että tyrannilla on hallussaan organisoitunut valtio, kun taas hallitsevat rosvojengit ovat paikallisia löyhästi järjestäytyneitä valtaryhmittymiä alueilla, joilla ei ole keskitettyä hallintoa (esim. monin paikoin Afrikassa nykyäänkin).

Afrikassa ei ole perinteitä länsimasille valtiomuodoille..

Se tuntuu olevan edustuksellisen demokratian puute, että kontrolli ajautuu vähitellen rahavallalle ja samalla systeemi näivettää oman ideologisen perustansa. Yhteiskunta toimii niin kauan, kun koneisto tuottaa yhä enemmän jaettavaa hommaa tosiasiallisesti pyörittävälle keskiluokalle, mutta siinä vaiheessa kun omistajat päättävät alkaa heikentää keskiluokan asemaa kasvattaakseen omaa siivuaan tuotosta, homma kusee totaalisesti. Luulen että sukupolven tai parin kuluessa tuo on edessä länsimaissa. No, ehkä se on ihmiskunnan kannalta hyvä vähän tuuletella luutuneita valtarakenteita ja tehdä tilaa mahdollisesti uudelle kehitysaskeleelle yhteiskunnallisessa oikeudenmukaisuudessakin, mutta miljoonille yksilöille muutos tulee olemaan inhimillinen helvetti.[/quote]

Tietäähän sitä ei voi miten asiat sujuu. Periaatteessa olipa halintomuoto ihan mikä tahansa niin periaatteessa ihmisten pitää duunailla leipänsä eteen ja kerskakulutukselle ehkä pitä sanoa näkemiin mutta parikin sukupolvea on jo aika pitkä aika. Mä oon nyt 52v. ja mun elinaikananikin on ehtinyt tapahtua vaikka mitä.

Onhan sitä povattu karseita skenaarioita siitä että ruokapula johtaa ihmiset ryöstöretkiin mutta miks vaan ryöstelemään? Miks ei viljelemään? Mikä ihmeen ykspuolinen muutos ihmisessä olis nyt yhtäkkiä tapahtunut ja vain raivohullut öykkäröimällä pyrkis pärjäämään. Kai niitä joku voi palkata järjestäytyneestikin muutakin tekemään???
Haiskahtaa niin sille elokuvalle jossa Ramboillaan ihan täböillä ja kuvataan vain ihmisen nurjaa puolta.
Slummien jengisodissa toki on ankeeta mutta milläs rahalla sellaiset ghettojen asukit täällä maailmassa vaeltais? Eikös ennemminkin niin että heikäläiset jumittaa slummeissaan ja toisentyyppiset kulkee ja jatkaa jotain muuntyyppistä elämistä ja olemista kuin ennen.

Rahaahan on kuitenkin niillä, joilla on enemmän supliikkitaitoa ja älliä, hyvät verkostot. Jotka osaa organisoida ja sumplia. Mä en nielase mitään hirviömäistä maailmanlopun meininkiä ihan noin vaan. Ehkä haluan nähdä parempaa? Ehkä luotan siihenkin että saa mitä haluaa ja että asiat muuttuu siihen suuntaan mitä yksilöt arvostaa ja miten asennoidutaan.

En tiä onko "ituhippien" haukkujat jotain rambojen ihailijoita. Arvomaailmassaan naulitut dogmit kiinni ja asenne se että sotaa pitää käydä jatkuvasti jonkun erilaisen kanssa eikä muu ole mahdollista.
Nais ja äitiperspektiiviin kuitenkin näkyy niin paljon muuta.

Vierailija

Aika harva rosvopäällikkö vie 47% ihmisten rahoista, kuten oli 1990-luvulla kokonaisveroaste tavalliselle toimistotyöläiselle.
Nykyään viedään 42%, tosin suunta on laman takia ylöspäin.

Vetoan jälleen kerran takapuolen pyyhkimiseen. Teetkö sen itse vai ostatko ostopalveluna ?

Haluatko maksaa 2010-luvulla Fortumin johtajalle miljoonaoptiot sähkön siirrosta ? Vai pyritkö pieneen kulutukseen, ja jonkinlaiseen omaan tuotantoon ?

Tästä on kyse. Kaikki monopolit nostavat hintojaan. Vesi, sähkö, kaukolämpö, bensiini, alko, tupakka, kiinteistövero jne. Vaikka et käyttäisi mitään näistä, niin kuukausimaksuihin menee 50% omista tuloistani. On pakko irrottautua näistä järjestelmistä. Se vaatii hieman investointirahaa, mutta nyt on sentään matala korko.

Kerrostaloasukki nukkumalähiössä on vanki. Hän on surkeimmassa asemassa. On p-a-k-k-o tienata. Silti pienikin lisälasku, esim auton tai pesukoneen hajoaminen, vie niin paljon rahaa, että vie 4-6kk aikaa saada se syrjään.

Lisään listaan vielä alkoholin kotivalmistuksen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat