Re-fuel

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

niin mikäs tämä st1:n kusetus oikein tässä re-fuelissa on? sehän on tuota samaa etanoli kuraa mitä haaparanna st1 saa.

naurattaa nuo mainokset kun selitetään "11,6l/100km meni kun ajelin lahdesta helsinkiin... kun laitoin sitten re-fuelia tankkiin päästiin jo alle 8 litran kulutukseen..." jne. samoin myös tämä 25 heppaa lisää. mistäs vitusta sitä tulee lisää? onko kyse jostain mustasta aineesta re-polttoaineen seassa?

sen voin allekirjoittaa että etanolia menee saman verran tai vähän enemmän n. 0-2l enenmmän sataselle (pohjautuu omaan kokemukseen). mutta nuita mainoksissa olevia väitteitä en sulata.

myös on painotettu ettei nykyautojen polttoainetankit kestä etanolia. jos olen oikein ymmärtänyt on bensiini kovempi syövyttäjä? juu tiivisteet "saattaa" kärsiä vanhoissa autoissa, toki toki mutta "saattaahan" ne kärsiä myös bensiinistä.

kamalala angsti päällä tuosta kusetuksesta...

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Kommentit (22)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Monikohan tätä voi kommentoida? En uskalla omaan bensa-autooni etanolia laittaa, enkä myöskään ole ostamassa uutta autoa vähään aikaan. Jos autoni voitaisiin muuntaa kestämään etanolia kohtuullisin kustannuksin, niin mikäpä ettei.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005
sinnipirtti
sen voin allekirjoittaa että etanolia menee saman verran tai vähän enemmän n. 0-2l enenmmän sataselle (pohjautuu omaan kokemukseen). mutta nuita mainoksissa olevia väitteitä en sulata.



Etanolin lämpöarvo litraa kohti on noin kolmasosan pienempi kuin bensalla. Se on jo hyvä saavutus jos pääsee samalla kulutuksella, ja siihen liittynee jokin tiedostamaton tai tarkoituksellinen ajotapamuutos.

Vierailija

Jos tuo perustuu vain siihen, että etanolia on lisätty, kuulostaa silkalta kusetukselta. Tuo kaltaiseen mainontaan voisi kyllä puuttua.

Mitähän muuten mahtaa ruiskutuksen säätöautomatiikka tehdä tehottomammalla polttoaineella?

Vierailija
JaakkoFagerlund
Jep, tuollaisia säästöjä saa jo osaamalla ajaa taloudellisesti.



Eräs bussikuski tilitteli vähän kun sai käytetyn ajokin vakioreitilleen. Oli sahattu 50L / 100km kulutuksella yhtä väliä viime kerralla mitä mulkoili ajotietokoneesta. Itse kokeili mihin pääsee, 25km napsahti keskikulutukseksi

Kaippa sitä melkein millä vaan yleisellä henkilöautolla pitäisi päästä sinne 7-8km / 100km helposti.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

no joo ja mitä olen kuullut että re-fuelin hinta on n. 30 centtiä halvempi kuin normi bensiini on pakko olla sama kura (e85 ruotsissa). ne jotka asuvat hki voivat kai varmentaa hinnan?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

"Mitähän muuten mahtaa ruiskutuksen säätöautomatiikka tehdä tehottomammalla polttoaineella?"
Ei mitään lambdat haistelee että niukalla mennään ja lisää soosia kuluu Omaan vanhaan "maamoottoriin" väsäilty milloin mitäkin. käytännössä pelkkä järvivesi riittää mutta sen verotus on sitten eri juttu.
RE- bensa on mielestäni sama asia kuin yrittäisi peitellä mitä tahansa kusetusta väittämällä asiaa hyvän tahdon eleeksi.
Käytännössä bensan voisi pudottaa kokonaan pois. Ainoat seuraukset olisivat fortumin setien hikoilu ja viinan kotipolton kasvaminen räjähtysmäisesti

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Menikös se karkeesti niin että saman tehon saamiseksi, piti polttaa etanolia enemmän kuin bensaa. Toisinpäin taas etanolia reilusti polttamalla pystyi antamaan paremman tehon koneesta kuin bensa, kun käyttää palotapahtumaan vähemmän happea kuin bensa. Eli sylinterin happitäytöksestä saa etanolilla enemmän tehoa kuin bensalla.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Vierailija

Aikalailla joo. Taloudellisesti ei ole isoakaan väliä kummalla ajaa. Typerän suurta meteliä pitävät vanhojen konstien uudelleen käyttöönotosta. Alkoholihan on vanhempi keksintö polttoaineena, tosin harvempi noista itsensä töllöttimessä munaavista "älyn jättiläisistä" on edes kuullut että maa on lähes pyöreä

Vierailija
vorrester
Menikös se karkeesti niin että saman tehon saamiseksi, piti polttaa etanolia enemmän kuin bensaa. Toisinpäin taas etanolia reilusti polttamalla pystyi antamaan paremman tehon koneesta kuin bensa, kun käyttää palotapahtumaan vähemmän happea kuin bensa. Eli sylinterin happitäytöksestä saa etanolilla enemmän tehoa kuin bensalla.



Etanolin puristuskestävyys on parempi kuin bensan. Suhteellinen oktaaniluku taitaa olla jossain 110 tienoilla (absoluuttisesti mittaamalla ei voi olla yli 100 koska se olisi jo puhdasta iso-oktaania)

Tietenkään normaali moottori ei siitä mitään hyötyä näe koska sen pitää toimia ysivitosella bensalla, mutta jos jostain refuelista pudotettaisiin se bensa pois, moottorin kantta voitaisiin laskea reilusti ja koneen viritysaste nousisi sen seurauksena, ja myös hyötysuhde nousisi.

Jossain määrin tuo toimii jo nakutustunnistimella varustetuissa autoissa, koska niissä tietokone säätää sytytyksen ennakkoa taaksepäin sen mukaan miten polttoaine palaa, ja kun ennakko kasvaa niin palopaine nousee.

Vierailija
Neutroni
sinnipirtti
sen voin allekirjoittaa että etanolia menee saman verran tai vähän enemmän n. 0-2l enenmmän sataselle (pohjautuu omaan kokemukseen). mutta nuita mainoksissa olevia väitteitä en sulata.



Etanolin lämpöarvo litraa kohti on noin kolmasosan pienempi kuin bensalla. Se on jo hyvä saavutus jos pääsee samalla kulutuksella, ja siihen liittynee jokin tiedostamaton tai tarkoituksellinen ajotapamuutos.



...ja sama juttu ainakin omien kokemusten perusteella tapahtuu biodieselillä.
Sellaista 1-4dl ajosta riippuen lisääntyi kulutus/100km.
Suorituskyky kärsi, tosin marginaaliset ~0,5sec 0-100km/h.

Tosin pakko sanoa, että K-arvo putosi 35% päästötestissä.
Sen huvikseni teetin, savutuksen dramaattisen vähentymisen täyskaasulla korkeilla kierroksilla kiihdytettäessä pystyi toteamaan jo peräpeiliin vilkaisemalla...

Vierailija

Ainakin hemmot,ketkä turbo prätkiä harrastaa,kuhuvat kilpaa "puidenhalaaja" polttoaineita,siis näitä E85 blendejä,saavat aika huomattavia lisäyksiä tehoon,et ainakin jotain hyvää.
Joskus tullut mieleen kun tullut katseltua top fuel auton lähtöä takaapäin,40-50 lt nitrometaania palaa,enemmän tai vähemmän täydellisesti,et mitähän kaikkee siinäkin taivaalle viskataan.....

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

TF autoissa tuo tolkuton polttoaineen syöttö toimii myös jäähdytyksenä. Se palaa mille riittää happi, loput jäähdyttää kaasuuntuessaan moottoria. Pakoputkista ulos tullessa loppu polttoaine palaa 2-3m huntuna putkien päissä ja saa iltakisoihin nämä näyttävät valoefektit.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Vierailija
vorrester
TF autoissa tuo tolkuton polttoaineen syöttö toimii myös jäähdytyksenä. Se palaa mille riittää happi, loput jäähdyttää kaasuuntuessaan moottoria. Pakoputkista ulos tullessa loppu polttoaine palaa 2-3m huntuna putkien päissä ja saa iltakisoihin nämä näyttävät valoefektit.

Ei se kaikki pala yölläkään.eikä milloinkaan,johtuu tuosta pisarakoko asiasta.....
Ja siihen pisarakoko on sama kuin jäähdytys...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat